Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
21/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa koronaan liittyvää toimeentulotukiextraa? Pitäisi olla 75€x 3.

Kyllä saan ja se on yhtälössä mukana.

Ap

Vierailija
22/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et osta tekokuusta, joka kestää vuosikymmeniä? Ja pitääkö ne kaikki vuoden aikana säästetyt rahat käyttää jouluna? Mitä jos puolittaisit esimerkiksi lahjabudjetin, jäisi sukan varteen se 70€?

Vuoden aikana säästettyjä rahoja olen joutunut pitkin vuotta käyttämään yllättäviin menoihin, sehän oli mun aloituksen pääpointti otsikosta alkaen. Luitko edes koko aloitustani???

Jos puolittaisin lahjabudjetin, säästöön jäisi 35 e. Otan nyt tietoisen riskin, 35 eurolla en saisi ostettua juuri mitään lapsille.

Tekokuuset ovat kalliita nekin kertainvestointina, eikä niissä ole tuoksua. Ilman voimme kyllä elää, mutta tänä jouluna sallin itselleni sen ilon, että meillä on kuusi. Parinkympin rietastelua, kyllä siitäkin nyt kannatti huomauttaa...

Ap

Ymmärsin ensin, että rahaa lahjoihin on 2x70€. Tarkoitin sitä, että mikä pakko kaikki JÄLJELLÄ OLEVAT rahat on käyttää jouluna? Jos jättäisit vaikka esimerkiksi sen 35€ säästöön, et aloittaisi seuraavan vuoden säästämistä nollista, vaan sinulla olisi pohjalla jo melkein kahden kuukauden säästämisen edestä rahaa. Tekokuusta saa käytettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?

Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".

Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.

No siksen, että kaikki rahat menivät siinä vaiheessa asumiskuluihin ja opintolainan maksuun. Et ole nyt kovin realistinen. Siinä vaiheessa kun jäin loppuiäkseni rupisen sairaseläkkeen varaan, minulla oli elinikää optimistisesti arvioiden jäljellä vielä puoli vuosisataa. Ehdin olla työelämässä vajaat kymmenen vuotta, siinä ajassa ei kolmen tonnin bruttotuloista miinus lainakulut ja elämismenot ja vauvalomien tulonmenetykset säästetä millään semmoisia summia, että niillä eläisi 50 vuotta.

Ap

Vierailija
24/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa, mitä en ymmärrä, on se miksi jouluksi pitäisi säästää. kauppiaat rikastuvat riittävästi ilmankin minun rahoja, joten miksi minun pitäisi rikastuttaa niitä lisää

Vierailija
25/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa koronaan liittyvää toimeentulotukiextraa? Pitäisi olla 75€x 3.

Kyllä saan ja se on yhtälössä mukana.

Ap

Eihän sitä huomioida toimeentulotuessakaan tulona niin sulle pitäisi olla kertynyt 3.lta kuukautena tuo ylimääräisenä.

Vierailija
26/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et osta tekokuusta, joka kestää vuosikymmeniä? Ja pitääkö ne kaikki vuoden aikana säästetyt rahat käyttää jouluna? Mitä jos puolittaisit esimerkiksi lahjabudjetin, jäisi sukan varteen se 70€?

Vuoden aikana säästettyjä rahoja olen joutunut pitkin vuotta käyttämään yllättäviin menoihin, sehän oli mun aloituksen pääpointti otsikosta alkaen. Luitko edes koko aloitustani???

Jos puolittaisin lahjabudjetin, säästöön jäisi 35 e. Otan nyt tietoisen riskin, 35 eurolla en saisi ostettua juuri mitään lapsille.

Tekokuuset ovat kalliita nekin kertainvestointina, eikä niissä ole tuoksua. Ilman voimme kyllä elää, mutta tänä jouluna sallin itselleni sen ilon, että meillä on kuusi. Parinkympin rietastelua, kyllä siitäkin nyt kannatti huomauttaa...

Ap

Ymmärsin ensin, että rahaa lahjoihin on 2x70€. Tarkoitin sitä, että mikä pakko kaikki JÄLJELLÄ OLEVAT rahat on käyttää jouluna? Jos jättäisit vaikka esimerkiksi sen 35€ säästöön, et aloittaisi seuraavan vuoden säästämistä nollista, vaan sinulla olisi pohjalla jo melkein kahden kuukauden säästämisen edestä rahaa. Tekokuusta saa käytettynä.

No ymmärsit väärin, etkä edelleenkään LUE tekstejä ennen kuin vastaat. En viitsi jankata kanssasi, koska olet niin besserwisser, että luulet tietäväsi minunkin asiani paremmin kuin minä itse.

Ap, jolta ei riitä kärsivällisyys kaltaisillesi.

Vierailija
27/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa, että teillä on hyvä joulu tulossa. Eihän joulussa muita menoeriä oikeastaan ole kuin lahjat - ja jos osaat näyttää lapsillesi, miten joulusta voi nauttia joulusta vaatimattominkin lahjoin, se on kyllä paras lahja ikinä.

Vierailija
28/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Teet selvästi parhaasi, teille tulee varmasti mukava joulu. 

Näihin keskusteluihin tulee aina ihmisiä antamaan neuvoja, jotka ovat olleet aloittajalle itsestäänselvyyksiä jo pitkään. Oli kyseessä köyhyys tai sairaus, aina joku oman elämänsä life coach tulee kysymään, että oletko yrittänyt säästää? Oletko yrittänyt parantua?

Vierailija
29/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun perinteet ovat tietysti oma arvo sinänsä, mutta kannattaisiko niitäkin vähitellen muokata nykyaikaan ja omaan taloudelliseen tilanteeseen järkeistäen? Ehkäpä ne isoimmat joululahjat ja hankinnat säästää alennusmyynteihin. Elämä jatkuu joulun jälkeen väistämättä. 

Vierailija
30/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ainoa, mitä en ymmärrä, on se miksi jouluksi pitäisi säästää. kauppiaat rikastuvat riittävästi ilmankin minun rahoja, joten miksi minun pitäisi rikastuttaa niitä lisää

Jos eläisin yksin, en säästäisikään nimenomaan joulun vuoksi. Lapsille joulu on vuoden tärkein juhla ja heitä pyrin viimeiseen hengenvetooni asti ilahduttamaan ja suojelemaan maailman karuudelta. Toki heitä se koettelee joka tapauksessa, kun mihinkään ei ole koskaan vanhemmilla varaa, mutta en nyt tieten tahtoen halua heille ankeaa ja pliisua joulua.

Ap

Vierailija
31/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ymmärsit väärin, etkä edelleenkään LUE tekstejä ennen kuin vastaat. En viitsi jankata kanssasi, koska olet niin besserwisser, että luulet tietäväsi minunkin asiani paremmin kuin minä itse.

Ap, jolta ei riitä kärsivällisyys kaltaisillesi.

Miten niin en lue? Kertoisitko mikä tässä nyt meni pieleen? Muu kuin se, että ensin luulin lahjabudjetin olleen 70€ per lapsi eikä 35€ per lapsi ja senkin korjasin.

Vierailija
32/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi

Vierailija
33/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin kirpparilta tekokuusen 3 vuotta sitten ja se on ihan priimakunnossa vieläkin. Maksoi peräti 2 e. En käsitä, että joku laittaa joulukuusen ostoon vähät rahansa. Jos se on siitä tuoksusta kiinni, voit kävelyreissullasi taittaa muutaman kuusen oksan ja kuskata ne huusholliisi. 

Kummalliselta tuntuu myös, että kodinkoneesi hajoaa tuota vauhtia. Itsellä on käytettynä saatu pesukonekin ja kovasti on pesty pyykkiä. Nyt se on ollut 8,5 v vielä meilläkin. Jos asutte vuokralla, vuokranantaja kustantaa esim. jääkaapin. Koska Helsingissä asutten, luultavasti kotinne on kerrostalossa, siellä lienee pesutupakin. 

Lidlistä ostat alusvaatteet? En ole ikinä nähnyt siellä myytävän muita alusvaatteita kuin rintsikoita. No jos sitten...

Vierailija
34/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun perinteet ovat tietysti oma arvo sinänsä, mutta kannattaisiko niitäkin vähitellen muokata nykyaikaan ja omaan taloudelliseen tilanteeseen järkeistäen? Ehkäpä ne isoimmat joululahjat ja hankinnat säästää alennusmyynteihin. Elämä jatkuu joulun jälkeen väistämättä. 

Meinaat, että alle parinkympin halpispyjamia saa merkittävästi halvemmalla joulun jälkeen....?

Kannattaisiko sinun vähitellen muokata luetun ymmärryksen taitoasi nykyaikaan ja omaan pätemisen tarpeeseesi suhteuttaen?

Vierailija
35/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai eksäsi sentään maksaa elatusmaksuja lapsista?

Vierailija
36/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin kirpparilta tekokuusen 3 vuotta sitten ja se on ihan priimakunnossa vieläkin. Maksoi peräti 2 e. En käsitä, että joku laittaa joulukuusen ostoon vähät rahansa. Jos se on siitä tuoksusta kiinni, voit kävelyreissullasi taittaa muutaman kuusen oksan ja kuskata ne huusholliisi. 

Kummalliselta tuntuu myös, että kodinkoneesi hajoaa tuota vauhtia. Itsellä on käytettynä saatu pesukonekin ja kovasti on pesty pyykkiä. Nyt se on ollut 8,5 v vielä meilläkin. Jos asutte vuokralla, vuokranantaja kustantaa esim. jääkaapin. Koska Helsingissä asutten, luultavasti kotinne on kerrostalossa, siellä lienee pesutupakin. 

Lidlistä ostat alusvaatteet? En ole ikinä nähnyt siellä myytävän muita alusvaatteita kuin rintsikoita. No jos sitten...

A. En ole nähnyt missään kirpparilla tekokuusia. Ei niitä niin vaan siis hommata. Ja joka tapauksessa olen mieluummin sitten ilman. Aito kuusi on minun lahjani itselleni tänä jouluna, se "luksus", joka tuo minulle joulun. Joten juu, tärsään siihen parikymppiä, joku muu ehkä ostaa tupakka-askin tai viinaa pullon. Minulle tämä. Let it be nyt ja lopeta saatana jo jankuttaminen. Se summa ei muuta talouttani suuntaan tai toiseen, vaikka säästäisin sen.

B. Kyllä, kodinkoneet eivät kestä iäisyyksiä. Ei se joka vuosi laukea, mutta on pitänyt kerran korjauttaa ja kerran uusia. Pesutupaa ei ole, kuivaushuone onneksi kyllä.

C. Kyllä, Lidlistä saa alusvaatteet sekä lapsille että äidille. Katsopa tarkemmin.

Ap

Vierailija
37/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekokuusi ois kyllä merkittävästi halvempi. Ostin Prismasta kuusen, maksoi 20e ja Kontista siihen koristeita, ne ei maksanut juuri mitään. Kuusia ja koristeita saattaa saada jopa ilmaiseksi kirppis ryhmistä! Muuten ap:n joulu kuulostaa oikein ihanalta, hienoa, että olet saanut vähistä rahoista säästettyä lahjarahat lapsille.

Vierailija
38/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat myös lapsilisät. Mihin unohdit ne`?

Saat myös elatusavun. Mihin unohdit ne? 

Vierailija
39/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ruokajonoon. Sieltä saatte lisäherkkuja ja kun teet niin säännöllisesti voit säästää ehkä 20 e per kk. Jos haluat voit kyllä etsiä keinoja parantaa taloutta. Huutele facessa jos joku antaisi koristeita jne... monet ostaa uudet joka vuosi

Koristeita en tarvitse, minulla on vanha valosarja ja joitain koristeita jäljelläkin, ne säilytetään huolella. Ja lisää askartelemme itse, se on vaan hauskaa.

Ruokajonossa olen joskus käynytkin, se ei vaan ole minun sairaudellani kovin hauska ja helppo keikka seisoa kylmässä säässä jonossa pitkään ja kantaa kasseja. Eikä noita ole lähistössä, vaatii aika matkan julkisilla. En sano tätä valittaakseni, vaan ihan vaan sen toteamiseksi, että ruokajakelu on arvokas apu, muttei kovinkaan ratkaiseva varsinkaan, jos sijaitsee kauempana.

Ap

Vierailija
40/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannilta saa tekokuusen kympillä. On kuusi moneksi vuodeksi.

Lapsilisät tulee 23.12.