Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään provo. Olen töissä, joten en pysty notkumaan puhelimella koko ajan.
Ruoanlaitto on siis minulle oikeastaan myös harrastus, sillä etenkin erikoisruokavalioni myötä aloin kokeilla kaikenlaista. Pidän kokkaamisesta ja erilaisten reseptien kokeilusta. Miehellä on vähän sellainen ajatusmaailma, että minun tulisi olla imarreltu kun joku tykkää laittamastani ruoasta.
Mutta ei se, että pidän ruoanlaitosta tarkoita sitä, että haluaisin käyttää siihen ylimääräistä rahaa tai ryhtyä lounaskokiksi myös hänen kavereilleen.Meillä on ollut jo aiemmin vääntöä ruokaostoksista. Tilanne kun menee helposti siihen, että minä käyn kaupassa töistä tullessani, mutta kun mies tekee kotoa käsin töitä, hänen ei tule kuljettua samalla tavalla kaupan kautta. Yhtäkkiä saatan huomata, että mies ei ole käynyt viikkoon kaupassa, mutta minä olen käynyt monta kertaa. Olen yrittänyt lanseerata meille yhteistä ”ruokarahastoa” jonne kumpikin laittaisi saman summan kuukaudessa, mutta hän ei ole lämmennyt ajatukselle.
Mies on sanonut, että hänelle on kunnia-asia, että meillä saavat kaikki ruokaa, ja haukkunut minua ahneeksi ja halvaksi kun olen huomautettu kaverin säännöllisesti toistuvista ruokailuista meillä. Viimeksi sunnuntaina, kun tein laatikkoruokaa, sanoin miehelle painavasti, että oletan meidän syövän tästä kaksi kertaa, ja että odotan minulla olevan annos tätä jääkaapissa kun tulen töistä kotiin maanantaina. Kun jäljellä oli lähinnä rippeet, mies sanoi, että ”sinähän syöt muutenkin vähemmän” ja kertoi suorastaan dramaattisesti, miten he olivat hillinneet itseään ja ottaneet vähemmän kuin olisi tehnyt mieli, jotta minulle olisi jäänyt. 🙄
Miehen kaveri kyllä juo meillä myös monta kuppia kahvia/teetä päivässä, ja saatta syödä myös hedelmiä, välipalapatukoita yms. Olen monta kertaa löytänyt tyhjän laatikon kun olen aamulla hakenut itselleni välipalaa töihin otettavaksi, ja mies on kertonut antaneensa ostamiani myslipatukoita kaverilleen kun hänellä oli nälkä.
Kaikkein pahinta oli, kun mies oli syönyt minun syntymäpäiväkakkuni loppuun kaverinsa kanssa. Oletin saavani siitä vikan palasen illalla teen kanssa, mutta niin oli tyhjä lautanen odottamassa kun pääsin kotiin. Kuulemma jos kaapissa on kakkua, niin pitää siitä vieraalle tarjota. Minun olisi pitänyt olla iloinen, kun kaveri oli kehunut tekemääni kakkua...
Ap
MIKSI sinä katselet nurkissasi sikaa joka haukkuu sinua halvaksi (?!) ja antaa omaisuuttasi kaverilleen ja naureskelee perään.
Itselläni on eräs läheinen joka antaa perheen ulkopuolisille vaikka tuhkatkin pesästä saadakseen hyväksyntää, perheeltä ottaisi sitä varten kaiken mikä irti lähtee eikä kykene millään tasolla hyväksymään läheisten tarpeita. Myöhemmin tutustuin sellaiseen käsitteeseen kuin narsismi.
Siis nuo kaksi aikuista miestä käyttäytyy kuin meidän teinipoika, joka saattaa syödä kaapin tyhjäksi ajattelematta muita. Mutta häntä kyllä ojennetaan siitä, että muut pitää ottaa huomioon. Kuka tuon kaverin on kasvattanut, kun on noin huonot käytöstavat? Nolo kaveri
Lopeta kaupassa käynti sano että meni töissä pitkäksi ja olet väsynyt, et jaksa käydä. Aloitit uuden dieetin, että et syö enää iltaisin töiden jälkeen. Ole normaalisti. Katso mitä tapahtuu. Sano miehelle että menee kauppaan ja hoitaa kunniansa eli vieraidensa ruokailut. Käy kotimatkalla itse syömässä jossain. Sano että kävit kaverisi kanssa syömässä tms menoilla.
Ap:n tilanteessa en rupeaisi draamailemaan vaan vähin äänin tekisin helppoja sopparuokia herroille. Esim. hernekeitto itse valmistettuna maksaa tuskin mitään ja voi tehdä kerralla 5 litran kattilallisen. Leipää lisäksi.
Itse suosin tuota määrää, koska isoin kattilani vetää sen verran.
Toinen nopea ja riittoisa ruoka on pata/keitto punaisista linsseistä. Sekaan porkkanaa, sipulia ja valkosipulia, ehkä pienittyä parsakaalia ja iso pakkaus tomaattimurskaa, mausteita ja 1-2-3 kasvisliemikuutiota.
Itselle voi sitten tehdä omia ruokia, jotka voi piilottaa vaikka pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.
En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..
Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.
Eihän tuo tarjoaminen tasoita juuri mitään.
Ruokit pienellä palkallasi suuriruokaisen miehen, hänen suuriruokaisen kaverinsa ja vielä miehen lapsen. Miksi ihmeessä?
Mie voi maksaa kolme neljännestä ruokakuluista, käydä kaupassa ja kokata.
Et sinä ole orja, vaan vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Aina menee sairaammaks nää suomalaiset naiset ja tasa-arvo. Onneksi löysin Virosta kunnollisen suomalaisen mätisäkin tilalle. Heille on normaalia hoitaa koti ja ovat muutenkin ahkerampia kun suomi valaat. Eivät myöskään rupsahda ja läskisty kolmevitosena niin ku suomiharppu. Osaavat myös pysyä vaiti tarpeen vaatiessa :) M42, varastopäällikkö
Miehistä vain kolme neljästä on läskitursaita. :D
Melko vähän. ;)
Jäikö jokin hassu hymiö puuttumaan?
Jos sinä teet ruoat, niin eikö olisi reilua, että miehesi maksaisi ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina menee sairaammaks nää suomalaiset naiset ja tasa-arvo. Onneksi löysin Virosta kunnollisen suomalaisen mätisäkin tilalle. Heille on normaalia hoitaa koti ja ovat muutenkin ahkerampia kun suomi valaat. Eivät myöskään rupsahda ja läskisty kolmevitosena niin ku suomiharppu. Osaavat myös pysyä vaiti tarpeen vaatiessa :) M42, varastopäällikkö
Miehistä vain kolme neljästä on läskitursaita. :D
Melko vähän. ;)
Jäikö jokin hassu hymiö puuttumaan?
Piällikkö on Piällikkö, minkäs sille mahtaa
Trollinaisella on pitkä työpäivä.
Eikun hän on vuorotellen kaikki muut kommentoijat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että mitä ihmeen ruolaa ap tekee lounaalle? Hän kirjoittaa, että tuon kaverin ruokailuihin menee jopa 15-20e _viikossa_. Jos kaveri käy vaikka kolmena päivänä ja menee 15e, eli yhden kotona tehdyn lounaan hinta olisi 5e. Mikä tavallinen itse tehty lounasruoka maksaa 5e/annos? Olkoonkin vaikka mikä allergiavapaa ruoka, kyllä erikoisen kallista on.
En ole ap mutta olen pieniruokainen ja syön itse gluteenitonta, paljon prosessoimatonta luomua ja aika vähähiilihydraattisesti. Kaapissani on siis sellaista syötävää itseäni varten ja se maksaa. Jos taloudessa pyörisi pari piittaamatonta öykkäriä jotka syö kumpikin tuplasti sen mitä tyhjentelemässä kaappejani mielihalujensa mukaan nälkäänsä niin huhhei sitä kauppakeskua ja paljonko ruokaa saisi kärrätä kaupasta kun nuo huitaisi pari litraa luomumehua päivässä, jokusen patukan, leivän päällisinä luomujuustoa ja kotimaista kurkkua ja luomuraaka-aineita valmistetun ruoan johon ei ole käytetty makaronia, pastaa tms vatsan täytteeksi. Eikä koskaan tietäisi onko itselle mitään jäljellä vaan olisi pakko aina tuoda lisää kaikkea.
Alkuun ehkä ajattelisin että teen mielelläni ravitsevaa ruokaa rakkaalle ihmiselle samalla kuin itsellenikin ja että se on meidän juttu eikä haittaa jos hyvät raaka-aineet maksaa vähän enemmän meille kahdelle. Aika karmea ylläri olisi jos selviäisi ettei mies ymmärrä ruoan hinnasta mitään, pitää laittamaani ruokaa itsestäänselvänä ja esittelee sitä kavereilleen koskaan loppumattomana runsaudensarvena, kieltäytyy kaupassa käymisestä, kieltäytyy maksamasta omasta ruoastaan edes normaalin ruoan verran ja kutsuu kaverinsa tyhjentämään kaapit ja haukkuu perään ahneeksi ja ties miksi.
No paljonko sulla sitten tulee yhden annoksen hinnaksi keskimäärin arvioituna?
miksett syö erikoisruokaasi töissä ja sitten illalla vähän jyrsit riisikakkua peiton alla ennen nukkumaanmenoa ja et osta kauapast jääkappin mitään viikolla kun tiedät loisen olevan tulossa
Vierailija kirjoitti:
Trollinaisella on pitkä työpäivä.
Eikun hän on vuorotellen kaikki muut kommentoijat?
Alan pikkuhiljaa laittaa kimpsuja ja kampsuja kasaan ja köröttelemään täältä varastolta himaan. Johan täällä onki koko päivä neppailtu kiveksiä. Vaimo lupas ottaa suihin kotona. M42, Varastopäällikkö
Anna syödä. Mutta yks ehdoton sääntö oltava. Sinulle on oltava myös ruokaa tai sellainen valmistettuna kun tulet kotiin.
Ehdotan että alatte hoitamaan työpäivien lounaan niin, että sinä hankit töihin oman lounaan (voit ostaa esim. valmisruokaa) ja mies hankkii omansa joko itselleen tai kaverin kanssa yhdessä. Jos teillä on tapana syödä vielä lämmin iltaruoka, voitte tehdä sen miehen kanssa joko vuorotellen tai yhdessä, ja vain juuri sen verran kuin illalla syötte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaas että tällänen oli vielä ihan normaalia 10 vuotta sitten. Nyt tehään taas kärpäsestä härkänen. Anna miesten syödä jos on nälkä! Kai säkin voit jotain tehä miehen mieliksi? Ja mistä sinä tiedät maksaako työkaveri ruoista vaikka ukolles?
Ehei ollut normaalia ennenkään. Jos nainen kokkaa kaikille, niin mies maksaa tarvikkeet. Mikäli kaveri on maksanut ruuista miehelle, niin miksi mies on pitänyt rahat itsellään? Sillehän ne kuuluu, joka on maksanut kaupassa.
Jos taloudessa on ennenkin ollut käytäntönä että nainen tekee ja ostaa ruuat nii miksi hyvää muuttamaan? Kyllä siinä toinenkin ukko hetken menee siivellä ei se montaa kymppiä kuussa tee. Ja eikö se nyt oo ihan sama kenelle maksetaan kun saman katon alla asutaan? Mies tienaa enemmän ja hoitaa varmasti talouden muita kuluja isommalla siivulla kun nainen, mikä tässä taas on ongelmana? Ilmeisesti nää miehen putkiaivot ei oo suunniteltu prosessoimaan tällästä turhan päivästä paskaa ku jonkun pitää se tienestikin tuoda taloon.
Vai että jonkun pitää tuoda tienesti taloon. Haloo, nyt ei eletä missään 50-luvun kotirouvakulttuurissa. Ap käy ihan samalla tavalla töissä ja tuo puolet siitä "tienestistä" kotiin.
Sanoiko ap jossain, että mies tienaa enemmän vai oliko tämäkin joku idioottimainen päätelmäsi? Entä missä luki, että mies hoitaa muita kuluja isommalla siivulla?Kyllä jos mies tienaa 4500 ja nainen 1800 siinä on vissi ero. Se oli olettamukseni että jos maksaa enemmän akka vois olla hiljaa tälläsista asioista, ja näin vois hyvin olettaa kun tuloerot ovat tollaset. Mies tienaa yli puolet enemmän ja akka laskee joka kurkun hinnan minkä kaupasta kantaa kyllä mua sapettas.. M42 varastopäällikkö
Varastopäällikkö, jos menisit yhteen naisen kanssa joka tienaa enemmän kuin sinä, mutta tekee kuitenkin yhtä paljon työtunteja, niin olisiko ok, jos nainen vaatisi sinua tekemään kaikki kotityöt? Koska et tienaa yhtä paljon? Nainen myös käskisi sinun pitää turpasi kiinni asiasta jos toisesta, koska sinähän et mitään kunnon rahaa talouteen tuo. Tämä on juuri tätä, kun miehet ihmettelevät miksi ei löydy enää perinteisiä naisia, mutta tässä sen näkee miten niitä perinteisiä naisia oikeasti arvostetaan. Jos et tuo rahaa yhtä paljon kun mies, niin rouva on hyvä ja pysyy hiljaa. Naisen työ on roskaa jota ei arvosteta, vain miehen rahoilla ja niiden tuomalla vallalla on väliä.
Kotitöilöe ei ole minulla aikaa, juuri siksi on sovittu kyseinen järjestely, vain näin yhteinen kotimme on ja myös pysyy siistinä. Minä painan usein pitkää päivää varastolla, minusta tässä tilanteessa on kohtuullista, että vaimo hoitaa kotityöt koska tuon vähintään 80% talouden kuukausittaisista tuloista taloon. Järjestely sopii kyllä vaimolle. M42 varastopäällikkö
Monella ei olisi varaa olla suhteessa kanssasi vaan sanoisi heipat. Ei taloudellisesti eikä psyykkisen hyvinvoinnin kannalta. Nainen laittaa 80% panoksen omistamaasi asuntoon, siihenhän ne tulosi menevät, ja maksaisi vielä elantoakin. Nöyryytyksen höystämänä.
Voiko näin pihiä edes olla? Tai että tuota ei keskustelemalla saisi selvitettyä?
Ymmärrän kyllä hyvin myös miehen kannan,että haluaa tarjota ruuan myös kaverilleen. Olishan se nyt varsin tökeröä itse syödä ja olla tarjoamatta kaverillekin.
Toisekseen ymmärrän kyllä kaveriakin tässä,että jos on itse vaikka kieltäytynyt ruuasta ja ajatellut että syö sitten kun menee kotiin. Mutta jos ihan tarjoamalla tarjotaan niin kyllä minäkin söisin.
Enkä lähtisi mitään eväitä kuljettelemaan tai rahoja.
Kauanko tekevät yhdessä töitä? Eli onko koko päivän 8h teillä vai esim joitain tunteja,että periaatteessa voisivat kumpikin ruokailla sitten ennen/jälkeen töiden ja keittää vaikka vaan kahvit siinä töiden lomassa?
No mitä aiot AP tehdä? Ihan itsestään selvää, että olet tossukka kynnysmatto, jonka päälle kustaan ja vielä nauretaan siihen bonuksena. Ei kannata olla, jos vtuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaas että tällänen oli vielä ihan normaalia 10 vuotta sitten. Nyt tehään taas kärpäsestä härkänen. Anna miesten syödä jos on nälkä! Kai säkin voit jotain tehä miehen mieliksi? Ja mistä sinä tiedät maksaako työkaveri ruoista vaikka ukolles?
Ehei ollut normaalia ennenkään. Jos nainen kokkaa kaikille, niin mies maksaa tarvikkeet. Mikäli kaveri on maksanut ruuista miehelle, niin miksi mies on pitänyt rahat itsellään? Sillehän ne kuuluu, joka on maksanut kaupassa.
Jos taloudessa on ennenkin ollut käytäntönä että nainen tekee ja ostaa ruuat nii miksi hyvää muuttamaan? Kyllä siinä toinenkin ukko hetken menee siivellä ei se montaa kymppiä kuussa tee. Ja eikö se nyt oo ihan sama kenelle maksetaan kun saman katon alla asutaan? Mies tienaa enemmän ja hoitaa varmasti talouden muita kuluja isommalla siivulla kun nainen, mikä tässä taas on ongelmana? Ilmeisesti nää miehen putkiaivot ei oo suunniteltu prosessoimaan tällästä turhan päivästä paskaa ku jonkun pitää se tienestikin tuoda taloon.
Vai että jonkun pitää tuoda tienesti taloon. Haloo, nyt ei eletä missään 50-luvun kotirouvakulttuurissa. Ap käy ihan samalla tavalla töissä ja tuo puolet siitä "tienestistä" kotiin.
Sanoiko ap jossain, että mies tienaa enemmän vai oliko tämäkin joku idioottimainen päätelmäsi? Entä missä luki, että mies hoitaa muita kuluja isommalla siivulla?Kyllä jos mies tienaa 4500 ja nainen 1800 siinä on vissi ero. Se oli olettamukseni että jos maksaa enemmän akka vois olla hiljaa tälläsista asioista, ja näin vois hyvin olettaa kun tuloerot ovat tollaset. Mies tienaa yli puolet enemmän ja akka laskee joka kurkun hinnan minkä kaupasta kantaa kyllä mua sapettas.. M42 varastopäällikkö
Varastopäällikkö, jos menisit yhteen naisen kanssa joka tienaa enemmän kuin sinä, mutta tekee kuitenkin yhtä paljon työtunteja, niin olisiko ok, jos nainen vaatisi sinua tekemään kaikki kotityöt? Koska et tienaa yhtä paljon? Nainen myös käskisi sinun pitää turpasi kiinni asiasta jos toisesta, koska sinähän et mitään kunnon rahaa talouteen tuo. Tämä on juuri tätä, kun miehet ihmettelevät miksi ei löydy enää perinteisiä naisia, mutta tässä sen näkee miten niitä perinteisiä naisia oikeasti arvostetaan. Jos et tuo rahaa yhtä paljon kun mies, niin rouva on hyvä ja pysyy hiljaa. Naisen työ on roskaa jota ei arvosteta, vain miehen rahoilla ja niiden tuomalla vallalla on väliä.
Kotitöilöe ei ole minulla aikaa, juuri siksi on sovittu kyseinen järjestely, vain näin yhteinen kotimme on ja myös pysyy siistinä. Minä painan usein pitkää päivää varastolla, minusta tässä tilanteessa on kohtuullista, että vaimo hoitaa kotityöt koska tuon vähintään 80% talouden kuukausittaisista tuloista taloon. Järjestely sopii kyllä vaimolle. M42 varastopäällikkö
Monella ei olisi varaa olla suhteessa kanssasi vaan sanoisi heipat. Ei taloudellisesti eikä psyykkisen hyvinvoinnin kannalta. Nainen laittaa 80% panoksen omistamaasi asuntoon, siihenhän ne tulosi menevät, ja maksaisi vielä elantoakin. Nöyryytyksen höystämänä.
Äläpä muuta sano, kaikkeen ne suostuuki, pitää vaan olla napakka johtajatyyppi. Mut nyt on tunnit täynnä, hyvää yötä! M42, Varastopäällikkö
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän läheltä löysit tuollaisen. Luulisi että olisit joutunut jostain banaanivaltiosta hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneks mä löysin suomalaisen fiksun, hyväkäytöksisen tohtorismiehen, ettei tarvii varastopäällikköön tyytyä.
Arvaat varmaan, mikä muu hyvä puoli hänestä löytyy. ;) Siitä tulikin mieleen, että kohta pitääkin mennä yöpuulle. Hyviä öitä!
Miksi ihmeessä kukaan kuvittelisi tuon olevan ok? Kaveri joku kukkona tunkiolla kuvitellen muiden maksavan hänen kulujaan, miksi ihmeessä?