Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos miehet joutuisivat synnyttämään, syntyisivät kaikki lapset sektiolla

Vierailija
08.05.2014 |

Kukaan mies ei suostuisi tiedostaen sitä riskiä että alateitse synnyttämällä heidän sukuelimet tuhoutuisi mahdollisesti loppuiäkseen synnyttämään alakautta mikäli siihen vain on vaihtoehto ja se vaihtoehtohan meillä on.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä sektio vs. alatiesynnytys  -kiistalla on pitkä historia, ja jopa kipulääkkeet kiellettiin 1800-luvulla naisilta, koska kivulla sinun on synnytettävä lapsesi jne. raamatun sanan mukaan.

Se vain on uskomatonta, että yhä tänäkin päivänä jossain ajatellaan, että äiti kiintyy lapseensa muka enemmän, jos synnytys on kivulias ja tälle työläs. Asiahan on lähinnä päinvastoin. Mutta ihan kiintoisaa tutkimustakin asiasta tehty, esim. Kirsi Vainio-Korhonen on kirjoittanut kirjan "Ujostelemattomat"

http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Sivut/ujostelemattomat.aspx

Oli muuten aika kiintoisa opus kätilötyön historiasta. En muista kuinka paljon tätä aihetta käsiteltiin kirjassa, mutta sen muistan että kätilöt eli ne käytännöntyön osaajat joutuivat pitämään puolensa koko lääkärikuntaa vastaan ja lääketiede nyt oli mitä oli joskus 1600-luvulla. Tohtori siinä tutki virtsan väriä ja annosteli humpuukilääkkeitään ja kielsi kaikki kätilön huomiot auktoriteettiinsa ja raamattuun vedoten.

Vierailija
22/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja teidän kanssanne. Miksi kiistätte niin raivokkaasti sektion riskit? Tiedättekö niistä edes mitään? Vuodot ovat paljon yleisimpiä. Kohdun poistoonkin joudutaan joskus, eikö harmittaisi se? Virtsarakko saattaa vaurioitua myös leikkauksessa, ei tullut mieleen? Kohtutulehdusriski on suurempi. Oletteko koskaan nähneet ilkeästi tulehtunuttav sektiohaavaa? Sellaista, jota hoidetaan monta viikkoa sairaalassa, avataan ja putsaillaan päivittäin? Seuraavassa raskaudessa alkion kiinnittymistä arpi voi haitata tai istukka kasvaa kohtulihakseen kiinni. Arven kohta jää myös heikommaksi ja saarta revetä jne. jne. Miksi nämä riskit ovat teistä vain turhaa pelottelua, mutta altiesynnytyksen riskit teistä niin paljon yleisempiä? Sitä ei tiedä kenen kohdalle komplikaatiot sattuvat - kummassakaan synnytystavassa. Siksi synnytystapa tulee arvioida yksilöllisesti - ei vauhkojen nettifanaatikkojen mielipiteen mukaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:21"]

Voi luoja teidän kanssanne. Miksi kiistätte niin raivokkaasti sektion riskit? Tiedättekö niistä edes mitään? Vuodot ovat paljon yleisimpiä. Kohdun poistoonkin joudutaan joskus, eikö harmittaisi se? Virtsarakko saattaa vaurioitua myös leikkauksessa, ei tullut mieleen? Kohtutulehdusriski on suurempi. Oletteko koskaan nähneet ilkeästi tulehtunuttav sektiohaavaa? Sellaista, jota hoidetaan monta viikkoa sairaalassa, avataan ja putsaillaan päivittäin? Seuraavassa raskaudessa alkion kiinnittymistä arpi voi haitata tai istukka kasvaa kohtulihakseen kiinni. Arven kohta jää myös heikommaksi ja saarta revetä jne. jne. Miksi nämä riskit ovat teistä vain turhaa pelottelua, mutta altiesynnytyksen riskit teistä niin paljon yleisempiä? Sitä ei tiedä kenen kohdalle komplikaatiot sattuvat - kummassakaan synnytystavassa. Siksi synnytystapa tulee arvioida yksilöllisesti - ei vauhkojen nettifanaatikkojen mielipiteen mukaan!

[/quote]

Suurin osa luettelemistasi riskeistä kuuluu itseasiassa hätäsektioihin eli epäonnistuneisiin alatiesynnytyksiin. 

Vierailija
24/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteestäsi. Olen mies ja voisin ihan hyvin synnyttää alateitse jos se olisi mahdollista.

Vierailija
25/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:39"]

Onneksi asun ulkomailla ja saan valita itse synnytystapani.

Kai Suomessakin yksityissairaaloissa saa valita, vai olenko väärässä?

[/quote]

Nope, Suomessa ei voi enää synnyttää yksityisesti

Vierailija
26/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en mä kyllä vielä tähän ikään (reilusti yli 40v) ole tavannut yhtään miestä, joka vastustaisi sektiota yhtä raivokkaasti kuin monet tällä palstalla kirjoittelevat naiset vastustaa. Mä luulen, että suurimalle osalle maailman miehistä se olisi aivan sama vaikka kaikki lapset syntyisivätkin sektiolla jo nyt.

Vierailija
27/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän me kuoltaisi sukupuuttoon jos synnytys lankeisi miehille.

Vierailija
28/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa synnytettäisiin vähemmän lapsia, ja väkiluku kääntyisi jyrkkään laskuun. Ihmiset olisivat myös iloisempia.

Vierailija
29/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sitten vihaan tätä fanaattista alatiesynnytysvastaisuutta tällä palstalla! Kysykääpä huviksenne, moniko kätilö/gyne valitsisi sektion? Niinpä. Mutta palstalla on hyvä huudella ja uhota.

Vierailija
30/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:14"]

Mä sitten vihaan tätä fanaattista alatiesynnytysvastaisuutta tällä palstalla! Kysykääpä huviksenne, moniko kätilö/gyne valitsisi sektion? Niinpä. Mutta palstalla on hyvä huudella ja uhota.

[/quote]

Nä on näitä luuseri naisia. Varmaan leikkauttavatkin alapäänsä että ei näytä rumalta

Vierailija
31/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Asiasta on kyllä olemassa ihan tutkimuksiakin, ole hyvä vaan ja googlaa. ENITEN sektioita tehdään terveydenhuollon työntekijöille. Mulla on muutamakin lekurikaveri, joista kukaan ei ole synnyttänyt alateitse vaan sektiolla, ja ei todellakaan minkään lääketieteellisen syyn takia. Sektio on terveelle ihmiselle ihan yhtä riskitön tapa synnyttää kuin alateitsekin. Ja jokainen saa mun puolesta valita ihan sen tavan mikä on järkevin, perustelluin, turvallisin ja sitten viimeiseksi, se mikä itseä miellyttää.

Vierailija
32/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:07"]

Kukaan mies ei suostuisi tiedostaen sitä riskiä että alateitse synnyttämällä heidän sukuelimet tuhoutuisi mahdollisesti loppuiäkseen synnyttämään alakautta mikäli siihen vain on vaihtoehto ja se vaihtoehtohan meillä on.

[/quote]

Hei tyhmä! Ei se olisi riski miehillä vaan paikat repeytyisivät varmasti. 

Vierailija
33/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siedä tuollaista typerää stereotypisointia. Kaikki miehet on paskoja, joo joo, ne ei kestä kipua eikä pystyisi synnyttämään eikä tekisi sitä eikä tätä. Naiset on pyhimyksiä.

Vierailija
34/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tästä on tehty tutkimuksia. Englantilaisista gynekologeista 31% valitsee sektion, ja 79% suhtautuu positiivisesti äidin ilman lääketieteellistä perustetta toivomaan sektioon.

Vierailija
35/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkatkaapas se video, missä ne miehet halusi testailla miltä synnytyskivut tuntuu/supistukset. Siinä ne vaimot vaa läpsytteli "gimmee fife", kun miehet vääntelehti tuskissaan. ;-)

Vierailija
36/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:20"]

[/quote]

Asiasta on kyllä olemassa ihan tutkimuksiakin, ole hyvä vaan ja googlaa. ENITEN sektioita tehdään terveydenhuollon työntekijöille. Mulla on muutamakin lekurikaveri, joista kukaan ei ole synnyttänyt alateitse vaan sektiolla, ja ei todellakaan minkään lääketieteellisen syyn takia. Sektio on terveelle ihmiselle ihan yhtä riskitön tapa synnyttää kuin alateitsekin. Ja jokainen saa mun puolesta valita ihan sen tavan mikä on järkevin, perustelluin, turvallisin ja sitten viimeiseksi, se mikä itseä miellyttää.

[/quote]

Jep, tätä voi jokainen miettiä, että mistä johtuu. Esim. mun kirurgina työskentelevälle tädille tehty neljä "pelko"sektiota. 

Vierailija
37/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:17"]

[/quote]

Nä on näitä luuseri naisia. Varmaan leikkauttavatkin alapäänsä että ei näytä rumalta

[/quote]

Ja te olette näitä mammaihmisiä, joiden elämä pyörii lasten ympärillä. 

Vierailija
38/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen kätilö ja mun kolleegoista kukaan ei vapaaehtoisesti ole valinnut sektiota! Oletteko seuranneet sektiota? On aika raju toimenpide. Ja ne toki harvinaiset, mutta ikävät komplikaatiot ovat aika vakavia. Ja seuraavasta raskaudesta tulee heti paljon riskialttiimpi, miksi valitsisin näin? Pelkäävät saavat tässä maassa sektion ( ja mahdollisuuden käsitellä pelkojaan), miksi pitää levittää fanaattista sektioihannointia ja aiheuttaa muille aivan turhaa alatiepelkoa? Harmittaako teitä niin paljon, että moni (onneksi) uskaltaa synnyttää alakautta? Enkä ymmärrä tätä miesväitettä alkuunkaan, miksi mies valitsisi mielummin rajun toimenpiteen, johon sisältyy enemmän riskejä ja toipuminen on huomattavasti hitaampaa ja kivuliaampaa, jos luonnollinen tapa olisi anatomisesti mahdollinen? Älkää nyt aliarvioiko niitä miehiä noin pahasti!

Vierailija
39/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:33"]Linkatkaapas se video, missä ne miehet halusi testailla miltä synnytyskivut tuntuu/supistukset. Siinä ne vaimot vaa läpsytteli "gimmee fife", kun miehet vääntelehti tuskissaan. ;-)

[/quote]

http://m.iskelma.fi/viihde/miehet-vahattelivat-synnytyskipuja-joutuivat-testaamaan-ne-itse-katso/2/6355

Vierailija
40/81 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehet synnyttäisivät, vanhempainlomia ei olisi, vaan laitokselta palattaisiin suoraan töihin. Homman voisi hoitaa kyllä lounastauollakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi