Kiusaaja avautuu
Näitä kiusaamisketjuja lukiessani olen pysähtynyt miettimään ja muistelemaan omia koulu-, lähinnä yläasteaikojani. Lapsuuteni oli todella rankka alkoholistiperheessä kasvaneena. Yritin ja pitkään siinä onnistuinkin, olemaan kiltti, näkymätön ja mahdollisimman vähän vaivaksi. Möykky sisälläni kuitenkin kasvoi ja lopulta kasiluokalla purkautui toisen hiljaisen kiusaamisena. Toimintani oli välillä todella rankkaa ja kauheaa. Muistan sen hetken mielihyvän ja mittaamattoman pahan olon ja katumuksen jälkikäteen, kunnes koitti uusi päivä ja uudet teot. Lopulta lopetin ja vuosien päästä olen myös pyytänyt anteeksi. En saanut, minkä tavallaan ymmärrän.
Kuitenkin nämä keskustelut ja toiveet kiusaajan halvaantumisesta jne. saavat minut nyt äitinä tavattoman surulliseksi. Minäkin olisin aikoinani tarvinnut tukea, en vain rangaistuksia ja häpeää.
Kommentit (219)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:17"]
Siis oletko vittu tosissasi? Että jos isä on kiusannut koulussa, reiluinta olisi, että hänen lapsiaan kiusataan myös? Se olisi sopiva kosto kiusatun mielestä isälle?
[/quote]
No ei toki, reiluinta olisi että sitä kiusaajaisää säälitään ja sitten hän voi jatkaa elämäänsä iloisesti hypellen ja omatunto puhtaana, tietysti.
[/quote]
Taisit tajuta itsekin, että kuinka sairaalta ja häiriintyneeltä tuo kommentisi kuulosti.
[/quote]
No kyllä mä voin sen toisinkin muotoilla, vaikka niin että jos jossain on joku ihmiselämän tai -elämiä pilannut kiusaaja ja sen lasta kiusataan, niin en revi vaatteitani harmista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:23"]minua on kiusattu läpi yläasteen. Oli kamalaa, mutta en todellakaan nyt aikuisena uhraa aikaani moisen ajatteluun. En anna anteeksi, mutta asialla ei ole enää mitään merkitystä. Miksi antaisin heidän määritellä itseni ja elämäni?
[/quote]
Hyvä asenne. Oikeastaan myös paras kosto kiusaajille, jos kostaa haluaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:17"]
Siis oletko vittu tosissasi? Että jos isä on kiusannut koulussa, reiluinta olisi, että hänen lapsiaan kiusataan myös? Se olisi sopiva kosto kiusatun mielestä isälle?
[/quote]
No ei toki, reiluinta olisi että sitä kiusaajaisää säälitään ja sitten hän voi jatkaa elämäänsä iloisesti hypellen ja omatunto puhtaana, tietysti.
[/quote]
Taisit tajuta itsekin, että kuinka sairaalta ja häiriintyneeltä tuo kommentisi kuulosti.
[/quote]
No kyllä mä voin sen toisinkin muotoilla, vaikka niin että jos jossain on joku ihmiselämän tai -elämiä pilannut kiusaaja ja sen lasta kiusataan, niin en revi vaatteitani harmista.
[/quote]
Eli se on mielestäsi ok, että asia "kostetaan" toiselle täysin viattomalle lapselle? Ihan vaan, että isä saisi kärsiä tekosistaan?
Piti alapeukuttaa 27:lle, mutta lipsahti yläpeukku :(
Kuulkaas nyt! Kaikki tutkimukset tukevat näkemystä, että kiusaajilla on erityisen hyvä itsesunto eikä suinkaan toisin päin. Nämä hyvällä itsetunnolla varustetut etsivät sitten sopivia uhreja itselleen.
No niin ihmisiä me kaikki ollaan... Loppujen lopuksi.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:25"]
Eli se on mielestäsi ok, että asia "kostetaan" toiselle täysin viattomalle lapselle? Ihan vaan, että isä saisi kärsiä tekosistaan?
[/quote]
Siis kuka kostaa mitä, enhän minä sitä tarkoittanut että kukaan aktiivisesti rupeaisi ketään kiusaamaan. Toivoin vain että karma hoitelisi homman, mutta eihän se hoida. Ja miksi muutenkaan pillastut noin? Sillä ihmisellä jonka lapsuuden miehesi pilasi oli paska mäihä. Jos teidän lasta kiusattaisiin, voi voi ja paska mäihä. Same difference. Toivotaan nyt silti että kiusaajalla olisi oikein kiva elämä.
No huh, mitä tekstiä. Minua on kiusattu rankasti koko yläasteen mutta missään nimessä en toivo samaa kohtaloa kiusaajien lapsille! He ovat syyttömiä siihen, mitä isä tai äiti ovat nuorina tehneet.
Eikö "oikeudenmukaisempaa" olisi toivoa, että tuo kiusaaja joutuisi työpaikkakiusatuksi? Saisi maistaa omaa lääkettään.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:26"]Kuulkaas nyt! Kaikki tutkimukset tukevat näkemystä, että kiusaajilla on erityisen hyvä itsesunto eikä suinkaan toisin päin. Nämä hyvällä itsetunnolla varustetut etsivät sitten sopivia uhreja itselleen.
[/quote]
Ihanko kaikki tutkimukset. Neropatti.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:26"]Kuulkaas nyt! Kaikki tutkimukset tukevat näkemystä, että kiusaajilla on erityisen hyvä itsesunto eikä suinkaan toisin päin. Nämä hyvällä itsetunnolla varustetut etsivät sitten sopivia uhreja itselleen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:29"]
[/quote]
Siis kuka kostaa mitä, enhän minä sitä tarkoittanut että kukaan aktiivisesti rupeaisi ketään kiusaamaan. Toivoin vain että karma hoitelisi homman, mutta eihän se hoida. Ja miksi muutenkaan pillastut noin? Sillä ihmisellä jonka lapsuuden miehesi pilasi oli paska mäihä. Jos teidän lasta kiusattaisiin, voi voi ja paska mäihä. Same difference. Toivotaan nyt silti että kiusaajalla olisi oikein kiva elämä.
[/quote]
Joo kyllä mä toivon miehelleni oikein kivaa elämää, vaikka sitä en hyväksykkään mitä hän lapsuudessaan tehnyt. Ei hän sitä itsekään hyväksy. Kuitenkin, me kaikki saatetaan töppäillä, jotkut pahemmin kuin toiset ja mielestäni ihan jokaiselle meistä pitää antaa toinen mahdollisuus, ellei nyt kyse on Breivik tasoisesta psykopaatista. Ihmiset ja elämät muuttuu, ja jos vaan pystyy päästämään menneisyydestään irti, niin totta hitossa niin kannattaa tehdä. Yleensä se lapsuuden minä on niin kovin erilainen kuin aikuisuuden minä, turhaan sitä kiusaajaa demonisoidaan ikuisesti pahana ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:29"]
[/quote]
[/quote]
Joo kyllä mä toivon miehelleni oikein kivaa elämää, vaikka sitä en hyväksykkään mitä hän lapsuudessaan tehnyt. Ei hän sitä itsekään hyväksy. Kuitenkin, me kaikki saatetaan töppäillä, jotkut pahemmin kuin toiset ja mielestäni ihan jokaiselle meistä pitää antaa toinen mahdollisuus, ellei nyt kyse on Breivik tasoisesta psykopaatista. Ihmiset ja elämät muuttuu, ja jos vaan pystyy päästämään menneisyydestään irti, niin totta hitossa niin kannattaa tehdä. Yleensä se lapsuuden minä on niin kovin erilainen kuin aikuisuuden minä, turhaan sitä kiusaajaa demonisoidaan ikuisesti pahana ihmisenä.
[/quote]
No, mitäpä siinä sitten muuta kuin jätetään miehes nauttaimaan elämästään ja pienenä takaporttina annetaan karmalle mahdollisuus, kukapa sitä tietää.
Jännää, että ap on äitinä huolissaan KIUSAAJISTA. Mieti, jos sinun lapsiasi kiusataan? Säälitkö kiusaajia? Jos heitä kiusataan niin, että syrjäytyvät ja kärsivät mielenterveysongelmista loppuelämänsä?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:54"]Mutta nythän te teette niin, laitatte kärsimään, kun toivotte pahaa/kiusaatte.
[/quote]
On eri asia sanoa nimettömässä nettikeskustelussa, että vihaa kiusaajiaan kuin kiusata ja pahoinpidellä konkreettisesti toista ihmistä. Kyse on tunteen ilmaisusta, mikä ei vahingoita ketään.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:26"]Näitä kiusaamisketjuja lukiessani olen pysähtynyt miettimään ja muistelemaan omia koulu-, lähinnä yläasteaikojani. Lapsuuteni oli todella rankka alkoholistiperheessä kasvaneena. Yritin ja pitkään siinä onnistuinkin, olemaan kiltti, näkymätön ja mahdollisimman vähän vaivaksi. Möykky sisälläni kuitenkin kasvoi ja lopulta kasiluokalla purkautui toisen hiljaisen kiusaamisena. Toimintani oli välillä todella rankkaa ja kauheaa. Muistan sen hetken mielihyvän ja mittaamattoman pahan olon ja katumuksen jälkikäteen, kunnes koitti uusi päivä ja uudet teot. Lopulta lopetin ja vuosien päästä olen myös pyytänyt anteeksi. En saanut, minkä tavallaan ymmärrän.
Kuitenkin nämä keskustelut ja toiveet kiusaajan halvaantumisesta jne. saavat minut nyt äitinä tavattoman surulliseksi. Minäkin olisin aikoinani tarvinnut tukea, en vain rangaistuksia ja häpeää.
[/quote]
On tietenkin surullista, että olet kasvanut ongelmaperheessä. Olisit varmasti tarvinnut tukea ja sitä saanutkin esim. ottamalla yhteyttä lastensuojeluun. Ongelmistasi huolimatta sinulla ei kuitenkaan ollut oikeutta kiusata muita lapsia/nuoria.
Vanhemat eros kun olin pieni, jäin isälle. Pian hän alkoholisoitui ja oli inhottava ja väkivaltainen minua kohtaan. Minusta tuli mukautuva ja muille mieliksi oleva lapsi. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa kiusaamaan toisia, vaikka itse sain kuraa niskaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:06"]Mun mies on ollut koulukiusaaja. Ei ilmeisesti mikään pahin mahdollinen, mutta kuitenkin. Kasvanut todella rikkinäisessä alkoholistiperheessä. Meinasin silti lentää perseelleni kun hän tästä minulle kertoi, en olisi ikimaailmassa uskonut tätä hänestä.
Vaikka en itse koulukiusaamista mitenkään hyväksy, niin en silti koe, että mieheni tulisi ikuisesti kärsiä lapsena tekemästään virheestä. Ei hän muutenkaan ole enää se sama lapsi, joka nukkui metsässä öitään vanhemmiltana piilossa.
[/quote]
Hän olisi voinut hakea apua itselleen lastensuojelusta ja koulun kautta sen sijaan, että kiusasi. Sen valinnan hän teki aikoinaan eikä noita tekoja saa pois. Voi olla, että hänen tekonsa ovat aiheuttaneet muille lapsille surullisia kohtaloita. Voi hän silti olla nyt hyvä ihminen.
Haluan kysyä palstan fanaattisilta kukaan-kiusaaja-ei-ansaitse-mitään-hyvää-elämässään saarnaajilta tämän;
Mitä jos teidän OMASTA lapsesta tulisi koulukiusaaja? Pistäisittekö hänet kärsimään koko loppuelämänsä ajaksi, kun 10 vuotiaana tuli töppäiltyä kavereiden kanssa ja kiusattua täysin viatonta osapuolta?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:26"]Kuulkaas nyt! Kaikki tutkimukset tukevat näkemystä, että kiusaajilla on erityisen hyvä itsesunto eikä suinkaan toisin päin. Nämä hyvällä itsetunnolla varustetut etsivät sitten sopivia uhreja itselleen.
[/quote]
[/quote]
Ei kaikki. Tyypillinen kiusaaja on kuitenkin suosittu oppilas. Mitä enemmän valtaa sitä enemmän mahdollisuuksia kiusata. Toinen tyypillinen tilanne on se, että hierarkian alapäässä oleva huonosti voiva oppilas kiusaa kohdettaan saaden hyväksyntää ja kannustusta hierarkian huipulla olevilta.
minua on kiusattu läpi yläasteen. Oli kamalaa, mutta en todellakaan nyt aikuisena uhraa aikaani moisen ajatteluun. En anna anteeksi, mutta asialla ei ole enää mitään merkitystä. Miksi antaisin heidän määritellä itseni ja elämäni?