Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaja avautuu

Vierailija
06.05.2014 |

Näitä kiusaamisketjuja lukiessani olen pysähtynyt miettimään ja muistelemaan omia koulu-, lähinnä yläasteaikojani. Lapsuuteni oli todella rankka alkoholistiperheessä kasvaneena. Yritin ja pitkään siinä onnistuinkin, olemaan kiltti, näkymätön ja mahdollisimman vähän vaivaksi. Möykky sisälläni kuitenkin kasvoi ja lopulta kasiluokalla purkautui toisen hiljaisen kiusaamisena. Toimintani oli välillä todella rankkaa ja kauheaa. Muistan sen hetken mielihyvän ja mittaamattoman pahan olon ja katumuksen jälkikäteen, kunnes koitti uusi päivä ja uudet teot. Lopulta lopetin ja vuosien päästä olen myös pyytänyt anteeksi. En saanut, minkä tavallaan ymmärrän.

Kuitenkin nämä keskustelut ja toiveet kiusaajan halvaantumisesta jne. saavat minut nyt äitinä tavattoman surulliseksi. Minäkin olisin aikoinani tarvinnut tukea, en vain rangaistuksia ja häpeää.

Kommentit (219)

Vierailija
21/219 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän koulussa juuri heikkoitsetuntoiset ja tahdottomiksi kasvatetut lapset olivat niitä kiusattuja. Eli ei se kiusaaminen sitä aina ole aiheuttanut, ehkä pahentanut kyllä.

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:28"]

Kiusatun nälviminen huonosta itsetunnosta ja uhriutumisesta on sama asia kuin se, että murjoo joltain jalan poikki ja nälvii sitten siitä, miksi uhri nilkuttaa.

[/quote]

Vierailija
22/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

Nyt pitäisi vielä tietää että onko tää tarkoitettu kiusaajille vai kiusatuille? Karman lakia, kun tuntuu toitottaneen kiusatut. Eika tää sit päde myös kiusattuihin? Hankkikaa nyt kiusatut itsetunto??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 11:39"]

Myös vallitseva oletus täällä siitä, että kaikkien kiusattujen elämä on lopullisesti pilalla on aivan uskomattoman naurettava. Marginaaliryhmälle koulukiusatuista tulee niin suuria ongelmia itsensä kanssa, että he toivovat aikuisena muiden kuolemaa. Ei kaikki koulukiusaus ole toisen elämän tuhoavaa vuosien nälvimistä ja fyysistä hakkaamista, vaan jotkut kokee kiusaamisen tapahtuneen jo hyvin pienistä asioista.

Aivan uskomattoman moni lapsi on kokenut joskus elämässään koulukiusausta, ja ihan hyvin ne porskuttaa eteenpäin edelleen. Moni kiusaaja ei itse tiedä kiusanneensa, ja usein tämä kiusattu järkyttyy kun kiusaajansa ei ole edes tajunnut kiusaavansa - eli helvetin moni koulukiusattu voi olla tiedostamattaan myös pilannut jonkun toisen elämää typerillä jutuillaan. Ei ihminen muista lapsuudestaan jokaista sanaa tai tekoa, ja on hyvin todennäköistä, että meistä aivan kaikki on tahallisesti tai tahattomasti kiusannut jotain toista jossain vaiheessa elämäämme. Eikä tämäkään mitenkään tarkoita, että kiusaaminen on mitenkään ok ja se pitäisi kaikille sallia - mutta joku raja tuolle jeesustelulle nyt oikeesti. Ei ne kiusatutkaan mitään Herran täydellisiä pieniä lampaita ole ollut, koska kukaan meistä ei ole.

Sillä tämä täysi lynkkaus meininki, kaikki koulukiusaajat hirteen vaan ilman mitään selittelyoikeuksia on aivan helvetin sairasta ja kuvottavaa.

106

[/quote]

En ole huomannut lynkkausmeininkiä enkä hirttotuomioiden vaatimisia yms. Yksi tai kaksi kirjoittajaa on toivonut karman lain toteutumista, vaikka eivät näemmä ihan ymmärrä mitä karman laki tarkoittaa. Ja muutamia muitakin katkeria viestejä on, mutta ei niissä läheskään kaikissa mitään pahaa toivota kenellekään. Itse toivoisin että kiusaajat eivät enää täällä syyllistäisi kiusattuja siitä että nämä eivät ole unohtaneet ja antaneet anteeksi. Toivoisin myös että kiusattujen kokemuksia ei vähäteltäisi väittämällä että kiusaajat eivät ole edes tienneet kiusaavansa - kiusaaminen on nimenomaan tietoista ja jatkuvaa toimintaa. 

[/quote]

Miksi sitten niin moni kiusaaja ei tiedä kiusanneensa?

[/quote]

Koska ovat olleet joko peesaajia tai hyväksyjiä ja siksi mieltävät että se kiusaaja oli pelkästään se pääjehu. Kiusatulle kiusaajat näyttäytyvät kuitenkin porukkana ja varsinkin peesaajat edesauttavat kiusaamisen jatkumista ja hyväksyjät eivät tee mitään lopettaakseen kiusaamisen (usein koska pelkäävät joutuvansa itse uhriksi). 

Vierailija
24/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 08:16"]

Katkeraa porukkaa :D Luuleeko joku että kaikki koulukiusaajat ovat vain pahoja ja ansaitsevat rangaistuksen? Harvemmin kiusaajat avautuvat rankoista kokemuksistaan, ei kukaan kiusaa jos kaikki on kunnossa. 

[/quote]

Olisipa kiva tietää mikä asia Stubbilla oli epäkunnossa.

[/quote]

Se että stubilla on ollut aina rahaa, ei tarkoita etteikö asiat voisi olla huonosti. Olisikohan stubb ollut aikoinaan tälläinen ideologioista sokaistunut schubak jolla oli "liian" korostunut itsetunto.

Vierailija
25/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

Nyt pitäisi vielä tietää että onko tää tarkoitettu kiusaajille vai kiusatuille? Karman lakia, kun tuntuu toitottaneen kiusatut. Eika tää sit päde myös kiusattuihin? Hankkikaa nyt kiusatut itsetunto??

[/quote]

meni sitten sarkasmi ohi kovaa ja korkealta

Vierailija
26/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sun sarkasmisi on todella ankeeta! Sä oot nyt kommentoinnut ja meuhkannut tähän ja ilmeisesti noihin muihinkin kiusaamisketjuihin niin kyllästymiseen saakka. Rasittava tyyppi olet. Onneksi en tunne sinua, valitettavasti muutamia sinunkaltaisiasi täällä työpaikalla. Karma is a bitch.

Vierailija
27/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue koko ketjua nyt, kun on niin pitkä. Sanonpahan vaan, että on sitä muillakin ollut paska lapsuus ja ei silti olla ruvettu kiusaamaan toisia.

Vierailija
28/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:06"]

Vaikka en itse koulukiusaamista mitenkään hyväksy, niin en silti koe, että mieheni tulisi ikuisesti kärsiä lapsena tekemästään virheestä. Ei hän muutenkaan ole enää se sama lapsi, joka nukkui metsässä öitään vanhemmiltana piilossa.

[/quote]

Sääli että sen uhrit voi kuitenkin kärsiä koko elämänsä ja terapiankin jälkeen vielä jäädä vaillinaiseksi siinä suhteessa mitä heistä olisi voinut tulla.

[/quote]

No ei herranisä, ei noita alkkisvanhempienkaan traumatisoimia lapsia nyt yhdellä laastarilla paikata - ja ihan samalla tavalla jäävät vaillinaisiksi kykyihinsä nähden.

T.Alkkisperheestä ja kiusattu. En kyllä jotenkaan jaksa olla yhtä katkera kiusaajilleni kuin vanhemmilleni; aikuinen on täydessä vastuussa toiminnastaan, ja tietoinen mitä tekee. Lapsi vasta opettelee vastuuta, vaikka kiusaajissakin saattaa olla sellasiai läpimätiä tyyppejä, mutta pääsääntöisesti ihmiset muuttuu aika paljon kasvaessaan.

Vierailija
29/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sun sarkasmisi on todella ankeeta! Sä oot nyt kommentoinnut ja meuhkannut tähän ja ilmeisesti noihin muihinkin kiusaamisketjuihin niin kyllästymiseen saakka. Rasittava tyyppi olet. Onneksi en tunne sinua, valitettavasti muutamia sinunkaltaisiasi täällä työpaikalla. Karma is a bitch.

[/quote]

En minä ole kommentoinut tästä aiheesta muualla kuin tässä ketjussa. Ja ilmeisen pahalta maistui se oma lääke.

Vierailija
30/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP!

Arka aihe tämä kiusaaminen. Itse olen ollut koulukiusattu ja olen aikaa sitten antanut omille kiusaajilleni anteeksi. Pari heistä olen kohdannut aikuisiällä työelämässä ja yhden vapaa-ajalla. Puhuimme asiasta ja sanoin että en kanna kaunaa kenellekään.

Kyllähän sillä oli vaikutuksensa, mutta näin aikuisena ymmärrän mitä kaikkea sellaisen toiminnan taustalta löytyy ja siksi en pysty kantamaan kaunaa loputtomiin.

Paras ystäväni on myös kertonut olleensa koulukiusaaja. Hänen kohdallaan kyse on ollut varmasti samasta pahasta olosta kuin sinulla AP, mutta enimmäkseen kuitenkin kyse on ollut hänen möläyttely- taipumuksestaan. Hän ei ajattele ennen kuin jotain ääneen sanoo.

Vaikkei kiusattavasi sinulle anteeksi annakaan, voit itse antaa anteeksi itsellesi. Kiusaaminen ei koskaan ole hyväksyttävää, mutta turha sitä on vuosikymmeniä hautoa sisällään.

Vierailija
31/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä ole kommentoinut tästä aiheesta muualla kuin tässä ketjussa. Ja ilmeisen pahalta maistui se oma lääke.

[/quote]

Älä nyt viitsi, sun besserwisser-tyylisi on erittäin läpinäkyvää. Hoh-hoijaa..

Vierailija
32/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Mikä ketju. En ole ollut kiusaaja, ja olen vaan välillä joutunut kiusaamisen uhriksi silleen pienimuotoisesti, mutta en ikinä systemaattisesti. Meidän luokalla oli yksi kiusattu tyttö; jonka kanssa välillä olin kaveri, välillä en (koska ilmeisesti kiusaaminen vaikutti häneen niin, että herkästi kun ystävystyttiin, yritti tehdä minusta sitä luokan "kiusattua").

Mietinpä vaan, että kuinkahan monet täällä huutelijat on itse myöskin kiusanneet; puolet minua kiusanneista ei ikinä edes myöntäisi kiusanneen, ja tuo varsinainen "kiusattu" ei taatusti ikinä myöntäisi, kuinka ilkeä oli minua kohtaan, haukkui minua muille köyhäksi, haukkui ulkonäköäni jne. Erona on, että minä tiedän miksi hän niin teki! Vaikka hän ei ikinä minulta pyytäisi anteeksi, niin sympatiani ovat hänen puolellaan. Minä olen kyllä pyytänyt anteeksi; vaikka en edes ollut varsinaisesti kiusaaja, en vain halunnut kyseisten tapahtumien jälkeen olla hänen kaveri, jolloin hän jäi yksin.

Ihan sairasta muuten ajatella, että esim alkoholistiperheessä kasvaminen ei olisi itsessän jo helvetinmoinen rangaistus. Sellaiset ei todellakaan tiedä mistä puhuu, jos eivät ymmärrä sitä loppuelämän perusturvallisuudesn katoamista, luottamuksen puutetetta, paskaa itsetuntoa. Paljonpa ootte kasvaneet ihmisinä kun tuollaisia huutelette. Mä en ihan oikeasti tän ketjun luettuani tunne sympatiaa enää yhtään entistä koulukiusattua kohtaan. Hyi hitto, että ihmisluonne osaa olla paska. Meinaatte, että se jatkuva koulukiusaus olisi pahempaa kuin esimerkiksi jatkuva vanhempien tekemä pahoinpitely, joissain tapauksissa hyväksikäyttö, nälkä, pelko jne. En yhtään vähättele koulukiusaamisen aiheuttamia traumoja, mutta aika hurjaa, että vanhempien alkoholismia ei pidetä minään; siis kun puhutaan ihan kunnon totaali juoppoudesta, eikä mistään porvariäidin viinitissuttelusta perjantaisin.

Vierailija
33/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan oikeasti, ilmeisesti en ole palstan ainoa besserwisser.

Vierailija
34/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:27"]Käsittämättömät määrät ihmisiä on pikkarit solmussa kun joku vähän mainitsee karman lain. Miten te ootte noin herkkänahkaisia? Hankkikaa nyt hyvät ihmiset itsetunto ja niin edelleen, ettei ihan joka pikkujutusta tarvi ruveta nyyhkimään.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan oikeasti, ilmeisesti en ole palstan ainoa besserwisser.

[/quote]

Lisäys: onnea jos sulla on aikaa roikkua kaikissa aihetta käsittelevissä lukuisissa ketjuissa, mun ei pitäisi roikkua edes tässä yhdessä.

Vierailija
35/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon kiusatuiksi tulleilla ne kaukaiset kiusaamismuistot ovat aitoja ja kuinkahan usein ne värittyvät, paisuvat sopivan tilanteen tullen elämän varrella.

Vedetään yhtäläisyysmerkkejä eri tapahtumien välille, rakennetaan omaa identiteettiä uhriuden ympärille? Kiusatuksi tulemisen kokemusta käytetään selitysmallina kaikkeen.

Valtava tarve syyllistää ja syyttää ja tuomita kiusaaja on sitä kiusaamiskaavan uusintamista. Katkaiskaa kierre!

Vierailija
36/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:58"]

Huh huh. Mikä ketju. En ole ollut kiusaaja, ja olen vaan välillä joutunut kiusaamisen uhriksi silleen pienimuotoisesti, mutta en ikinä systemaattisesti. Meidän luokalla oli yksi kiusattu tyttö; jonka kanssa välillä olin kaveri, välillä en (koska ilmeisesti kiusaaminen vaikutti häneen niin, että herkästi kun ystävystyttiin, yritti tehdä minusta sitä luokan "kiusattua").

Mietinpä vaan, että kuinkahan monet täällä huutelijat on itse myöskin kiusanneet; puolet minua kiusanneista ei ikinä edes myöntäisi kiusanneen, ja tuo varsinainen "kiusattu" ei taatusti ikinä myöntäisi, kuinka ilkeä oli minua kohtaan, haukkui minua muille köyhäksi, haukkui ulkonäköäni jne. Erona on, että minä tiedän miksi hän niin teki! Vaikka hän ei ikinä minulta pyytäisi anteeksi, niin sympatiani ovat hänen puolellaan. Minä olen kyllä pyytänyt anteeksi; vaikka en edes ollut varsinaisesti kiusaaja, en vain halunnut kyseisten tapahtumien jälkeen olla hänen kaveri, jolloin hän jäi yksin.

Ihan sairasta muuten ajatella, että esim alkoholistiperheessä kasvaminen ei olisi itsessän jo helvetinmoinen rangaistus. Sellaiset ei todellakaan tiedä mistä puhuu, jos eivät ymmärrä sitä loppuelämän perusturvallisuudesn katoamista, luottamuksen puutetetta, paskaa itsetuntoa. Paljonpa ootte kasvaneet ihmisinä kun tuollaisia huutelette. Mä en ihan oikeasti tän ketjun luettuani tunne sympatiaa enää yhtään entistä koulukiusattua kohtaan. Hyi hitto, että ihmisluonne osaa olla paska. Meinaatte, että se jatkuva koulukiusaus olisi pahempaa kuin esimerkiksi jatkuva vanhempien tekemä pahoinpitely, joissain tapauksissa hyväksikäyttö, nälkä, pelko jne. En yhtään vähättele koulukiusaamisen aiheuttamia traumoja, mutta aika hurjaa, että vanhempien alkoholismia ei pidetä minään; siis kun puhutaan ihan kunnon totaali juoppoudesta, eikä mistään porvariäidin viinitissuttelusta perjantaisin.

[/quote]

Kaikki kiusaajat eivät varmaankaan ole tuollaisista perheistä lähtöisin...? Aikamoinen yleistys. Ohis.

Vierailija
37/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni kiusaaja värittää kiusaamismuistojaan lievemmiksi kuin ne oli ja rakentaa itselleen identiteettiä luokan parhaana tyyppinä jonka huomion kohteeksi pääseminen oli oikeastaan etuoikeus. Ja jos vähän jotain tuli tölväistyä niin se ansaitsi sen. Tai ainakaan ei tullut kertaakaan kaverin päätä vessanpöntössä uittaessa mieleen että tää on väärin. Eihän sellaista nyt voi 15 v vielä ymmärtää.

Vierailija
38/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpas huvikseni yhden tarinan, kiinnostaa nähdä, millainen lynkkaustuomio tulee. 

Ala-asteen alussa luokallani oli poika, joka roikkui minussa koko ajan fyysisesti kiinni, hihitteli, pörräsi ympärillä ja haisi tosi pahasti hieltä. Koin sen tosi ahdistavaksi ja yritin saada häntä lopettamaan, mutta hän vaan jatkoi joka kerta, kunnes löin häntä ja ajoin hänet väkivalloin pois. Nyt aikuisena tietysti häpeän omaa käytöstäni, paheksun väkivaltaa ja säälin tuota poikaa, jolla ei varmaan juuri ollut kavereita. Mutta silloin lapsena ihan oikeasti tunsin, että tuo poika kiusasi minua, ei todellakaan toisinpäin. Sukupuoliroolit olivat luokassa aika selkeät, eikä tytöt ja pojat olleet kavereita, ja lisäksi tuon pojan fyysinen käytös todella rasitti minua niin, että tunsin itseni suunnilleen epätoivoiseksi siinä vaiheessa, kun aloin lyömään. Tätä jatkui useamman vuoden ekaluokalta eteenpäin. 

Sitten kerran kotiin lähtiessä tuon pojan äiti hyökkäsi kadulla eteeni ja alkoi tivata, miksi kiusaan Heikkiä. Olin aivan tyrmistynyt, koska oma mielikuvani asiasta oli niin päinvastainen. Taisin puuskahtaa vaan, että "miten niin kiusaan? Miksi se ei voi jättää mua rauhaan?" Tuon jälkeen tilanne taisi rauhoittua, eikä poika enää ollut ihan niin paha takiainen. 

Tuo juttu on jäänyt hyvin mieleen, koska se oli niin hämmentävää, varsinkin tuonikäiselle. Tietysti kaikille pitää olla ystävällinen, mutta missä rajoissa? Jossain määrin kai kuitenkin saa valita ystävänsä? Ja toisaalta pojan käytös minua kohtaan ei myöskään ollut sellaista, mitä pitää vaan sietää, vaan se todella ahdisti. Vaikeita tilanteita. 

Vierailija
39/219 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:04"]Kuinkahan paljon kiusatuiksi tulleilla ne kaukaiset kiusaamismuistot ovat aitoja ja kuinkahan usein ne värittyvät, paisuvat sopivan tilanteen tullen elämän varrella.

Vedetään yhtäläisyysmerkkejä eri tapahtumien välille, rakennetaan omaa identiteettiä uhriuden ympärille? Kiusatuksi tulemisen kokemusta käytetään selitysmallina kaikkeen.

Valtava tarve syyllistää ja syyttää ja tuomita kiusaaja on sitä kiusaamiskaavan uusintamista. Katkaiskaa kierre!

[/quote]

Kuinkahan paljon kiusaajilla ne koulumuistot ovat aitoja ja kuinka paljon ne värittyvät elämän varrella, koska he näkevät itsensä niin paljon parempina ihmisinä kuin kiusaamansa oppilaat.

Valtava tarve sulkea silmänsä tekemiltään vääryyksiltä ja pönkittää omaa egoa tuomitsemalla kiusattuja vielä akuisenakin.

Vierailija
40/219 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin koulussa. Opin, kuinka tuhoisaa ja kamalaa se on. Olen erittäin kiltti ihminen. En pystyisi kiusaamaan ketään enkä halua. Sille tasolle en alennu. Koulussakin kiusattiin ainakin siitä syystä, että olin hyvä koulussa. Muka pinko, helppoa se mulle oli. Tyhmemmät kiusasi, tajusin jo lapsena mutta kärsin silti koko koulusta kiusaajien takia.

Kiusaajien on syytäkin pyytää anteeksi. Mutta se ei korjaa toisen tuhottua lapsuutta. Itse en ole kiusaajiani tavannut koulun jälkeen enkä haluakaan. Sellaisia ihmisiä en halua elämääni millään tavalla.