Työttömyys poistuisi jos työttömät palkattaisiin osa-aikatyöhön julkiselle sektorille
Eli siis jos ihminen jää työttömäksi, niin hänelle ei maksettaisi työttömyystukea vaan hänelle annettaisiin julkisen sektorin osa-aikatyö josta saisi saman verran rahaa kuin mitä työttömyystuesta olisi saanut. Työ voisi olla vaikka kunnan metsien raivausta, kouluavustajana toimimista, rivisotilaana oloa armeijassa, kotiseutumuseon avoinnapitoa tai ihan mitä vaan juttua mihin nykyisin julkisella sektorilla ei ole varaa palkata ihmisiä.
En ymmärrä miksei tällaista ole toteutettu, kun siinä voittaisivat sekä yhteiskunta että työttömäksi joutunut itse.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Työttömiä voitaisiin kerätä pakkotyöleireihin, kolsooheihin ja sovhooseihin. Loput pelästyvät ja pakenevat Suomesta. Problem solved.
Marinin märkä uni.
Eikös persuliinit halua venäjän kainaloon? Heillähän nuo kolhoosit ja sovhoosit olisi mieleen 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt ihan samaa. Osaako joku kertoa, miksi tämä ei olisi mahdollista?
Tulee lisää kustannuksia korvausten päälle kun työttömillä teetetään tuottamatonta työtä. Ajattele metsätyötä, työnantajan valkuutukset, henkilöstöhallinto, kuljetukset, työvälineet, vaatteet, ym....
Meidän metsään saa tulla ilmaiseksi raivaamaan jos maksaa itse ylläpitonsa ja välineensä. Itse ei enää jaksa ja ammattilainen tulee kalliiksi.
Työttömän työ hakea työtä. Tarkoitus on heti toimeen ja hankkia uusi työ. Lisäksi työnantajat ei palkkaisi niihin töihin jos saisi ilmaiseksi osa-aikatyöntekijöitä työkkäristä.
miksi keksitte vain töitä josta hyötyy jotenkin yhteiskunta mutta se työtön ei rahallisesti mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakivirkamiesten työaika menisi siis tämän väliaikais- ja osa-aikaistyövoiman ohjeistamiseen ja työt seisoisi. Kuningasidea.
Aika moni työ on sellainen, että siihen voi vaan tarttua jos on sopiva persoona. Kuten vaikka koulunkäyntiavustajan homma. Paljon enemmän siinä hommassa on avuksi opettajalle kuin mitä vie opettajan työaikaa.
Eli sun mielestä koulunkäyntiavustajaksi kelpaa ihan kuka vaan? Mä kolmen koululaisen äitinä olen vähän eri mieltä. Kyllä sinne mielellään soisi otettavan vaan ammattilaisia eikä mitään vastentahtoista Risto Reipasta jota ei paskaakaan kiinnosta, mutta joka tuli koska pakotettiin. Mitä hyötyä siitä opettajalle tai oppilaalle on? Jos avustaja hädintuskin edes itse osaa lukea.
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa siteeraamassasi viestissä mainittu käsite "sopiva persoona"? Jota siis kyseisessä viestissä pidettiin kriteerinä kouluavustajan palkkaamiselle.
Kouluavustajina on nykyisinkin paljon niitä, joilla ei ole koulutusta mutta on sopiva persoona. Hyvin tekevät työnsä.
Sopiva persoona ei korvaa koulutusta ja ammattitaitoa. Edelleen, opettajilla ja oppilailla on oikeus ammattitaitoiseen ja pysyvään avustajaan. Ei johonkin pakotettuun Repeen, jota ei paskaakaan kiinnosta. Ja jotka vaihtuu tiheään tahtiin. Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä. Ne haluaa pysyviä ja osaavia työntekijöitä. Ja niihin ei ole varaa. Ei mitkään työttömät näitä korvaa kuin sun typerissä kuvitelmissa.
Ja voin muuten kertoa, että niitä koulutettuja avustajia on nytkin työttömänä. Itse hain syksyllä kouluavustajaksi, en päässyt, koska jokaiseen paikkaan valittiin koulutettu ja työkokemusta omaava koulunkäyntiavustaja. Mun persoonalla tai taskussa olevalla korkeakoulututkinnolla ei siinä haussa ollut mitään virkaa.
Lain mukaan siihen työhön ei vaadita koulutusta. Ja paljon on ihan työkokeilussakin väkeä tekemässä sitä hommaa.
Useimmilla opeilla ei ole tällä hetkellä mitään avustajaa. Kyllä heille kelpaisi oikein hyvin myös tilapäinen tai kouluttamaton avustaja, kunhan joku vaan maksaisi palkan sille avustajalle.
