Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys poistuisi jos työttömät palkattaisiin osa-aikatyöhön julkiselle sektorille

Vierailija
10.12.2020 |

Eli siis jos ihminen jää työttömäksi, niin hänelle ei maksettaisi työttömyystukea vaan hänelle annettaisiin julkisen sektorin osa-aikatyö josta saisi saman verran rahaa kuin mitä työttömyystuesta olisi saanut. Työ voisi olla vaikka kunnan metsien raivausta, kouluavustajana toimimista, rivisotilaana oloa armeijassa, kotiseutumuseon avoinnapitoa tai ihan mitä vaan juttua mihin nykyisin julkisella sektorilla ei ole varaa palkata ihmisiä.

En ymmärrä miksei tällaista ole toteutettu, kun siinä voittaisivat sekä yhteiskunta että työttömäksi joutunut itse.

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä jos olisi edes osa-aikatyötä, joillekin se sopii, yleensä sellaiselle jolla on puoliso normaalitöissä. En kyllä ymmärrä miksi työttömän täytyisi tehdä töitä työttömyyskorvauksella ilman muita työsuhteen etuja (eläkekertymä, lomat, työterveyshuolto ym.). Jos palkataan töihin niin silloin maksetaan normaali palkka. Muuten se on orjatyötä. Työttömyyskorvaus ei ole palkka vaan hätäapu työttömäksi joutuneelle. Ap:lla oli myös aika suppea työvalikoima, työttömissä on huomattavasti enemmän ammattiryhmiä. Useilla myös vuosikymmenten työkokemus ja alan koulutus. En ole mitään ihmisryhmää huomannut halveerattavan enempää kuin työttömiä jotka kuitenkin joutuvat pois töistä ilman omaa syytään suurimmaksi osaksi. Olen itse ollut 41v työssä, nyt pari vuotta työttömänä, onneksi pääsen ensi vuonna eläkkeelle.

Siis jos työtön saa nykyisin vaikka 1000 euroa kuussa erilaisia tukia (työmarkkinatuki, toimeentulotuki, asumistuki), niin sillä 1000 eurolla maksaisi jo hyvinkin 50%-työajan työsuhteen sivukuluineen, eli eläkkeet, lomat ja työterveyshuolto sisältyisivät myös.

Mitä työvalikoimaan tulee, niin tietenkään tähän ketjuun ei voi listata kaikkia mahdollisia töitä. Se lista olisi valtavan pitkä. Nuo työt olivat siis vain yksittäisiä esimerkkejä.

Edelleenkin: KAIKKI työttömät eivät saa noita muita tukia, ne kun lasketaan TALOUSkohtaisesti.

Eli millaisen byrokratiahimmelin haluat rakentaa tähän sortteeramiseen?

Vierailija
82/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt AP:lle äkkiä joku palkinto.

Työttömyys poistuu kun työttömät työllistetään!

Toki tämä pitää tehdä kansainvälisesti tunnetuksi, Nobelin palkinto ap:lle ja Suomikuva kirkastuu. Koko maailman työttömyys poistuu. Mikä nousu Suomelle. Ihanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt miksei pc etätyö olisi hyvää työtä 500/kk työksi?

Vierailija
84/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt miksei pc etätyö olisi hyvää työtä 500/kk työksi?

Toki on, ihan hyvä idea. Kunhan siitä saa TESsin mukaisen palkan, sovitellun pvrahan, eläkemaksut hoidetaan, työterveyshuolto, lomat yms mitä PALKKAA naksettaessa joutuu ottamaan huomioon.

Vierailija
85/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, työttömyys ei poistu jos ihmisillä teetetään orjatyötä työttömyyskorvauksella. Yhteiskunta ei hyödy siitä mitäön eikä valtion verokertymä kasva yhtään.

Niinpä. Ainoastaan menoja valtiolle kirppotoreista ja työpajoista.

Vierailija
86/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakivirkamiesten työaika menisi siis tämän väliaikais- ja osa-aikaistyövoiman ohjeistamiseen ja työt seisoisi. Kuningasidea.

Aika moni työ on sellainen, että siihen voi vaan tarttua jos on sopiva persoona. Kuten vaikka koulunkäyntiavustajan homma. Paljon enemmän siinä hommassa on avuksi opettajalle kuin mitä vie opettajan työaikaa.

Eli sun mielestä koulunkäyntiavustajaksi kelpaa ihan kuka vaan? Mä kolmen koululaisen äitinä olen vähän eri mieltä. Kyllä sinne mielellään soisi otettavan vaan ammattilaisia eikä mitään vastentahtoista Risto Reipasta jota ei paskaakaan kiinnosta, mutta joka tuli koska pakotettiin. Mitä hyötyä siitä opettajalle tai oppilaalle on? Jos avustaja hädintuskin edes itse osaa lukea.

Vierailija
87/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mistään työstä tai sijoituksista tulisi maksaa työttömyyskorvausta enempää?

Vierailija
88/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakivirkamiesten työaika menisi siis tämän väliaikais- ja osa-aikaistyövoiman ohjeistamiseen ja työt seisoisi. Kuningasidea.

Aika moni työ on sellainen, että siihen voi vaan tarttua jos on sopiva persoona. Kuten vaikka koulunkäyntiavustajan homma. Paljon enemmän siinä hommassa on avuksi opettajalle kuin mitä vie opettajan työaikaa.

Eli sun mielestä koulunkäyntiavustajaksi kelpaa ihan kuka vaan? Mä kolmen koululaisen äitinä olen vähän eri mieltä. Kyllä sinne mielellään soisi otettavan vaan ammattilaisia eikä mitään vastentahtoista Risto Reipasta jota ei paskaakaan kiinnosta, mutta joka tuli koska pakotettiin. Mitä hyötyä siitä opettajalle tai oppilaalle on? Jos avustaja hädintuskin edes itse osaa lukea.

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa siteeraamassasi viestissä mainittu käsite "sopiva persoona"? Jota siis kyseisessä viestissä pidettiin kriteerinä kouluavustajan palkkaamiselle.

Kouluavustajina on nykyisinkin paljon niitä, joilla ei ole koulutusta mutta on sopiva persoona. Hyvin tekevät työnsä.

Vierailija
89/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä jos olisi edes osa-aikatyötä, joillekin se sopii, yleensä sellaiselle jolla on puoliso normaalitöissä. En kyllä ymmärrä miksi työttömän täytyisi tehdä töitä työttömyyskorvauksella ilman muita työsuhteen etuja (eläkekertymä, lomat, työterveyshuolto ym.). Jos palkataan töihin niin silloin maksetaan normaali palkka. Muuten se on orjatyötä. Työttömyyskorvaus ei ole palkka vaan hätäapu työttömäksi joutuneelle. Ap:lla oli myös aika suppea työvalikoima, työttömissä on huomattavasti enemmän ammattiryhmiä. Useilla myös vuosikymmenten työkokemus ja alan koulutus. En ole mitään ihmisryhmää huomannut halveerattavan enempää kuin työttömiä jotka kuitenkin joutuvat pois töistä ilman omaa syytään suurimmaksi osaksi. Olen itse ollut 41v työssä, nyt pari vuotta työttömänä, onneksi pääsen ensi vuonna eläkkeelle.

Siis jos työtön saa nykyisin vaikka 1000 euroa kuussa erilaisia tukia (työmarkkinatuki, toimeentulotuki, asumistuki), niin sillä 1000 eurolla maksaisi jo hyvinkin 50%-työajan työsuhteen sivukuluineen, eli eläkkeet, lomat ja työterveyshuolto sisältyisivät myös.

Mitä työvalikoimaan tulee, niin tietenkään tähän ketjuun ei voi listata kaikkia mahdollisia töitä. Se lista olisi valtavan pitkä. Nuo työt olivat siis vain yksittäisiä esimerkkejä.

En mä saa toimeentulotukea enkä asumistukea. Saan vaan työmarkkinatukea. Mulla kun on tuo puoliso joka on töissä. Veikkaan, etten ole ainoa jolla on näin. Taitaa olla suurimmalla osalla työttömistä tämä sama tilanne.

Vierailija
90/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei näemmä ole AJATELLUT ideaansa riittävän pitkälle ja tarkasti.

Näin siinä käy kun oikeisto ajattele 🤷

Osa-aikatyötä on ollut jo vuosikymmeniä, ei ole mikään uusi keksintö....

Vierailija
91/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa siteeraamassasi viestissä mainittu käsite "sopiva persoona"? Jota siis kyseisessä viestissä pidettiin kriteerinä kouluavustajan palkkaamiselle.

Kouluavustajina on nykyisinkin paljon niitä, joilla ei ole koulutusta mutta on sopiva persoona. Hyvin tekevät työnsä.

Sopiva persoona ei korvaa koulutusta ja ammattitaitoa. Edelleen, opettajilla ja oppilailla on oikeus ammattitaitoiseen ja pysyvään avustajaan. Ei johonkin pakotettuun Repeen, jota ei paskaakaan kiinnosta. Ja jotka vaihtuu tiheään tahtiin. Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä. Ne haluaa pysyviä ja osaavia työntekijöitä. Ja niihin ei ole varaa. Ei mitkään työttömät näitä korvaa kuin sun typerissä kuvitelmissa.

Ja voin muuten kertoa, että niitä koulutettuja avustajia on nytkin työttömänä. Itse hain syksyllä kouluavustajaksi, en päässyt, koska jokaiseen paikkaan valittiin koulutettu ja työkokemusta omaava koulunkäyntiavustaja. Mun persoonalla tai taskussa olevalla korkeakoulututkinnolla ei siinä haussa ollut mitään virkaa.

Vierailija
92/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti miettinyt ihan samaa. Osaako joku kertoa, miksi tämä ei olisi mahdollista?

Tulee lisää kustannuksia korvausten päälle kun työttömillä teetetään tuottamatonta työtä. Ajattele metsätyötä, työnantajan valkuutukset, henkilöstöhallinto, kuljetukset, työvälineet, vaatteet, ym....

Vierailija
93/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitossa ja muissa sosialistimasisa oli täystyöllisyys. Miksiköhän ne kaikki kaatuivat ulkomaanvelkoihin?

Vierailija
94/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasta työttömiä saisi vaikka kodinhoitoavustajia lapsiperheille. Työtön esim. imuroisi ja käyttäisi lapsia leikkipuistossa, jolloin äiti saisi levätä.

Tämä herättää kyllä muutamia kysymyksiä. Entä jos esim. työtöntä valtiotieteiden maisteria ei huvita toimia jonkun kesken amiksen paksuksi pamahtaneen äitylin piikana? Jospa hän ei viitsi imuroida kunnolla vaan näön vuoksi vain sutii isoimmat villakoirat pois tieltä? Entä jos lapsi vaikka loukkaa itsensä kiipeilytelineessä? Kuka valvoo? Kuka on vastuussa?

Jättäisitkö muuten itse lapsesi jonkun random työttömän hoiviin ja menisit tyytyväisenä päiväunille? Minä en. Kuka seuloo työttömistä tehtävään sopivat henkilöt? Paljonko se maksaa? Vai ajattelitko että tällä tavalla saadaan koulutettu lastenhoitaja tai peräti varhaiskasvatuksen opettaja perheeseen ilmaiseksi? Mihin siinä tapauksessa tarvitaan yhteiskunnalle kalliiksi tulevaa päivähoitojärjestelmää?

Vierailija
95/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopiva persoona ei korvaa koulutusta ja ammattitaitoa. Edelleen, opettajilla ja oppilailla on oikeus ammattitaitoiseen ja pysyvään avustajaan. Ei johonkin pakotettuun Repeen, jota ei paskaakaan kiinnosta. Ja jotka vaihtuu tiheään tahtiin. Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä. Ne haluaa pysyviä ja osaavia työntekijöitä. Ja niihin ei ole varaa. Ei mitkään työttömät näitä korvaa kuin sun typerissä kuvitelmissa.

Ja voin muuten kertoa, että niitä koulutettuja avustajia on nytkin työttömänä. Itse hain syksyllä kouluavustajaksi, en päässyt, koska jokaiseen paikkaan valittiin koulutettu ja työkokemusta omaava koulunkäyntiavustaja. Mun persoonalla tai taskussa olevalla korkeakoulututkinnolla ei siinä haussa ollut mitään virkaa.

Lain mukaan siihen työhön ei vaadita koulutusta. Ja paljon on ihan työkokeilussakin väkeä tekemässä sitä hommaa.

Useimmilla opeilla ei ole tällä hetkellä mitään avustajaa. Kyllä heille kelpaisi oikein hyvin myös tilapäinen tai kouluttamaton avustaja, kunhan joku vaan maksaisi palkan sille avustajalle.

Juuri tuo sama asenne kuin mikä sinulla on, että työttömät ovat "repejä" aiheuttaa sen, että jos työnhakijoita on paljon johonkin työpaikkaan, niin työtön karsiutuu lähes automaattisesti. Siitä asenteesta pitäisi päästä eroon ja lopettaa työttömien väheksyminen ja halveksuminen.

Vierailija
96/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. Työttömiä voitaisiin kerätä pakkotyöleireihin, kolsooheihin ja sovhooseihin. Loput pelästyvät ja pakenevat Suomesta. Problem solved.

Vierailija
97/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Työttömiä voitaisiin kerätä pakkotyöleireihin, kolsooheihin ja sovhooseihin. Loput pelästyvät ja pakenevat Suomesta. Problem solved.

Marinin märkä uni.

Vierailija
98/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitossa ja muissa sosialistimasisa oli täystyöllisyys. Miksiköhän ne kaikki kaatuivat ulkomaanvelkoihin?

Suomi on Euroopan viimeinen vielä pystyssä oleva sosialistinen valtio.

Vierailija
99/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasta työttömiä saisi vaikka kodinhoitoavustajia lapsiperheille. Työtön esim. imuroisi ja käyttäisi lapsia leikkipuistossa, jolloin äiti saisi levätä.

Tämä herättää kyllä muutamia kysymyksiä. Entä jos esim. työtöntä valtiotieteiden maisteria ei huvita toimia jonkun kesken amiksen paksuksi pamahtaneen äitylin piikana? Jospa hän ei viitsi imuroida kunnolla vaan näön vuoksi vain sutii isoimmat villakoirat pois tieltä? Entä jos lapsi vaikka loukkaa itsensä kiipeilytelineessä? Kuka valvoo? Kuka on vastuussa?

Jättäisitkö muuten itse lapsesi jonkun random työttömän hoiviin ja menisit tyytyväisenä päiväunille? Minä en. Kuka seuloo työttömistä tehtävään sopivat henkilöt? Paljonko se maksaa? Vai ajattelitko että tällä tavalla saadaan koulutettu lastenhoitaja tai peräti varhaiskasvatuksen opettaja perheeseen ilmaiseksi? Mihin siinä tapauksessa tarvitaan yhteiskunnalle kalliiksi tulevaa päivähoitojärjestelmää?

Miksi jonkun pitäisi olla "vastuussa" jos lapsi tippuu kiipeilytelineestä? Haluaisitko sinä, että jos menet omien lasten kanssa leikkipuistoon ja lapsi tippuu kiipeilytelineestä niin saat sakot siitä, koska "jonkun pitää olla vastuussa"?

Vierailija
100/193 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulut halua avustajiksi jotain muutamaa tuntia viikossa tekevää kouluttamatonta Repeä.

Kuinka kovat palkat niillä kk-avustajilla on, jos tonnilla ei saa palkatuksi kk-avustajaa kuin muutamaksi tunniksi viikossa?