Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkkuna ei ole enää varaa asua missään!

Vierailija
10.12.2020 |

Pätkätöitä, vakituista ei saa, vuokrat ovat todella korkeita. Mitä pieni ihminen vois tehdä? Olisi myös kivaa joskus elää elämää eikä vain aina kituuttaa.

Ja ennen kun joku sanoo, niin olen todella tarkka menoista, syön vain kotiruokaa, ei ole velkoja eikä muita ongelmia.

Alkaa vain nää menot tuntuu hieman liian raskailta tällä mun palkalla! Ikävää että joutuu myös nostaa soviteltua äivärahaa sekä asumistukea.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vuokra 650 ja saan siihen asumistukea 400 euroa eli itse maksan vaivaiset 250 euroa. Ei tunnu paljolta.

Mukavaa. 

Pieni palkka, vuokra 871 euroa - en saa asumistukea.

En tajua tätä. En tajua miten joku saa useita satoja asumistukea ja joku ei yhtään. Aikoinaan kun maksoin yksin tähtitieteellistä vuokraa, ei tullut ollenkaan mieleeni hakea jotain asumistukea, eikä kukaan kavereistanikaan saanut mitään tukea, tietääkseni. Me vaan maksettiin ne hirveet vuokrat.

Onko tästä tullut joku normi että puoli Helsinkiä saa lähes ilmaisen vuokran ja puolet ei mitään? En tajua tätä. Ihan helvettiin jo koko tuki ja vuokrat, ja hinnat järjelliselle tasolle.

No ei ole normi, se on vain palstatrollien höpinää, että kaikki helsinkiläiset saa asumistukea. Ei sitä tietenkään saa jos on normaali palkka. Asumistukea saa työttömät ja ne työssäkäyvät, joilla on tosi pieni palkka. eikö sen nyt järkikin sano. Mä maksan yksin 900e/kk vuokraa, en saa tukia tietenkään kun mulla on ihan ok palkka. Ei mua itketä eikä kiukuta jos joku köyhä saa asumistukea, hyvä se on että autetaan. 

Jep, tuntemani helsinkiläiset asumistuen saajat ovat pienipalkkaisia yksinhuoltajia. Sinkkukaverit ovat maksaneet palkastaan jopa reilun tonnin vuokria. En itsekään hakenut asumistukea ollessani pelkällä peruspäivärahalla, koska kyse oli vain lyhytkestoisesta työttömyydestä.

Vierailija
122/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla edes kokopäivätyön palkka ei enää välttämättä estä köyhyyttä, asumiskustannukset ovat niin hurjat.

Asun Helsingissä ja tuloni ovat 1850€ bruttona. Enkä koe olevani köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupungin ja siihen liittyvät toiminnot voisi siirtää vaihteeksi Turkuun, vaikka nyt sadaksi vuodeksi. Taasantuisi tilanne edes vähän.

Vierailija
124/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tekisin näin:

Asuisin solussatai kimppakämpässä 2 vuotta ja säästäisin kaiken liikenevän ASPille tai jos on liian vanha siihen niin tilille vaan. Siinä olisi jo vähän pesämunaa asunnon ostoon. 1000 kuussa säästöön niin saa jo yksiöön käsirahan kokoon. Toinen vaihtoehto muuttaa jonnekin halvalle alueelle vaikka kauaskin pieneen kämppään, samat speksit. Jostain sun on nyt tingittävä, jos haluat muutoksen tilanteeseen!

Vierailija
125/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oottakaahan kun vaalit taas tulee, "lapsiperheet sitä ja lapsiperheet tätä" kuuluu joka puolueesta, vaikka kaikista köyhimpiä ovat oikeasti yksinelävät, ja meitä on täällä 1,2 miljoonaa. Eipä nappaa ketään.

Kyllä kaikista köyhin on etävanhemman lapsiperhe. Samat tulot kuin sinkulla, mutta menoja useamman ihmisen edestä. Tuet lapsista menevät vain lähivanhemmalle vuoroviikkotilanteissakin.

Vierailija
126/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei pärjää, mulla on 200 euroa vastike ja olen pitkäaikaistyötön. Pärjään oikein hyvin enkä saa edes toimeentulotukea.

Mistäs omistusasunto tuli?

Kun tässä juuri puhutaan siitä, että ei päästä koskaan tuohon tilanteeseen, kun vuokrat syövät kaikki tulot, eikä saada omistusasuntoa.

Kovalla työnteolla, säästämisellä ja hyvällä onnella.

Kyllä pankki lainaa myöntää jos on vakituinen työ.

Mä teen kovasti töitä ja maksan Helsingin vuokraa yksin. Ei jää säästöön yhtikäs mitään ja mitään pesämunaa en ole mistään mukaani saanut.

En saa lainaa, koska ei ole säästöjä. Kaikki menee, mitä tulee.

Onko siellä hesassa pakko asua? Muuta pienelle paikkakunnalle, siellä on vuokrat alhaiset ja asunnot halpoja.

Pienellä paikkakunnalla sinkkuna olisi tosi surkeaa. Pitäisi myös olla auto että pääsisi liikkumaan.

Mun jalat toimii yhtälailla pienemmälläkin paikkakunnalla.

Vierailija
127/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vorssalainen kirjoitti:

muuta Forssaan täältä saa halpoja vuokrakämppiä, halvimillaan 300 euron vuokralla.  ja varmasti joku kauppa tarvii myyjiä

Noissa paikoissa missä vuokrat on tuota luokkaa, niin siellä yleensä on työlle tekijöitä huomattavasti enemmän kuin työpaikkoja.

Vierailija
128/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupungin ja siihen liittyvät toiminnot voisi siirtää vaihteeksi Turkuun, vaikka nyt sadaksi vuodeksi. Taasantuisi tilanne edes vähän.

Ihan hyvin voisi siirtää muutaman valtion laitoksen ja koulun toisiin kaupunkeihin ja vähän iisata ihmisten määrää pääkaupunkiseudulla. Ei kellään ole kivaa kun on kallista ja ahdasta. Paitsi rakennusfirmoilla menee hyvin, ja vuokraisännillä.

Vierailija
129/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vorssalainen kirjoitti:

muuta Forssaan täältä saa halpoja vuokrakämppiä, halvimillaan 300 euron vuokralla.  ja varmasti joku kauppa tarvii myyjiä

Noissa paikoissa missä vuokrat on tuota luokkaa, niin siellä yleensä on työlle tekijöitä huomattavasti enemmän kuin työpaikkoja.

Kandee tehdä etätöitä niinku mäkin.

n21

Vierailija
130/139 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä?

Vierailija
131/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen asunut 14 v yksin kolmessa eri asunnoissa, vuokrina 420 e, 620 e ja nykyinen 520 e, ihan hyvin on varaa asua vaikka teen pskaduunia ja käteen jää 1700e/kk. Saan tuosta säästöön joka kuukausi 500 e.

Vierailija
132/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein just noin! Eli olin töissä, mutta opiskelin työn ohella ja sain sitä kautta HOASin solun. Asuin siinä pari vuotta ja säästin ASPiin. Ostin sitten oman asunnon.

Vierailija
133/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oottakaahan kun vaalit taas tulee, "lapsiperheet sitä ja lapsiperheet tätä" kuuluu joka puolueesta, vaikka kaikista köyhimpiä ovat oikeasti yksinelävät, ja meitä on täällä 1,2 miljoonaa. Eipä nappaa ketään.

Kyllä kaikista köyhin on etävanhemman lapsiperhe. Samat tulot kuin sinkulla, mutta menoja useamman ihmisen edestä. Tuet lapsista menevät vain lähivanhemmalle vuoroviikkotilanteissakin.

Kannattaisiko mennä töihin kuten lähivanhempikin tekee? Normaali aikuinen hankkii itse elantonsa. Omasta halusta työtön exäni valittaa, kun minä saan tuet (pelkät lapsilisät, en edes elatusmaksuja tai -tukia), vaikka jo päivähoitomaksut, jotka maksan yksin ovat lähes kaksinkertaiset lapsilisiin verrattuna. Exä kätevästi aina myös unohtaa, että hänelle maksetaan työttömyystukeen huoltajalisää eli hänkin saa lapsista tukia.

Vierailija
134/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Helsingissä asuva yksinhuoltaja, yksi lapsi. Asumisen kalleus tuttua. Minut pelasti, siis kerta kaikkiaan pelasti se, että olin ennen lasta asunut edullisissa solu- ja vuokra-asunnoissa (tuurilla saanut) ja ehtinyt saada säästöön sen verran rahaa, että sain juuri ja juuri ostettua pienen remonttikuntoisen kaksion radan varrelta. Ystäväni auttoivat remontoinnissa ruokapalkalla ja asunnosta tuli riittävän hyvä ja siisti.

Nyt olen maksanut kämppää useamman vuoden ja vaikka asuntojen arvo ei tällä alueella nouse, ei se laskekaan. Omaisuutta on kertynyt lainan lyhennyksen myötä lähes 100 000e (mukana myös sijoituksia). Muutamassa vuodessa!

Olen siis tyytynyt melko ahtaaseen, n. 50 neliössä lapsen kanssa asumiseen jotta minulla on riittävästi taloudellista liikkumavaraa. En olisi ikinä saanut kerrytettyä tällaista omaisuutta Helsingin normi vuokria maksaessa. Nettopalkkkani on noin 2300e/kk.

Aloittajalle annan sen neuvon, että jos haluat säästää, kulut on saatava alas, tuloja lisää tai mielummin molemmat. Pystyt kyllä asumaan muutaman vuoden vaikka jossain rauhallisessa kommuunissa ja säästämään sinä aikana käsirahan pieneen yksiöön edulliselta alueelta.

Mieti myös olisiko sinulla jotain taitoja millä voisit tienata lisärahaa palkkatyön ohessa. Tsemppiä!!

Vierailija
135/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

134 jatkaa: Miten olisi asumisoikeusasunto? Siinä aloituskulu eli tarvittava laina on paljon pienempi kuin omistusasunnossa, ja pienen lainan voisi ehkä saada vaikka on pätkätöissä. Kun se on maksettu, olisi käsiraha omistusasuntoon kasassa. Sillä välin voit pyrkiä saamaan vakituisen työn.

Jos sinulla ei ole aso-numeroa, se pitää hankkia ja uudella numerolla on tyydyttävä kauempana/huonommalla sijainnilla olevaan asuntoon. Ei se säästäminen ole mukavaa eikö helppoa kenellekään.

Vierailija
136/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule veit sanat suustani. Juuri samaisella hetkellä pohdin tätä sama asiaa. Mitä hittoa teen, kun kaikilla sisaruksilla ja kavereilla on kivat omistusasunnot (ja parisuhteet) ja minä vuokran ja kaikki muut menot yksin maksavana en pääse edes säästämisen alkuun koskaan.

Ja ihan sama mulla: En harrasta mitään maksullista, en shoppaa mitään, ja teen töitä ahkerasti. Osaan tehdä ruokani halvalla. Ulkona kävin viimeksi syömässä ehkä 1,5 v sitten.

Kannatti todella hankkia se yliopistotutkinto ja paahtaa töissä kunnianhimoisesti, kun tässä on lopputulos...

Kyllä noilla spekseillä hyvin valitulla yliopistotutkinnolla pitäisi säästöön saada se tonni kuussa. Toki jos on löytänyt juuri ne alat joilla palkkaus on huono (varhaiskasvatus, teatteritaiteet, kirjallisuus yms), niin sitten ymmärtää.

Tonni kuussa :D :D : D

Ihan kuin yliopistokoulutetuilla olisi jotenkin joku fiksattu palkka. Lääkärit ja kauppislaiset nyt saattavat tienata ihan mitä vaan, mutta sitten on humanistit, yhteiskuntatieteilijät, kasvatustieteilijät, sosiaalitieteilijät... meitä on varmasti suurin osa yliopistokoulutetuista sellaisia, jotka eivät todellakaan saa tonnia, tai yhtään mitään, säästöön kuussa.

Kyllä varmaan löytyy moneen junaan. Mulla jää säästöön yli tonni kuussa. Asun yksin keskisuuressa kaupungissa, vuokra n. 600 €, yliopistotutkinto yhteiskuntatieteistä, ja palkka nettona 2500 €.

Vierailija
137/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takiahan ne ihmiset muuttaa yhteen tyyliin viikon seurustelun jälkeen. Suomessa on superkalliit vuokrat.

Jos en olisi muuttanut 20 vuotta sitten yhteen naisen kanssa vuokra-asuntoon, mulla olisi nyt todennäköisesti velaton omistusasunto. Sen sijaan asun edelleen vuokralla ja mulla on 20000€ kulutusluotot niskassa.

Vierailija
138/139 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka käteen noin 3000€ ja maksan vuokraa 988€. Ok, haluan asua lähellä keskustaa mutta onhan suomessa törkyhintaiset vuokra-asunnot.

Vierailija
139/139 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko elää exän kanssa koska rahat eivät vain riitä enää.