Työttömyys poistuisi jos työttömät palkattaisiin osa-aikatyöhön julkiselle sektorille
Eli siis jos ihminen jää työttömäksi, niin hänelle ei maksettaisi työttömyystukea vaan hänelle annettaisiin julkisen sektorin osa-aikatyö josta saisi saman verran rahaa kuin mitä työttömyystuesta olisi saanut. Työ voisi olla vaikka kunnan metsien raivausta, kouluavustajana toimimista, rivisotilaana oloa armeijassa, kotiseutumuseon avoinnapitoa tai ihan mitä vaan juttua mihin nykyisin julkisella sektorilla ei ole varaa palkata ihmisiä.
En ymmärrä miksei tällaista ole toteutettu, kun siinä voittaisivat sekä yhteiskunta että työttömäksi joutunut itse.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs niitä kakaroita sinne kouluun saisi? Raha palkkaukseen tulee valtioapuina ja senhän määrittelee lasten määrä. Opettajia(kin) koulutetaan jo liikaa - siksi niitä on kotona.
Pienennetään ryhmäkokoja.
Kukas sen sitten maksaa? Edelleenkin raha tulee lasten lukumäärän mukaan, se ei riitä ryhmäkokojen pienentämiseen ja esim. kahden open palkkaukseen. Vai, oletko valmis maksamaan valtionveroa tuplasti?
Maksaisin mielelläni lisää veroa, jos se menisi ryhmäkokojen pienentämiseen. Olen jo maksanut opettajan koulutuksen sekä kuukausittain työttömyyskorvausta. Jos maksaisin vähän vielä lisää, saisin opettajan osaamisen käyttöön. Nykyinen tilanne on kestämättömän typerä.
Itse pelaan pc pelejä joka päivä 4-6 tuntia. Voisiko se olla sopiva työ josta saan korvaukset? Tai voisi kirjoittaa kirjoja. Siis jos vaihtoehtona on joku turha kassien neppailu jossain työpajalla tai käpyjen keräily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla ei todellakaan ole rahasta pulaa. Tuohan on hyvä idea, sillä poistuisi työttömyys ja saataisiin esim. kouluihin ja sairaaloihin kipeästi tarvittavaa apua.
Eikä sen palkan tarvitsisi olla 500 euroa, vaan voisi yhtä hyvin olla 1500 euroa. Tuon verran tukia saa joka tapauksessa, silloin voisi jättää asumistuenkin pois.
Ei kaikki työttömät saa asumistukea eikä tt-tukea, noissa kun on talouskohtainen laskenta.
Muistan vielä sen ajan kun puoliso ei saanut edes työttömyysturvaa jos puolisonsa tienasi tarpeeksi.
Apn malli on sinällään ihan ok JOS palkka on tosiaan TESin mukainen, silloin saa myös soviteltua päivärahaa 😉
Ja ta maksaa myös sivukulut (n. 1,5krt palkka).Eli missä se säästö?
Säästöä ei tule vaan verot nousee, vai säästääkö AP jostain muusta?
No tietysti sitä soviteltua päivärahaa ei maksettaisi näissä tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osasta työttömiä saisi vaikka kodinhoitoavustajia lapsiperheille. Työtön esim. imuroisi ja käyttäisi lapsia leikkipuistossa, jolloin äiti saisi levätä.
Tuohan olisi työtä.
Työstä kuuluu maksaa palkkaa.
Palkan lisäksi työsuhteeseen kuuluu paljon muutakin, kuten eläkkeen kertyminen.
Vai sopiiko sinulle, arvon riemuidiootti, että sinulle lakattaisiin maksamasta palkkaa, mutta työt pitäisi silti tehdä?
Luitko ollenkaan aloitusta? Tarkoitus on nimenomaan maksaa palkkaa.
Luin toki. Sain vain tuosta sinun sekoilustasi sen vaikutelman, että sinä et lukenut.
Jos kodinhoitoavustajille on kysyntää ja palkanmaksuhaluja, mikään ei estä heidän palkkaamistaan tälläkään hetkellä.
Kysyntää ja palkanmaksuhaluja on, mutta ei ole palkkarahaa. Nykyisten tukimenojen ohjaaminen palkkarahoiksi ratkaisisi sen ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän töihin pääsee, jos suostuu tekemään töitä lähes ilmaiseksi. Jos ap:n ehdotus toteutuisi, alkaisi ennennäkemätön kikkailu kalliiden työntekijöiden palkkaamiseen halvalla.
