Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Nosto - minuakin kiinnostaisi, tuliko asiaan ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Jossain maissa on suuri häpeä, jos ei pysty ruokkimaan vieraitaan.
Ei niissäkään maissa katsota hyvällä täysin "yksipuolista" vierailua.
Vierailija kirjoitti:
Ap?
Miten menee nykyään? Olisi kiinnostavaa kuulla.
Tässä on ateriaehdotuksia joita voi laittaa jääkaappiin miehelle ja sen vieraalle:
Makaroonivelli, siinä on siis pussillinen makaroonia maitopohjalla eli siis 1 litra maitoa, helppo ja halpa ja siihen voi myös lisätä vähän suolaa ja muita mausteita.
Kesäkeitto, pieni pussi pakastevihanneksia ja kilo perunoita sekä 1 litra maitoa.
Näitä keittoja voi laittaa vuorotellen niin tulee vaihtelua aterioimisiin 😀
Mitään omia ruokia ei ap:n kannata jättää sinne kotiin vaan syö aina jossain muualla kun näyttää että mies tekee näitä ruokavarkauksia ihan omaksi ilokseen.
Ap voi myös vihjailla miehen kaverille että tämä hänen oma mies on bi, näin saa luotua vähän jännitystä työkuvioihin. Samaa voi kertoa myös sen työkaverin vaimolle niin näkee jatkuuko yhdessä työskentely samaan malliin 😀
Tämä ketju on päässyt uppoamaan! Oliko kaveri joulunakin syömässä pöydässänne ja tulee taas uudeksi vuodeksi? Vai onko jo ratkaisua tullut?