Miksi ujosta ei saa olla tykkäämättä?
Miksi toisessa ketjussa kovasti alapeukutettiin, kun siinä muutama sanoi ettei jaksa ujon ihmisen seuraa vaan haluaa itsekin kuulla muiden mielipiteitä ja saada ehdotuksia muilta esim. siitä, mihin mentäisiin syömään?
Miksi ujon seuraa ei "saa" kokea raskaaksi ja vaivaannuttavaksi ilman, että tulee itse leimatuksi huonoksi ihmiseksi joka vain puhuu muiden päälle?
Eikö ujolla ole vastuuta omasta toimimisestaan yhtään?
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:44"]
Olen ujo. Olen ns. tuppisuu sellaisessa seurueessa, jossa on näitä itsensä esille tuojia ja huomionkipeitä päällepäsmäreitä. En vaan jaksa kommentoida niiden juttuihin mitään, kunhan kuuntelen ja haukottelen ;)
Mutta heti jos porukassa on hillitympää ja hieman ujompaa porukkaa, taidan small talkin erittäin hyvin.
Eli ei se hiljaisuus ole aina merkki ujoudesta vaan syynä saattaa olla pöytäseurueen äänekkeemmät "moukat".
Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista :)
Terveisin Ujo ja ylpeä siitä
[/quote]
no hoh hoijaa. Jos tuttava pariskunnan toinen nainen on hiljaa koko tapaamisen ajan, niin onko hän niin fiksu ja älykäs, että ei halua keskustella mitään? Onko se tosiaan älykkyyttä ja fiksuutta olla osallistumatta keskusteluun koko illan aikana? Kyllä fiksua on osallistua tutussa porukassa keskusteluun vaikka aihe ei koko ajan olisikaan niin miellyttävä.
[/quote]
Ei se fiksuuden tasosta kerro, vaan jotkut ihmiset vain ovat hiljaisempia. Jotkut sietämättömän ujoja. Ujous ei ole merkki vajaaälyisyydestä. Yleensä sen sijaan ihminen joka ei tajua, että toisenlaisiakin ihmisiä on olemassa, on jollain tavalla tyhmä.
[/quote]
Suurin osaa ymmärtää erilaisuutta, mutta teille ei nyt mene ymmärrykseen, että siitä hiljaisuudesta ei toiset pidä. Jos yksi istuu tosiaan illanistujaisissa hiljaa nurkassa KOKO ILLAN, niin hän on fiksu ja filmaattinen ja jotenkin muiden yläpuolella?
Se on epäkohteliasta, olla katsomatta silmiiin, vastaamatta kysymyksiin. Ei sellaista ihmistä kutsuta toiste ellei ole pakko (on jonkun puoliso). Ja sitä on turha itkeä, ettei kelvannut muille. Vähän pitää itsekin nähdä vaivaa.
[/quote]No voi, voi. Ehkä sillä ei nyt vaan ollut hauskaa teidän kanssa. Jonkun muun seurueen anssa sattaa olla kivempaa
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:09"]
Olen ujo. Olen ns. tuppisuu sellaisessa seurueessa, jossa on näitä itsensä esille tuojia ja huomionkipeitä päällepäsmäreitä. En vaan jaksa kommentoida niiden juttuihin mitään, kunhan kuuntelen ja haukottelen ;)
Mutta heti jos porukassa on hillitympää ja hieman ujompaa porukkaa, taidan small talkin erittäin hyvin.
Eli ei se hiljaisuus ole aina merkki ujoudesta vaan syynä saattaa olla pöytäseurueen äänekkeemmät "moukat".
[/quote]
no hoh hoijaa. Jos tuttava pariskunnan toinen nainen on hiljaa koko tapaamisen ajan, niin onko hän niin fiksu ja älykäs, että ei halua keskustella mitään? Onko se tosiaan älykkyyttä ja fiksuutta olla osallistumatta keskusteluun koko illan aikana? Kyllä fiksua on osallistua tutussa porukassa keskusteluun vaikka aihe ei koko ajan olisikaan niin miellyttävä.
[/quote]
Ei se fiksuuden tasosta kerro, vaan jotkut ihmiset vain ovat hiljaisempia. Jotkut sietämättömän ujoja. Ujous ei ole merkki vajaaälyisyydestä. Yleensä sen sijaan ihminen joka ei tajua, että toisenlaisiakin ihmisiä on olemassa, on jollain tavalla tyhmä.
[/quote]
Suurin osaa ymmärtää erilaisuutta, mutta teille ei nyt mene ymmärrykseen, että siitä hiljaisuudesta ei toiset pidä. Jos yksi istuu tosiaan illanistujaisissa hiljaa nurkassa KOKO ILLAN, niin hän on fiksu ja filmaattinen ja jotenkin muiden yläpuolella?
Se on epäkohteliasta, olla katsomatta silmiiin, vastaamatta kysymyksiin. Ei sellaista ihmistä kutsuta toiste ellei ole pakko (on jonkun puoliso). Ja sitä on turha itkeä, ettei kelvannut muille. Vähän pitää itsekin nähdä vaivaa.
[/quote]
kokemuksesta kerron, että se ihminen varmaan kovin toivoo ettei saa enää kutsua. Mä kärsin sellaisissa illanistujaisissa, jossa ei ole kovin tuttuja ihmisiä ja jossa en kykene olemaan rento. Toivon aina ettei mua kutsuta sellaisiin paikkoihin. Etenkin, jos siellä on vielä noin jurpoja kuin sinä.
Olen ujo eikä minua haittaa se, jos joku ei pidä minusta sen takia. Kunhan nyt ei näytä sitä hirveän selkeästi ja osaa käyttäytyä asiallisesti. Mutta oikeasti, missä te tapaatte näitä ääriujoja tyyppejä, jotka vastaavat vain yhdellä sanalla eivätkä muuten puhu mitään? Itse en ole tavannut ketään tuollaista aikuista ihmistä.
Joo en mäkään oo kovin ekstrovertti sellaisessa seurassa, jossa viljellään vaan pissakakka vitsejä ja kerrotaan kaksimielisiä juttuja muka hauskoina.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]
ei ujo sitä tahallaan tee! vai luuletko, että hänellä on helppo elämä?
[/quote]
Väkisinkö sitten pitää olla ihmisen kanssa, josta ei saa mitään irti?
Keskustelu on sellaista, että vastataan yhdellä sanalla. Mihin mennään lounaalle? Ihan sama. Tykkäsitkö siitä paikasta, missä viimeksi oltiin? Ihan kiva. Käykö kello 11? Kai se käy. Onko hyvää salaattia/keittoa/pizzaa/pihviä? Ihan hyvää. Mihin haluat mennä tästä? Ihan sama.
Ja toinen ei sano muuta. Vaikka en ole suupaltti itsekään niin on se nyt kumma kun ei voi yrittää itse yhtään! Jos joku istuu sohvan nurkassa hiljaa kaikki sukujuhlat vaikka niin istukoot, ei mitään väliä. Mutta miksi tällaisen henkilön seuraan pitäisi oikein haluta?
Oikeasti?
[/quote]
Noinko sinä sitten keskustelet? Kyselet lyhyitä kysymyksiä ja toisen pitäisi vastata koko ajan? Kerrotko itse mitään? Kyselet vain.
miettikää nyt ujot miltä muista tuntuu, kun ette puhu mitään. Ystäväpariskunnastamme tosiaan nainen ei puhu koko illan aikana oikeastaan mitään. Kyllä siitä tulee muille kiusallinen olo, että onkohan hänellä kaikki hyvin vai mikä mättää. Vastaukset ovat yksisanaisia, mitä jos kaikki olisimme samanlaisia. Eipä tarvitsisi kyläillä, koska kukaan ei puhuisi mitään. Kieltämättä tätä naista ei usein kutsuta koska ei ole mukavaa seuraa. Miksi kutsun kahdenkeskiseen illanviettoon ihmisen joka ei puhu minulle?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:20"]
Olen ujo eikä minua haittaa se, jos joku ei pidä minusta sen takia. Kunhan nyt ei näytä sitä hirveän selkeästi ja osaa käyttäytyä asiallisesti. Mutta oikeasti, missä te tapaatte näitä ääriujoja tyyppejä, jotka vastaavat vain yhdellä sanalla eivätkä muuten puhu mitään? Itse en ole tavannut ketään tuollaista aikuista ihmistä.
