Nolot mokat työhaastattelussa
Kerro miten olet mokannut työhaastattelussa tai miten haastattelemasi hakija on mokannut.
Oma mokani: Olin hakenut töihin kouluun, joka oli melko lähellä toista koulua. Jotenkin olin sotkenut ne ajatuksissani ja menin haastatteluun väärään kouluun. Onneksi olin sen verran ajoissa, että ehdin virheen tajutessani vielä juoksemaan oikeaan kouluun ajoissa. Tosin olin ihan punainen ja hikinen, koko haastattelun ajan, kun olin hölkännyt untuvatakki päällä :)
Kommentit (460)
Aina voi kysyä esim. yrityksen hengestä tai kulttuurista, millaisia koulutusmahdollisuuksia yrityksessä on jne. jne.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:36"]
Itse myös rekrytointeja tekevänä olen yllättynyt siitä, miten paljon tulee tuppisuisia hakijoita, jotka eivät keksi edes yhtä kysymystä mitä haluaisivat työpaikasta tietää tai osaa itse vastata kysymyksiin kahta sanaa pidemmillä lauseilla. Hieman haastavaa muodostaa käsitystä siitä, olisiko kyseessä meille sopiva henkilö. Mitään yksittäisiä mokia nyt ei tule kuitenkaan mieleen.
[/quote]
Saako kysyä mitä ihmettä pitäisi kysyä jos hakee paikkaa ja tietää tarkalleen mitä työ on? Voitko heittää pari esimerkkiä...
Itse olen yhtä kertaa lukuunottamatta saanut aina sen työpaikan mitä olen hakenut. Tämän hetkiseen työpaikkaani oli hakijoita 300 ja työntekijöitä valittiin kolme. Enkä keksinyt mitään kummempaa kysyttävää kuin milloin ilmoittavat jos on tullut valituksi. Kysymys ei siis mitenkään koskenut itse työtä.
[/quote]
Itse myös rekrytointeja tekevänä olen yllättynyt siitä, miten paljon tulee tuppisuisia hakijoita, jotka eivät keksi edes yhtä kysymystä mitä haluaisivat työpaikasta tietää tai osaa itse vastata kysymyksiin kahta sanaa pidemmillä lauseilla. Hieman haastavaa muodostaa käsitystä siitä, olisiko kyseessä meille sopiva henkilö. Mitään yksittäisiä mokia nyt ei tule kuitenkaan mieleen.
[/quote]
Saako kysyä mitä ihmettä pitäisi kysyä jos hakee paikkaa ja tietää tarkalleen mitä työ on? Voitko heittää pari esimerkkiä...
Itse olen yhtä kertaa lukuunottamatta saanut aina sen työpaikan mitä olen hakenut. Tämän hetkiseen työpaikkaani oli hakijoita 300 ja työntekijöitä valittiin kolme. Enkä keksinyt mitään kummempaa kysyttävää kuin milloin ilmoittavat jos on tullut valituksi. Kysymys ei siis mitenkään koskenut itse työtä.
[/quote]
Lisään vielä että haastattelun aikana olen tietysti osannut vastata kysymyksiin niin että haastattelijoille on käynyt selväksi että tiedän mitä teen/mitä tämä työ on.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 21:43"]Usein viimeisimpiä kysymyksiä on: miten tärkeää työnteko on sinulle.
Äskettäin vastasin yhdessä asiantuntijatehtävän haastattelussa, että ei nyt niin kovin tärkeää, elämässä on paljon muita, tärkeämpiä asioita, kuten ihmissuhteet.
En saanut paikkaa.
[/quote]
niin. Hassua että jos olisit valehdellut olisit voinut saada paikan.
??? Jos menen kysymään jotain yrityksen hengestä ja kulttuurista niin luuletko että joku kertoo että täällä on niiiiiiiin paska henki että porukka on valmis tappamaan toisensa. Ihan sama homma kuin haastattelijan pitää yrittää lukea työnhakijaa rivien välistä millainen tyyppi tämä on.'
tv. edelleen se joka on saanut 99,9% kaikki paikat joihin on hakenut
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:29"]
Aina voi kysyä esim. yrityksen hengestä tai kulttuurista, millaisia koulutusmahdollisuuksia yrityksessä on jne. jne.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hain aikoinaan kirjanpitäjän paikkaa... Haastattelija/työnantaja vaikutti haastattelutilanteessa jotenkin väsyneelle ja toivoi, että kun tulen töihin hän voisi pitää lomaa tai jäädä kokonaan töistä pois. Kysyin sitten haastattelun lomassa, että onko hän tehnyt kirjanpidot maksu- vai suoriteperusteisena, jolloin tämä tilitoimistoyrittäjä kysyi minulta, että mitä eroa niillä nyt olikaan, kun hän ei muista :) ajattelin sitten omatoimisesti, että tätä paikkaa en ota vastaan, vaikka olisin sen saanutkin...
Alku oli vähän stressaava kun reippaasti ojensi käteni tiukkaan kädenpuristukseen pomolle, jolla ei ole oikeaa kättä.
Hän tietysti on itse tottunut tilanteeseen ja kätteli vasemmalla, mutta tilanne ei auttanut minun hermostuneisuuteeni ollenkaan.
Ei tietenkään moka, mutta yksi sellainen hetki jota en olisi halunnut työhaastattelussa kohdata. Olen muuten nyt ollut firmassa 6v :)
Olin työhaastattelussa, jossa kysyttiin olenko tutustunut yrityksen nettisivuihin. Olin oikeasti tutustunut ja sanoinkin niin. He sitten päättivät kysyä, mitä tiedän kyseisestä firmasta niin menin täysin lukkoon ja sanoin: "Anteeksi nyt menin täysin lukkoon enkä pysty sanomaan mitään."
Sain paikan onnekseni :)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:39"]
??? Jos menen kysymään jotain yrityksen hengestä ja kulttuurista niin luuletko että joku kertoo että täällä on niiiiiiiin paska henki että porukka on valmis tappamaan toisensa. Ihan sama homma kuin haastattelijan pitää yrittää lukea työnhakijaa rivien välistä millainen tyyppi tämä on.'
[/quote]
Olet siis hakenut tuhanteen työpaikkaan ja yhteen et päässyt?
Onhan se saavutus sekin, onnea!
No kertoohan sekin jotain jos kaks haastattelijaa kertoo et täällä on ihqu henki mut näyttävät haastattelussa siltä et ovat valmiit tappamaan toisensa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 00:03"]
[/quote]
Olet siis hakenut tuhanteen työpaikkaan ja yhteen et päässyt?
Onhan se saavutus sekin, onnea!
[/quote]
Reps >D
No mä oon hakemassa sinne eikä ne hingu mua sinne...
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 00:06"]
No kertoohan sekin jotain jos kaks haastattelijaa kertoo et täällä on ihqu henki mut näyttävät haastattelussa siltä et ovat valmiit tappamaan toisensa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysyin haastattelussa, että mistä moinen hakijapiikki näihin tehtäviin (oli todella kovaa tunkua ko. hommaan). Pomo murjaisi: no sunhan se pitäis tietää!
Kannattaa siis välttää kysymyksiä, joissa voi olla vahingossa vähättelevä sävy..
En saanut paikkaa :)
Myöhästyin haastattelusta, koska eksyin pahasti matkalla. Löysin kyllä oikean tien, mutta väärän kunnan alueelta... GPS ei aina pelasta. Opinpa ainakin katsomaan etukäteen minne suurinpiirtein olen menossa.
Toisella kerralla jännitin niin paljon, että aloin hikoilla ihan villisti. Hiukset käytännössä valuivat hikeä, vaivalla tehty siisti meikki söhrääntyi täysin ja aloin haista hieltä. Teki mieli sanoa heti haastattelun aluksi, että joo minä lähden kotiin. Käsikin oli niin hikinen, että hävetti kätellä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:43"]Olin ulkomailla työhaastattelussa ja ko. maassa on hyvin tärkeää listata cv:ssä ihan kaikki työkokemukset. Olin sitten karsinut joitain ei niin relevantteja kokemuksia pois ja sitten haastattelussa mainitsin vahingossa sellaisesta kokemuksesta, jota siellä cv:ssä ei ollut...haastattelija syynäsi cv:n läpi ja alkoi suurin piirtein huutaa suoraa kurkkua, että "Kaikki työkokemukset pitää mainita!!" Myöhemmin haastattelija rauhottui, mutta vielä samaisessa haastattelussa kännykkä pärähti soimaan, olin unohtanut laittaa sen äänettömälle, vaikka normaalisti olen tarkka moisesta.