Nyt, kun järjestelmää ollaan ajamassa alas, voin kertoa esimerkin palkkatukityöpaikoista, joiden ilmoittelua pääsen katsomaan, koska olen toivoton pitkäaikaistyötön.
Kaupunki etsii kirjastotyöntekijää, palkka 2145 euroa kuukaudessa. Lähempää tarkastellen paljastuu, että etsitään kirjastonjohtajaa, jolla pitää koulutuksen ja kokemuksen olla luonnollisesti huippuluokkaa. Ilmoitus on voimassa vuosikausia, kunnes löytyy tarpeeksi heikoille joutunut ammatti-ihminen. Ei näemmä löydy ihan helposti, mutta eipä ilmoituskaan maksa mitään. Samassa listassa on haussa muun muassa tutkijoita ja IT-asiantuntijoita, ja paljon on paikkoja avustavalle hoitoalan henkilökunnalle, jota otetaan vastaan reilun tuhannen euron kuukausipalkalla. Kyllä markkinat muotoutuvat ja työvoima kelpaa, kun siitä ei tarvitse maksaa.
Kuten aloitusviestissäkin lukee, niin kyseessä olisivat työntekijät joilla olisi täysin normaali tes-palkka. Ei siis mikään halpatyövoima.
Pointtini olikin, että työmarkkinat ovat hyvin näppärät löytämään halvimman tavan saada ammatti-ihmiset tekemään työnsä pilkkahinnalla.
Aloitusviestissä ehdotetaan, että palkattaisiin työntekijöitä osa-aikaisesti normaalipalkalla. Kyllä osa-aikaisia palkataankin, jos työtä on tarjolla vain osa-aikaisesti. Ei se mikään mullistava keksintö ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla ei todellakaan ole rahasta pulaa. Tuohan on hyvä idea, sillä poistuisi työttömyys ja saataisiin esim. kouluihin ja sairaaloihin kipeästi tarvittavaa apua.
Eikä sen palkan tarvitsisi olla 500 euroa, vaan voisi yhtä hyvin olla 1500 euroa. Tuon verran tukia saa joka tapauksessa, silloin voisi jättää asumistuenkin pois.
Ei kaikki työttömät saa asumistukea eikä tt-tukea, noissa kun on talouskohtainen laskenta.
Muistan vielä sen ajan kun puoliso ei saanut edes työttömyysturvaa jos puolisonsa tienasi tarpeeksi.
Apn malli on sinällään ihan ok JOS palkka on tosiaan TESin mukainen, silloin saa myös soviteltua päivärahaa 😉
Ja ta maksaa myös sivukulut (n. 1,5krt palkka).Eli missä se säästö?
Säästöä ei tule vaan verot nousee, vai säästääkö AP jostain muusta?No tietysti sitä soviteltua päivärahaa ei maksettaisi näissä tapauksissa.
Syystä että? Jos joku on esim. yksityisellä puolella osa-aika duunissa ja saa soviteltua niin millä perustelet sen että julkisella puolella sitä ei saa? Taitaa tulla parikin eri lakia tuossa vastaan 😉
Ihan hyvä jos olisi edes osa-aikatyötä, joillekin se sopii, yleensä sellaiselle jolla on puoliso normaalitöissä. En kyllä ymmärrä miksi työttömän täytyisi tehdä töitä työttömyyskorvauksella ilman muita työsuhteen etuja (eläkekertymä, lomat, työterveyshuolto ym.). Jos palkataan töihin niin silloin maksetaan normaali palkka. Muuten se on orjatyötä. Työttömyyskorvaus ei ole palkka vaan hätäapu työttömäksi joutuneelle. Ap:lla oli myös aika suppea työvalikoima, työttömissä on huomattavasti enemmän ammattiryhmiä. Useilla myös vuosikymmenten työkokemus ja alan koulutus. En ole mitään ihmisryhmää huomannut halveerattavan enempää kuin työttömiä jotka kuitenkin joutuvat pois töistä ilman omaa syytään suurimmaksi osaksi. Olen itse ollut 41v työssä, nyt pari vuotta työttömänä, onneksi pääsen ensi vuonna eläkkeelle.