[/quote]
mieheni vaimo on tällainen. Eipä tule kutsuttua enää kuin pakollisiin juhliin.
Meitä ujojakin on tosiaan monenlaisia. Kun luin tuon yhden ujon kommentin, kuinka hän inhoaa kannustusta yli kaiken, ajattelin, että on ihan päinvastainen kuin minä. Olen aina tykännyt kannustuksesta, siitä, että joku huomaa minut ja antaa mulle tilaisuuden puhua. Olen näet hidas ja siksi on usein vaikea saada suunvuoroa, vaikka sitä haluaisinkin.
Sitten on erikseen tilanteet, joissa olen hiljaa, koska en kerta kaikkiaan keksi puhuttavaa. Ryhmätyöt voivat olla aiheeltaan niin ikävystyttäviä ja tylsiä tai epäkiinnostavia, että minulla ei sen takia tulee mieleen yhtään mitään sanottavaa. Mutta tietenkään en voi kertoa sitä muille, koska se olisi epäkohteliasta.
On myös tilanteita, jolloin koko muu ryhmä on jostain asiasta täysin eri mieltä kanssani, ja jos en ole kovin hyvä tuttu niiden muiden ryhmäläisten kanssa, niin en kehtaa ilmoittaa eriävää mielipidettäni. Olen mieluummin hiljaa.
Lisäksi on aiheita, joista en tiedä mitään, ja silloinkin pysyttelen hiljaa. Vaikka olen nainen, en osaa keskustella ruoista, viineistä, ruokakaupoista, kauppahalleista yms. Kotitalous ei kuulu minua kiinnostaviin aiheisiin.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:23"]
miettikää nyt ujot miltä muista tuntuu, kun ette puhu mitään. Ystäväpariskunnastamme tosiaan nainen ei puhu koko illan aikana oikeastaan mitään. Kyllä siitä tulee muille kiusallinen olo, että onkohan hänellä kaikki hyvin vai mikä mättää. Vastaukset ovat yksisanaisia, mitä jos kaikki olisimme samanlaisia. Eipä tarvitsisi kyläillä, koska kukaan ei puhuisi mitään. Kieltämättä tätä naista ei usein kutsuta koska ei ole mukavaa seuraa. Miksi kutsun kahdenkeskiseen illanviettoon ihmisen joka ei puhu minulle?
[/quote]
Oletko varma, että tuo puhumattomuus johtuu juuri ujoudesta? Ehkä hän on muuten vain juro ja hiljainen ihminen, joka ei halua puhua, jos ei ole mitään varsinaista asiaa. Ehkä hän ei olisi edes halunnut tulla, mutta mies on painostanut eikä ole kehdannut sitten jäädä pois. Toki tuollainen käytös on useimmista aika kiusallista ja tuntuu oudolta, jos tämä nainen ei sitä itse huomaa.
Olen puhelias (ei ikinä tule tilannetta ettenkö keksisi jotain sanottavaa) ja rohkea. Koen ujot ihmiset todella raskaiksi seuralaisiksi, koska joudun itse kokoajan kyselemään, hymyilemään, juttelemaan saamatta toisesta irti mitään. Haluan sellaisia ihmisiä, jotka ottavat puheenvuoron ja tuovat energiaa pöytään.
