Sinkkuna ei ole enää varaa asua missään!
Pätkätöitä, vakituista ei saa, vuokrat ovat todella korkeita. Mitä pieni ihminen vois tehdä? Olisi myös kivaa joskus elää elämää eikä vain aina kituuttaa.
Ja ennen kun joku sanoo, niin olen todella tarkka menoista, syön vain kotiruokaa, ei ole velkoja eikä muita ongelmia.
Alkaa vain nää menot tuntuu hieman liian raskailta tällä mun palkalla! Ikävää että joutuu myös nostaa soviteltua äivärahaa sekä asumistukea.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä taas sinkkuna osa-aikatöissä olevana saan 500e kuussa säästöön. Enkä edes pihistele mistään.
Missähän päin mahdat asua, ja mitkä ovat asumismenosi kuussa?
Tampereella maksan 550e/kk yksiöstä.
Katoin just Oikotieltä 12 neliön yksiötä Hgistä. Vuokra 499.
Jos on rahasta pulaa niin ei ole pakko asua Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä taas sinkkuna osa-aikatöissä olevana saan 500e kuussa säästöön. Enkä edes pihistele mistään.
Missähän päin mahdat asua, ja mitkä ovat asumismenosi kuussa?
Tampereella maksan 550e/kk yksiöstä.
Katoin just Oikotieltä 12 neliön yksiötä Hgistä. Vuokra 499.
Jos on rahasta pulaa niin ei ole pakko asua Helsingissä.
Niin, paitsi jos koko sosiaalinen elämä ja kaikki rakkaat ihmiset sattuvat olemaan Helsingissä, niin sitten on aika ankeaa muuttaa poiskaan. Sitten on ihan yksin.
Ja aika harva aikuinen varmaan haluaa asua oikeasti soluhuoneessa tai kimppakämpässäkään... En ainakaan itse näin nelikymppisenä kyllä ihan varmasti enää lähde mihinkään soluun asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra 650 ja saan siihen asumistukea 400 euroa eli itse maksan vaivaiset 250 euroa. Ei tunnu paljolta.
Mulla on keskustassa vuokra 600e ja asumistuki 416e.
Ei tartte edes toimeentulotukea, kun laskee työmarkkinatuen veroprosentin uusiksi.
Mutta joo, ei tää mikään luxuskämppä ole, mutta pärjää.
Noin 450e jää kuussa käteen ilman toimeentulotukea. Ikkunasta näkyy eduskuntatalo.
Normaali vuokrataso alueella on kyllä nykyään kova.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra 650 ja saan siihen asumistukea 400 euroa eli itse maksan vaivaiset 250 euroa. Ei tunnu paljolta.
Mukavaa.
Pieni palkka, vuokra 871 euroa - en saa asumistukea.
Asun yksin Espoossa, kaksiossa, vuokra reilut 800 euroa kuussa, maksan vuokrani itse. Sehän tässä pännii, että että maksan sitä vuokraa. Haluaisin omistusasunnon, kolmion. Täällä asunnot ovat ihan älyttömän kalliita, ellei tyydy johonkin remontoitavaan kämppään. En ole mikään remontti-ihminen. Yksin ei saa edes kovin suurta lainaa. Pitää varmaan muuttaa maalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksinasuva Helsingissä tienaa 2000 € tai enemmän kuussa niin ei saa asumistukea. Ja yksiöt alkaen 700 €/kk jos ei saa edullista kaupungin vuokra-asuntoa. Kyllä tiukkaa tulee ja omistusasunnosta turha edes haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa.
Jep, tässä puhutaan Hgin normihinnoista. Ei täällä kenelläkään mitään 600 e vuokria ole, varsinkaan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksinasuva Helsingissä tienaa 2000 € tai enemmän kuussa niin ei saa asumistukea. Ja yksiöt alkaen 700 €/kk jos ei saa edullista kaupungin vuokra-asuntoa. Kyllä tiukkaa tulee ja omistusasunnosta turha edes haaveilla.
No sehän tässä just korpeaa, kun tajuaa, että vaikka kuinka painaisi töitä, edessä on loppuiän vuokra-asuminen, tai sitten muutto jonnekin, missä ei ehkä edes tunne ketään.
"En ainakaan nelikymppisenä lähde kimppakämppään asumaan"
Jos ei ole valmis kompromisseihin, niin sitten ei voi kun valittaa. Jostain kohdalta täytyy joustaa. Itse tiukilla ollessani tein kaikkeni että pääsin pois taloudellisesti tiukasta tilanteesta. Jos mikään ehdotettu ei käy, eikä pysty itse miettimään muuta ratkaisua tilanteeseen, niin sitten on vain tyydyttävä siihen miten asiat ovat.
Miten niin ei pärjää, mulla on 200 euroa vastike ja olen pitkäaikaistyötön. Pärjään oikein hyvin enkä saa edes toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei pärjää, mulla on 200 euroa vastike ja olen pitkäaikaistyötön. Pärjään oikein hyvin enkä saa edes toimeentulotukea.
Mistäs omistusasunto tuli?
Kun tässä juuri puhutaan siitä, että ei päästä koskaan tuohon tilanteeseen, kun vuokrat syövät kaikki tulot, eikä saada omistusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa.
Jep, tässä puhutaan Hgin normihinnoista. Ei täällä kenelläkään mitään 600 e vuokria ole, varsinkaan keskustassa.
No mulla nyt kuitenkin on. Halvempiakin kämppiä tiedän parilla tyypillä, mut ne on just sellaisia että suhteilla tai suvun kautta.
Onhan se sitten oma valinta, jos töitä olisi muuallakin mutta Helsingissä on vaan asuttava. Itse tein toisin ja lähdin vakiinnuttamaan asemaani työelämässä kauas perheestä, ystävistä ja muista verkostoista. Aikuisiällä sitä nyt ei enää ystävystykään niin helposti, mutta se riski siinä piti ottaa. Sillä tiellä olen edelleen, kaukana perheestä ja ystävistä, mutta ei tarvitse toimeentuloa tai taloudellista pärjäämistä miettiä. Valintoja. Enkä todellakaan sano että kaikkien pitää tehdä samoin, mutta asia kannattaa tiedostaa. Minun on ainakin helpompi hyväksyä ajoittainen yksinäisyyteni, koska tiedostan, että minä valitsin näin.
Miettikää sitä tilannetta kun vuokrat ja verot vaan nousee mutta palkat ei ja uuskansalaiset asuttaa kaikki uudetkin asunnot niin mistä hesaan enää löytyy pienpalkka-aloille työntekijöitä? Teitä saa alistaa mieli määrin vaan?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sitten oma valinta, jos töitä olisi muuallakin mutta Helsingissä on vaan asuttava. Itse tein toisin ja lähdin vakiinnuttamaan asemaani työelämässä kauas perheestä, ystävistä ja muista verkostoista. Aikuisiällä sitä nyt ei enää ystävystykään niin helposti, mutta se riski siinä piti ottaa. Sillä tiellä olen edelleen, kaukana perheestä ja ystävistä, mutta ei tarvitse toimeentuloa tai taloudellista pärjäämistä miettiä. Valintoja. Enkä todellakaan sano että kaikkien pitää tehdä samoin, mutta asia kannattaa tiedostaa. Minun on ainakin helpompi hyväksyä ajoittainen yksinäisyyteni, koska tiedostan, että minä valitsin näin.
Tosi ymmärrettävää. Toi on todella vaikea ja kurja valinta. Mä valitsin juuri toisin, ja nyt olen hiton köyhä, mutta en ainakaan yksin. Ajattelin, että yksinäisyys olisi todennäköisesti mulle aika tuhoisaa itseni tuntien. Että mielummin sitten köyhänä, kun on kerran pakko valita.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää sitä tilannetta kun vuokrat ja verot vaan nousee mutta palkat ei ja uuskansalaiset asuttaa kaikki uudetkin asunnot niin mistä hesaan enää löytyy pienpalkka-aloille työntekijöitä? Teitä saa alistaa mieli määrin vaan?
Asuntojen kalliit hinnat ja vuokrat ja verot eivät johdu "uuskansalaisista". Päin vastoin, tarvitaan lisää työvoimaa ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut kimppakämppää tai soluhuonetta? Tilanteen parannuttua voit sitten muuttaa takaisin yksin asumaan. Tai etsit halvemman asunnon. Missä kaupungissa asut? Onko mahdollista muuttaa kauemmas keskustasta, mutta lähelle nopeinta juna/bussiyhteyttä työpaikalle? Voitko ottaa sivutöitä? Vuokrata nykyistä asuntoasi osa-aikaisesti? Muuttaa pienempään asuntoon?
Soluasuminen ei kaikille sovi, eikä kaikista siihen ole! Yli kolmekymppinen kaipaa jo omaa rauhaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs omistusasunto tuli?
Kun tässä juuri puhutaan siitä, että ei päästä koskaan tuohon tilanteeseen, kun vuokrat syövät kaikki tulot, eikä saada omistusasuntoa.
Kovalla työnteolla, säästämisellä ja hyvällä onnella.
Kyllä pankki lainaa myöntää jos on vakituinen työ.
Oletko harkinnut kimppakämppää tai soluhuonetta? Tilanteen parannuttua voit sitten muuttaa takaisin yksin asumaan. Tai etsit halvemman asunnon. Missä kaupungissa asut? Onko mahdollista muuttaa kauemmas keskustasta, mutta lähelle nopeinta juna/bussiyhteyttä työpaikalle? Voitko ottaa sivutöitä? Vuokrata nykyistä asuntoasi osa-aikaisesti? Muuttaa pienempään asuntoon?