En tietenkään saanut paikkaa.
[/quote]
Uteliaisuudesta kysyn, mikä maa on kyseessä?
Hain töihin yhteen kauppaan myyjäksi. Kyseessä oli ryhmähaastattelu, jossa oli minun lisäkseni kaksi muutakin ihmistä. No, sitten haastattelijat tietenkin kysyivät ensimmäisenä tämän "kertokaa hieman itsestänne". Olin juuri muuttanut nykyisen avopuolisoni kanssa yhteen ja elämä oli yhtä juhlaa, koska kotona odotti se kaikkein paras ja tärkein tyyppi. Niinpä sanoin: "Olen onnellinen." ja menin ihan täysin lukkoon enkä osannut sanoa enää mitään. Kaksi muuta tyyppiä kertoivat tietenkin koulutustaustoistaan jne. Ette varmaan ylläty jos sanon etten saanut paikkaa.
haastattelussa kysyttiin mitkä alan "tekniikat" ovat minulle tuttuja, ja luettelin 3, joista myöhemmin tajusin että 2 merkitsi yhtä ja samaa asiaa. en ole hirveän hyvä näissä termeissä, jota ei kuitenkaan tarvitse (tai näe kirjoitettuna tms) jokapäiväisessä työssä joten mun oli pitänyt ne tarkistaa ennen haastetattelua, mutat huono muisti petti. sanotaan nyt vaikka että kyse olisi ollut tekstinkäsittelyohjelmista, niin luettelin tyyliin; Open Office editor, Microsoft Word ja Microsoftin tekstinkäsittelyohjelma...
noloa. antoi varman tosi ammattimaisen kuvan. en saanut paikkaa, mutta uskin se tuosta mokasta johtui pelkästään.
Haastattelu oli vieraassa paikassa isossa kaupungissa (ei suomessa...) ja pelkäsin myöhästymistä, joten olin puoli tuntia etuajassa kun lähdin niin ajoissa liikenteeseen. Alueella ei ollut kauppoja tai kahviloita joten menin yrityksen vastaanottoon ja yritin heikolla paikallisella kielitaidollani selittää että olen etuajassa joten haastattelijalle ei tarvisi vielä ilmoittaa. No, tietysti vastaanoton tyyppi soitti heti kys. henkilölle ja kohta hän tulikin suoraan lounaalta vähän hämmentyneen näköisenä ja pyysi minua odottamaan. Kun sitten oikeaan aikaan pääsin haastatteluun, en oikein ehtinyt tai saanut tilaisuutta pahoitella, ja minulle jäi tunne että haastattelija oli närkästynyt että olin niin ajoissa.
En saanut paikkaa.
Menin erääseen ministeriöön työhaastatteluun. Minulla oli jo eräs toinen työpaikka melkein varmistunut (jonka sitten sainkin) joten en ollut tähän haastatteluun tyhmyyttäni juuri valmistautunut. Yhtäkkiä haastattelussa menin aivan lukkoon, enkä muistanut ministerin nimeä. Jäin vain hiljaa istumaan. Lopulta sitten nimi tuli mieleeni mutta siinä jännityksessä en enää ollut varma oliko se juuri kyseisen ministerin nimi vai sekoitanko. Sillä hetkellä vastaamatta jättämistä nolommalta tuntui väärän nimen antaminen, joten totesin että "onpa kamalan noloa, nyt menin ihan lukkoon".
Kyllä hävetti!
No, sitä paikkaa en saanut. Toista paikkaa olisivat minulle tosin tarjonneet, mutta olin jo päässyt muualle töihin.
Lisää lisää!! Mahtava lukea näitä! Olen itse ollut haastattelussa hiljattain ja kiva lukea näitä. Tulee olo että mulla meni aika hyvin kun löysin sentään ovenkahvan ja tiesin mihin firmaan hain töihin.