Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä saattaa järkyttää joitakin vapaaehtoisesti lapsettomia

Vierailija
25.04.2014 |

Lapsia saaneet ihmiset olivat ennen lapsettomia! Eli kun synnyin, mullakaan ei ollut sitä lasta valmiiksi. Joten tiedän kyllä miltä lapseton elämä tuntuu, kun saa tehdä mitä huvittaa ja saa käyttää palkkansa vain itseensä. Siksi on vähän huvittavaa lukea velojen vakuuttelua täällä siitä, miten olen valinnut väärin ja kyllä heidän elämänsä on niin paljon kivempaa. Olen kokenut lapsettoman elämäntavan ja silti valitsin jatkaa toisin. Mitä sitten?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:16"]

Miksi sitten velat käy Vauva-palstalla? En mäkään käy esim. koirapalstalla riehumassa, etten ole koskaan halunnut koiraa ja mun elämä on niin paljon helpompi kuin teidän, joiden kaikki aika ja raha menee huonosti käyttäytyviin haisuleihin.

[/quote]

Taas tämä kulunut ihmettely... No kuule, mietipä sitä :)

[/quote] no ilmeisesti ovat kuitenkin epävarmoja valinnastaan, kun pitää tarkastella vauvapalstaa. Koska ei mullakaan ole tarvetta koirapalstoille, pienoismallien rakennus-sivuille tai muullekaan, mikä ei mua kiinnosta.

[/quote]

Tämä palsta on kaikkea muuta kuin VAUVA-palsta. Tämä on Suomen vilkkain ja suosituin yleiskeskustelupalsta, jota siteerataan milloin radiossa, milloin telkussa. Täällä heiluu kaikenikäistä ja kaikissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Kumma jos sinä et sitä ole tiennyt, vaikka täällä aikaasi vietät.

Vierailija
22/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:59"]

Hieman naiivia tuo argumentointisi.

[/quote]

Osoitat kommentillasi, ettet tiedä, mitä vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa. Ei se meinaa sitä, että haluaa lapsia "ehkä joskus tulevaisuudessa" vaan sitä, että ei halua lapsia ollenkaan. Harva noin 20-vuotias haluaa vielä lapsia, mutta ei se vielä tee heistä vapaaehtoisesti lapsettomia.

[/quote]

tietääkseni tiedän. en halunnut lapsia 20-vuotiaana, en 25-vuotiaana. en 30-vuotiaana, en 35-vuotiaana.

37-vuotiaana ajattelin toisin. Ajattelin, että jos lapsi tulee, niin se on mukava asia. Ja niin olikin. Oli mukava saada lapsi, mukava tulla äidiksi. Samoin oli pari vuotta myöhemmin mukava saada toinen ja kolmaskin lapsi.

Nyt olen lähempänä 50 vuotta ja yhä on mukavaa että on lapset.

Oli mukavaa silloin aikoinaan, kun minulla ei ollut omasta halustani lapsia. Se ei ollut niin mukavaa, että yksi ihana suhde meni poikki, koska en lapsia halunnut. Joten pelkkää iloa ei tuo vapaaehtoinen lapsettomuus minulle tuottanut.

Sen sijaan tämä äitiys on huolineenkin tuottanut iloa. Ilo toki on sellaista erilaista, kuin mitä lapsettomana koki. Näin äitinä on ilossa surua ja huolta, mutta toisaalta jokaisessa surussa ja murheessakin on iloa.

Jos sinä et lapsia halua, niin hyvä. ole onnellinen, että eltä Suomessa ja niitä sinun ei täällä tarvitse hankkia. Älä kuitenkaan ajattele, että valintasi olisi kaikille se paras ja ainoa oikea. todellisen onnellisuuden tuntee siitä, että sitä ei tarvitse koko ajan olla perustelemassa toisille.

[/quote]

No sittenhän sinä et ole onnellinen kun täällä perustelet :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:33"]

[/quote]

Osoitat kommentillasi, ettet tiedä, mitä vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa. Ei se meinaa sitä, että haluaa lapsia "ehkä joskus tulevaisuudessa" vaan sitä, että ei halua lapsia ollenkaan. Harva noin 20-vuotias haluaa vielä lapsia, mutta ei se vielä tee heistä vapaaehtoisesti lapsettomia.

[/quote]

tietääkseni tiedän. en halunnut lapsia 20-vuotiaana, en 25-vuotiaana. en 30-vuotiaana, en 35-vuotiaana.

37-vuotiaana ajattelin toisin. Ajattelin, että jos lapsi tulee, niin se on mukava asia. Ja niin olikin. Oli mukava saada lapsi, mukava tulla äidiksi. Samoin oli pari vuotta myöhemmin mukava saada toinen ja kolmaskin lapsi.

Oli mukavaa silloin aikoinaan, kun minulla ei ollut omasta halustani lapsia. Se ei ollut niin mukavaa, että yksi ihana suhde meni poikki, koska en lapsia halunnut. Joten pelkkää iloa ei tuo vapaaehtoinen lapsettomuus minulle tuottanut.

Sen sijaan tämä äitiys on huolineenkin tuottanut iloa. Ilo toki on sellaista erilaista, kuin mitä lapsettomana koki. Näin äitinä on ilossa surua ja huolta, mutta toisaalta jokaisessa surussa ja murheessakin on iloa.

Jos sinä et lapsia halua, niin hyvä. ole onnellinen, että eltä Suomessa ja niitä sinun ei täällä tarvitse hankkia. Älä kuitenkaan ajattele, että valintasi olisi kaikille se paras ja ainoa oikea. todellisen onnellisuuden tuntee siitä, että sitä ei tarvitse koko ajan olla perustelemassa toisille.

[/quote]

[/quote]

Vastasin kysymykseesi. Ja tähän ketjuun vastaan nyt toisen kerran.

Vierailija
24/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vastasin kysymykseesi. Ja tähän ketjuun vastaan nyt toisen kerran.

[/quote]

Niinhän me muutkin täällä vastaillaan kysymyksiin ja keskustellaan. 

Vierailija
25/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhemmista ei ole ollut koskaan vapaaehtoisesti lapsettomia.

Vierailija
26/98 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa mä olin vela 36-vuotiaaksi saakka enkä aikonut koskaan tulla raskaaksi. Sitten tulin vahingossa ja päätin pitää lapseni kun ei ollut kuin itsekkäitä syitä olla pitämättä. paras päätös elämässäni. Äidin ja lapsen rakkaus nyt vain on jotain ihmeellistä jota ei voi ymmärtää ellei sitä itse koe. Siten ymmärrän veloja, he eivät tiedä mitä heidän elämästään puuttuu. Voisin olla samassa jamassa.

Vierailija
27/98 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa mä olin vela 36-vuotiaaksi saakka enkä aikonut koskaan tulla raskaaksi. Sitten tulin vahingossa ja päätin pitää lapseni kun ei ollut kuin itsekkäitä syitä olla pitämättä. paras päätös elämässäni. Äidin ja lapsen rakkaus nyt vain on jotain ihmeellistä jota ei voi ymmärtää ellei sitä itse koe. Siten ymmärrän veloja, he eivät tiedä mitä heidän elämästään puuttuu. Voisin olla samassa jamassa.

Vierailija
28/98 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkyttänyt ;) .

Olen vapaaehtoisesti lapseton ja mulla ei oo mitään tarvetta vaatia muilta samaa. Monilla kavereilla on lapsia eikä ärsytä mua lainkaan. Ikää on nyt 35 eli muutama vuosi aikaa muuttaa mieltä, tosin ei tunnu siltä.

Adoptoisin toki mielelläni lapsen ehkä myöhäisemmällä iällä. 

Olen päätynyt lapsettomuuteen (naimisissa olen) koska elämäntilanteeni on vaikea, molemmat opiskelee, huono talous jne ja lisäksi mulla on eräs periytyvä sairaus. 

Vierailija
29/98 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:03"]

Velat, ei teidän tarvitse koko ajan perustella lapsettomuuttanne, kun ei se oikeasti koko maailmaa kiinnosta. En minäkään kulje ympäriinsä perustelemassa, miksi minulla ON lapsia. 

[/quote]

Sepä se kun teidän lisääntyjien ei tarvitse mitään perustella, koskaan.

Oikeasti tulisi olla pakollista suorittaa vanhemmuus-kurssi ennen lasten hankintaa. Siinä tulisi perustella kattavasti miksi haluaa äidiksi/isäksi. Kuten adoptioprosessissa.

[/quote]

Tämä on huono. Vanhemmuuteen ei tarvitse eikä pitäisi suhtautua ylimitoitetun vakavasti, se sille lapselle pahaksi on. Ajattelin itse joskus nuorena noin, ja meinasi jäädä lapset hankkimatta kun kuvittelin, että vanhemman pitää olla täydellinen.

Vierailija
30/98 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:53"]

Velat, ei teidän tarvitse koko ajan perustella lapsettomuuttanne, kun ei se oikeasti koko maailmaa kiinnosta. En minäkään kulje ympäriinsä perustelemassa, miksi minulla ON lapsia. 

[/quote]

Oikeasti tulisi olla pakollista suorittaa vanhemmuus-kurssi ennen lasten hankintaa. Siinä tulisi perustella kattavasti miksi haluaa äidiksi/isäksi. Kuten adoptioprosessissa.

[/quote]

Tämä on huono. Vanhemmuuteen ei tarvitse eikä pitäisi suhtautua ylimitoitetun vakavasti, se sille lapselle pahaksi on. Ajattelin itse joskus nuorena noin, ja meinasi jäädä lapset hankkimatta kun kuvittelin, että vanhemman pitää olla täydellinen.

[/quote]

Eihän kukaan voi olla täydellinen, mutta joskus tulee kyllä mieleen ettei kaikkien olisi kannattanut lisääntyä.

Vierailija
31/98 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:30"]

[/quote]

Et ole koskaan ollut vela. Vela olisi tehnyt abortin, sillä lapseton elämä on tärkeintä.

Vierailija
32/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

samaa mieltä! Olen 2 lapsen äiti ja usein mietin, että minusta ei kaikesta kovasta yrittämisestä huolimatta taida olla tähän hommaan. 

Vierailija
33/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:57"]

En saanut lasta vielä 6 vuotiaanakaan, eikä minulla asu lapsia enää kotona, kun olen 50. Ei se pikkulapsiaika kestä ikuisesti, ellei tee miljoonaa kakaraa. Saan siis kokea lapsiperhe-elämän ja "vapaan" elämän vuorotellen.

[/quote]

Vitut sä ole koskaan vapaa jos olet äiti. Tai sitten olet huono äiti.

[/quote]

Tarkoitatko esim. että oma äitisi tehtävä hänen kuolemaansa saakka on palvella sinua? Että oma äitisi ei ole koskaan vapaa sinusta, hänen elämäntehtävänsä on olla äitikahleissa, koska sai sinut? Jos oma äitisi joskus vaikka kieltäytyy sinun auttamisestasi vaikka ikkunoidenpesussa, hän on "huono äiti"?

[/quote]

Mun äitini sanoi mulle, että aina sitä kantaa huolta lapsistaan vaikka olisivat aikuisia jo. Eli siinä mielessä äidit eivät ole koskaan vapaita (tai jos niin väittävät, eivät ole koskaan lapsistaan välittäneetkään).

[/quote]

Juuri näin se on. Kahdeksankymppinen mummoni huolehtii kuusikymppisestä äidistäni, hössöttää ja holhoaa... :)

Vierailija
34/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä vastakkainasettelu kumpuaa? Miksi tätä lapsellinen/lapseton kuviota jaksetaan veivaa päivästä toiseen vuodesta toiseen... Jokainen tekee päätöksensä ja suurinosa ihmistä on tyytyväisiä päätökseensä, oli se sitten kumpi tahansa. Itse sain esikoiseni vasta 32-vuotiaana ja vielä kaksikymppisenä luulin että en lapsia halua. Kas kummaa, kun vuodet vierivät niin kaipaus lapseen heräsi. En tietysti vaihtaisi tätä nyt poiskaan mutta ymmärrän täysin heitä jotka eivät lapsia tee. Elämä on ns. helpompaa ilman jälkikasvua, se on fakta. Silti omistani en ikinä luopuisi ja koen että elämäni sai suuremman merkityksen lapsien myötä.

Vierailija
35/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän kukaan voi olla täydellinen, mutta joskus tulee kyllä mieleen ettei kaikkien olisi kannattanut lisääntyä.

