Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä saattaa järkyttää joitakin vapaaehtoisesti lapsettomia

Vierailija
25.04.2014 |

Lapsia saaneet ihmiset olivat ennen lapsettomia! Eli kun synnyin, mullakaan ei ollut sitä lasta valmiiksi. Joten tiedän kyllä miltä lapseton elämä tuntuu, kun saa tehdä mitä huvittaa ja saa käyttää palkkansa vain itseensä. Siksi on vähän huvittavaa lukea velojen vakuuttelua täällä siitä, miten olen valinnut väärin ja kyllä heidän elämänsä on niin paljon kivempaa. Olen kokenut lapsettoman elämäntavan ja silti valitsin jatkaa toisin. Mitä sitten?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:30"]

No jaa mä olin vela 36-vuotiaaksi saakka enkä aikonut koskaan tulla raskaaksi. Sitten tulin vahingossa ja päätin pitää lapseni kun ei ollut kuin itsekkäitä syitä olla pitämättä. paras päätös elämässäni. Äidin ja lapsen rakkaus nyt vain on jotain ihmeellistä jota ei voi ymmärtää ellei sitä itse koe. Siten ymmärrän veloja, he eivät tiedä mitä heidän elämästään puuttuu. Voisin olla samassa jamassa.

[/quote]

Et ole koskaan ollut vela. Vela olisi tehnyt abortin, sillä lapseton elämä on tärkeintä.

[/quote]

Vapaaehtoisesti lapsettomalla voi kuitenkin olla arvoja, jotka ovat vela-aatettakin tärkeämpiä. En ole siis tuo alkup. kirjoittaja vaan eräs toinen samankaltaiseen tilanteeseen joutunut.

Vierailija
42/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:03"]

Velat, ei teidän tarvitse koko ajan perustella lapsettomuuttanne, kun ei se oikeasti koko maailmaa kiinnosta. En minäkään kulje ympäriinsä perustelemassa, miksi minulla ON lapsia. 

[/quote]

Minä en kulje ympäriinsä perustelemassa mitään. Tämä on avaus joka kyseenalaistaa valintani, täällä perustelen. Miten se on sulta pois?

[/quote]

Ja se avaus arvatenkin kumpusi ihmetyksestä velojen jatkuvaa perustelemisintoa kohtaan (täälläkin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:42"]

No jaa mä olin vela 36-vuotiaaksi saakka enkä aikonut koskaan tulla raskaaksi. Sitten tulin vahingossa ja päätin pitää lapseni kun ei ollut kuin itsekkäitä syitä olla pitämättä. paras päätös elämässäni. Äidin ja lapsen rakkaus nyt vain on jotain ihmeellistä jota ei voi ymmärtää ellei sitä itse koe. Siten ymmärrän veloja, he eivät tiedä mitä heidän elämästään puuttuu. Voisin olla samassa jamassa.

[/quote]

Et ole koskaan ollut vela. Vela olisi tehnyt abortin, sillä lapseton elämä on tärkeintä.

[/quote]

Vapaaehtoisesti lapsettomalla voi kuitenkin olla arvoja, jotka ovat vela-aatettakin tärkeämpiä. En ole siis tuo alkup. kirjoittaja vaan eräs toinen samankaltaiseen tilanteeseen joutunut.

[/quote]

En kyllä ymmärrä mikä voisi olla tärkeämpää kun elää omannäköistään elämää.

Lisäksi vapaaehtoisesti lapsettomat pitävät hyvää huolta, erinomaista huolta, ehkäisystä ja hankkivat jossain vaiheessa sterilisaation. Tiedän, ettei sekään ole sataprosenttinen menetelmä, mutta todennäköisyys raskaaksi tulemiseen pienenee huomattavasti

Vierailija
44/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:03"]

Velat, ei teidän tarvitse koko ajan perustella lapsettomuuttanne, kun ei se oikeasti koko maailmaa kiinnosta. En minäkään kulje ympäriinsä perustelemassa, miksi minulla ON lapsia. 

[/quote]

Minä en kulje ympäriinsä perustelemassa mitään. Tämä on avaus joka kyseenalaistaa valintani, täällä perustelen. Miten se on sulta pois?

[/quote]

Ja se avaus arvatenkin kumpusi ihmetyksestä velojen jatkuvaa perustelemisintoa kohtaan (täälläkin).

[/quote]

Ei se muuta sitä että tämä avaus kyseenalaisti vapaaehtoisen lapsettomuuden valinneiden henkilökohtaisen päätöksen. Silloin kuuluu perustella kantansa. Vai enkö olisi tähän nyt sitten saanut antaa vastinetta kun se on joidenkin itsestään melua pitävien velamonstereiden aikaansaannosta että tällaista pitää ihmetellä? Jos tekee avauksen tyyliin "Minä tiedän sinua paremmin, koska..." ei kannata itkeä kun joku siihen vastaa.

Vierailija
45/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Lisäksi vapaaehtoisesti lapsettomat pitävät hyvää huolta, erinomaista huolta, ehkäisystä ja hankkivat jossain vaiheessa sterilisaation. Tiedän, ettei sekään ole sataprosenttinen menetelmä, mutta todennäköisyys raskaaksi tulemiseen pienenee huomattavasti

[/quote]

Voi kuule, ei se "omannäköinen elämä" ole mikään itsestäänselvyys, vaikka olisi minkälaisia vakaumuksia. Mutta hienoa tietysti jos olet itse onnistunut sellaisen itsellesi taikomaan. Kaikki eivät myöskään pidä nykyajan lääketiedettä niin jumalan sanana että luottaisivat itseään leikeltävän tai lääkittävän hormoneilla. Jännä asia se.

Vierailija
46/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voi kuule, ei se "omannäköinen elämä" ole mikään itsestäänselvyys, vaikka olisi minkälaisia vakaumuksia. Mutta hienoa tietysti jos olet itse onnistunut sellaisen itsellesi taikomaan. Kaikki eivät myöskään pidä nykyajan lääketiedettä niin jumalan sanana että luottaisivat itseään leikeltävän tai lääkittävän hormoneilla. Jännä asia se.

[/quote]

Kyllä se omannäköinen elämä on järjestettävissä ainakin lapsiluvun suhteen. 

Vierailija
47/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen todella järkyttynyt ja loukkaantunut. Teen ilmoituksen ylläpitoon :(

Vierailija
48/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on eri asia. Vähän kuin hetkeksi aikaa lomautettu sanoisi työttömälle että minä tiedän millaista on olla työtön. Joo, et ole käynyt töissä ja herännyt aamukuudelta mutta siitä huolimatta se ei täysin sama asia ole.

Vierailija
49/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:57"]

Hyvin harvat ovat koskaan kokeneet vapaaehtoisesti lapsettoman elämää, jota eletään tietoisena ja tyytyväisenä siitä, että lapsia ei ole eikä tule. .

[/quote]

Tää vaikuttaa moneenkin asiaan. On eri asia kokea mielekkään elämän olevan juuri tässä, kuin jäädä lapsettomaksi olosuhteiden takia (esim. puoliso reissaa työnsä puolesta ulkomailla, toisella tai molemmilla terveydessä häikkää). Tämän takia tutkimukset, joissa verrataan lapsiperhe-elämää ja lapsettomuutta onnellisuuden näkökulmasta, ovat harhaanjohtavia. Osa lapsettomista ei ole valinnut vakaumuksellisista syistä. Jos tutkittaisiin erottamalla ämä nryhmät, saataisiin todenmukaisempi tulos.

Vierailija
50/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tekevät eivät voi millään tietää miten hienoa lapseton elämä on esimerkiksi 40- tai 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vaan. Olemme nelikymppinen velapariskunta ja voin sanoa että elämä tämän ikäisenä ja lapsivapaana on nautintoa. :) Voimme tehdä periaatteessa mitä vain ja milloin vain. Vapaus on huumaava asia. 

Vierailija
51/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:28"]

Lapsia tekevät eivät voi millään tietää miten hienoa lapseton elämä on esimerkiksi 40- tai 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vaan. Olemme nelikymppinen velapariskunta ja voin sanoa että elämä tämän ikäisenä ja lapsivapaana on nautintoa. :) Voimme tehdä periaatteessa mitä vain ja milloin vain. Vapaus on huumaava asia. 

[/quote]

Etkä sä voi tietää, miten hienoa on lapsia hankkineen elämä esimerkiksi 40-, 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vain.

Vierailija
52/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:30"]

[/quote]

Etkä sä voi tietää, miten hienoa on lapsia hankkineen elämä esimerkiksi 40-, 50- tai 60-vuotiaana, anteeksi vain.

[/quote]

Sellaista mitä ei ole koskaan tehnyt tai kokenut ei oikeastaan voi kaivata. Eli en tunne menettäneeni mitään koska jätin lapset tekemättä. Mutta lapsia tekevä ihminen on joskus ollut lapseton ja lasten myötä menettää sen onnen elämässään. :)

Vierailija
53/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:00"]

Mun äitini sanoi mulle, että aina sitä kantaa huolta lapsistaan vaikka olisivat aikuisia jo. Eli siinä mielessä äidit eivät ole koskaan vapaita (tai jos niin väittävät, eivät ole koskaan lapsistaan välittäneetkään).

[/quote]

Samalla huoli omasta itsestä, tai oikeastaan suhtautuminen omaan itseen muuttuu. Aikuisten lasten sairastunut äiti ajattelee huojentuneena: onneksi lapsi pärjää jo omillaan. Mutta vaikka tulee vapaus omaan itseen, vastapainoksi tulee se lapsi, painopiste siis muuttuu. Ellei sitten äidinrakkaus ole loppunut, näitäkin tuntuu olevan. Puolisosta ei samassa tilanteessa ajattelisi "onneksi se pärjää omillaan", vaikka puolisoakin rakastaa. Toisaalta puolisosta on mahdollista olla vapaa.

Vierailija
54/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:30"]

[/quote]

[/quote]

Sellaista mitä ei ole koskaan tehnyt tai kokenut ei oikeastaan voi kaivata. Eli en tunne menettäneeni mitään koska jätin lapset tekemättä. Mutta lapsia tekevä ihminen on joskus ollut lapseton ja lasten myötä menettää sen onnen elämässään. :)

[/quote]

Mä olin käsittävinäni sun kirjoituksesta, että nelikymppisen ja sitä vanhemman velan elämä on ihan erilaista kuin kolmekymppisen lapsettoman - sitä olen kokeillut, enkä sitä kaipaa. Siihen vastasin.

Mä en koe, että olisin lapsia saatuani menettänyt mitään (esim. onnen), ennemmin olen ollut saamapuolella.

Vierailija
55/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin että lapsia tehdessään ihminen menettää lapsettomuuden onnen, vapauden. Ja kyllä, nelikymppisen elämä on erilaista kuin kolmekymppisen. Silloin meilläkään ei vielä ollut talo maksettuna, yritys oli vasta perustettu jne. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olemme velattomia (hah!) ja firma pyörii työntekijöiden toimesta lähes itsestään. Me voimme siis keskittyä pelkästään elämästä nauttimiseen.

Vierailija
56/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sekä lapsia hankkineita että vapaaehtoisesti lapsettomia. Itselläni ei ole lapsia, mutta luen silti mielelläni tämäntyyppisiä keskusteluja ja perhe-elämään liittyviä artikkeleita. Ei elämä välttämättä ole sen parempaa, oli lapsia tai ei, vain erilaista. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ei kai toisten valinnoista nyt tarvitse niin kauheasti vaivaa nähdä?

Vierailija
57/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:52"]

On eri asia elää lapsetonta elämää viisivuotiaana kuin viisikymmenvuotiaana.

[/quote]

Täytän tänä vuonna 50. Lapseni ovat yli kaksikymppisiä. Ei paljon lapset elämään vaikuta, mitä joskus kotona käyvät kuten muutkin sukulaiset käyvät kylässä.  Omillaan ihan ovat ja omilla tuloillaan pärjäävät. 

Minä tunnen muutaman, jotka ovat sanoneet etteivät halua lapsia. Mm. sukulaistytön, joka sitten päälle kolmikymppisenä meni naimisiin ja lapsi tuli hoitojen jälkeen. Eikös Marita Taavitsainenkin ilmoittautunut joskus velaksi ja nyt nelikymppisinä päälle on pienet lapset.

Minä itsekin olin parikymppisenä sitä mieltä ettei lapsia. Muutin mieltäni aika pian, koska elämä oli vain työntekoa. En minä niitä muistoja, kun oltiin äitienpäivänä laavulla paistamassa makkaraa ja syömässä lapsen lahjaksi antamaa, hoidossa hoitajien avustuksella tehtyä kuivakakkua, kaipaa vaihtaa mihinkään lomaseikkailumuistoon. Joillekin on vaikea tajuta, että kaikki eivät ole matkustelijatyyppiä. Joskus käydään, mutta ei tarvitse yhtenään päästä. Ei edes nyt. Minä olen luontoihminen ja rakastan Suomen luontoa. Sinne on helppo ottaa vauvakin mukaan, kun varustautuu oikein. 

Vierailija
58/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:39"]

Tarkoitin että lapsia tehdessään ihminen menettää lapsettomuuden onnen, vapauden. Ja kyllä, nelikymppisen elämä on erilaista kuin kolmekymppisen. Silloin meilläkään ei vielä ollut talo maksettuna, yritys oli vasta perustettu jne. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olemme velattomia (hah!) ja firma pyörii työntekijöiden toimesta lähes itsestään. Me voimme siis keskittyä pelkästään elämästä nauttimiseen.

[/quote]

Ai sitä tarkoitit. No, ei edelleenkään kuulosta tutulta omassa elämässä. Me ollaan muuten velattomia paljon aikaisemmin kuin kymmenen vuoden kuluttua, vaikka meillä lapsia onkin.

Tuota "vapautta" voi ihan hirveästi toistella, mutta suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin ihan hirveästi kytköksiä ja velvollisuuksia, jotka pidättelevät: on työ, omaisuutta (auto, talo, mökki, vene, prätkä, metsää jne.), perhettä (jos ei lapsia, niin esim. vanhemmat ja sisarukset), ystäviä, lemmikkejä ja muita eläimiä, harrastuksia, puoliso jne. Kaikkia sellaisia asioita, joita ei voi jättää hetken mielihalusta. Toki on varmasti joitakuita sellaisia yksilöitä, joiden omaisuus mahtuu jääkiekkokassiin ja jotka hankkivat elantonsa lyhyistä työsuhteista, jotta aina olisi vapaa tekemään juuri sitä, mitä sillä hetkellä haluaa, mutta heitä on vähän. Jos on lähtenyt mukaan yhteiskunnan oravanpöyrään velvollisuuksineen (mutta myös oikeuksineen), ei ihan hirveästi kannata toitottaa vapautta. Se kun on hyvin suhteellinen käsite.

Vierailija
59/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:40"]

Ymmärrän hyvin sekä lapsia hankkineita että vapaaehtoisesti lapsettomia. Itselläni ei ole lapsia, mutta luen silti mielelläni tämäntyyppisiä keskusteluja ja perhe-elämään liittyviä artikkeleita. Ei elämä välttämättä ole sen parempaa, oli lapsia tai ei, vain erilaista. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ei kai toisten valinnoista nyt tarvitse niin kauheasti vaivaa nähdä?

[/quote]

Palstavelan täytyy kuitenkin ketju toisensa jälkeen todistella, että juuri hänen elämänsää on ihanaa, kun muiden on ihan paskaa.

Vierailija
60/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on kiintoisaa keskustelua. En ikinä unohda, kuinka isosiskoni sanoi minulle: "Muista, että niitä lapsia ei sitten ole pakko hankkia, vaikka kaikki muut niin tekevät. Elämä voi olla oikein hyvää ilman lapsia, kyllä niin moni asia jää sitten tekemättä, kun lapset on siinä. Eihän niitä sitten pois enää antaisi, mutta jos niitä ei tule ollenkaan, niin voi tulla paljon muuta tilalle." Hämmästelin vähän, koska siskoni oli ja on erittäin äidillinen ja äitiyteen omistautunut nainen, nyt jo viiden lapsen mummo. Pitäisi kysyä, vieläkö hän on samaa mieltä kuin 15 vuotta sitten. Minä allekirjoitan hänen sanansa oman 13-vuotisen ja kaksinkertaisen äitiyskokemukseni perusteella. Myös sanonta "isot lapset, isot murheet" pitää paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän