Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos miehet joutuisivat synnyttämään, syntyisivät kaikki lapset sektiolla

Vierailija
08.05.2014 |

Kukaan mies ei suostuisi tiedostaen sitä riskiä että alateitse synnyttämällä heidän sukuelimet tuhoutuisi mahdollisesti loppuiäkseen synnyttämään alakautta mikäli siihen vain on vaihtoehto ja se vaihtoehtohan meillä on.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:31"]

Itselläni ei ole lapsia, ei ehkä tulekaan, mutta jos sen yhden mukulan joskus teen niin synnytän ehdottomasti sektiolla.

[/quote]

Asut siis ulkomailla? Suomessahan sektiota ei voi valita, ellei ole vakavia lääketieteellisiä perusteita, eikä aina silloinkaan. Hiljattain oli se juttu naisesta, jonka vauva kuoli synnytyksessä - ja nainen itsekin joutui erittäin huonoon kuntoon - kun lääkäri ei suostunut myöntämään sektiota vaikka aiemman lääkärin lausunnossa luki ettei alatie ole hänelle fysiologisesti mahdollinen.

Vierailija
2/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:14"]

Mä sitten vihaan tätä fanaattista alatiesynnytysvastaisuutta tällä palstalla! Kysykääpä huviksenne, moniko kätilö/gyne valitsisi sektion? Niinpä. Mutta palstalla on hyvä huudella ja uhota.

[/quote]

Tunnen aika monia terveydenhuollon ammattilaisia, jotka ovat valinneet sektion. Myös kätilöitä ja gynejä.

[/quote]

Olen sairaanhoitaja. Olen työskennellyt synnytyssalissa ja ollut mukana sekä alatiesynnytyksessä että sektiossa. Olen työskennellyt myös poliklinikalla, jossa korjattiin synnytyksen aiheuttamia vaurioita. Synnytin oman lapseni sektiolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:26"]

En siedä tuollaista typerää stereotypisointia. Kaikki miehet on paskoja, joo joo, ne ei kestä kipua eikä pystyisi synnyttämään eikä tekisi sitä eikä tätä. Naiset on pyhimyksiä.

[/quote]

Tämä vasta stereotypiointia onkin! Väität siis, että sektion valinneet ovat paskoja ja eivät kestä kipua. Alatien valinneet ovat pyhimyksiä. Huh!

Vierailija
4/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän otsikon esittämää väitettä aika lailla lääketieteellisenä välttämättömyytenä. Kyllä siinä melkoisia räjähtäneitä nauravia nakkeja olisi poikkeuksetta tuloksena, jos 9-kuukautinen sikiö pusertuisi miehen sukuelinten aukosta pihalle.

Vierailija
5/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:16"]

No itse olen kätilö ja mun kolleegoista kukaan ei vapaaehtoisesti ole valinnut sektiota! Oletteko seuranneet sektiota? On aika raju toimenpide. Ja ne toki harvinaiset, mutta ikävät komplikaatiot ovat aika vakavia. Ja seuraavasta raskaudesta tulee heti paljon riskialttiimpi, miksi valitsisin näin? Pelkäävät saavat tässä maassa sektion ( ja mahdollisuuden käsitellä pelkojaan), miksi pitää levittää fanaattista sektioihannointia ja aiheuttaa muille aivan turhaa alatiepelkoa? Harmittaako teitä niin paljon, että moni (onneksi) uskaltaa synnyttää alakautta? Enkä ymmärrä tätä miesväitettä alkuunkaan, miksi mies valitsisi mielummin rajun toimenpiteen, johon sisältyy enemmän riskejä ja toipuminen on huomattavasti hitaampaa ja kivuliaampaa, jos luonnollinen tapa olisi anatomisesti mahdollinen? Älkää nyt aliarvioiko niitä miehiä noin pahasti!

[/quote]

En jättäisi sydänleikkaukseenkaan menemättä siksi, että se näyttää rajulta toimenpiteeltä. Ei kai sitä esteettisistä syistä tehdä saatika itse katsella :) Jos esteettisyydestä välttämättä halutaan puhua niin nekin on makuasioita. Olen työskennellyt kummassakin ja mielestäni sektio ei näytä rajulta vaan siistiltä kliiniseltä toimenpiteeltä.

