Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä saattaa järkyttää joitakin vapaaehtoisesti lapsettomia

Vierailija
25.04.2014 |

Lapsia saaneet ihmiset olivat ennen lapsettomia! Eli kun synnyin, mullakaan ei ollut sitä lasta valmiiksi. Joten tiedän kyllä miltä lapseton elämä tuntuu, kun saa tehdä mitä huvittaa ja saa käyttää palkkansa vain itseensä. Siksi on vähän huvittavaa lukea velojen vakuuttelua täällä siitä, miten olen valinnut väärin ja kyllä heidän elämänsä on niin paljon kivempaa. Olen kokenut lapsettoman elämäntavan ja silti valitsin jatkaa toisin. Mitä sitten?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia elää lapsetonta elämää viisivuotiaana kuin viisikymmenvuotiaana.

Vierailija
2/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää miltä tuntuu elää vapaaehtoisesti lapsettomana, kun tietää ettei koskaan elämässään halua lapsia. Se on eri asia kuin olla parikymppisenä lapseton ja tietää että joskus niitä lapsia tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lasta vielä 6 vuotiaanakaan, eikä minulla asu lapsia enää kotona, kun olen 50. Ei se pikkulapsiaika kestä ikuisesti, ellei tee miljoonaa kakaraa. Saan siis kokea lapsiperhe-elämän ja "vapaan" elämän vuorotellen.

Vierailija
4/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin myös äidit ja isät ovat joskus eläneet ilman lapsia. Tuleville vanhemmille tämä aika on kuitenkin vain välivaihe ennen perheen perustamista. Hyvin harvat ovat koskaan kokeneet vapaaehtoisesti lapsettoman elämää, jota eletään tietoisena ja tyytyväisenä siitä, että lapsia ei ole eikä tule. Aivan kuten lasten saaminen muuttaa perspektiiviä elämään, sitä muuttaa myös kokemus lapsettomuudesta. Se on tunne siitä, että mielekkään elämän ainekset ovat jo tässä eikä elämässä ole mitään sellaista tyhjiötä, jonka lapsi voisi täyttää. Enpä usko, että kovin monella vanhemmalla on tästä omakohtaista kokemusta.

Vierailija
5/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jee kun oli taas älykäs, kertakaikkisen nerokas aloitus.

Vierailija
6/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:57"]

En saanut lasta vielä 6 vuotiaanakaan, eikä minulla asu lapsia enää kotona, kun olen 50. Ei se pikkulapsiaika kestä ikuisesti, ellei tee miljoonaa kakaraa. Saan siis kokea lapsiperhe-elämän ja "vapaan" elämän vuorotellen.

[/quote]

Vitut sä ole koskaan vapaa jos olet äiti. Tai sitten olet huono äiti.

Vierailija
7/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

i se pikkulapsiaika kestä ikuisesti, ellei tee miljoonaa kakaraa. Saan siis kokea lapsiperhe-elämän ja "vapaan" elämän vuorotellen.

[/quote]

Tässä on ilmeisesti ajatuksena, että isoksi kasvaneet lapset hyvittävät pikkulapsiajan hankaluudet helppoudellaan ja omatoimisuudellaan. Vanhempien lasten kanssa puuhailu ja oman vapauden lisääntyminen onkin varmaan hyvä porkkana monelle, joka todella haluaa jakaa elämänsä omien lasten kanssa. Vapaaehtoisesti lapseton ei kuitenkaan tyypillisesti halua sen enempää vauvaa, taaperoa kuin teiniäkään holhokikseen. Yksikään myöhempi ikäkausi ei näin ollen tarjoa sellaista palkintoa, joka tekisi lapsen hankkimisesta kannattavaa.

Vierailija
8/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:55"]

Et voi tietää miltä tuntuu elää vapaaehtoisesti lapsettomana, kun tietää ettei koskaan elämässään halua lapsia. Se on eri asia kuin olla parikymppisenä lapseton ja tietää että joskus niitä lapsia tulee.

[/quote]

En minä ole parikymppisenä tiennyt että lapsia tulee. Miiten siitä voisi olla varma? Miten voi olla varmasiitä, että löytää hyvän isäehdokkaan ja että kumpikaan ei ole lapseton? Ja puhumattakaan siitä, että tietää, että haluaa lapsia myöhemmin?

Hieman naiivia tuo argumentointisi.

Vierailija
9/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et sä ole koskaan enää "vapaa" sen jälkeen kun olet saanut lapsen. Loppuuko se huolehtiminen muka pikkulapsiajan jälkeen? Päinvastoin.

Vierailija
10/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi ole mikään lelu.

Vierailija
11/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lapseton elämä ei ole sitä, että lapset ovat lentäneet pesästä. Se on elämää, johon lapset eivät kuulu. Ei ole sellaista ihmistä, jota täytyy tukea henkisesti ja taloudellisesti tai jonka elämänvaiheita seurataan. Ei ole myöskään mahdollisuutta tulla isovanhemmaksi. Se on itsenäistä elämää, jossa eletään vain itselle ja mahdollisesti puolisolle. Omia valintoja ei tarvitse koskaan peilata siihen, mitä lapset siitä ajattelevat. Voinko myydä kesämökin? Voinko lähteä vuodeksi Kanadaan?