Juuri tuo sama asenne kuin mikä sinulla on, että työttömät ovat "repejä" aiheuttaa sen, että jos työnhakijoita on paljon johonkin työpaikkaan, niin työtön karsiutuu lähes automaattisesti. Siitä asenteesta pitäisi päästä eroon ja lopettaa työttömien väheksyminen ja halveksuminen.
Ei mua työttömyyden takia karsittu vaan siksi, että tarjolla oli ihmisiä jotka on sitä työtä tehneet ja saaneet siihen koulutuksen. Miksi ihmeessä ne olis minut valinneet jos parempia oli tarjolla? Ymmärrän hyvin miksen paikkaa saanut.
Ja miksi ihmeessä opettajat haluais luokkaansa joka päivälle uuden työttömän jolle pitäis asiat selittää uudestaan ja uudestaan? Meinaatko että heillä on aikaa ja jaksamista aloittaa aina uudestaan uuden avustajan kanssa? Joka käy pari-kolme päivää hommissa ja tulee ehkä ens viikolla uusiksi, jos tulee. Hänhän voi saada oman alansa töitä milloin vaan. Jolloin tilalle tulee joku muu. Kyllä ne mieluummin sinne ottaa vakituisen avustajan, joka hoitaa hommat ilman jatkuvaa neuvomista ja joka oppii tuntemaan myös oppilaat ja heidän tarpeensa. Näistä kävijäavustajista ei olis kuin haittaa, vaikka olisivat kuinka ihania ihmisiä ja persoona mitä sopivin kouluavustajaksi. Silti he eivät ole vakituisia, he tulevat ja menevät. Ja se on tässä se ongelma.
AP idea vesittyi jo siinä, että julkisella sektorilla työskentelevä ei olisi oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Vaikka palkka olisi TESsin mukainen.
Julkisella puolella on jo nyt paljon osa-aikaisia jotka saavat soviteltua pv rahaa, miksi sitten joku muu EI saisi?
AP on hyvä ja vastaa tähän
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos ihminen jää työttömäksi, niin hänelle ei maksettaisi työttömyystukea vaan hänelle annettaisiin julkisen sektorin osa-aikatyö josta saisi saman verran rahaa kuin mitä työttömyystuesta olisi saanut. Työ voisi olla vaikka kunnan metsien raivausta, kouluavustajana toimimista, rivisotilaana oloa armeijassa, kotiseutumuseon avoinnapitoa tai ihan mitä vaan juttua mihin nykyisin julkisella sektorilla ei ole varaa palkata ihmisiä.
En ymmärrä miksei tällaista ole toteutettu, kun siinä voittaisivat sekä yhteiskunta että työttömäksi joutunut itse.
Sinunkin tilallesi voitaisiin ottaa tuollainen ilmaistyöntekijä niin yhteiskunta säästäisi sinun palkkasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä.
Kuinka kovat palkat niillä kk-avustajilla on, jos tonnilla ei saa palkatuksi kk-avustajaa kuin muutamaksi tunniksi viikossa?
Siitä tonnista otetaan ensin pois kaikki sivukulut. Niitähän ei saa tulla tuon tonnin päälle vaan kaikki kulut on katettava sillä tonnilla. Työmarkkinatukilaisen kohdalla alle tonnilla. Ei siinä enää kuule paljon jää varsinaiseen palkkaan. Joten ei, niitä tunteja ei tosiaan paljon viikkoon tulis.
Perustetaan mieluummin Joulupukin paja jossa kaikki suomalaiset työskentelisivät ilman palkkaa.
Kaikki saisivat ilmaisen ylläpidon vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Työttömiä voitaisiin kerätä pakkotyöleireihin, kolsooheihin ja sovhooseihin. Loput pelästyvät ja pakenevat Suomesta. Problem solved.
Marinin märkä uni.
Eikös persuliinit halua venäjän kainaloon? Heillähän nuo kolhoosit ja sovhoosit olisi mieleen 😉
Lähinnä oikeistokapitalistit haluavat rajattua kapitalismia, eli kommunismia työntekijöille ja voitot kavereille.
Voitot kavereille verot tekijälle ja kulut ja palkat maksetaan mahdollisimman pitkälti veroista.
Olis tosi kätevää kyllä kun narkkarit voisivat ekalla viikolla hakea tarvittavat aineet sairaalasta ja seuraavalla viikolla olisi viihdettä armeijan ampumaharjoitusten muodossa. Kaikinpuolin toimivaa ja käytännöllistä, tehostaa toimintaa ihan mahtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä.
Kuinka kovat palkat niillä kk-avustajilla on, jos tonnilla ei saa palkatuksi kk-avustajaa kuin muutamaksi tunniksi viikossa?
Siitä tonnista otetaan ensin pois kaikki sivukulut. Niitähän ei saa tulla tuon tonnin päälle vaan kaikki kulut on katettava sillä tonnilla. Työmarkkinatukilaisen kohdalla alle tonnilla. Ei siinä enää kuule paljon jää varsinaiseen palkkaan. Joten ei, niitä tunteja ei tosiaan paljon viikkoon tulis.
Mitäs sille avustajalle jää rahaa elämiseen kun kaikki menee kuluihin? Ilman keksimääsi pakkotyötä hän sai koko tonnin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä jos olisi edes osa-aikatyötä, joillekin se sopii, yleensä sellaiselle jolla on puoliso normaalitöissä. En kyllä ymmärrä miksi työttömän täytyisi tehdä töitä työttömyyskorvauksella ilman muita työsuhteen etuja (eläkekertymä, lomat, työterveyshuolto ym.). Jos palkataan töihin niin silloin maksetaan normaali palkka. Muuten se on orjatyötä. Työttömyyskorvaus ei ole palkka vaan hätäapu työttömäksi joutuneelle. Ap:lla oli myös aika suppea työvalikoima, työttömissä on huomattavasti enemmän ammattiryhmiä. Useilla myös vuosikymmenten työkokemus ja alan koulutus. En ole mitään ihmisryhmää huomannut halveerattavan enempää kuin työttömiä jotka kuitenkin joutuvat pois töistä ilman omaa syytään suurimmaksi osaksi. Olen itse ollut 41v työssä, nyt pari vuotta työttömänä, onneksi pääsen ensi vuonna eläkkeelle.
Siis jos työtön saa nykyisin vaikka 1000 euroa kuussa erilaisia tukia (työmarkkinatuki, toimeentulotuki, asumistuki), niin sillä 1000 eurolla maksaisi jo hyvinkin 50%-työajan työsuhteen sivukuluineen, eli eläkkeet, lomat ja työterveyshuolto sisältyisivät myös.
Mitä työvalikoimaan tulee, niin tietenkään tähän ketjuun ei voi listata kaikkia mahdollisia töitä. Se lista olisi valtavan pitkä. Nuo työt olivat siis vain yksittäisiä esimerkkejä.
En mä saa toimeentulotukea enkä asumistukea. Saan vaan työmarkkinatukea. Mulla kun on tuo puoliso joka on töissä. Veikkaan, etten ole ainoa jolla on näin. Taitaa olla suurimmalla osalla työttömistä tämä sama tilanne.
Minäkään en saa tt-tukea enkä asumistukea. Olen sinkku. Asun omassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin märkä uni.
Lähinnä oikeistokapitalistit haluavat rajattua kapitalismia, eli kommunismia työntekijöille ja voitot kavereille.
Voitot kavereille verot tekijälle ja kulut ja palkat maksetaan mahdollisimman pitkälti veroista.
Eikös ne kommunistit halua itselleen kommunismia?
Voisi olla ihan jees homma. paitsi nuo sotahommelit. haluaisin palkkaa noin 11-12 euroa tunti vähintään hommasta riippuen. En tiedä kuinka paljon pitäis tehdä työttömyyskorvauksella että olisi sama,mutta palkka maistuisi eli tuo pienikin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanko palkatuille avustajille virsua ja otetaan ilmaiset maallikkoavustajat tilalle?
Näinhän on perinteisesti tehty sosialistimaissa jossa älymystö on ensin tapettu ja laitettu maamiehet johtamaan.
Rivisotilaaksi armeijaan, mihin rivisotilaita tarvitaan kun on varusmiehiä? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivukulut ovat maksimissaan noin kolmasosa palkkaan kuluvasta kokonaissummasta. Eli siis jos työmarkkinatuki 550 euroa + vaikka 300 euroa asumistukea, niin se on 850 euroa uuden järjestelmän mukaisia palkkauskuluja ja siitä pois 33% niin se on noin 560 euroa käytettävissä itse palkkaan. 10 euron tuntipalkalla tuohon hintaan teettää 56 työtuntia, eli noin 13 tuntia per viikko.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi tulee jos vaikka nostetaan työttömyyskorvauksia satasella sillä ehdolla että ryyppäävät ne huoltoaseman baarissa.
Työttömyys poistuisi useiden miesten osalta, jos saisivat naisen. Sinkkumiehenä ei ole hirveästi järkeää tehdä töitä, jos ei voi saada kunnon palkkaa tai hyvää työpaikkaa.
Nykyään ei miehet käy enää paljoo ulkona. Kaikki päivät viettää tietokoneen ja konsolien äärellä, ei näin. Naista voisi muuten saadakkin, ei paljoo tarvi yrittää.