Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ujosta ei saa olla tykkäämättä?

Vierailija
27.04.2014 |

Miksi toisessa ketjussa kovasti alapeukutettiin, kun siinä muutama sanoi ettei jaksa ujon ihmisen seuraa vaan haluaa itsekin kuulla muiden mielipiteitä ja saada ehdotuksia muilta esim. siitä, mihin mentäisiin syömään? 

Miksi ujon seuraa ei "saa" kokea raskaaksi ja vaivaannuttavaksi ilman, että tulee itse leimatuksi huonoksi ihmiseksi joka vain puhuu muiden päälle? 

Eikö ujolla ole vastuuta omasta toimimisestaan yhtään? 

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:37"]

Olen puhelias (ei ikinä tule tilannetta ettenkö keksisi jotain sanottavaa) ja rohkea. Koen ujot ihmiset todella raskaiksi seuralaisiksi, koska joudun itse kokoajan kyselemään, hymyilemään, juttelemaan saamatta toisesta irti mitään. Haluan sellaisia ihmisiä, jotka ottavat puheenvuoron ja tuovat energiaa pöytään.

Minulla on yksi ujo ystävä, johon tutustuin nuorempana sellaisena aikana, kun minulla ei ollut muita kavereita. Siksipä päädyimme viettämään paljon aikaa. Niinä vuosina tämän ihmisen ujous ahdisti todella kovasti, koska en koskaan tiennyt, mitä hänen päässään liikkui. Mitä hän halusi tehdä, mitä hän ajatteli vastaantulevista asioista. Välillä oma ahdistukseni hänen seurassaan kasvoi niin isoksi, että otin taukoa. Nykyään, vuosikausia myöhemmin, hän on paaaljon rohkeampi ja nauti eri tavalla hänen seurastaan kuin 10 vuotta sitten.

Eräästä toisesta ystävästä, joka on seurassa hiljainen, sanoin miehelleni, että hän on tosi fiksu. Mieheni totesi, ettei hän tiedä mitään tämän fiksuudesta, koska ei kuule hänen ajatuksiaan.

Oma ystäväpiirini on muotoutunut rohkeista ja suulaista ihmisistä, joista saan positiivista energiaa. Varmasti toisenlainen ihminen saa sitä positiivista energiaa hiljaisista ja ujoista ja taas sitten meistä puheliaista tyypeistä negatiivista.

[/quote]

Jep. Puheliaat, ja varsinkin jatkuvia kysymyksiä esittävät vievät energiat minimiin. Yleensä heidän seurassaan ei edes halua kertoa itsestään yhtään mitään, sillä tuntuu että heille riitä mikään. Kysymyksiä ja vaatimuksia vaan tulvii lisää ja lisää. Tämmöiset ihmiset ovat onneksi kovin harvinaisia. Suurimman osan kanssa pystyy puhumaan ilman että tulevat iholle ja sen alle ja vietät kaiken tilan ja energian.

Vierailija
2/148 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:44"]

Olen ujo. Olen ns. tuppisuu sellaisessa seurueessa, jossa on näitä itsensä esille tuojia ja huomionkipeitä päällepäsmäreitä. En vaan jaksa kommentoida niiden juttuihin mitään, kunhan kuuntelen ja haukottelen ;)

Mutta heti jos porukassa on hillitympää ja hieman ujompaa porukkaa, taidan small talkin erittäin hyvin. 

Eli ei se hiljaisuus ole aina merkki ujoudesta vaan syynä saattaa olla pöytäseurueen äänekkeemmät "moukat".

Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista :)

Terveisin Ujo ja ylpeä siitä

[/quote]

no hoh hoijaa. Jos tuttava pariskunnan toinen nainen on hiljaa koko tapaamisen ajan, niin onko hän niin fiksu ja älykäs, että ei halua keskustella mitään? Onko se tosiaan älykkyyttä ja fiksuutta olla osallistumatta keskusteluun koko illan aikana? Kyllä fiksua on osallistua tutussa porukassa keskusteluun vaikka aihe ei koko ajan olisikaan niin miellyttävä.

[/quote]

Ei se fiksuuden tasosta kerro, vaan jotkut ihmiset vain ovat hiljaisempia. Jotkut sietämättömän ujoja. Ujous ei ole merkki vajaaälyisyydestä. Yleensä sen sijaan ihminen joka ei tajua, että toisenlaisiakin ihmisiä on olemassa, on jollain tavalla tyhmä.

[/quote]

kyllä aikuisen pitää osata käyttäytyä ja opetella vähän eroon umpimielisestä ujoudesta. Ei ole normaalia. Ja fiksua kuvaa hiljaa oleminen ei ainakaan ihmisestä anna. Se on varma. Kerran yksi kavereista kysyi tuntemaltani tuppisuulta, että onko kaikki ok, kun ei puhu mitään =) pistäähän se ihmettelemään mikä on kun ei mitään sano.

[/quote]

Musta on ihan paikallaan huomauttaa noin, että ujo tajuaa ettei normaalit ihmiset seiso tuppisuina. Jokainen pystyy kehittämään itseään, jos vain haluaa. Minusta tuollainen mykkyys on todella ärsytävää, toivoisin melkein että pysyisi sitten kolossaan mädäntymässä jos ei halua/ymmärrä/osaa muuttaa ja parantaa itseään. Onneksi jäävät usein näköjään jakojäännöksiksi eli eivät saa kumppania ja sikäli ominaisuus ei periydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä meni sitten ekstroverttien haukkumiseksi?! 

Ja eikö ujon tarvitse yhtään lukea tilanteita tai yrittää ymmärtää että ihmiset voivat tarkoittaa jopa ihan hyvää sillä että puhuvat toisille? Kysymykset voi olla toive keskustelusta ihmisen kanssa, eikä mikään suupalttien oman egon vahvistamista. 

Todella surullinen ketju. 

Vierailija
4/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on vähän niin, että halutaan suojella "heikompia". Eihän esimerkiksi vammaisistakaan saa sanoa, ettei heidän seurassaan viihdy. Olen itse ujo ja tiedän, että olen tylsää seuraa, koska en juuri uskalla puhua. Joskus olen joutunut olemaan minua ujomman ihmisen seurassa ja se oli oikeasti aivan kauheaa. En ole itse tottunut puhumaan ja nyt jouduin sitten olemaan se puhuja, mutta toinen raukka oli niin ujo, ettei edes juuri saanut mitään kommentoitua. Ymmärrän siis todella teitä, jotka ette viihdy meidän ujojen seurassa. En minä teitä siitä syytä. En itsekään viihdy, vaikka ujo olenkin :)

Vierailija
5/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen sympatiaa ujoja kohtaan, mutta voi jumalauta, että ne voi olla ärsyttäviä. 

Vierailija
6/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi vittu nyt sentään! Kuka helvetin narsistinen paska siellä on vetänyt herneen nenään!? Saa ihan vapaasti olla tykkäämättä ujoista. Hoh hoh. Miten se onkin AINA niin että juuri ne suulaat jokapaikan joviaalit sosiaaliset häslääjät ärsyyntyvät "ujoista"?  Alkaa oikeasti ottaa päähän, varsinkin kun yleensä sille ärsyyntymiselle ei ole perusteita.

Vierailija
7/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse ujo, vaan enemmän sellaista "johtaja-tyyppiä" esimerkiksi koulussa ryhmätöissä otan helposti johtavan roolin (Olen hyvä kuuntelemaan kaikkien mielipiteitä ja sillä tavalla "vetämään" porukkaa) (Ja anteeksi tää kuulostaa varmaan jotenkin itserakkaalta jonkun mielestä), asiaan, esimerkiksi ryhmätöissä yritän saada jokaisen ryhmäläisen osallistumaan ja haluaisin kuulla myös sen ujon ihmisen mielipiteen! Kannustan ujoa osalistumaan ja siinä vaiheessa kun ujo ei yhtään osallistu ja ota kontaktia muuhun ryhmään niin alkaa ärsyttää vähän :/

Vierailija
8/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kai sitä olla tykkäämättä.

lähtökohtasesti oon sitä mieltä et vika on vihaajassa ja sen kasvatuksessa ja pieni sieluisuudessa, eikä siinä toisessa...tässä tapauksessa ujossa.

Vierailija
9/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä olla viihtymättä, mutta ei sille ujolle tarvitse mieltään osoittaa asiasta tai vierittää sitä hänen syykseen. Ihan vaan hakeutuu jokainen sellaiseen seuraan, jossa itse pärjää. Onhan se ujon ihmisen sietämisen vaikeuskin jonkinlainen valuvika ihmisessä. Tunnusta heikkoutesi itsellesi ja jos et siltikään pärjää ujojen kanssa, niin siirry itsellesi helpompiin ihmissuhteisiin.

Vierailija
10/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ujo sitä tahallaan tee! vai luuletko, että hänellä on helppo elämä?

Vierailija
11/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen esim. yhden niin ujon, että se uskaltaa puhua lähinnä kuiskaamalla jos samassa tilassa on hiukankaan enemmän ihmisiä. Se alkaa oikeasti vituttaa ja tulee itsellekin vaivaantunut olo. 

Vierailija
12/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:17"]Tunnen sympatiaa ujoja kohtaan, mutta voi jumalauta, että ne voi olla ärsyttäviä. 

[/quote]

Voin sanoa, että ne ekstrovertit puhekoneet vasta ärsyttäviä ovat, ja vieläpä suurimman osan ajasta.

Vierailija
13/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:21"]

En ole itse ujo, vaan enemmän sellaista "johtaja-tyyppiä" esimerkiksi koulussa ryhmätöissä otan helposti johtavan roolin (Olen hyvä kuuntelemaan kaikkien mielipiteitä ja sillä tavalla "vetämään" porukkaa) (Ja anteeksi tää kuulostaa varmaan jotenkin itserakkaalta jonkun mielestä), asiaan, esimerkiksi ryhmätöissä yritän saada jokaisen ryhmäläisen osallistumaan ja haluaisin kuulla myös sen ujon ihmisen mielipiteen! Kannustan ujoa osalistumaan ja siinä vaiheessa kun ujo ei yhtään osallistu ja ota kontaktia muuhun ryhmään niin alkaa ärsyttää vähän :/

[/quote]Oot kyllä huono "vetämään" porukkaa, jos et saa kaikille turvallista oloa osallistua.

Ujouskin on monesti hyvin tilannekohtaista. Joidenkin ihmisten kanssa tai joissakin tilanteissa joku saattaa olla ujo mutta toisissa ei.

Itsetuntokaan ei ole vakio. Se yleensä vaihtelee normaaleilla ihmisillä. Narsistit ja psykopaatit ovat sitten erikseen.

Vierailija
14/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]

[/quote]

Väkisinkö sitten pitää olla ihmisen kanssa, josta ei saa mitään irti?

Keskustelu on sellaista, että vastataan yhdellä sanalla. Mihin mennään lounaalle? Ihan sama. Tykkäsitkö siitä paikasta, missä viimeksi oltiin? Ihan kiva. Käykö kello 11? Kai se käy. Onko hyvää salaattia/keittoa/pizzaa/pihviä? Ihan hyvää. Mihin haluat mennä tästä? Ihan sama. 

Ja toinen ei sano muuta. Vaikka en ole suupaltti itsekään niin on se nyt kumma kun ei voi yrittää itse yhtään! Jos joku istuu sohvan nurkassa hiljaa kaikki sukujuhlat vaikka niin istukoot, ei mitään väliä. Mutta miksi tällaisen henkilön seuraan pitäisi oikein haluta? 

Oikeasti? 

Vierailija
15/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut todella ujo. Sosiaalisesti pelokas. Nykyään olen hyväksynyt tämän enkä yritä enää olla mitään muuta. Minua ei itse asiassa kiinnosta paskan vertaa jos joku ei pidä minusta esim. työpaikoilla. Toivon vaan, että sitä ei näytettäisi suoraan. En kaipaa minkäänlaisia rohkaisuja missään tilanteissa, ne ärsyttävät suunnattomasti. Esim. työpaikalla kysyttiin haluaako joku uusia työvaatteita, ja kun en vastannut mitään eräs työkaveri yritti "auttaa" ja sanoi ääneen, että "eikö tuo Päivitiinuli tarvitse mitään." Kiitos, en tarvitse, jos tarvitsisin kertoisin sen. Vituttaa kun ihmiset tekevät tuota ja tuntuu aika nololta.

En tarvitse minkäänlaista apua ja itse asiassa en juurikaan tarvitse myöskään seuraanne.

Vierailija
16/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Tuppisuut ovat moukkia ja tyhmiä. Ei sivistynyt ja fiksu ihminen ole hiljaa koko ajan. hillitty small talk on sivistystä.

Vierailija
17/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]

[/quote]

Väkisinkö sitten pitää olla ihmisen kanssa, josta ei saa mitään irti?

Keskustelu on sellaista, että vastataan yhdellä sanalla. Mihin mennään lounaalle? Ihan sama. Tykkäsitkö siitä paikasta, missä viimeksi oltiin? Ihan kiva. Käykö kello 11? Kai se käy. Onko hyvää salaattia/keittoa/pizzaa/pihviä? Ihan hyvää. Mihin haluat mennä tästä? Ihan sama. 

Ja toinen ei sano muuta. Vaikka en ole suupaltti itsekään niin on se nyt kumma kun ei voi yrittää itse yhtään! Jos joku istuu sohvan nurkassa hiljaa kaikki sukujuhlat vaikka niin istukoot, ei mitään väliä. Mutta miksi tällaisen henkilön seuraan pitäisi oikein haluta? 

Oikeasti? 

[/quote]

Kuka on käskenyt haluta?

Vierailija
18/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:27"]

Voin sanoa, että ne ekstrovertit puhekoneet vasta ärsyttäviä ovat, ja vieläpä suurimman osan ajasta.

[/quote]

Juu nekin. Normaali on paras tässäkin. 

Vierailija
19/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuputa seuraani sinulle ärsyyntyjä, voit rauhassa olla pitämättä minusta kun et edes halua oppia tuntemaan minua. Voin elää ilman seuraasi. Mutta olen todella kiitollinen niistä parista sosiaalisesta ja ekstrovertista ihmisestä elämässäni, joilla on suuri sydän ja hyvät käytöstavat. Heidän seurassaan minulla ujollakin on ollut hyvä olla ja olen myös rohkaistunut paljon. He myös pitävät minusta sellaisena kuin olen.

Vierailija
20/148 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:32"]

En tiedä. Tuppisuut ovat moukkia ja tyhmiä. Ei sivistynyt ja fiksu ihminen ole hiljaa koko ajan. hillitty small talk on sivistystä.

[/quote]

tuppisuumaisuus tosiaan antaa ihmisestä tyhmän vaikutelman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän