Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys poistuisi jos työttömät palkattaisiin osa-aikatyöhön julkiselle sektorille

Vierailija
10.12.2020 |

Eli siis jos ihminen jää työttömäksi, niin hänelle ei maksettaisi työttömyystukea vaan hänelle annettaisiin julkisen sektorin osa-aikatyö josta saisi saman verran rahaa kuin mitä työttömyystuesta olisi saanut. Työ voisi olla vaikka kunnan metsien raivausta, kouluavustajana toimimista, rivisotilaana oloa armeijassa, kotiseutumuseon avoinnapitoa tai ihan mitä vaan juttua mihin nykyisin julkisella sektorilla ei ole varaa palkata ihmisiä.

En ymmärrä miksei tällaista ole toteutettu, kun siinä voittaisivat sekä yhteiskunta että työttömäksi joutunut itse.

Kommentit (193)

Vierailija
141/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt miksei pc etätyö olisi hyvää työtä 500/kk työksi?

Toki on, ihan hyvä idea. Kunhan siitä saa TESsin mukaisen palkan, sovitellun pvrahan, eläkemaksut hoidetaan, työterveyshuolto, lomat yms mitä PALKKAA naksettaessa joutuu ottamaan huomioon.

Siis tarkoitin sitä että jos vaihtoehtona on olla jossain työpajalla tekemässä jotain ihan turhaa vain siksi että se on sitten muka oikeaa työtä joka on työttömyyskorvauksen ehto. Niin miksei voisi kotona tehdä työtä josta ei olisi kuluja valtiolle, eikä työttömälle?

Vierailija
142/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan etätyöstä nyt 5 000 €/kk. Voin palkata sut 500 / kk jos tuut tekeen mun työt mun puolesta.

Voin tulla jos se on ehtö sille että saan ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön hakee töitä. Työttömyys katoaisi jos työttömiksi ei kutsuttaisi työnhakijoita. 

Vierailija
144/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP unohti, että on paljon mielekkäämpää, kun työtön tulee kuntouttavan kautta tekemään ne hommat 9€ päiväkorvauksella :) 

Vierailija
145/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä.

Kuinka kovat palkat niillä kk-avustajilla on, jos tonnilla ei saa palkatuksi kk-avustajaa kuin muutamaksi tunniksi viikossa?

Siitä tonnista otetaan ensin pois kaikki sivukulut. Niitähän ei saa tulla tuon tonnin päälle vaan kaikki kulut on katettava sillä tonnilla. Työmarkkinatukilaisen kohdalla alle tonnilla. Ei siinä enää kuule paljon jää varsinaiseen palkkaan. Joten ei, niitä tunteja ei tosiaan paljon viikkoon tulis.

Mitäs sille avustajalle jää rahaa elämiseen kun kaikki menee kuluihin? Ilman keksimääsi pakkotyötä hän sai koko tonnin itselleen.

Et ole vissiin kuullut, että työnantajalle tulee työntekijästä sivukuluja. Väittävät että työntekijä oikeasti maksaa työntekijästään 1,5 kertaa tämän palkan. Eli jos avustaja saa 1000€ niin työnantajalle se oikeasti tarkoittaa 1500€ kuluerää. Eli siis valtio häviää jokaisen työllistetyn työttämän kohdalla 500€. Mistä nämä rahat revitään? Vai eikö työtön saakaan samoja etuja kuin samaa työt tekevä työllinen?

Olisiko vaikka sen työn tuotoista? Kun ihminen työskentelee, niin se yleensä tuottaa lisäarvoa eli rahaa työnantajalle.

Mitä punkassa makaava sotilas tuottaa tai risunkerääjä?

Sotilas tuottaa turvallisuutta siinä missä vaikka poliisi tai vartija. Turvallisuus taas parantaa liiketoiminnan edellytyksiä eli tuottaa sitä kautta rahaa.

Puhut nyt siis maksullisesta palkka-armeijasta.

Vierailija
146/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan etätyöstä nyt 5 000 €/kk. Voin palkata sut 500 / kk jos tuut tekeen mun työt mun puolesta.

En palkkaa sinua koska et osaa edes lukea. Next Please.

Vierailija
147/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP unohti, että on paljon mielekkäämpää, kun työtön tulee kuntouttavan kautta tekemään ne hommat 9€ päiväkorvauksella :) 

Tuo 9 euroa tulee valtiolle kalliiksi. Siksi etätyö kotoa käsin omalla pc:llä olisi hyvä ratkaisu.

Vierailija
148/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki on, ihan hyvä idea. Kunhan siitä saa TESsin mukaisen palkan, sovitellun pvrahan, eläkemaksut hoidetaan, työterveyshuolto, lomat yms mitä PALKKAA naksettaessa joutuu ottamaan huomioon.

Siis tarkoitin sitä että jos vaihtoehtona on olla jossain työpajalla tekemässä jotain ihan turhaa vain siksi että se on sitten muka oikeaa työtä joka on työttömyyskorvauksen ehto. Niin miksei voisi kotona tehdä työtä josta ei olisi kuluja valtiolle, eikä työttömälle?

parempi että ete tee mitään. Siitä on vähiten haittaa ja kuluja.

Vierailija
149/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En palkkaa sinua koska et osaa edes lukea. Next Please.

Onneksi on muitakin töitä kuin juuri sinun työsi. Vaika sataakin tuntua että olet maailman keskipiste niin muitakin töitä on. Trolli

Vierailija
150/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 9 euroa tulee valtiolle kalliiksi. Siksi etätyö kotoa käsin omalla pc:llä olisi hyvä ratkaisu.

Eikä haittaa vaikkei sinulla edes ole PC.

Vierailija
151/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin palkataan jo nytkin. No ehkä rivisotilaaksi ei, en ole nin perillä armeijan palkkauksesta. Eipä mulla muuta. Onko vaikea hyväksyä että töitä nyt vaan ei ole? Pistätä työttömät mihin tahansa hommaan niin sitä työtä tekevät jäävät työttömiksi. Loputon oravanpyörä.

Kaikkiin palkataan toki jo nyt, mutta paljon vähemmän kuin mille on kysyntää. Esim. useimmissa koululuokissa ja päiväkotiryhmissä ei ole yhtään avustajaa vaikka kysyntää olisi monellekin avustajalle.

Julkisella puolella EI ole rahaa palkata avustajia riittävästi.

Paljonko haluat, että sun kunnallisveropros nousee jotta olisi riittävästi hoitajia, avustajia yms?

Ja ei, ratkaisu EI ole ilmaiset työntekijät, koska silloinhan ei kannata PALKATA ketään noihin töihin, tai edes vaativampiin, kun kerta ilmaista työvoimaa on olemassa.

Miksi kunnassa/kaupungissa KUKAAN olisi palkallisesti töissä?

Eihän tässä ole ilmaisia työntekijöitä ehdotettukaan, vaan tes-palkattuja osa-aikatyöntekijöitä. Rahat palkkaamiseen saadaan nykyisista tuista, tukibyrokratiasta ja erilaisista syrjäytymisen ehkäisyprojekteista luopumalla.

Vierailija
152/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on se olisi vaihtoehto. Eihän kaikki työttömät edes mahdu jonnekin pajalle. Kuinka kalliiksi tuleekaan vuokrata uusia tiloja, hankkia ohjaajia, kaikki kulut yms. Tulee kalliimmaksi väkisin työllistää työttömät, kuin että ovat vaan työtömiä. Siksi pc etätyö voisi olla yksi vaihtoehto jos jotain pitää tehdä työttömyyskorvauksen eteen.

Vierailija
153/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä idea on absurdi, sillä loppujen lopuksihan sen paisuneen julkisen sektorin kustannukset otetaan meidän verorahoista. Kaikki yrittäjät ja työnantajat tietävät, että työllistämisestä koituu muitakin kuluja kuin vain se päällinen palkanmaksu (560 euroa). Ei hyödyttäisi ketään.

Lisäksi se kyykyttäisi ihmisiä ja olisi askel kohti sosialistisempaa yhteiskuntaa. Astuttaisiin historian väärälle puolelle.

T. Akateeminen, porvarisuvusta lähtöisin

Vierailija
154/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä idea on absurdi, sillä loppujen lopuksihan sen paisuneen julkisen sektorin kustannukset otetaan meidän verorahoista. Kaikki yrittäjät ja työnantajat tietävät, että työllistämisestä koituu muitakin kuluja kuin vain se päällinen palkanmaksu (560 euroa). Ei hyödyttäisi ketään.

Lisäksi se kyykyttäisi ihmisiä ja olisi askel kohti sosialistisempaa yhteiskuntaa. Astuttaisiin historian väärälle puolelle.

T. Akateeminen, porvarisuvusta lähtöisin

Kumma juttu jos yrittäjäporvarin mielestä työnteko on kyykyttävää.

Vierailija
155/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostetaan tätä apn ideaa vielä vähän eteenpäin:

KAIKKI julkisen sektorin työntekijät tekisivät osa-aikaisia työtä saaden palkkaa työttömyyskorvauksen verran.

Vielä parempi olisi jos he tekisivät sitä ilman palkkaa, kutsumustyötähän nuo ovat: kunnanhallitus, hoitsut yms

Ajatelkaa nyt, kunnilta/kaupungeilta säästyisi miljardeja 😉

Vierailija
156/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän kävisi palveluiden laadun, turvallisuuden ja tulosten tason? Olen itse "uusi" työtön ja tiedän aika hyvin missä olen hyvä ja missä en ole. Minä en olisi todellakaan hyvä esim.