Minulla on yksi ujo ystävä, johon tutustuin nuorempana sellaisena aikana, kun minulla ei ollut muita kavereita. Siksipä päädyimme viettämään paljon aikaa. Niinä vuosina tämän ihmisen ujous ahdisti todella kovasti, koska en koskaan tiennyt, mitä hänen päässään liikkui. Mitä hän halusi tehdä, mitä hän ajatteli vastaantulevista asioista. Välillä oma ahdistukseni hänen seurassaan kasvoi niin isoksi, että otin taukoa. Nykyään, vuosikausia myöhemmin, hän on paaaljon rohkeampi ja nauti eri tavalla hänen seurastaan kuin 10 vuotta sitten.
Eräästä toisesta ystävästä, joka on seurassa hiljainen, sanoin miehelleni, että hän on tosi fiksu. Mieheni totesi, ettei hän tiedä mitään tämän fiksuudesta, koska ei kuule hänen ajatuksiaan.
Oma ystäväpiirini on muotoutunut rohkeista ja suulaista ihmisistä, joista saan positiivista energiaa. Varmasti toisenlainen ihminen saa sitä positiivista energiaa hiljaisista ja ujoista ja taas sitten meistä puheliaista tyypeistä negatiivista.
Hei te ei-ujot ihmiset! Miksi näette vaivaa meistä ujoista? Mitä se teitä haittaa millaisia me olemme? Keskittykää omaan elämäänne ja olkaa onnellisia siitä millaisia itse olette, kun olette omien sanojenne mukaan niin ei-ärsyttäviä. Ihmisiä on erilaisia ja tulee aina olemaan, koittakaa hyväksyä se!
Itse olen ujo ja mulle on yks pa...n hailee millaisia muut on!
Antaa kaikkien kukkien kukkia!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]
ei ujo sitä tahallaan tee! vai luuletko, että hänellä on helppo elämä?
[/quote]
Väkisinkö sitten pitää olla ihmisen kanssa, josta ei saa mitään irti?
Keskustelu on sellaista, että vastataan yhdellä sanalla. Mihin mennään lounaalle? Ihan sama. Tykkäsitkö siitä paikasta, missä viimeksi oltiin? Ihan kiva. Käykö kello 11? Kai se käy. Onko hyvää salaattia/keittoa/pizzaa/pihviä? Ihan hyvää. Mihin haluat mennä tästä? Ihan sama.
Ja toinen ei sano muuta. Vaikka en ole suupaltti itsekään niin on se nyt kumma kun ei voi yrittää itse yhtään! Jos joku istuu sohvan nurkassa hiljaa kaikki sukujuhlat vaikka niin istukoot, ei mitään väliä. Mutta miksi tällaisen henkilön seuraan pitäisi oikein haluta?
Oikeasti?
[/quote]
Noinko sinä sitten keskustelet? Kyselet lyhyitä kysymyksiä ja toisen pitäisi vastata koko ajan? Kerrotko itse mitään? Kyselet vain.
[/quote]
Kyseessä oli työkaverini. Kun kysyin, haluaako hän lounaalle hän vastasi juu kai. Sitten hän oli hiljaa. Jos en itse sanonut mitään, ei hänkään puhunut. Kerran kävin hänen kanssaan lounaalla, ajattelin, että on ihan kiva tutustua ihmiseen jonka kanssa läheisesti täytyy tehdä töitä muutaman projektin ajan. Kun aloitin puhumaan työasiasta, hän katsoi lattiaa ensin ja sitten vastasi sanalla, kahdella. Koskaan ei kysynyt mitään, toi papereita ja omat raporttinsa vain. Vähän on hankala tällaisen ihmisen kanssa olla ja työskenellä alalla joka on tiimityötä suurimmaksi osaksi.
Työssään onkin pakko tulla kaikkien kanssa toimeen, eikä se minulle ole ongelma. Minä ihmettelen alapeukutusten ja ilkeyden määrää: jos kokee ujon raskaaksi seuraksi, on itse öykkäri ja tyhmä ja mitä vielä...
Kyse on kuitenkin makuasioista - jokaisella meistä on omat mieltymykset myös ihmisten suhteen. Tässäkään ketjussa kukaan ei ole sanonut olleensa tyly ja ilkeä ujolle ihmiselle, mutta katsokaa omia vastauksianne meille "vastapuolella" oleville!
Ai missä sanotaan, ettei ujoista saa olla tykkäämättä. Mä olen ujo, enkö oleta, että ihmiset minusta erityisesti tykkäisikään.
[/quote]
Kyllä on muuten aivan helvetin rajoittunut sinun maailmankuvasi. Valitettavasti noin ajattelevia ihmisiä tosiaan on olemassa. Teidän kommunikaatiotaidoissanne on perustavaa laatua olevia vikoja, kannattaisi hioa sitä aluetta elämässä, sosiaalisesta kyvykkyydestä ei tällä hetkellä ole tietoakan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:48"]
[/quote]
Kyllä on muuten aivan helvetin rajoittunut sinun maailmankuvasi. Valitettavasti noin ajattelevia ihmisiä tosiaan on olemassa. Teidän kommunikaatiotaidoissanne on perustavaa laatua olevia vikoja, kannattaisi hioa sitä aluetta elämässä, sosiaalisesta kyvykkyydestä ei tällä hetkellä ole tietoakan.
[/quote]
kerro nyt sitten miten pitää käyttäytyä sosiaalisesti kyvykkäästi?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:25"]
[/quote]
[/quote]
Miehesi vaimo? Sinä itse? WTF?
Tämäpäs jännä keskustelu.
Itse olen ollut aina aika rohkea ja kylllä, olen usein äänessä. Jotenkin ehkä juuri siksi, en vain pysty ymmärtämään miten jotkut ovat AINA hiljaa. Kyllähän minäkin olen, jos joudun hyvin outoon tilanteeseen minulle vieraiden ihmisten kanssa, mutta jos joku yrittää minua saada keskusteluun mukaan, niin vastaan enemmän kun yhdellä sanalla.
Yliopistolla samaan ruokapöytään kaverini viereen tuli joku tyttö, itse en tuntenut häntä. Kun hän lähti, kummentoin kaverilleni tytöstä jotain. Vasta kun kaverini katsoi tytön perään, niin hän huomasi, että tyttö oli hänen kanssaa samassa labraryhmässä ja ovat tehneen usein kokeita yhdessä. Ei ollut kasonut vaan kuka istuu viereen. MUTTA siis homman POINTTI: tämä tyttö on tehnyt viimeisen 3kk tämän kaverini kanssa yhdessä labratöitä, eikä uskalla EDES MOIKATA kun istuu viereen. Ymmärrän jos ei halua puhua meidän hölösuiden kanssa, mutta moikkaaminen?
Miten nuo ihmiset pärjäävät sitten työelämässä? Itse opiskelen alalle, joka on enimmäkseen neuvontapalveluja. Tämä tyttö opiskelee siis samalle, on vain eri vuosikurssilla. Miten voi edes työhaastattelussa pärjätä, jossei mitään uskalleta sanoa?
Älkää nyt sitten haukkuko, haluisin oikeasti kuulla jonkun ujon mielipiteen tähä asiaan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:25"]
[/quote]
[/quote]
Miehesi vaimo? Sinä itse? WTF?
[/quote]
oho, siis miehen veljen vaimo
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
kerro nyt sitten miten pitää käyttäytyä sosiaalisesti kyvykkäästi?
[/quote]
Sen sinä saat opetella itse. Niin se on tehokkaampaa ja opit varmasti.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kyllä aikuisen pitää osata käyttäytyä ja opetella vähän eroon umpimielisestä ujoudesta. Ei ole normaalia. Ja fiksua kuvaa hiljaa oleminen ei ainakaan ihmisestä anna. Se on varma. Kerran yksi kavereista kysyi tuntemaltani tuppisuulta, että onko kaikki ok, kun ei puhu mitään =) pistäähän se ihmettelemään mikä on kun ei mitään sano.
[/quote]
Näin se nyt vaan on että sinä olet päästäsi sekaisin. Otan osaa.
[/quote]
näin sitten ujo reagoi. Huh huh.