"Olen sympaattinen ja oikeudenmukainen"
Kuvailevatko jotkut ihmiset itseään ihan vakavissaan näin? Eivätkö he näe, kuinka koomista se on?
Jotkut määreet ovat sellaisia, että voit kuvailla niillä vain muita, et itseäsi. Tuli tuosta Myer-Briggs ketjusta mieleen. Sama kuin kertoisi kaikille vastaantulijoille olevansa jalomielinen, nöyrä ja älykäs.
Kommentit (30)
Ihan hyvä vaan jos kuvailevat, koska paljastavat heti kättelyssä olevansa narsisteja ilman minkäänlaista arvostelukykyä.
Entä jos nuo ovat kommentteja, joilla muut ovat häntä kuvailleet?
Minäkin olen oikeudenmukainen, mutta olen huomannut ettei se ole kovin pidetty luonteenpiirre.
Kyllähän se älykkyys on objektiivisesti todettavissa, joten sitä en niputtaisi tuohon samaan kategoriaan. Muuten samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos nuo ovat kommentteja, joilla muut ovat häntä kuvailleet?
Silti. Minuakin on kuvattu vaikka millä tavoin, mutta olisi todella tökeröä jos alkaisin kuvailla itse itseäni esim. sympaattiseksi. Tai toteaisin, että minua on kuvailtu sympaattiseksi. Naurattaa pelkkä ajatus, kuin jostakin huonosta sketsistä.
Oletko tosi nuori tai asperger kun et ymmärrä tätä? Nämä ovat sellaisia itsestäänselviä sääntöjä, joita ei lue missään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen oikeudenmukainen, mutta olen huomannut ettei se ole kovin pidetty luonteenpiirre.
Johtunee siitä, että käsityksesi oikeudenmukaisuudesta ei vastaa toisten käsityksiä. Muiden mielestä et siis ole oikeudenmukainen.
Koko testi on aivan täyttä potaskaa mutta jengi nyt uskoo ihan mihin tahansa nettitestiin
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se älykkyys on objektiivisesti todettavissa, joten sitä en niputtaisi tuohon samaan kategoriaan. Muuten samaa mieltä.
Toki, mutta sen toteaminen ääneen olisi tahditonta ja myös antaisi vaikutelman, ettei toinen keskustelija ole. Toinen voi olla myös testatusti älykäs vaikkei siitä kerrokaan. Sosiaalisen kanssakäymisen ihan perussääntöjä. Ei ole kovinkaan hedelmällistä eikä muutenkaan älykästä todeta olevansa älykäs tai vaikkapa kaunis naama peruslukemilla.
Kaksi varmasti keskeisinnät syytä miksi en ole laittanut itseäni likoon nettitreffipalvelimille ovat on, että en omaa (erityisen komeaa) ja puoleensa vetävää ulkonäköä. Itsensä kuvaileminen ilman sortumatta latteuksiin ja klisesiin on itselleni vaikeaa.
Se on tosiaan totta, että jotkut kehuvat itseään perusteettomasti vailla totuuden häivää. Sitten taas jotkut kertovat rehellisesti niinkuin asiat ovat. Minun mielestä saa mainita olevansa empaattinen tai sympaattinen. Se on vaan yksi hyvistä piirteistä ja hyvähän se vaan, jos hyvää löytyy.
Minä olen INFP. Todella oikeudenmukainen ja sympaattinen. Ihmiset minulle näin sanoneet ja terapeuttini myös. Minulla myös ADD.
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan totta, että jotkut kehuvat itseään perusteettomasti vailla totuuden häivää. Sitten taas jotkut kertovat rehellisesti niinkuin asiat ovat. Minun mielestä saa mainita olevansa empaattinen tai sympaattinen. Se on vaan yksi hyvistä piirteistä ja hyvähän se vaan, jos hyvää löytyy.
Kyse ei ole edes siitä, onko kuvailu perusteeton. Vaan sanomattomasta säännöstä.
Minusta ei voi vakavissaan kuvailla itseään sympaattiseksi tai empaattiseksi. Nämä ominaisuudet tulevat ilmi teoissa ja käytöksessä, jos ne omaa. Jos joku kuvailee itseään näin, pidän ihmistä kyllä kypsymättömänä ja arvostelukyvyttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, du är dum som en stövel!
😀👍🏼
Siksi vierastankin mm. työpaikkailmoitusten kuvaile luonnettasi tai deittiappien millainen olet kuvauksia. Itsestään voi olla vaikka mitä käsityksiä, mutta toiset ihmiset eivät välttämättä ole samaa mieltä. Samoin kysymykset siitä millaisena jonkun toisen näkee/kokee. Mitä merkitystä luonteenpiirteiden kuvailemisella on, koska syvällinen tunteminen vaatii aikaa. Sen kysyminen millainen työtoveri, jonka kanssa on työskennellyt vaikkapa kaksi kuukautta, on mielestäni melko turhaa. Toki jonkinlainen käsitys on muodostunut, mutta miksi minun tulisi kuvailla kenenkään persoonallisuutta ellei kyse ole käsikirjoituksen roolihahmosta?
Minä olen kaikessa paras. Todellinen saalis.
Näin on tapana kuvailla itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Empaattiseksi ehkä vielä jotenkin voi itseään kuvailla, vaikka sekin mielestäni kielii siitä, ettei välttämättä osaa arvioida itseään kaikilta osin, vaan päättää itse, että minä muuten olen sitten empaattinen.
Sympaattiseksi ei pidä itseään kuvailla. Se on muiden ihmisten määriteltävissä, jos he kokevat toisen sympaattiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni itseään empaattiseksi kutsuva ei ole itse asiassa kovin empaattinen. "Säälivä" tai "holhoava" kuvaisi tällaista henkilöä käytöksensä perusteella paremmin. Joko henkilöllä itsellään ei ole realistista minäkuvaa tai sitten hän ei ole ymmärtänyt, mitä tarkoittaa "empaattinen".
On aika yleistä, että ihmiset kuvailevat itseään sellaisilla positiivisilla adjektiiveilla, joiden merkitystä he eivät ole täysin sisäistäneet. Intuitiiviseksi itseään kuvaileva voi projisoda omia tunteitaan, käsityksiään ja asenteitaan muihin. Klassikkotapaus taas on itseään huumorintajuiseksi sanova, jonka niin kutsuttu huumori on toisten pilkkaamista, pakonomaista vitsailua ja joka asian läskiksi lyömistä. Itsessään saa ja pitää nähdä hyvät puolet ja oppia myös tuomaan niitä esiin mutta mieluummin käytöksen kuin pelkkien sanojen kautta.
Minulla on mielestäni hyvä ja fiksu huumorintaju. Jostain syystä kukaan ei vaan ole tunnustanut sitä minulle, vaan tiedän sen itse.
Tiedän pari henkilöä, jotka ovat kuvailleet itseään oikeudenmukaisiksi. Minusta heidän ajattelutapansa on autoritäärinen, ehdoton ja ankara. Joku voisi sanoa että melkein pelottava.
Minä olen köyhä ja rikas.