Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä saattaa järkyttää joitakin vapaaehtoisesti lapsettomia

Vierailija
25.04.2014 |

Lapsia saaneet ihmiset olivat ennen lapsettomia! Eli kun synnyin, mullakaan ei ollut sitä lasta valmiiksi. Joten tiedän kyllä miltä lapseton elämä tuntuu, kun saa tehdä mitä huvittaa ja saa käyttää palkkansa vain itseensä. Siksi on vähän huvittavaa lukea velojen vakuuttelua täällä siitä, miten olen valinnut väärin ja kyllä heidän elämänsä on niin paljon kivempaa. Olen kokenut lapsettoman elämäntavan ja silti valitsin jatkaa toisin. Mitä sitten?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minä en nyt hirveästi tajua, että moni sanoo, että lapsi sitoo ja sitten on kuitenkin esim. koira. Eikös se koira sido ja vaadi paljon enemmän? Koiraakin pitää kasvattaa, ulkoiluttaa, koirakin pitää laittaa hoitoon matkan ajaksi eikä koiran kanssa matkustaminen taida olla ihan yksinkertaista....Lapset kasvavat ja oppivat, mutta koiraa pitää hoitaa koko ikä. 

Vierailija
62/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:30"]

No jaa mä olin vela 36-vuotiaaksi saakka enkä aikonut koskaan tulla raskaaksi. Sitten tulin vahingossa ja päätin pitää lapseni kun ei ollut kuin itsekkäitä syitä olla pitämättä. paras päätös elämässäni. Äidin ja lapsen rakkaus nyt vain on jotain ihmeellistä jota ei voi ymmärtää ellei sitä itse koe. Siten ymmärrän veloja, he eivät tiedä mitä heidän elämästään puuttuu. Voisin olla samassa jamassa.

[/quote]

Et ole koskaan ollut vela. Vela olisi tehnyt abortin, sillä lapseton elämä on tärkeintä.

[/quote]

Vapaaehtoisesti lapsettomalla voi kuitenkin olla arvoja, jotka ovat vela-aatettakin tärkeämpiä. En ole siis tuo alkup. kirjoittaja vaan eräs toinen samankaltaiseen tilanteeseen joutunut.

[/quote]

En kyllä ymmärrä mikä voisi olla tärkeämpää kun elää omannäköistään elämää.

Lisäksi vapaaehtoisesti lapsettomat pitävät hyvää huolta, erinomaista huolta, ehkäisystä ja hankkivat jossain vaiheessa sterilisaation. Tiedän, ettei sekään ole sataprosenttinen menetelmä, mutta todennäköisyys raskaaksi tulemiseen pienenee huomattavasti

[/quote]

Miksi tämä ratkaisu olisi vähemmän omannäköinen kuin abortti? Omat arvot ja moraali ohjailevat päätöksentekoprosessia, joten molemmat lopputulokset ovat täysin tekijänsä näköisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:16"]

Minulla alkoi uusi elämä yli 30 vuotiaana, kun todella sisäistin ajatuksen ettei lapsia ole todellakaan mikään pakko hankkia.

Se onnen ja riemun tunne oli uskomatonta! :D

Ahdistus väistyi ja voin sydämestäni sanoa, että kiitän lapsettomuuttani joka päivä. Nautin elämästäni sisäisellä tasolla huomattavasti enemmän kuin ennen. 

[/quote]

Mä taas tajusin vasta 32-vuotiaana, että haluan sittenkin lapsen! Sitä ennen olin ehdottomasti varma, etten lasta halua. 

Vierailija
64/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:20"]

Sitä minä en nyt hirveästi tajua, että moni sanoo, että lapsi sitoo ja sitten on kuitenkin esim. koira. Eikös se koira sido ja vaadi paljon enemmän? Koiraakin pitää kasvattaa, ulkoiluttaa, koirakin pitää laittaa hoitoon matkan ajaksi eikä koiran kanssa matkustaminen taida olla ihan yksinkertaista....Lapset kasvavat ja oppivat, mutta koiraa pitää hoitaa koko ikä. 

[/quote]

Mulla on kaksi lasta ja kaksi koiraa, ja on niissä aika iso ero... Ei mun ole tarttenut murehtia koirien kaveruussuhteita, masennuskausia, koulumenestystä, energiajuomien käyttöä, syömisongelmia, pituuskasvua, raivokohtauksia, siivottomia huoneita, teiniangsteja, laiskuutta jne.jne... koirat elävät ja nauttivat elämästään ja tuovat puhdasta iloa olemassaolollaan ja energiallaan. Lapset tuovat myös paljon muuta, kenties syvyyttä ja ymmärrystä elämästä, jos positiivisesti ajattelee.

Vierailija
65/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia tästä aiheesta pitää kiistellä? Jokaisen oma valinta johon jokaisella on oikeus. Siihen ei kellään pitäisi olla nokan koputtamista. Mikä veloissa niin hirveästi ärsyttää jos ihminen on itse valinnut lapset? Sekö että lapset on olleetkin hieman pettymys....mikä sinänsä tietty on kamala tabu. Siinä tapauksessa voisi käsitellä rohkeasti näitä pettymyksiä eikä haukkua puskista kateellisena lapsettomia. 

Vierailija
66/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:30"]

No jaa mä olin vela 36-vuotiaaksi saakka enkä aikonut koskaan tulla raskaaksi. Sitten tulin vahingossa ja päätin pitää lapseni kun ei ollut kuin itsekkäitä syitä olla pitämättä. paras päätös elämässäni. Äidin ja lapsen rakkaus nyt vain on jotain ihmeellistä jota ei voi ymmärtää ellei sitä itse koe. Siten ymmärrän veloja, he eivät tiedä mitä heidän elämästään puuttuu. Voisin olla samassa jamassa.

[/quote]

Et ole koskaan ollut vela. Vela olisi tehnyt abortin, sillä lapseton elämä on tärkeintä.

[/quote]

Eli esim. uskovainen katolinen ei voi koskaan olla vela?

Vierailija
67/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla tuon aloituksen pitäisi järkyttää minua? Ajattelin, että ottaisit esille todellisen ongelman. Kun yhteiskunta säästää ja leikkaa joka paikasta, niin esim. hoitovastuu iäkkäistä vanhemmista lankeaa yhä useammin lapsille. Mutta meillä lapsettomilla ei ole ketään, joka hoitaisi meitä sitten kun emme enää itse pysty huolehtimaan itsestämme. Me makaamme yksin asunnossamme ehkä petipotilaana vaipoissa ja kerran pari päivässä käy joku nopeasti työntämässä vähän puuroa suuhumme ja toteamassa, että kyllä tuohon vaippaan vielä yksi tai kaksi lastia mahtuu. Vaihdetaan sitten aamulla. Tällainen visio järkyttää ja alkaa jo olla todellisuutta hyvinvointi-Suomessa. Hävettää poliitikkojen itsekkyys.

Vierailija
68/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:20"]

[/quote]

Koira vaatii paljon vähemmän kuin lapsi, mietipä nyt itsekin. Tiivistettynä: käytä pari kertaa päivässä lenkillä, anna sille ruokaa ja osta pari luuta järsittäväksi. Pentuaikana toki täytyy opettaa sisäsiistiksi ja käytöstapoja jne. mutta sekin kestää maksimissaan vuoden jos oikein kasvattaa. Ei taitaisi ihan toimia lasten kanssa?

Vierailija
69/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 11:45"]

Millä tavalla tuon aloituksen pitäisi järkyttää minua? Ajattelin, että ottaisit esille todellisen ongelman. Kun yhteiskunta säästää ja leikkaa joka paikasta, niin esim. hoitovastuu iäkkäistä vanhemmista lankeaa yhä useammin lapsille. Mutta meillä lapsettomilla ei ole ketään, joka hoitaisi meitä sitten kun emme enää itse pysty huolehtimaan itsestämme. Me makaamme yksin asunnossamme ehkä petipotilaana vaipoissa ja kerran pari päivässä käy joku nopeasti työntämässä vähän puuroa suuhumme ja toteamassa, että kyllä tuohon vaippaan vielä yksi tai kaksi lastia mahtuu. Vaihdetaan sitten aamulla. Tällainen visio järkyttää ja alkaa jo olla todellisuutta hyvinvointi-Suomessa. Hävettää poliitikkojen itsekkyys.

[/quote]

En usko että kovin moni lapsi rupeaa vanhempiensa omaishoitajaksi muutenkaan, kyllä suurin osa tyrkätään johonkin hoitolaitokseen vaikka se olisi miten kuppainen. Tuskin lapsia pelkästään vanhuudenturvaksi siis kannattaa tehdä, voi sitten vituttaa kun lapset eivät haluakaan käyttää keski-ikäänsä palkattomaan vanhustenhoitajan työhön.

Aloituksessa on mielestäni sellainen ajatusharha, että vaikka lapsia tehnyt ihminen tietää kyllä millaista on olla lapseton, niin ei hän ole välttämättä tiennyt millaista on olla vanhempi. Että jos olisi tiennyt, niin ei välttämättä olisi tehnyt valintaa lasten hankinnasta. Katsoin aiheesta taannoin ohjelman ja vissiin ne vanhemmat, jotka katuvat lastensa hankintaa, eivät ole osanneet kuvitella kovin hyvin miten vaativaa se lasten kanssa oleminen onkaan. Toivon kuitenkin itse niitä lapsia joskus saavani, mutta en voi tietää miltä se sitten oikeasti tuntuu.

Vierailija
70/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:28"]

Lapsia tekevät eivät voi millään tietää miten hienoa lapseton elämä on esimerkiksi 40- tai 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vaan. Olemme nelikymppinen velapariskunta ja voin sanoa että elämä tämän ikäisenä ja lapsivapaana on nautintoa. :) Voimme tehdä periaatteessa mitä vain ja milloin vain. Vapaus on huumaava asia. 

[/quote]

Etkä sä voi tietää, miten hienoa on lapsia hankkineen elämä esimerkiksi 40-, 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vain.

[/quote]

Sellaista mitä ei ole koskaan tehnyt tai kokenut ei oikeastaan voi kaivata. Eli en tunne menettäneeni mitään koska jätin lapset tekemättä. Mutta lapsia tekevä ihminen on joskus ollut lapseton ja lasten myötä menettää sen onnen elämässään. :)

[/quote]

Eikö tämä nyt ole ristiriidassa edellisen kommenttisi kanssa? 

Vierailija
71/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tekevät eivät voi millään tietää miten hienoa lapseton elämä on esimerkiksi 40- tai 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vaan. Olemme nelikymppinen velapariskunta ja voin sanoa että elämä tämän ikäisenä ja lapsivapaana on nautintoa. :) Voimme tehdä periaatteessa mitä vain ja milloin vain. Vapaus on huumaava asia. 

[/quote]

Etkä sä voi tietää, miten hienoa on lapsia hankkineen elämä esimerkiksi 40-, 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vain.

[/quote]

Miksi tätä jälkimmäistä on alapekutettu, mutta ylempää ei? Kuulisin mielelläni perusteluja, mistä lapseton ihminen tietää paremmin toisen elämästä, kuin lapsia saanut?

Vierailija
72/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on katos se elämänkokemus. Eihän elämäatä ymmärrä mitään, ennen kuin lapsia. Synnyttäminen tuo valmistumisen ja syvän säälin ymmärtämättömiä lapsettomia raukkoja kohtaan.

Vierailija
73/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 11:36]

Eli esim. uskovainen katolinen ei voi koskaan olla vela?

[/quote]

Ei tietenkään, jos hänellä on lapsi!

Vierailija
74/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:16"]

Minulla alkoi uusi elämä yli 30 vuotiaana, kun todella sisäistin ajatuksen ettei lapsia ole todellakaan mikään pakko hankkia.

Se onnen ja riemun tunne oli uskomatonta! :D

Ahdistus väistyi ja voin sydämestäni sanoa, että kiitän lapsettomuuttani joka päivä. Nautin elämästäni sisäisellä tasolla huomattavasti enemmän kuin ennen. 

[/quote]

Mulla sama juttu!

Mä en ole olltu aina vela. Teini-ikäisenä olin vauvakuumeinen. Sitten vielä vähän parikymppisenä. Luulin, että kuuluu tehdä lapsia. En nähnyt mitään vaihtoehtoja asialle. Luulin, että aikuisilla ihmisillä tulee sisältö elämään vain lasten saamisesta ja kasvattamisesta.

Mutta en ollut valmis ja lykkäsi ja lykkäsin asiaa, jotta sain elää elämääni ja tehdä asioita, joita en sitten äitinä enää voisi tehdä. Ja kolmekymppisenä havahduin, että mulla on ihan mieletön vapaus, mitä lapsellisilla ihmisillä ei ole. Ja että joutuisin luopumaan siitä, jos saisin lapsia. Ja tajusin, ettei mulla oikeasti ollut mitään syytäkään tehdä lapsia, olin löytänyt elämääni sisältöä ja merkitystä ilman sitä. Ja sitten päätin, etten aio enää ajatella, että lapsia olisi pakko tehdä. Ei ole! Ja kun sen tajusin, mulle tuli ihan mieletön, ihana vapauden tunne. Saan tehdä ihan mitä ikinä haluan eikä mun tarvitse tehdä lapsia, koska ei ole pakko. Luulin, että lapsia kuuluu tehdä, mutta luulin väärin. Se on mahtava fiilis kun sen tajuaa.

Vierailija
75/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tälle ihanalle provoajalle, joka sai minut kerrankin nauramaan tällä palstalla. Nyt on hyvä jatkaa tätä velan elämää.

Vierailija
76/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet velat peilaavat elämäänsä ja valintojansa nimenomaan lapsia saaneiden elämään? Siis miksi nimenomaan lapsettomuus on se ydinkysymys? Välillä kuulostaa että koko elämä pyörii lapsettomuuden ympärillä ihan samalla tavalla kuin pienten lasten vanhemmilla lasten tarpeiden ympärillä. Tunnen toki useita vela:ttomia jotka ovat ajatelleet, että lähipiirin lapsissa on yllin kyllin sekä hoivattavaa että iloa heillekin, mutta he harvemmin määrittelevätkään itseänsä lapsia saaneiden kautta.

Vierailija
77/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Keskimääräinen lapsiperhe on aina ollut yhteiskunnan tukia hyödyntävä paskakasa. Hankitaan lapsia eikä itse edes hoideta niiden kuluja. Muiden pitäisi muka maksaa toisten pentujen hankinta? 

Vierailija
78/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 12:46"]

[/quote]

[/quote]

Keskimääräinen lapsiperhe on aina ollut yhteiskunnan tukia hyödyntävä paskakasa. Hankitaan lapsia eikä itse edes hoideta niiden kuluja. Muiden pitäisi muka maksaa toisten pentujen hankinta? 

[/quote]

Olet niin väärässä. Lapset ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja siksi niistä pitäisi nimenomaan yhteiskunnan pitää parempi huoli eikä päästää kokonaisen ikäluokan verran nuoria syrjäytymään. Lapsia saaneet ja niistä huolta pitäneet ihmiset - useimmiten vanhemmat - tekevät siis korvaamattoman palveluksen yhteiskunnan tulevaisuudelle. 

Vierailija
79/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olet niin väärässä. Lapset ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja siksi niistä pitäisi nimenomaan yhteiskunnan pitää parempi huoli eikä päästää kokonaisen ikäluokan verran nuoria syrjäytymään. Lapsia saaneet ja niistä huolta pitäneet ihmiset - useimmiten vanhemmat - tekevät siis korvaamattoman palveluksen yhteiskunnan tulevaisuudelle. 

[/quote]

Ja tätäkin alapeukutetaan? :O Olin ollut siinä luulossa, että palstan velat ovat ihan normaaleita ihmisiä, jotka vain ovat päättäneet elää lapsettomina, samoin kuin jotkut päättäneet hankkia lapsia, mutta en taida olla enää tätä mieltä. Olette harhaisia ja katkeria.

Onneksi tuntemani velat oikeassa maailmassa ovat oikein mukavia ihmisiä, jotka ovat sovussa omien päätöstensä ja ympäristönsä kanssa.

Vierailija
80/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi muiden tuli kustantaa sinun kulusi? Hukkaan menivät nekin koulutusrahat kun et tuon vertaa ymmärrä sitä, kuinka maailma ja yhteiskunta toimii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi