Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kaverin ruokailut meillä

Vierailija
08.12.2020 |

Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.

Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.

Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.

Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.

Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.

Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.

Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.

Miten ratkaisisitte tilanteen?

Kommentit (568)

Vierailija
221/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleenkin töissä, eli en pysty tänne joka käänteessä vastaamaan. Provo tämä ei ole.

Joitain kertoja on ollut niin, että kun kaupassa käydessämme olemme suunnitelleet seuraavien päivien ruokia, mies on sanonut, että ”ota huomioon, että Kaveri saattaa olla silloin meillä”. Tai että ”riittäähän siitä Kaverillekin”?

Olen näistä yhteyksissä ihan avoimesti valitellut, miten kallista on ostaa enemmän aineksia, mutta mies ei ole reagoinut tähän mitenkään. Mies kyllä osallistuu ruokakuluihin, mutta homma menee useimmiten niin, että hän on mukana viikonloppuisin tekemässä isompia ostoksia, ja viikolla käyn kaupassa hakemassa pienempiä juttuja, joita sitten kertyy. Kun huomautan, että kyllä hänkin voisi käydä päivän aikana kaupassa, jotta minun ei tarvitsisi käydä, mies vetoaa aina siihen, kuinka isot ostokset teki edellisenä viikonloppuna. Hän ei tunnu muistavan, että minä teen pieniä ostoksia koko ajan.

Nyt olen alkanut sanoa, että oletan tekemästäni ruoasta saatavan X määrän annoksia. Mutta viimeksi se ei auttanut.

Mies kyllä laittaa ruokaa melko usein, mutta useimmiten minä olen se, joka laittaa sellaisia lämpimiä ruokia joista riittää pidempään. Haluaisin kuitenkin syödä hyvin, enkä tinkiä myös omasta syömisestäni vain siksi, että mies syöttää ruokamme muille.

Ap

Vierailija
222/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks oma muija on sentään vanhan koulukunnan naisia, tuntuu olevan kultaakin kalliimpaa tänä päivänä. Tekee niin kun on sovittu, minä hoidan oman osuuteni sovitusti. Vaimo hoitaa kaikki kotityöt ja minulle se on normi varsinkin kun tavallaan makaan siitä hänelle, kun osallistun enemmän talouden kuluihin. En kestäisi vastaavaa paasaamista vastaavista asioista päivääkään. M42, varastopäällikkö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi pahaa ruokaa kun laitat, niin alkaa ilmainen syöttiläs tuomaan omat eväät.

Salaattia ja hapankaalia niin kiinnostus syömiseen loppuu miehillä. Aina niinä päivinä kun kaveri on, pelkkää salaattia. Jos ei toimi niin ei yhtään mitään ruokaa tarjolle.

Vierailija
224/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Mitäs siinä sitten iniset. Jos mies maksaa viikonloppuna ostamanne tarpeet, suunnittelet ruokalistan ja kauppalistan siten, että silloin ostatte kaiken. Viikolla haet vain tuoreet salaatit.

Se isompi satsi ruokaa tulee siinä kuin pienempikin. Itsellesi varatun annoksen jemmaat piiloon. Pakasteeseen, parvekkeelle tai vihanneslaatikkoon.

Henkilökohtaisesti murhaisin sen, joka on syönyt itselleni varatun ruoan, jota olen aikonut nälkäisenä töistä palatessa syödä.

Vierailija
225/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että kaveri on alkuvaiheessa miehen kanssa ottanut asian puheeksi, mutta mies on hövelinä kiellellyt ja painottanut, että asia on ihan ok.

Ongelma pitää selvittää miehen kanssa, ei miehen kaverin.

Vierailija
226/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleenkin töissä, eli en pysty tänne joka käänteessä vastaamaan. Provo tämä ei ole.

Joitain kertoja on ollut niin, että kun kaupassa käydessämme olemme suunnitelleet seuraavien päivien ruokia, mies on sanonut, että ”ota huomioon, että Kaveri saattaa olla silloin meillä”. Tai että ”riittäähän siitä Kaverillekin”?

Olen näistä yhteyksissä ihan avoimesti valitellut, miten kallista on ostaa enemmän aineksia, mutta mies ei ole reagoinut tähän mitenkään. Mies kyllä osallistuu ruokakuluihin, mutta homma menee useimmiten niin, että hän on mukana viikonloppuisin tekemässä isompia ostoksia, ja viikolla käyn kaupassa hakemassa pienempiä juttuja, joita sitten kertyy. Kun huomautan, että kyllä hänkin voisi käydä päivän aikana kaupassa, jotta minun ei tarvitsisi käydä, mies vetoaa aina siihen, kuinka isot ostokset teki edellisenä viikonloppuna. Hän ei tunnu muistavan, että minä teen pieniä ostoksia koko ajan.

Nyt olen alkanut sanoa, että oletan tekemästäni ruoasta saatavan X määrän annoksia. Mutta viimeksi se ei auttanut.

Mies kyllä laittaa ruokaa melko usein, mutta useimmiten minä olen se, joka laittaa sellaisia lämpimiä ruokia joista riittää pidempään. Haluaisin kuitenkin syödä hyvin, enkä tinkiä myös omasta syömisestäni vain siksi, että mies syöttää ruokamme muille.

Ap

En ole lukenut koko ketjua läpi, mutta perustakaa erillinen taloustili, johon molemmilla on kortti. Mies siirtää sinne hieman enemmän rahaa ja korvaa näin kaverin syömiset. Ei tarvitse riidellä, kumpi on maksanut mitäkin.

227/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda miestä jos asia on kuten kerroit, tai tehkää uudet säännöt.

Vierailija
228/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaas että tällänen oli vielä ihan normaalia 10 vuotta sitten. Nyt tehään taas kärpäsestä härkänen. Anna miesten syödä jos on nälkä! Kai säkin voit jotain tehä miehen mieliksi? Ja mistä sinä tiedät maksaako työkaveri ruoista vaikka ukolles?

Ehei ollut normaalia ennenkään. Jos nainen kokkaa kaikille, niin mies maksaa tarvikkeet. Mikäli kaveri on maksanut ruuista miehelle, niin miksi mies on pitänyt rahat itsellään? Sillehän ne kuuluu, joka on maksanut kaupassa.

Jos taloudessa on ennenkin ollut käytäntönä että nainen tekee ja ostaa ruuat nii miksi hyvää muuttamaan? Kyllä siinä toinenkin ukko hetken menee siivellä ei se montaa kymppiä kuussa tee. Ja eikö se nyt oo ihan sama kenelle maksetaan kun saman katon alla asutaan? Mies tienaa enemmän ja hoitaa varmasti talouden muita kuluja isommalla siivulla kun nainen, mikä tässä taas on ongelmana? Ilmeisesti nää miehen putkiaivot ei oo suunniteltu prosessoimaan tällästä turhan päivästä paskaa ku jonkun pitää se tienestikin tuoda taloon.

Vai että jonkun pitää tuoda tienesti taloon. Haloo, nyt ei eletä missään 50-luvun kotirouvakulttuurissa. Ap käy ihan samalla tavalla töissä ja tuo puolet siitä "tienestistä" kotiin.

Sanoiko ap jossain, että mies tienaa enemmän vai oliko tämäkin joku idioottimainen päätelmäsi? Entä missä luki, että mies hoitaa muita kuluja isommalla siivulla?

Vierailija
229/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä iso kattila kaurapuuroa, laita jääkaappiin kuivumaan..voi ahmatit hämmästyä lounasaikaan :DD

Vierailija
230/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se miehesi kaveri loisii ja lokkeilee teillä niin usein? Miksi ei ole kotonaan, jos kerran on vaimokin? Jos miehesi on sellainen tossukka, ettei pysty sanomaan kaverilleen, että hänen on osallistuttava kuluihin, jos aikoo syödä teillä, niin ryhdistäydy sinä ja sano hänelle suorat sanat.

Vierailija
231/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi kiinnostamaan, mitä ruokia syötte, jos yksi annos maksaa 5-7 e? (mikäli siis 3 x vko ruokailu maksaa 15-20 e). Tuleeko siitä erityisruokavaliosta useampi euro per annos lisähintaa?

En jaksanut koko ketjua selata, ehkä tätä jo joku muukin uteli... En ole itse varsinaisesti köyhä, mutta ehkä vähän köyhäilijä kuitenkin, kun kuulosti kohtalaisen isolta rahalta per annos :D

Vierailija
232/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
233/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti avioero on ainoa tie tilanteesta pois. Oppii ukko tekemään ruokansa.

Vierailija
234/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies maksaa ostokset viikonloppuna, niin kuluasiat ratkeaa niin että ostatte lähes kaiken silloin viikonloppuna. Teette listat etukäteen ja kyselet mieheltä että kuinka usein Kaveri on odotettavissa ruokailemaan ja paljonko hänelle pitäisi varata ruuan lisäksi hedelmiä, kahvia, patukoita ym. Keskustelkaa myös isompien ruuanvalmistusastioiden hankinnasta (mies maksaa) että saatte varmasti tarpeeksi isot annokset.

Itse käyt kaupassa sen lisäksi vain pari kertaa viikolla ostamassa salaattia ym tuoreita jotka ei säily viikkoa.

Jos tykkäät kokkaamisesta ja mies maksaa kaverin safkat nurisematta, tilanne voi olla lopulta aika ok. Toki voi myös olla että sinun aktiivinen otteesi kaverin ruokien maksattamisessa miehellä saa hänet heräämään tilanteeseen... ;)

Vierailija
235/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks oma muija on sentään vanhan koulukunnan naisia, tuntuu olevan kultaakin kalliimpaa tänä päivänä. Tekee niin kun on sovittu, minä hoidan oman osuuteni sovitusti. Vaimo hoitaa kaikki kotityöt ja minulle se on normi varsinkin kun tavallaan makaan siitä hänelle, kun osallistun enemmän talouden kuluihin. En kestäisi vastaavaa paasaamista vastaavista asioista päivääkään. M42, varastopäällikkö

Varastopäällikkö 😂

Vierailija
236/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja kuitit toki talteen isommista ja pienemmistä ostoksista että voitte alkaa niitä katselemaan sitten jos tulee kinaa sinun osuudestasi ruokakuluihin.

-236

Vierailija
237/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, hyvä teille, mutta teillä ei oletettavasti ole sama tilanne kuin ap:lla, joka käy myös ihan normaalisti töissä? Vai tekeekö sinun vaimosi täyttä työpäivää ja sen lisäksi tekee vielä kaikki kotityöt? Siinä tapauksessa ei voida enää puhua mistään vanhan koulukunnan naisesta, sillä sellainen olisi kyllä vaatinut miestä maksamaan kaiken, niin kuin kotirouvakulttuurissa tehdään.

Vierailija
238/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaas että tällänen oli vielä ihan normaalia 10 vuotta sitten. Nyt tehään taas kärpäsestä härkänen. Anna miesten syödä jos on nälkä! Kai säkin voit jotain tehä miehen mieliksi? Ja mistä sinä tiedät maksaako työkaveri ruoista vaikka ukolles?

Ehei ollut normaalia ennenkään. Jos nainen kokkaa kaikille, niin mies maksaa tarvikkeet. Mikäli kaveri on maksanut ruuista miehelle, niin miksi mies on pitänyt rahat itsellään? Sillehän ne kuuluu, joka on maksanut kaupassa.

Jos taloudessa on ennenkin ollut käytäntönä että nainen tekee ja ostaa ruuat nii miksi hyvää muuttamaan? Kyllä siinä toinenkin ukko hetken menee siivellä ei se montaa kymppiä kuussa tee. Ja eikö se nyt oo ihan sama kenelle maksetaan kun saman katon alla asutaan? Mies tienaa enemmän ja hoitaa varmasti talouden muita kuluja isommalla siivulla kun nainen, mikä tässä taas on ongelmana? Ilmeisesti nää miehen putkiaivot ei oo suunniteltu prosessoimaan tällästä turhan päivästä paskaa ku jonkun pitää se tienestikin tuoda taloon.

Vai että jonkun pitää tuoda tienesti taloon. Haloo, nyt ei eletä missään 50-luvun kotirouvakulttuurissa. Ap käy ihan samalla tavalla töissä ja tuo puolet siitä "tienestistä" kotiin.

Sanoiko ap jossain, että mies tienaa enemmän vai oliko tämäkin joku idioottimainen päätelmäsi? Entä missä luki, että mies hoitaa muita kuluja isommalla siivulla?

Kyllä jos mies tienaa 4500 ja nainen 1800 siinä on vissi ero. Se oli olettamukseni että jos maksaa enemmän akka vois olla hiljaa tälläsista asioista, ja näin vois hyvin olettaa kun tuloerot ovat tollaset. Mies tienaa yli puolet enemmän ja akka laskee joka kurkun hinnan minkä kaupasta kantaa kyllä mua sapettas.. M42 varastopäällikkö

Mutta kun mies nimenomaan EI maksa enemmän.

Vierailija
239/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.

En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..

Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.

Riippuu millaisissa puheväleissä olet miehen kanssa, mutta itse ottaisin suoraan asian puheeksi, jos ruoan kulutus on määrällisesti noin erilaista ja tuloero tuota luokkaa. En ymmärrä missä todellisuudessa on "reilua" maksaa faktisesti puolet ja puolet teidän tilanteessanne, eihän miehesikään voi niin ajatella. Toisaalta myös teet kaikki ostokset ja ruoat, niin en tiedä onko ylipäätään saumaa pyrkiä puhumaan tasapuolisuudesta hänen kanssaan?

Me ollaan sovittu, että kumpikin laittaa tietyn prosentin palkastaan yhteisiin menoihin.  Kaikki ei tästäkään mallista tykkää, mutta meillä toimii hyvin, kun on samansuuntainen ajatus siitä, mitä "yhteiset" menot kattaa. Edellyttää myös, että ei lähdetä nipottamaan liikaa jostain muutaman euron jutuista (esim. minä juon kahvia, mies ei ja sitten taas hän syö jotain ruoka-aineita joita minä en, ja nämä maksetaan kaikki yhteisistä rahoista silti).

Meidän molempien tulot on vaihdelleet yhteiselon aikana puolin ja toisin, niin on ollut selkeämpää ajatella sitä prosenttia kuin jotain kiveen hakattua euromäärää.

Vierailija
240/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, hyvä teille, mutta teillä ei oletettavasti ole sama tilanne kuin ap:lla, joka käy myös ihan normaalisti töissä? Vai tekeekö sinun vaimosi täyttä työpäivää ja sen lisäksi tekee vielä kaikki kotityöt? Siinä tapauksessa ei voida enää puhua mistään vanhan koulukunnan naisesta, sillä sellainen olisi kyllä vaatinut miestä maksamaan kaiken, niin kuin kotirouvakulttuurissa tehdään.

Nimenomaan ja jos naisesi käy töissä olet helvetin itsekäs hyväksikäyttäjä.