Ai työttömyys poistuisi jos rahaa tai palkkaa ei olisi tekijällä? Miksi kenellekään sitten maksettaisi mitään mistään työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän töihin pääsee, jos suostuu tekemään töitä lähes ilmaiseksi. Jos ap:n ehdotus toteutuisi, alkaisi ennennäkemätön kikkailu kalliiden työntekijöiden palkkaamiseen halvalla.
Nyt, kun järjestelmää ollaan ajamassa alas, voin kertoa esimerkin palkkatukityöpaikoista, joiden ilmoittelua pääsen katsomaan, koska olen toivoton pitkäaikaistyötön.
Kaupunki etsii kirjastotyöntekijää, palkka 2145 euroa kuukaudessa. Lähempää tarkastellen paljastuu, että etsitään kirjastonjohtajaa, jolla pitää koulutuksen ja kokemuksen olla luonnollisesti huippuluokkaa. Ilmoitus on voimassa vuosikausia, kunnes löytyy tarpeeksi heikoille joutunut ammatti-ihminen. Ei näemmä löydy ihan helposti, mutta eipä ilmoituskaan maksa mitään. Samassa listassa on haussa muun muassa tutkijoita ja IT-asiantuntijoita, ja paljon on paikkoja avustavalle hoitoalan henkilökunnalle, jota otetaan vastaan reilun tuhannen euron kuukausipalkalla. Kyllä markkinat muotoutuvat ja työvoima kelpaa, kun siitä ei tarvitse maksaa.
Kuten aloitusviestissäkin lukee, niin kyseessä olisivat työntekijät joilla olisi täysin normaali tes-palkka. Ei siis mikään halpatyövoima.
Pointtini olikin, että työmarkkinat ovat hyvin näppärät löytämään halvimman tavan saada ammatti-ihmiset tekemään työnsä pilkkahinnalla.
Aloitusviestissä ehdotetaan, että palkattaisiin työntekijöitä osa-aikaisesti normaalipalkalla. Kyllä osa-aikaisia palkataankin, jos työtä on tarjolla vain osa-aikaisesti. Ei se mikään mullistava keksintö ole.
Mullistava keksintö on siinä, että ei maksettaisi kotona olosta vaan maksettaisiin sama summa ihan oikeaa tes-tuntipalkkaa ihan oikeasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt ihan samaa. Osaako joku kertoa, miksi tämä ei olisi mahdollista?
Koska hyvin harva tuottava työ on sellaista mihin voidaan tuosta vain napata joku kadulta. Vaikka homman olisi tarkoitus olla pelkästään pelkkää kiusantekoa niin silti pitäisi palkata ihmisiä valvomaan työntekijöitä ja järjestelemään näitä tehtäviä ja huolehtimaan yleisistä työnantajan velvollisuuksista koskien työturvallisuutta, käytettyjä välineitä yms jolloin kulut ovat heti suuremmat kuin pelkkä tukien maksu.
Ja edelleen, työn tulee olla tuottavaa. Joten ideat kuten laitetaan raivaamaan metsää ovat turhia. Joo, 100 työtöntä raivaamaan metsää viikoksi käsipelillä vaikka yksi metsäkonekuski tekee saman asian koneella päivässä tai parissa.
Ja kun se mitään teräasetta koskaan käyttämätön tumpelo teloo itsensä vesurilla...
Ap, työttömyys ei poistu jos ihmisillä teetetään orjatyötä työttömyyskorvauksella. Yhteiskunta ei hyödy siitä mitäön eikä valtion verokertymä kasva yhtään.
Työttömyys poistuisi jos ihminen saisi riippumatta sijoituksistaan, panoksestaan, tai asemastaan työttömyyskorvauksen verran palkkaa valtiolta kuukaudessa. Jos tienaa enemmän tai hankkii mistään mitään etua itselleen, tuomitaan vankilaan
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä jos olisi edes osa-aikatyötä, joillekin se sopii, yleensä sellaiselle jolla on puoliso normaalitöissä. En kyllä ymmärrä miksi työttömän täytyisi tehdä töitä työttömyyskorvauksella ilman muita työsuhteen etuja (eläkekertymä, lomat, työterveyshuolto ym.). Jos palkataan töihin niin silloin maksetaan normaali palkka. Muuten se on orjatyötä. Työttömyyskorvaus ei ole palkka vaan hätäapu työttömäksi joutuneelle. Ap:lla oli myös aika suppea työvalikoima, työttömissä on huomattavasti enemmän ammattiryhmiä. Useilla myös vuosikymmenten työkokemus ja alan koulutus. En ole mitään ihmisryhmää huomannut halveerattavan enempää kuin työttömiä jotka kuitenkin joutuvat pois töistä ilman omaa syytään suurimmaksi osaksi. Olen itse ollut 41v työssä, nyt pari vuotta työttömänä, onneksi pääsen ensi vuonna eläkkeelle.
Siis jos työtön saa nykyisin vaikka 1000 euroa kuussa erilaisia tukia (työmarkkinatuki, toimeentulotuki, asumistuki), niin sillä 1000 eurolla maksaisi jo hyvinkin 50%-työajan työsuhteen sivukuluineen, eli eläkkeet, lomat ja työterveyshuolto sisältyisivät myös.
Mitä työvalikoimaan tulee, niin tietenkään tähän ketjuun ei voi listata kaikkia mahdollisia töitä. Se lista olisi valtavan pitkä. Nuo työt olivat siis vain yksittäisiä esimerkkejä.
Kukas sen sitten maksaa? Edelleenkin raha tulee lasten lukumäärän mukaan, se ei riitä ryhmäkokojen pienentämiseen ja esim. kahden open palkkaukseen. Vai, oletko valmis maksamaan valtionveroa tuplasti?[/quote]
Maksaisin mielelläni lisää veroa, jos se menisi ryhmäkokojen pienentämiseen. Olen jo maksanut opettajan koulutuksen sekä kuukausittain työttömyyskorvausta. Jos maksaisin vähän vielä lisää, saisin opettajan osaamisen käyttöön. Nykyinen tilanne on kestämättömän typerä.[/quote]
Itse olen käynyt ns. vanhan oppi-/keskikoulun, ryhmäkoko oli 40 koko ajan. Kansakoulun kävin ns. sekaluokassa eli samassa opetettiin 1-4 luokka-astetta ja oli vain yksi opettaja. Järjestys ja kunnioitus säilyi koko ajan. Mielestäni nykyopettajilta puuttuu täysin auktoriteetti ja ovat hieman lammasmaisia otteessaan. Hyysätään lapsia liikaa, mennään sen hitaimman mukaan. Tapa tulee myös kotoa.
Olen töissä amiksessa, mutta siellä on muutama (alle 5) hieman iäkkäämpi opettaja, joka vain astuessaan luokkaan, saa hiljaisuuden aikaan ja kännykät laukkuun. Huutamatta.
Mihin se opettajien auktoriteetti hävisi tässä vuosien mittaan? Pelkäävätkö ne niitä lapsia, vai vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Ap, työttömyys ei poistu jos ihmisillä teetetään orjatyötä työttömyyskorvauksella. Yhteiskunta ei hyödy siitä mitäön eikä valtion verokertymä kasva yhtään.
Osa-aikatyö ei tarkoita "orjatyötä työttömyyskorvauksella" vaan palkkatyötä.
PS. Eikö sinusta siis ihmisten työpanoksella ole merkitystä yhteiskunnalle? Minusta sadat tuhannet uudet ihmiset osa-aikatyössä saisivat valtavasti asioita aikaan yhteiseksi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Orjatyötä
Antakaa tälle yläpeukkuja. Kyllä kevyt työ riittää jos palkka on 500 /kk kyrrvät
Mitä jos viedään ajatusta vielä pidemmälle ja kielletään kokoaikatyö kokonaan. Joka ikinen kansalainen tekisi osa-aikatyötä ja kappas, työttömyys poistuu ja kaikki ovat onnellisia. Vai eikö työssä käyville tällainen järjestely jostain syystä sovikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin työllistämistukityöt? Palkka jää samoihin kuin ansiosidonnainen. Työttömänä en kyllä voittanut, puoli vuotta töitä ja seuraava työtön tilalle. Matkakulut söivät palkan.
Et siis koe voittavasi mitään siinä, että saat työkokemusta, olet hyödyksi yhteiskunnalle, tapaat työssä uusia ihmisiä ja saat uusia kokemuksia?
Työkokemusta? oletko tosiaan niin urpo että kuvittelet työttömien olevan joku ikänsä sängynpohjalla vetelehtinyt luuseri jolla ei ole minkäänsortin työkokemusta? Annas kun valistan sua vähän. Suurimmalla osalla työttömistä on koulutus, ehkä useampi, ja työkokemusta kymmeniäkin vuosia. Sen päälle aika isolla osalla on myös pitkälti elämänkokemusta eli joku toimistopöydän pyyhkiminen ja viraston tiskikoneen tyhjentäminen ei tarjoa mitään uutta osaamisen tai kokemuksen alueella.
Ongelma on, että työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Silti työtön hakee niitä harvoja mahdollisia ja mahdottomia paikkoja, täyttää hakemuksia, kurssittaa itseään netissä ja pitää ammattitaitoaan yllä. Vielä isompi ongelma on työnantajien ikäsyrjintä eli kokenut ja osaava, työhaluinen ja -kykyinen hakija jää valitsematta. Siinä on ne asiat joista pitäisi puhua ja joille täytyy tapahtua jotain. Kaikki muu on turhaa ja jo ennestään heikommassa asemassa olevan kiusaamista.
Tuore työkokemus on se mistä on eniten hyötyä.
tämän luokan typeryys, mikä kommentin takaa paistaa on yksinkertaisesti mykistävää.
Esikerkki: olen itse oman alani koulutettu ammattilainen, osaamista on ja tuoreimmat työkalut/ohjelmat hallussa. Mulla vaan nyt sattuu olemaan kilometrejä mittarissa, ts. ikää päälle 50v. Siksi en nyt kolmen vuoden työttömyyden aikana ole työllistynyt, vaan joka paikkaan on valittu nuorempi ja kokemattomampi. Outoa kyllä, myös niihin paikkoihin joihin on haettu pitkän kokemuksen osaavaa henkilöä. Mulle kelpaa vähän alemmankin tason hommat pienemmällä palkalla, mutta niissäkin (silloin harvoin kun olen pääsyt haastatteluun eli alle 5krt) tulee vaan vastaukseksi kiitos ei, ei pystytä tarjoamaan riittävästi haastetta. Kiva kun päätätte tämänkin hakijan puolesta... Kun tilanne on tämä, niin kerropa miten mua ja muita samassa tilanteessa olevia auttaa oman tai minkä tahansa alan töitten hakemisessa se, että olin siivoamassa jossain tukityöpaikassa vessoja kaksi viikkoa? Juuri niin, ei mitenkään. Korkeintaan herää ihmetys miksi kokenut ammatti-ihminen on sellaiseen laitettu. Jotain vikaa siinä on oltava... Eli koko homma kääntyy taas työtöntä vastaan.
Jotain eli paljon vikaahan tässä systeemissä nyt vaan on, ja se vika on ihan työnantajissa.
Vierailija kirjoitti:
Kukas sen sitten maksaa? Edelleenkin raha tulee lasten lukumäärän mukaan, se ei riitä ryhmäkokojen pienentämiseen ja esim. kahden open palkkaukseen. Vai, oletko valmis maksamaan valtionveroa tuplasti?
Maksaisin mielelläni lisää veroa, jos se menisi ryhmäkokojen pienentämiseen. Olen jo maksanut opettajan koulutuksen sekä kuukausittain työttömyyskorvausta. Jos maksaisin vähän vielä lisää, saisin opettajan osaamisen käyttöön. Nykyinen tilanne on kestämättömän typerä.
Itse olen käynyt ns. vanhan oppi-/keskikoulun, ryhmäkoko oli 40 koko ajan. Kansakoulun kävin ns. sekaluokassa eli samassa opetettiin 1-4 luokka-astetta ja oli vain yksi opettaja. Järjestys ja kunnioitus säilyi koko ajan. Mielestäni nykyopettajilta puuttuu täysin auktoriteetti ja ovat hieman lammasmaisia otteessaan. Hyysätään lapsia liikaa, mennään sen hitaimman mukaan. Tapa tulee myös kotoa.
Olen töissä amiksessa, mutta siellä on muutama (alle 5) hieman iäkkäämpi opettaja, joka vain astuessaan luokkaan, saa hiljaisuuden aikaan ja kännykät laukkuun. Huutamatta.
Mihin se opettajien auktoriteetti hävisi tässä vuosien mittaan? Pelkäävätkö ne niitä lapsia, vai vanhempia?
Nuoremmille opettajille on yliopistossa opetettu muodissa olevaa ns. positiivista pedagogiikkaa jonka mukaan kurinpito aiheuttaa traumoja.
Laitettaisko työttömät tuomaan meille vettä?