Vierailija
6/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:15"]

Mä sitten vihaan tätä fanaattista alatiesynnytysvastaisuutta tällä palstalla! Kysykääpä huviksenne, moniko kätilö/gyne valitsisi sektion? Niinpä. Mutta palstalla on hyvä huudella ja uhota.

[/quote]

Tunnen aika monia terveydenhuollon ammattilaisia, jotka ovat valinneet sektion. Myös kätilöitä ja gynejä.

[/quote]

Olen sairaanhoitaja. Olen työskennellyt synnytyssalissa ja ollut mukana sekä alatiesynnytyksessä että sektiossa. Olen työskennellyt myös poliklinikalla, jossa korjattiin synnytyksen aiheuttamia vaurioita. Synnytin oman lapseni sektiolla.

[/quote]

olet työskennellyt synnytysosastolla, laitoshuoltajanako? Se, että olet nähnyt sekä alatie- että sektiosynnyksen, ei tee sinusta niiden asiantuntijaa. Ja jos on ollut töissä synnytysvaurioiden korjauksia tekevällä polilla, vääristää se omaa näkemystä - silloin ei näe niitä satoja tuhansia muita onnistuneita synnytyksiä. 

Vierailija
7/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:21"]

Pidän otsikon esittämää väitettä aika lailla lääketieteellisenä välttämättömyytenä. Kyllä siinä melkoisia räjähtäneitä nauravia nakkeja olisi poikkeuksetta tuloksena, jos 9-kuukautinen sikiö pusertuisi miehen sukuelinten aukosta pihalle.

[/quote]

Repesin. (pun intended)

Vierailija
8/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:42"]

Mikä tekee sektiosta jotenkin "rajun" toimenpiteen verrattuna nyt vaikkapa muihin leikkauksiin (vedoten tuon yhden kätilön kommenttiin)?

Minusta alateitse synnyttäminen se vasta raakaa ja brutaalia onkin. Makaat lettu levällään elämäsi tuskissa paskoen allesi vieraiden ihmisten tuojottaessa silmä kovana alapäätäsi.

Hassua että kätilön suusta tulee tuollaista kommenttia. Videoiden ja kokemusten perusteella alateitse synnytys on yksi viimeisimmistä asioista joita tahdon itselleni. Sektio on huomattavasti siistimpi ja inhimillisempi toimenpide.

[/quote]

Minun mielestä on yleensäkin erikoista, että "ammattilainen" odottaa, että naiset ottaisivat synnytystavan valinnassa huomioon esteettiset seikat. Varsinkin sektiossahan se näky näkyy vain ammattilaisille verhon takana ja heillehän se on arkipäivää.

Vierailija
9/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

olet työskennellyt synnytysosastolla, laitoshuoltajanako? Se, että olet nähnyt sekä alatie- että sektiosynnyksen, ei tee sinusta niiden asiantuntijaa. Ja jos on ollut töissä synnytysvaurioiden korjauksia tekevällä polilla, vääristää se omaa näkemystä - silloin ei näe niitä satoja tuhansia muita onnistuneita synnytyksiä. 

[/quote]

Ei naista, joka on saanut synnytyksessä niin pahat ilmankarkailuongelmat, että joutuu niiden vuoksi vaihtamaan työpaikkaa (pois asiakaspalvelutöistä) ja jättämään monet sosiaaliset tilanteet kokematta ja vielä kuulee, että vaivaan ole parannusta, lohduta se, että monet muut ovat kyllä selvinneet ilman vaurioita. 

Vierailija
10/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:07"]

Kukaan mies ei suostuisi tiedostaen sitä riskiä että alateitse synnyttämällä heidän sukuelimet tuhoutuisi mahdollisesti loppuiäkseen synnyttämään alakautta mikäli siihen vain on vaihtoehto ja se vaihtoehtohan meillä on.

[/quote]

Miehen olisi hiukan vaikeaa synnyttää alateitse ilman ulostuloaukkoa. Siksi miehen olisi pakko synnyttää sektiolla.

Jos taas raskaat ja vaaralliset työt jäisivät naisten harteille, täällä ei rakennettaisi yhtään taloa, rikolliset riehuisivat vapaina tappamassa ja raiskaamassa ja maa olisi miehitetty vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
11/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:36"]

Mitä sektiovouhottajia tällä palstalla nyt oikein on? Sektio on joskus järkevä vaihtoehto mutta ei oikeasti turvallisin. Usassa on yleinen ja Usa on ihan Romanian tasolla synnytysturvallisuudessa (juuri todettu kun tutkittu äitiyttä eri maissa). Alatiesynnytyksestä on hyötyä myös vauvalle toisin kuin täällä jatkuvasti jauhetaan.

Ja mielestäni sektiovouhottajat voisivat oikeasti vähän miettiä kun lietsovat sitä, että ne, jotka eivät ole synnyttäneet haluavat etunsa vastaisesti haluamaan sektioita.

[/quote]

Minä puhun valitsemastani sektiosta tetoisesti sekä netissä että tavallisessa elämässä, koska toivon, että muutkin naiset ymmärtäisivät, että kaikilla on siihen halutessaan oikeus. Haluan myös vähentää "pelko"sektioiden ympärillä vellovaa häpeää ja tuomittavuutta. En vastusta alatiesynnytystä ja ymmärrän, että joillekin se on oikea ratkaisu. Kannatan naisen vapaudenvalintaa ja itsemääräämisoikeutta.

Vierailija
12/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on uskomatonta, että 2013 vuoden Suomessa terveydenhuollon ammattilaiset esittivät minulle seuraavat sektiovastaiset mielipiteet:

-Nainen tarvitsee synnytyskivun, koska se auttaa hyväksymään äitiyden (?!)

-Sektiossa on riskinä, että saattaa joutua esim. 3 päivää käyttämään Panacodia.

-Sektion huono puoli on se, että 4 viikkoa joutuu olemaan varovainen. Mies joutuu kantamaan kauppakassit ja hoitamaan suurimman osan kotitöistä.

Vierailija
13/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onks sulla lukihäiriö? SAIRAANHOITAJANA

Vierailija
14/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta parikymppinen, mut sit kun vauva on ajankohtainen, niin aion saada synntyksen sektiolla. Kukaan ei voi pakottaa mua synnyttämään alakautta.

Ja oon itekin sitäpaitsi syntynyt keisarileikkauksella :)

Vierailija
15/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä naisia, jotka haluavat sektion kun kerran alapäässä olisi valmis aukko vauvan tulla. Siinä ei ole mitään järkeä eikä logiikkaa, että avataan mieluumin vatsa ja otetaan vauva sitä kautta kun kerran olisi valmis reikä, joka on ihan synnyttämiseen suunniteltu.

Mut jotkut naiset ilmeisesti vaan on tyhmiä. Vaikka mielelläni ajattelisin, että kaikki naiset ovat fiksuja.

Vierailija
16/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:58"]

Mä oon vasta parikymppinen, mut sit kun vauva on ajankohtainen, niin aion saada synntyksen sektiolla. Kukaan ei voi pakottaa mua synnyttämään alakautta.

Ja oon itekin sitäpaitsi syntynyt keisarileikkauksella :)

[/quote]

Go girl! Olet yksi meistä, jotka tasoittavat tietä myös tuleville sukupolville. Jokainen nainen, joka vaatii ja saa sektion ja toivottavasti myös puhuu siitä avoimesti, edesauttaa sitä, että sektio nousee yhtä luontevaksi tavaksi synnyttää kuin alatie.

Vierailija
17/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:33"]

[/quote]

Ei naista, joka on saanut synnytyksessä niin pahat ilmankarkailuongelmat, että joutuu niiden vuoksi vaihtamaan työpaikkaa (pois asiakaspalvelutöistä) ja jättämään monet sosiaaliset tilanteet kokematta ja vielä kuulee, että vaivaan ole parannusta, lohduta se, että monet muut ovat kyllä selvinneet ilman vaurioita. 

[/quote]

Aivan. Naisten oletetaan olevan valmiita riskeeraamaan oma kehonsa tuosta vain, ja pahimmillaan heille valehdellaan eri vaihtoehtojen riskeistä päin naamaa. Tekisi mieli valittaa EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen, ei nimittäin ole oikein eikä reilua tällainen. Vähin, mihin voidaan tyytyä, olisi riskeistä tiedottaminen niitä vääristelemättä ja tietoa pimittämättä. Jokaisella naisella tulisi olla vähintäänkin oikeus olla hankkiutumatta raskaaksi, jos pitää todellisia riskejä liian suurina siihen nähden, millaisia riskejä on valmis ottamaan. Jos kerran sektiota ei tässä maassa saa, sekin tulee tehdä selväksi jo peruskoulussa ennen kuin kukaan ehtii suunnitella raskaaksi tulemista. Oma keho ja terveys ovat niin isoja asioita, että niitä koskevien päätösten tulee tapahtua asiallisen tiedon valossa eikä summanmutikassa valheiden ja olettamusten varassa.

Parasta toki olisi, jos sen sektion saisi halutessaan meilläkin valita - vaikka sitten omalla kustannuksella jos ei verovarat siihen riitä. Se on kuitenkin vauvankin kannalta tilastollisesti turvallisin tapa tulla maailmaan.

Vierailija
18/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:07"]

[/quote]

Miehen olisi hiukan vaikeaa synnyttää alateitse ilman ulostuloaukkoa. Siksi miehen olisi pakko synnyttää sektiolla.

Jos taas raskaat ja vaaralliset työt jäisivät naisten harteille, täällä ei rakennettaisi yhtään taloa, rikolliset riehuisivat vapaina tappamassa ja raiskaamassa ja maa olisi miehitetty vuosikymmeniä sitten.

[/quote]

Aika sovinistista paskapuhetta. Tunnen naisia, jotka ovat ammattilaisia rakennusalla, turvallisuusalalla sekä poliisissa. Ainoa miinus näissä hommissa kuulemma on - palkan lisäksi, miesten suhtautuminen naisiin. Ei ole herkkua ei. 

Mietitään muuten miestä naisvaltaisella alalla, esim. sairaanhoitajana tai sihteerinä, niin naiset yleisesti ottaen suhtautuvat häneen hyvin. Miehet taas naureskelevat...

Vierailija
19/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:03"]

Onpas täällä mielikuvituksetonta porukkaa. Selvästikään kyse ei ollut siitä, että olisikohan nyt ihan oikeasti mahdollista, että peniksen läpi syntyisi vauva. Kyse oli siitä, että riskeeraisiko mies oman peniksensä tulevaisuuden, jos vaihtoehtona olisi vatsan viiltäminen auki (toki omine riskeineen, mutta ilman peniksentuhoutumisriskä).

Luulen että sen verran monelle miehelle on sukupuolielin niin tärkeä, etteivät todellakaan ottaisi riskiä. Mutta naisen tietysti pitäisi, aina, koska mitäs väliä naisen elimillä on -- näin siis naisten itsensä mielestä, en tiedä miten hanakasti miehet sektiota vastustavat.

[/quote]Monet miehet nielevät ympärileikkauksen haitat samalla tavalla kuin naiset synnytyksen haitat. Jotkut jopa hommaavat ympärileikkauksen aikuisena. Synnyttäneillä naisilla on tarve perustella itselleen olevansa yhä samannäköisiä ja tuntoisia alapäästä ja sama rationalisoinnin tarve on myös ympärileikatuilla miehillä.

-Mies 29v-

[/quote]

No tuota... ympärileikkaus ei ole luonnollista. Alatiesynnytys sen sijaan on. Suurimmalla osalla naisista emätin palautuu täysin samanlaiseksi synnytyksen jälkeen, ja väitän, 99 % miehistä ei osaisi erottaa synnyttänyttä alapäätä synnyttämättömästä. Ympärileikatun peniksen kyllä erottaa suurin osa.

Vierailija
20/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun ulkomailla ja saan valita itse synnytystapani.

Kai Suomessakin yksityissairaaloissa saa valita, vai olenko väärässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan