Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua
Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.
No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.
Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.
No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.
Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.
Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.
Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!
Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.
Kommentit (319)
Mitä ihmeen järkeä on käyttää kaikki loppuvuodesta jäljelläolevat säästöt jouluun? Toki nämä ovat henkilökohtaisia valintoja, mutta tuntuisi ihan mielenrauhan kannalta helpommalta, jos jättäisi vaikka parikymppiä säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin kirpparilta tekokuusen 3 vuotta sitten ja se on ihan priimakunnossa vieläkin. Maksoi peräti 2 e. En käsitä, että joku laittaa joulukuusen ostoon vähät rahansa. Jos se on siitä tuoksusta kiinni, voit kävelyreissullasi taittaa muutaman kuusen oksan ja kuskata ne huusholliisi.
Kummalliselta tuntuu myös, että kodinkoneesi hajoaa tuota vauhtia. Itsellä on käytettynä saatu pesukonekin ja kovasti on pesty pyykkiä. Nyt se on ollut 8,5 v vielä meilläkin. Jos asutte vuokralla, vuokranantaja kustantaa esim. jääkaapin. Koska Helsingissä asutten, luultavasti kotinne on kerrostalossa, siellä lienee pesutupakin.
Lidlistä ostat alusvaatteet? En ole ikinä nähnyt siellä myytävän muita alusvaatteita kuin rintsikoita. No jos sitten...
A. En ole nähnyt missään kirpparilla tekokuusia. Ei niitä niin vaan siis hommata. Ja joka tapauksessa olen mieluummin sitten ilman. Aito kuusi on minun lahjani itselleni tänä jouluna, se "luksus", joka tuo minulle joulun. Joten juu, tärsään siihen parikymppiä, joku muu ehkä ostaa tupakka-askin tai viinaa pullon. Minulle tämä. Let it be nyt ja lopeta saatana jo jankuttaminen. Se summa ei muuta talouttani suuntaan tai toiseen, vaikka säästäisin sen.
B. Kyllä, kodinkoneet eivät kestä iäisyyksiä. Ei se joka vuosi laukea, mutta on pitänyt kerran korjauttaa ja kerran uusia. Pesutupaa ei ole, kuivaushuone onneksi kyllä.
C. Kyllä, Lidlistä saa alusvaatteet sekä lapsille että äidille. Katsopa tarkemmin.
Ap
Kielenkäyttösi ei oikein sovi perheen äidille: opeta saatana jo jankuttaminen, kirjoitit.
Kuinka ihmeessä olen jankuttanut, kun ensimmäisen kerran kirjoitin. Ovatko hermosi hieman liian kireällä?
20 e ei siis muuta mitään? Eikö se kuitenkin ollut kuukauden säästösi? Ja mitäs sitten valitat, jos itse et ole valmis antamaan yhtään periksi omista haluistasi.
lopeta, ei opeta. Kirjoitusvirhe.
Mä voisin vaikka väsätä ap:lle jonkun joulupaketin ja postittaa. Meillä on kaapissa esim. ”pahoja” karkkeja, joita lapset eivät syö. Poikien vaatteitakin löytyisi 134-152cm, eivät kelpaa torissa ilmaiseksikaan. Miten sinuun saa yhteyden?
Hieno juttu, osoittaa että kaikki voivat säästää. 10 eurolla aloitin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat myös lapsilisät. Mihin unohdit ne`?
Saat myös elatusavun. Mihin unohdit ne?
Minä en tehnyt tarkempaa selvitystä tuloistani ja menoistani. Sen teen vain sossuun, en sinulle. Koeta nyt rahoittua pätemisesi kanssa.
Sinulle saa nyt riittää se, että sanon tulojeni olevan minimitoimeentulotasolla pakollisten menojen jälkeen.
Ap
Nyt tämä aloittaja alkaa riehumaan, kun toiset yrittävät neuvoa, vaikka itse aloituksen teki. Lapsilisät on tosiaan tarkoitettu lasten hyvinvointiin, kuin myös edellä mainitut elatustuetkin.
Vierailija kirjoitti:
Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.
Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.
Minä asun vantaalaisessa lähiössä kolmiossa kunnan vuokrakämpässä. Vaihtoehtoja ei ole.
Viilejä ei meillä syödä.
Muutenkin inhoan tapaasi besserwisseroida muiden elämää. En viitsi edes alkaa vääntää kanssasi, sanon vaan, että olen nuuka ja teen ruuan itse.
Ap
revipä siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tehnyt tarkempaa selvitystä tuloistani ja menoistani. Sen teen vain sossuun, en sinulle. Koeta nyt rahoittua pätemisesi kanssa.
Sinulle saa nyt riittää se, että sanon tulojeni olevan minimitoimeentulotasolla pakollisten menojen jälkeen.
Ap
Nyt tämä aloittaja alkaa riehumaan, kun toiset yrittävät neuvoa, vaikka itse aloituksen teki. Lapsilisät on tosiaan tarkoitettu lasten hyvinvointiin, kuin myös edellä mainitut elatustuetkin.
Minä en pyytänyt neuvoja, vaan kerroin caseni esimerkkinä siitä, että joulu on niukka köyhälle, vaikka kuinka säästäisi pitkin vuotta.
Sinä aloit vitt.illa. En ole sinulle millään tavalla tilivelvollinen. Kestä se aikuinen ihminen, äläkä nyt ainakaan uhriutumaan rupea, kun sinulle vastaa samassa tyylilajissa minkä itse valitsit.
Ap
revipä siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Paskat sä mitään yrittänyt neuvoa vaan ilkeilit.
Ap, hyvää joulua noista ku si päis tä huolimatta. Olen itse hyvätuloinen, mutta voin erittäin hyvin kuvitella, että tilanne ei ole helppo.
Olen ollut tuossa tilanteessa. Ylimääräistä jäi 35-40 euroa kuukaudessa tiukan budjetoinnin jälkeen. Avasin arvo-osuustilin ja ostin sillä rahalla pari halpaa osaketta. Valitsin firmoja joista irtoaa osinko aika pian oston jälkeen. Sen pienen osingon käytin vähentämään kuukausittaista 25-30 euron summaa jonka puskuriksi olin varannut. Pikkuhiljaa vuosien aikana muodostui pienenpieni osinkolumipallo ja nyt laitan enää 20 euroa uutta rahaa arvo-osuustilille . Salkussa on kiva puskuri tosipahan päivän varalle ja kymppi tai pari tulee joka kuukausi arvo-osuustilille osinkoa.
Rikasta minusta ei tule mutta puskuri kasvaa hieman joka kk.
Sinä ap voisit miettiä pystytkö tienaamaan vaikka netissä kyselyihin vastaamalla kympin-pari kuukaudessa jotta saisit puskurisi suuremmaksi. Jokainen euro lisää on hyvä juttu.
Kannattaa liittyä paikallisiin Facebookin kirppis ryhmiin. Usein näkee myynnissä ihan uusia vaatteita, leluja, joulukoristeita ja taloustavaroita osa ilmaisiakin. Voit myös laittaa oman ilmoituksen, jossa pyydät tarjoamaan jotain joulujuttuja ja valikoida sitte sopivat. Usein tällaisiin tarjotaan hyvää tavaraa ja erityisesti nyt ennen joulua ihmisillä on joulumieltä matkassa niin hyvin edullisesti voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin vaikka väsätä ap:lle jonkun joulupaketin ja postittaa. Meillä on kaapissa esim. ”pahoja” karkkeja, joita lapset eivät syö. Poikien vaatteitakin löytyisi 134-152cm, eivät kelpaa torissa ilmaiseksikaan. Miten sinuun saa yhteyden?
En ole ap, mutta hän tuskin uskaltaa antaa täällä sähköpostiosoitettaan. Olet kiltti, laita tuo pelastusarmeijalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuossa tilanteessa. Ylimääräistä jäi 35-40 euroa kuukaudessa tiukan budjetoinnin jälkeen. Avasin arvo-osuustilin ja ostin sillä rahalla pari halpaa osaketta. Valitsin firmoja joista irtoaa osinko aika pian oston jälkeen. Sen pienen osingon käytin vähentämään kuukausittaista 25-30 euron summaa jonka puskuriksi olin varannut. Pikkuhiljaa vuosien aikana muodostui pienenpieni osinkolumipallo ja nyt laitan enää 20 euroa uutta rahaa arvo-osuustilille . Salkussa on kiva puskuri tosipahan päivän varalle ja kymppi tai pari tulee joka kuukausi arvo-osuustilille osinkoa.
Sinä ap voisit miettiä pystytkö tienaamaan vaikka netissä kyselyihin vastaamalla kympin-pari kuukaudessa jotta saisit puskurisi suuremmaksi. Jokainen euro lisää on hyvä juttu.
Harmi, ap on sossun asiakas. Sit tää ei toimi, muuten ois mahdollista. Its koitin pärjätä ilman eli tingin jopa siitä joulukuusesta.
Nyt kun luin ketjun, alkoi naurattamaan. Tämä aloittaja kirjottaa jollekin, että älä ala uhriutua. :D Vaikuttaa pahasti sille, että hän itse uhriutuu. Ja totta tosiaan, kielenkäyttö on aika ronskia äiti-ihmiseltä. Toivon mukaan hän ei kotona viljele v-alkuisia sanoja. Taitaa siinä jouluriemu lapsilta olla kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei ole. Hän juuri kertoi että pari kymppiäkään ei hetkauta talouttaan suuntaan tai toiseen.
Ei toimi jos saa toimeentulotukia. Paitsi jos säästää lapsille?
On täällä kyllä kovaa kielenkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
revipä siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä en pyytänyt neuvoja, vaan kerroin caseni esimerkkinä siitä, että joulu on niukka köyhälle, vaikka kuinka säästäisi pitkin vuotta.
Sinä aloit vitt.illa. En ole sinulle millään tavalla tilivelvollinen. Kestä se aikuinen ihminen, äläkä nyt ainakaan uhriutumaan rupea, kun sinulle vastaa samassa tyylilajissa minkä itse valitsit.
Ap
Millaista keskustelua siis odotit? Jos kertoo ongelmastaan, on aika luontaista että ihmiset kertovat ehdotuksia, miten ongelman voisi ratkaista. Jos et halua keskustelua niin kirjoita vaikka päiväkirjaa.
Kysy kunnalta voitteko saada lahjakortin ruokaan?
Ap