[/quote]

Tuollaisen ajattelun takia vain ne tunnolliset ja asiat tosissaan ottavat jättävät lisääntymättä. Eikä etukäteen voi tietää kenestä tulee hyvä vanhempi. En itse aikoinani olisi todellakaan laittanut rastia ruutuun kohtaan 'olen äitityyppiä'.

Vierailija
36/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:55"]

Et voi tietää miltä tuntuu elää vapaaehtoisesti lapsettomana, kun tietää ettei koskaan elämässään halua lapsia. Se on eri asia kuin olla parikymppisenä lapseton ja tietää että joskus niitä lapsia tulee.

[/quote]

No kumma juttu, kyllä minä elin velana melkein 30-vuotiaaksi asti. Sitten löysin elämäni miehen, ja ensimmäisen kerran koskaan mielessäni kävi, että voisin tehdä lapsia. En ollut koskaan potenut vauvakuumetta, en pitänyt lapsista ja aioin elää elämäni erittäin tyytyväisenä lapsettomana. Mutta tämän miehen myötä elämäni muuttui sellaiseksi, että aloin haluta lapsia ja saimmekin kaksi aivan ihanaa lasta!

Pointtini ei ole, että kaikki velat tekisivät lapsia jos... Ei. Minulla se nähtävästi oli kiinni siitä, etten ollut kohdannut oikeanlaista miestä, tai ehkä ajoitus oli sille oikea. Minä kuitenkin olen kokenut mielestäni aika pitkälle kummatkin elämäntyylit, ja olen enemmän kuin tyytyväinen nykyiseen elämääni, mutta niimpä olisin varmasti lapsettomanakin.

Vierailija
37/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:51"]

Lapsia saaneet ihmiset olivat ennen lapsettomia! Eli kun synnyin, mullakaan ei ollut sitä lasta valmiiksi. Joten tiedän kyllä miltä lapseton elämä tuntuu, kun saa tehdä mitä huvittaa ja saa käyttää palkkansa vain itseensä. Siksi on vähän huvittavaa lukea velojen vakuuttelua täällä siitä, miten olen valinnut väärin ja kyllä heidän elämänsä on niin paljon kivempaa. Olen kokenut lapsettoman elämäntavan ja silti valitsin jatkaa toisin. Mitä sitten?

[/quote]

Tämä saattaa järkyttää sua: Ihmisillä on erilaiset täyttymykset. On niitäkin jotka vinkuu että lapset on pilanneet elämän. Mua hieman jo kyllästyttää nämä omalla kokemuksella pätijät kun on kyse yksilöllisistä asioista. Sinä olet ollut lapseton, selvä. Mutta sinä et ole ollut minä.

Vierailija
38/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä en kulje ympäriinsä perustelemassa mitään. Tämä on avaus joka kyseenalaistaa valintani, täällä perustelen. Miten se on sulta pois?

Vierailija
39/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuollaisen ajattelun takia vain ne tunnolliset ja asiat tosissaan ottavat jättävät lisääntymättä. Eikä etukäteen voi tietää kenestä tulee hyvä vanhempi. En itse aikoinani olisi todellakaan laittanut rastia ruutuun kohtaan 'olen äitityyppiä'.

[/quote]

No et sitten yhtään yleistänyt? Kyllä lisääntymättä jättävät ihan samalla tavalla ne ei-tunnolliset ja huithapelit. Samoin kuin erittäin tunnolliset ja vanhemmuuteen vakavasti suhtautuvat ihmisetkin lisääntyvät.

Harvalle minunkaan ystäväpiirissäni lastenhankinta on ollut pikainen päätös tai koskamuutkintekevät-tasoinen ajatus, vaan kyllä sitä on ihan rehellisesti ja realistisesti puitu, että onko vanhemmuuteen fyysiset, psyykkiset, emotionaaliset ja taloudelliset edellytykset. Kyllä minusta kannattaa olla realistinen, kukaan meistä ei ole täydellinen, mutta perusedellytykset on syytä olla kohdillaan.

Vierailija
40/98 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:51"]

[/quote]

En ole koskaan vakuuttanut kenellekään, että minun elämäntapani on se ainoa oikea tai että he ovat valinneet väärin. Niin kauan kun kukaan ei satuta toisia, niin minulla ei ole mitään oikeutta arvostella kenenkään elämänvalintoja, kuten ei heilläkään minun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi