Nyt Suomessa on loukkaannuttua siitä, että ihonvärinen on vaan vaalean ihon värinen. (sukkahousut) Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11683201
No huh, huh. Jos minä muuttaisin vaikka Afrikkaan, niin kyllä minulle sopisi, että siellä myytävä ihonvärinen olisi musta.
Laastarin värillä ei Mull oo merkitystä. Saa olla vaikka vihreä mun puolestani.
Kaikesta sitä tulijat loukkaantuvat! Nyt kyllä ihan turhaan.
Kommentit (229)
Suomalaiset nyt ovat vaaleaihoisia. Siksi sellaisia pitäisi myydä tuotteita, joille on mahdollisimman paljon ostajia. Kuinka paljon esim. Japanissa myydään tummaihoisille suunnattua kosmetiikkaa tai sukkahousuja?
Esim. meikeissä ja vaatteissa ei kyllä löydy välttämättä oikeaa värisävyä vaalea- ja tummaihoisille eikä siltä väliltä oleville. Ihan hyvin voi asialle tehdä jotain.
Jos asioiden nimillä ei ole mitään väliä, niin nimetään vaateosastot seuraavasti: naisten vaatteet ja ihmisten vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Jasmina itsekään ole mikään tumma. Se Pirkan "ihonvärinen" sopii varmasti hänelle paremmin kuin mulle jonka jalat on sävyä kalkkilaivan kapteeni.
Kuva vääristää, olen tavannut joskus livenä ja on ns. keskitumma. Ihonvärinen sävy olisi hänelle ihan liian vaalea. Minusta meikkien ja vaatteiden sävyjen nimiä voisi ihan hyvin muuttaa kuvaavimmaksi, jotta ihmiset löytäisivät itselleen sopivat ja oikeat sävyt. Eiväthän nämä nimet nyt ole kiveen hakattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vaaleaihoisten ihon värille ei oikein ole muuta nimitystä kuin ihonvärinen. Tummaihoisten ihon väriä voi kuvailla ruskeaksi.
Onpas. Vaalea ja sen eri sävyt. Ihonvärinen ei ole monestakaan syystä hyvä nimitys.
Jos ei kelpaa, niin voi mennä muualle ostamaa sukkahousut
Vierailija kirjoitti:
"Vaalean ihonvärin oletus ja priorisointi maailmassa, joka on enimmäkseen kaikkea muuta kuin vaalea, on itsessään ongelmallista."
Mites toi Ruskeiden tyttöjen Jasmina nyt tunnustaakin, että suurin osa maailman ihmisistä on jotain muita kuin vaaleita? Ihan turhahan se on sitten huudella vaaleaihoisten enemmistöstä, kun sellaista ei olekaan.
Missä hän huuteli enemmistöstä?
Vierailija kirjoitti:
Luulin että jo hetki sitten päästiin ihonväriin liittyvästä rasismista eroon ja että kaikki ihonvärit on ok ja saman arvoisia, mutta nyt nämä ruskeat ja mustat haluavat itse korostaa ihonvärin merkitystä joka asiassa.
Miksi ihmeessä? :O
Eivätkä halua, vaan he haluavat, että ne nimetään kuvaavammin. Kenen ihonvärinen on ihonvärinen?
Vierailija kirjoitti:
Jos en ennen ollut rasi sti, niin tämän kaiken jälkeen alan jo ollakin.
En pidä siitä, että joku ulkkis tulee meidän omaan maahan sanelemaan millä nimillä me saamme tuotteitamme nimetä.
Eiköhän ne tuotteet ole hyvä nimetä mahdollisimman kuvaavasti? Ihonvärinenkin vaihtelee paljon, niin usein ei yhtään tiedä mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Uusin juttu on nyt laastareiden väristä loukkaantuminen.
Itse en piittaa minkävärinen laastari on, kunhan tukkii verenvuodon.
Mutta joillekin standardi ”ihonvärinen” laastari on nyt ras loukkaus.Ei jaksaisi millään enää tätä..
Tuossa jutussa ei puhuttu kyllä mitään laastareista.
En ymmärrä miksi sen alunperinkään pitää olla ihon värinen kun muitakin termejä on. Tai miksei tummat sukkahousut ole myös ihonväriset - tumma/vaalea merkinnällä? Tulee sellainen olo kieltämättä, että vain yksi sävy korostuu hyväksyttynä normina. Itselleni ihonväriset sukkahousut ovat aina ruskettuneet enemmin kuin ihoon sopivat, tarvitsisin valkoiset ja läpikuultavat sukkikset. En ymmärrä miksei niitä voitaisi nimetä kuten meikkien sävyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ei tarvitse mennä kovinkaan kauas, kun ihonväriset sukkikset tarkoittavat sitä, että sävyjä on melkein sinisenvalkoisesta hyvin tummaan, ja nimetkin on poimittu positiiviseen henkeen: https://snagtights.eu/collections/sheer-pantyhose-and-skin-tone-tights
Nuo nimet ovat hyviä! Paljon kuvaavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Siis jutun pointtihan on se, että vaalea väri nimetään ihoksi, eli vihjataan epäsuorasti, että sen värinen ihon "kuuluu" olla.
Olen tätä miettinyt ihan itsekin jo ennen tätä juttua, vaikka oma ihoni sattuu sopimaan aika hyvin tuon laastari värin kanssa yksiin.
Olen nyt kyllä vakavasti huolissani palstalaisyen älykkyydestä.
Oletko ajatellut sitä että sukkahousunimet ovat olleet Suomessa jo kauan ennen monikulturismia eikä niissä varmaankaan ole ollut ajatus tummien väheksyminen vaan tuotetta kuvaava nimi.
Nehän eivät nimenomaan ole kuvaavia!
eri
Vierailija kirjoitti:
Vihervassarit ne nyt loukkaantuu milloin mistäkin. Jos nuo ääliöt vietäisiin saunan taakse niin ei voi tietää mitä siellä tapahtuisi...
Sinähän tässä olet se ääliö. Ja väkivaltainen vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos olisi tummat sukkikset joiden nimi olisi "kaunis normaali" ja sitten olisi vaaleat joiden nimi olisi "sian ihon väri" ja ihan vaaleat "laholuu". Olisiko kiva aina ohittaa normaalit ja valita siat? Ja kysellä, milloin tulee laholuita, koska niitä on niin vaikea löytää mistään.
Ei noinkaan. Loukkaavaa, typerää, ilkeää.
Loukkaantuminen ja uhriutuminen on osa nykyajan suosittua punavihreää kulttuuria. Yrittäjänä välillä mietin haluanko ollenkaan työllistää punavihreitä äänestäviä, en halua kuulla ongelmista vaan ratkaisuista. Uhriutuminen ja itkeminen ei oikein tuo paljon arvoa.
Maaleillakin on hyvät, kuvaavat, suomenkieliset sävyt. Miksi näin ei voi olla vaatteillakin? Ihonvärinen vaihtelee eri valmisajilla paljon.
Värisävyjen nimet tulisi, pitäisi ja voisi todellakin muuttaa kuvaavimmiksi. Se ajattelen näin ihan vaaleaihoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ei tarvitse mennä kovinkaan kauas, kun ihonväriset sukkikset tarkoittavat sitä, että sävyjä on melkein sinisenvalkoisesta hyvin tummaan, ja nimetkin on poimittu positiiviseen henkeen: https://snagtights.eu/collections/sheer-pantyhose-and-skin-tone-tights
Nuo nimet ovat hyviä! Paljon kuvaavampia.
Samaa mieltä. Tuollaiset käyttöön, suomennettuina kiitos.
En. Kukaan ei ole estämässä niiden sukkahousujen ostamista.