- metsänraivaajana (raivaisin todennäköisesti itseltäni hengen jollain työkalulla)

- kouluavustajana (olen kokeillut nuorena, olipa "kiva" juosta karkuun erikoisluokan oppilasta joka halusi leikata pitkän tukkani saksilla). Hermoni eivät kestä jotain joka puhuu hitaasti tai vaatii erikoistukea, en pysty avustamaan fyysisissä hommissa - en vain pysty - enkä pidä lapsista muutenkaan. Opettajan sijainen voisin olla, EHKÄ, tuntuu että opettajan hommakin on nykyisin vaarallista kun solvausten lisäksi voi saada nyrkistä silmään tms

- rivisotilaana oloa armeijassa.. hmm. Mitä tämä vaatisi? En ole käynyt armeijaa, enkä ole kovin hyvässä kunnossa. Ikääkin on. Voisin syödä hillomunkkia kahvilassa ja tulistella jossain metsässä kyllä

- kotiseutumuseon avoinnapitoa. Mitä tämä tarkoittaa? Kyllä meidän kylän museot ja muut on auki. Enkai minä veisi jonkun työpaikkaa?

- ihan mitä vaan juttua. Joo, tämä se olisi. Ihan mitä vaan juttua.

Vierailija
157/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei tuota mitään vaan lisää menoja byrokratian ja koko homman järjestämisessä. Kyllä siellä on joku tehnyt tarkat laskelmat ja tultu tähän tulokseen, että näin työttömyys on kustannustehokkainta hoitaa. Lisäksi ne työttömät on potentiaalista työvoimaa yksityiselle sektorille.

Mitä luulet käyvän, kun työttömyys pysyisi nollissa tuon sun ehdotuksen kautta? No työvoimapula ja kilpailukyky & investoinnit kärsii, kun eihän täällä ole työväkeä mitä palkata. Ei syntyisi uusia työpaikkoja = vähemmän rahaa valtiolle. Usko tai älä, mutta systeemi tarvitsee työttömiä.

Onhan niitä palkkatukihommiakin nykyisellään.

Vierailija
158/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on se olisi vaihtoehto. Eihän kaikki työttömät edes mahdu jonnekin pajalle. Kuinka kalliiksi tuleekaan vuokrata uusia tiloja, hankkia ohjaajia, kaikki kulut yms. Tulee kalliimmaksi väkisin työllistää työttömät, kuin että ovat vaan työtömiä. Siksi pc etätyö voisi olla yksi vaihtoehto jos jotain pitää tehdä työttömyyskorvauksen eteen.

Ne PCt koneet, ohjelmistolisenssit, asennus, help-desk, sähkö, internet, kaikki maksaa. kuka ne maksaa? Mitä työtä niillä koneilla tehtäisiin paitsi kirjoiteltaisiin Vauva AV?

Vierailija
159/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siihen työllistämistukijärjestelmäänkään ei ollut varaa? Työtön sai 6kk pätkän aina muutaman vuoden välein. Nämä tekivät ihan oikeaa työtä joka oli tehtävä näissä paikoissa. Joissain paikoissa oli jopa kymmeniä työllistämistuella kerrallaan.

Noista omista tukityöpaikoistani on muuten aika moni jo lakkautettu kokonaan, ja useita vakinaisia vähennetty niistäkin jotka vielä toimivat, esim. ovat paikkakunnalla muutamia päiviä viikossa viraston etäpisteessä.

Minäkin kuljin usein naapurinkaupungissa, oma auto välttämätön, matkakuluja en juuri koskaan saanut vähennettyä koska pätkä sijoittui vuodenvaihteen molemmin puolin.

Nythän juoksutetaan työttömiä vastaavasti 9€/päivä. Siinä kun kuljet 100 km työmatkaa päivässä... Eikä bussitkaan kulje.

Olen kuullut myös tapauksesta jossa joku olisi voinut yöpyä siellä 50 km päässä jossa työskenteli, mutta koska heitä piti valvoa, niin joutuivat aamuin illoin ilmoittautumaan siellä kunnan keskustassa.

Vierailija
160/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalostetaan tätä apn ideaa vielä vähän eteenpäin:

KAIKKI julkisen sektorin työntekijät tekisivät osa-aikaisia työtä saaden palkkaa työttömyyskorvauksen verran.

Vielä parempi olisi jos he tekisivät sitä ilman palkkaa, kutsumustyötähän nuo ovat: kunnanhallitus, hoitsut yms

Ajatelkaa nyt, kunnilta/kaupungeilta säästyisi miljardeja 😉

Mä voisin pyytää APn pomoa antamaan sille kenkää ja ottamaan minut tilalle 1 € pienemmällä palkalla.