Vierailija
12/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan hyvä pointti mutta olit ilmeisesti jotenkin tyytymätön elämääsi koska hankit lapsia. Me velat ei olla eikä meitä kiinnostaa ottaa riskiä ja katsoa mitä tapahtuu.

Vierailija
13/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:59"]

[/quote]

Osoitat kommentillasi, ettet tiedä, mitä vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa. Ei se meinaa sitä, että haluaa lapsia "ehkä joskus tulevaisuudessa" vaan sitä, että ei halua lapsia ollenkaan. Harva noin 20-vuotias haluaa vielä lapsia, mutta ei se vielä tee heistä vapaaehtoisesti lapsettomia.

Vierailija
14/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten velat käy Vauva-palstalla? En mäkään käy esim. koirapalstalla riehumassa, etten ole koskaan halunnut koiraa ja mun elämä on niin paljon helpompi kuin teidän, joiden kaikki aika ja raha menee huonosti käyttäytyviin haisuleihin.

Vierailija
15/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi uusi elämä yli 30 vuotiaana, kun todella sisäistin ajatuksen ettei lapsia ole todellakaan mikään pakko hankkia.

Se onnen ja riemun tunne oli uskomatonta! :D

Ahdistus väistyi ja voin sydämestäni sanoa, että kiitän lapsettomuuttani joka päivä. Nautin elämästäni sisäisellä tasolla huomattavasti enemmän kuin ennen. 

Vierailija
16/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:16"]

Miksi sitten velat käy Vauva-palstalla? En mäkään käy esim. koirapalstalla riehumassa, etten ole koskaan halunnut koiraa ja mun elämä on niin paljon helpompi kuin teidän, joiden kaikki aika ja raha menee huonosti käyttäytyviin haisuleihin.

[/quote]

Taas tämä kulunut ihmettely... No kuule, mietipä sitä :)

Vierailija
17/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten velat käy Vauva-palstalla?

[/quote]

Tämä kysymys esitetään kerran päivässä. Kokeilepa hakua.

Vierailija
18/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote] no ilmeisesti ovat kuitenkin epävarmoja valinnastaan, kun pitää tarkastella vauvapalstaa. Koska ei mullakaan ole tarvetta koirapalstoille, pienoismallien rakennus-sivuille tai muullekaan, mikä ei mua kiinnosta.

Vierailija
19/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:59"]

[/quote]

Osoitat kommentillasi, ettet tiedä, mitä vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa. Ei se meinaa sitä, että haluaa lapsia "ehkä joskus tulevaisuudessa" vaan sitä, että ei halua lapsia ollenkaan. Harva noin 20-vuotias haluaa vielä lapsia, mutta ei se vielä tee heistä vapaaehtoisesti lapsettomia.

[/quote]

tietääkseni tiedän. en halunnut lapsia 20-vuotiaana, en 25-vuotiaana. en 30-vuotiaana, en 35-vuotiaana.

37-vuotiaana ajattelin toisin. Ajattelin, että jos lapsi tulee, niin se on mukava asia. Ja niin olikin. Oli mukava saada lapsi, mukava tulla äidiksi. Samoin oli pari vuotta myöhemmin mukava saada toinen ja kolmaskin lapsi.

Nyt olen lähempänä 50 vuotta ja yhä on mukavaa että on lapset.

Oli mukavaa silloin aikoinaan, kun minulla ei ollut omasta halustani lapsia. Se ei ollut niin mukavaa, että yksi ihana suhde meni poikki, koska en lapsia halunnut. Joten pelkkää iloa ei tuo vapaaehtoinen lapsettomuus minulle tuottanut.

Sen sijaan tämä äitiys on huolineenkin tuottanut iloa. Ilo toki on sellaista erilaista, kuin mitä lapsettomana koki. Näin äitinä on ilossa surua ja huolta, mutta toisaalta jokaisessa surussa ja murheessakin on iloa.

Jos sinä et lapsia halua, niin hyvä. ole onnellinen, että eltä Suomessa ja niitä sinun ei täällä tarvitse hankkia. Älä kuitenkaan ajattele, että valintasi olisi kaikille se paras ja ainoa oikea. todellisen onnellisuuden tuntee siitä, että sitä ei tarvitse koko ajan olla perustelemassa toisille.

Vierailija
20/98 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote] no ilmeisesti ovat kuitenkin epävarmoja valinnastaan, kun pitää tarkastella vauvapalstaa. Koska ei mullakaan ole tarvetta koirapalstoille, pienoismallien rakennus-sivuille tai muullekaan, mikä ei mua kiinnosta.

[/quote]

Jos sulle tulee parempi mieli niin voithan sinä noin kuvitella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi