Nyt Suomessa on loukkaannuttua siitä, että ihonvärinen on vaan vaalean ihon värinen. (sukkahousut) Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11683201
No huh, huh. Jos minä muuttaisin vaikka Afrikkaan, niin kyllä minulle sopisi, että siellä myytävä ihonvärinen olisi musta.
Laastarin värillä ei Mull oo merkitystä. Saa olla vaikka vihreä mun puolestani.
Kaikesta sitä tulijat loukkaantuvat! Nyt kyllä ihan turhaan.
Kommentit (229)
Minullakin on vaikeuksia löytää riittävän vaaleita meikkivoiteita jne., mutta nykyään mielestäni Suomeen tuodaan enemmän erikoisvaaleita sävyjä joistain sarjoista. Sellaisia, joita ei esim. Keski-Euroopassa ole yleisesti saatavilla.
Nuo ”ihonväriset” sukkahousut ovat tosiaan tästä perspektiivistä katsottuna ihan liian tummia, jos haluaisi luoda kauempaa katsottuna sukkahousuttoman illuusion.
Voihan niitä värisävyjen nimiä muuttaa esim. meikkivoiteiden sävynimien kaltaisiksi, mutta yleensä ihmisillä on myös silmät, ei niitä sokkona osteta. Sitä kameli-nimeä ei ole tarkoitettu loukkaavaksi, vaan nimi viittaa tosiaan ylellisyystuotteena pidettyyn Ja kannattaa myös muistaa, että ollaan Euroopassa. Ihmiset ovat täällä keskimäärin poikkeuksellisen vaaleita.
Olen aina jotenkin tyhmänä ajatellut, että suntan on ruskettuneelle/ruskealle iholle ja kameli on vain ruskea, joka ei edes yritä tavoitella minkään ihon sävyä vaan on kellanruskea väri. Eihän mustakaan yritä olla musta ihonvärinen vaan on todellakin musta.
Mikä sitten on ihonvärisen synonyymi? Vaalea?
En keksi mitään muuta.
Englanninkieliset nimet ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on vaikeuksia löytää riittävän vaaleita meikkivoiteita jne., mutta nykyään mielestäni Suomeen tuodaan enemmän erikoisvaaleita sävyjä joistain sarjoista. Sellaisia, joita ei esim. Keski-Euroopassa ole yleisesti saatavilla.
Nuo ”ihonväriset” sukkahousut ovat tosiaan tästä perspektiivistä katsottuna ihan liian tummia, jos haluaisi luoda kauempaa katsottuna sukkahousuttoman illuusion.
Voihan niitä värisävyjen nimiä muuttaa esim. meikkivoiteiden sävynimien kaltaisiksi, mutta yleensä ihmisillä on myös silmät, ei niitä sokkona osteta. Sitä kameli-nimeä ei ole tarkoitettu loukkaavaksi, vaan nimi viittaa tosiaan ylellisyystuotteena pidettyyn Ja kannattaa myös muistaa, että ollaan Euroopassa. Ihmiset ovat täällä keskimäärin poikkeuksellisen vaaleita.
Värisävyt vääristyvät esim. tietokoneen ruudulta. Monesti olen luullut ostavani ihan eri värisen tuotteen kuin olen ostanut. Eivät koko Euroopassa vaan Suomessa ja Pohjoismaissa. Esim. Etelä-Euroopassa ihmiset ovat huomattavasti tummempia.
Vierailija kirjoitti:
Värisävyjen nimet tulisi, pitäisi ja voisi todellakin muuttaa kuvaavimmiksi. Se ajattelen näin ihan vaaleaihoisena.
Miksi jotkut suhtautuvat näin negatiivisesra asioiden muuttamiseen? Eivät sukkahousujen tmv värisävyt ole osa mitään suomalaista, ikiaikaista kulttuuria, jota ei voi muuttaa.
Löytyiskö joulun juhliin sopivaa sukkahousua perussuomalaiselle lyylille tyyliin"leppeä läskinvalkoinen"?
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään muuta.Englanninkieliset nimet ei käy.
Norsunluu, valkoinen, luonnonvalkoinen, kerma, shampanja, vanilja, munankuori, pellava, luu, alabasteri jne. Onhan noita. Ei tarvitse olla synonyymia ihonväriselle, sillä mitään standardi-ihonväriä ei ole.
Tämä on jännä aihe. Luin joskus, että tummaihoiset ballerinat joutuvat näytöksiä varten omalla kustannuksellaan värjäämään balettitossunsa oman ihonsa sävyisiksi, jotta tuli tietynlainen illuusio pelkillä varpailla tanssimisesta, pitkistä jaloista yms. Tummansävyisinä kärkitossuja ei ole kaupoissa saatavina.
Olen harrastajana tanssinut balettia kärkitossuilla eikä ainakaan minulla tossujen perussävy ollut lähellekään ihon väriä (ivory). Tossut olivat vaaleanpunaiset, oma ihon pohjasävy taas vaalea, mutta keltaiseen taittava. Ei tullut ikinä mieleen, että kärkitossujen värin olisi pitänyt olla lähellä ihonväriä, koska ei kenellekään ryhmästä ollut ns. possunpunaista ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä aihe. Luin joskus, että tummaihoiset ballerinat joutuvat näytöksiä varten omalla kustannuksellaan värjäämään balettitossunsa oman ihonsa sävyisiksi, jotta tuli tietynlainen illuusio pelkillä varpailla tanssimisesta, pitkistä jaloista yms. Tummansävyisinä kärkitossuja ei ole kaupoissa saatavina.
Olen harrastajana tanssinut balettia kärkitossuilla eikä ainakaan minulla tossujen perussävy ollut lähellekään ihon väriä (ivory). Tossut olivat vaaleanpunaiset, oma ihon pohjasävy taas vaalea, mutta keltaiseen taittava. Ei tullut ikinä mieleen, että kärkitossujen värin olisi pitänyt olla lähellä ihonväriä, koska ei kenellekään ryhmästä ollut ns. possunpunaista ihoa.
Jännä sinällään, jos tummemman värisiä kärkitossuja ei edes suoraan valmistajalta pysty erikseen tilaamaan kohtuulliseen hintaan.
Niin mutta onko se nyt kulttuurinomista, jo vaaleaihoinen ostaakin mustat sukkahousut? Kyllähän niitä on ollut kauan myynnissä kaikissa kioskeissakin.
Kyllä tästä on jo kauan keskusteltu, eikä pelkästään sukkahousujen osalta.
Tuntuu, etteivät keskustelusta heti kättelyssä närkästyvät ja itseensä ottavat näe tämän ilmiön taakse.
Valkoinen ihminen on se standardi, tummaihoinen on poikkeama. Tämä on meidän valkoisten eurooppalaisten luoma ja markkinoima käsitys, josta on tullut normi, ja joka on syytäkin purkaa.
Amerikassa tästä on puhuttu jo kauan.
Ihonvärinen vähän on hassu määrite, koska jokaisella valkoisellakin on eri sävyinen iho. Mulla on meikkivoiteissa sävy 04 ja ystävälläni 001 ja olemme molemmat kantasuomalaisia mun meikkivoiteeni sävyn nimi on medium beige, hänen extra light porclain tjsp Nude-niminen meikkivoidesävy on siinä meidän välissä. Aika epämääräinen käsite tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vuodesta 2018 on ollut eri ihonvärin tossuja saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Siis jutun pointtihan on se, että vaalea väri nimetään ihoksi, eli vihjataan epäsuorasti, että sen värinen ihon "kuuluu" olla.
Olen tätä miettinyt ihan itsekin jo ennen tätä juttua, vaikka oma ihoni sattuu sopimaan aika hyvin tuon laastari värin kanssa yksiin.
Olen nyt kyllä vakavasti huolissani palstalaisyen älykkyydestä.
Ei pidä paikkansa. Ne sukkahousut on nimetty ihonvärisiksi koska iso osa ostajista on vaaleaihoisia naisia Suomessa, jotka menevät kauppaan ajatuksella ostaa ihonväriset sukkahousut. Helppo myydä kun tuote on jo nimetty sen mukaan mitä ihminen etsii ja värjätty sen väriseksi mitä suurinosa suomalaisista etsii.
Ei mitään sen diipimpää tai rasistisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenen ihon värisen? Vinkki: ihonvärejä ja -sävyjä on monia, jokaisella omansa, siksi ihonväri on värisävyn määritelmänä aika ontto.
Etkö ymmärtänyt ollenkaan,mistä tässä on kyse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Siis jutun pointtihan on se, että vaalea väri nimetään ihoksi, eli vihjataan epäsuorasti, että sen värinen ihon "kuuluu" olla.
Olen tätä miettinyt ihan itsekin jo ennen tätä juttua, vaikka oma ihoni sattuu sopimaan aika hyvin tuon laastari värin kanssa yksiin.
Olen nyt kyllä vakavasti huolissani palstalaisyen älykkyydestä.
Ei pidä paikkansa. Ne sukkahousut on nimetty ihonvärisiksi koska iso osa ostajista on vaaleaihoisia naisia Suomessa, jotka menevät kauppaan ajatuksella ostaa ihonväriset sukkahousut. Helppo myydä kun tuote on jo nimetty sen mukaan mitä ihminen etsii ja värjätty sen väriseksi mitä suurinosa suomalaisista etsii.
Ei mitään sen diipimpää tai rasistisempaa.
Miten olisi 'vaalea beige' tai ' norsunluu'?
Olen kantasuomalainen nainen, ja mulle nude-sävyisenä markkinoidut tuotteet, olivat sitten meikkejä tai sukkahousuja, ovat liian vaaleita useimmiten. Ei ole olemassa myöskään kantasuomalaisilla mitään yhteneväistä ihonsävyä. Herätkää tästä illuusiosta.
Ei, vaan siitä että astetta tummempaa verrataan kameliin. Jos vaaleita suomalaisia kutsuttaisiin sian väriseksi, niin olisiko se sinusta ok.
Ei joku sukkahousujen nimi ole iso asia, mutta niiden nimeämisen ei luulisi olevan kovin vaikea asia. Miksi siis ehdoin tahdoin pitää keksiä ihan järjettömiä nimiä ja sitten koittaa väittää, että se on ihan normaalia
Ehdotan seuraavaa. Nimetään sukkahousujen värit näin:
valkoinen = "valkoinen kameli"
ihon värinen = "vaalea kameli"
tummanruskea = "tavallinen kameli"
musta = "musta kameli"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norsunluu, valkoinen, luonnonvalkoinen, kerma, shampanja, vanilja, munankuori, pellava, luu, alabasteri jne. Onhan noita. Ei tarvitse olla synonyymia ihonväriselle, sillä mitään standardi-ihonväriä ei ole.
Muuten hyvä, mutta tuossa on jo ns. kielettyjä sanoja. L'Oreal on poistamassa ilmaisut kuten white ja fair ihonhoitotuotteistaan. Seuraavaksi ilmaisut lähtenevät muualtakin. Norsunluu sanana oli jo valmiiksi ongelmallinen. Assisoioituu koloalinismiin ja salametsästykseen.
Puuteri on vaikehko sinänsä, sillä alkujaan se on kyllä ollut nimenomaan aika vaalehko tuote ja vaalea sävy. Jolla on aina pyritty saamaan ihonsävyä vaaleammaksi. Aineosina aikoinaan mm. valkoinen lyijy. Kiinalaiset käyttivät ainesosana mm. riisiä. Miksi puuteri keksittiin, no valitettavasti siksi että jopa muinaiset roomalaiset ihailivat vaaleaa ihonsävyä. En sano että tämä on oikein, mutta sieltä ajoilta kyseinen tuote ja moiset kauneusihanteet ovat lähtöisin. Joten puuteri = vaalea sävy.
Talkista ei myöskään tummaa saa.
Se ihonvärinen sävynä, se on ollut aina ei kenenkään ihonvärinen, ja siten täysin epäkuvaileva epäonnistunut sävyn nimi että sen soisi minunkin mielestäni poistettavan.
En ymmärrä, millä tavalla ”kameli” on loukkaava? Onhan vaatteiden kuosienkin nimityksissä käytetty eläimiä, kuten ”pantteri”, ”seepra”, ”leopardi”.
Sävyissäkin on mm. lohenpunainen.
Ymmärrän harmituksen, jos omaa sävyä ei löydy, mutta eipä ne nykyisetkään sävyt vastaa jokaisen syntyperäisenkään suomalaisen kinttuja.