Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Pääsääntöisesti yleensäkään naisen ei kannata suostua järjestelyyn, jossa ruokakulut maksetaan puoliksi. Mies syö paljon enemmän kuin nainen. Lisäksi ap:n ruoka vielä maksaa enemmän, joten on hullua että molemmat syövät sen vuoksi kallista erikoisruokaa. Erilliset ruoat, suosittelen minä. Samalla loppuu kaverin lokkeilu, kun ap alkaa tehdä ruoan vain itselleen ja mies itselleen.
(Tietysti joskus laitetaan yhdessä ruokaa ja silloin myös syödään yhdessä. Meillä on toiminut hyvin.)
Nyt pitäs antaa tään provon pudota, jos toi ap taas aktivoituis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna syödä! Mies tuo rahaa kuitenkin taloon.
Missä luki, että mies tuo rahaa taloon? Eihän se osallistu edes ruokakuluihin.
Jos se kerran töitä tekee niin kai sille liksaakin maksetaan. Etätöistäkin maksetaan palkkaa, usko tai älä, ja vielä rahaa säästyy kun ei ole työmatkakuluja.
Varaa olisi siis mennä itse kauppaan ja tehdä ruoka tai tilata vaikka pizzaa. Tuo lokkikin taitaa saada mukavat säästöt, kun käy toisilla syömässä ilmaiseksi.
No niinpä. Jos aviomiehen tulot on 4500 e/kk, on ihan mahdollista, että samalla alalla työskentelevän kaverin tulot ovat samassa luokassa. Sitten hikisellä 1800 palkalla työskentelevä ap makselee näille kahdelle ruoat pöytään. Oletko ap koskaan laskenut paljon sinulla menee ruokaan yhteensä kuukaudessa?
Ex-työkaveri hoiti kotonaan ruokatalouden, maksoi laskut jne. Söi aina jotain lihamakaronipataa jota toi kotoa. Heillä oli miehensä kanssa menossa vielä talouskin kuralle kun tämä työssäkäyvä mies ei osannut jotenkin huolehtia raha-asioista. Pisteenä i:n päälle mies kitisi "mitä ruokaa tänään on" ja märisi noutoruoasta. Piti siis aivan itsestäänselvyytenä.
Joskus kilahdin kun tämä työkaveri sai pe iltana luvan lähteä aiemmin töistä ja lällätti mennessään. Noh, itse kun menin kotiin mies oli siivonnut ja tehnyt mulle ruoan valmiiksi. Maanantaina tämä työkaveri näytti taas töissä maansa myyneeltä. Kun itse nautin viikonlopusta tämä oli siivonnut la ja su.
Ajatellaas että tällänen oli vielä ihan normaalia 10 vuotta sitten. Nyt tehään taas kärpäsestä härkänen. Anna miesten syödä jos on nälkä! Kai säkin voit jotain tehä miehen mieliksi? Ja mistä sinä tiedät maksaako työkaveri ruoista vaikka ukolles?
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaas että tällänen oli vielä ihan normaalia 10 vuotta sitten. Nyt tehään taas kärpäsestä härkänen. Anna miesten syödä jos on nälkä! Kai säkin voit jotain tehä miehen mieliksi? Ja mistä sinä tiedät maksaako työkaveri ruoista vaikka ukolles?
Ap on useaan otteeseen puhunut ruokakuluista miehensä kanssa, luulisi ukon jo sanoneen jos kaveri maksaa osansa kuluista. Toisekseen ennen vanhaan oli ihan normaalia, että jos nainen kokkasikin kaikille, niin mies maksoi sen. Ei niin että ruokakulut (ja oletettavasti muukin) jaetaan "tasan", mutta nainen käytännössä maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on useaan otteeseen puhunut ruokakuluista miehensä kanssa, luulisi ukon jo sanoneen jos kaveri maksaa osansa kuluista. Toisekseen ennen vanhaan oli ihan normaalia, että jos nainen kokkasikin kaikille, niin mies maksoi sen. Ei niin että ruokakulut (ja oletettavasti muukin) jaetaan "tasan", mutta nainen käytännössä maksaa enemmän.
Ap tuskin muistaa niitäkään kun mies yllättää ja vie hyvälle pihville ym. Ihmeellistä tää naisten nykynen voimaantuminen ja uhriutuminen joka asiassa. Aina ollaan saamapuolella joka asiassa olevinaan. Kaupan päälle vielä kiristetään seksillä jos muut keinot ei auta...
Lähde itse ulos syömään niinä päivinä. Hakekoot pitsaa itselleen jos ei ruuanlaitto nappaa.
Nyt tilaat ruuat netistä kotia, kun pääset kohtaan maksaminen, niin huudat miehen paikalle ja laitat hänet maksamaan.
Jatkossa laitat miehen tekemään nettitilauksen. Mies on kotona koneen ääressä niin pystyy tilauksen hyvin tekemään. Jos ei tiedä mitä tilata, niin sano että soittaa sinulle kun olet kotimatkalla. Säästyy sinulta aikaa ja rahaa!!
Mä teen ruokaa koko ajan kotona neljälle miehelle (mies ja pojat). Koskaan ei voi arvioida täysin, kuinka paljon syövät, välillä järkyttäviä määriä ja välillä onkin syöty välipaloja enemmänkin. Mutta pyrin tekemään niin ison satsin, että siitä syövät kaksi kertaa. Tai ainakin osa syö myös toisen kerran. Tai sitten sitä riittää jollekin kolmanteenkin kertaan.
Ja ennen kuin vanha loppuu, teen uuden ruuan. En tarjoa mätiä ja smetanaa päivittäin, vaan ihan edullisia arkiruokia, jolloin annoksen hinnaksi ei paljon tule. Meillä ei edes huomaisi, jos siinä yksi ylimääräinen mies söisi. Ihan sama.
Mä teen mielelläni ruuat ja myös päätän ne, koska miehestä ei siihen ole. Hoitakoon talon siivoukset sen sijaan.
Ota nyt siltä työkaverilta vielä poskeen ens kerralla kun suvaitsee saapua ruokailemaan. Ei hyvää päivää kun ei uskalleta mitään muuta kun hyssytellä ja kirjoitella tänne. Eihän se äijä arvosta sun panosta ollenkaan kun oot passannu sen ihan pilalle!
Ap, olet ilmeisesti sanonut miehellesi tästä asiasta, eikä mitään tapahdu. Kun miekkoset ovat teillä yhdessä, lyöttäydy hetkeksi seuraan ja ala jutustella niitä näitä heidän työstään.
"no mitäs ootte tekemässä? Siistiä! Hei mulla on asiaa!" Sitten sano miehen kaverille esim. "Pertti hei! Mä haluisin maistaa sun laittamaa ruokaa kun tuntuu että nyt mä oon vaan ollu kokki-domina keittiössä ja diktaattorin lailla päättänyt mitä syödään. Mitä jos toisit huomenna ainekset ja kokkaisit meille jotain?" Riippuen mitä Pertti vastaa, esim. ettei hän osaa kokata sanot että todella haluat hänen laittamaa ruokaa eikä haittaa ollenkaan mitä se on sillä haluat kokeilla jotain mitä et jo itse osaa. Voit vaikka heitellä ideoita ja tarjoutua auttamaan Perttiä ruoanlaitossa. Jos Pertti kieltäytyy, hän nolaa itsensä.
Jos Pertti sanoo mitä tahansa tekosyitä, vastaa aina että voithan vaikka tilata jotain meille kaikille vaihtoehtoisesti jos ei kokkaa ja tuo teille aterioita. Sitten jos Pertti tilaa tai kokkaa, kehu vuolaan ylistävästi ja kerro että ehdottomasti haluat uudestaan ja että tosi hyvää oli.
Sitten kun alkaa tuntua taas että sinua riistetään, muistutat ukkoja niistä mahtavista sapuskoista jotka hommasivat ja kerrot että E-H-D-O-T-T-O-M-A-S-T-I haluat tehdä saman uudestaan. Menet sanomaan silloin kun miehen kaveri on miehen kanssa. Jos mies haluaa olla vieraanvarainen, hän voi kyllä tarjoutua tilaamaan ruoat ja kokkaamaan. Näin miehen kaveri tietää, että se on mies joka ei ole vieraanvarainen etkä sinä.
On kyllä aika tökeröä että kaveri kehtaa syödä monesti viikossa toisten luona tarjoamatta itse rahaa ruokailuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehei ollut normaalia ennenkään. Jos nainen kokkaa kaikille, niin mies maksaa tarvikkeet. Mikäli kaveri on maksanut ruuista miehelle, niin miksi mies on pitänyt rahat itsellään? Sillehän ne kuuluu, joka on maksanut kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei ollut normaalia ennenkään. Jos nainen kokkaa kaikille, niin mies maksaa tarvikkeet. Mikäli kaveri on maksanut ruuista miehelle, niin miksi mies on pitänyt rahat itsellään? Sillehän ne kuuluu, joka on maksanut kaupassa.
Jos taloudessa on ennenkin ollut käytäntönä että nainen tekee ja ostaa ruuat nii miksi hyvää muuttamaan? Kyllä siinä toinenkin ukko hetken menee siivellä ei se montaa kymppiä kuussa tee. Ja eikö se nyt oo ihan sama kenelle maksetaan kun saman katon alla asutaan? Mies tienaa enemmän ja hoitaa varmasti talouden muita kuluja isommalla siivulla kun nainen, mikä tässä taas on ongelmana? Ilmeisesti nää miehen putkiaivot ei oo suunniteltu prosessoimaan tällästä turhan päivästä paskaa ku jonkun pitää se tienestikin tuoda taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taloudessa on ennenkin ollut käytäntönä että nainen tekee ja ostaa ruuat nii miksi hyvää muuttamaan? Kyllä siinä toinenkin ukko hetken menee siivellä ei se montaa kymppiä kuussa tee. Ja eikö se nyt oo ihan sama kenelle maksetaan kun saman katon alla asutaan? Mies tienaa enemmän ja hoitaa varmasti talouden muita kuluja isommalla siivulla kun nainen, mikä tässä taas on ongelmana? Ilmeisesti nää miehen putkiaivot ei oo suunniteltu prosessoimaan tällästä turhan päivästä paskaa ku jonkun pitää se tienestikin tuoda taloon.
Kun toinen käyttää paljon aikaa ja vaivaa ruokkiakseen perheen ja miehen kaverit, niin miten se voi miehen mielestä olla turhanpäiväistä paskaa? Kyseessä on niin paha asenneongelma, että se rikkoo parisuhteen ennemmin tai myöhemmin.
Lähinnä mietin mikä ihme miestäsi vaivaa? Suhteellisuudentaju täysin vinksahtanut. Onko hänellä käytöstapoja? Normaali ihminen olisi heti itse oma-aloitteisesti ottanut kustannusten jakamisen puheeksi kaverinsa kanssa. Saatika sitten tuo vieras, itse en ainakaan kehtaisi vain lompsia vieraaseen pöytään monesti viikossa tarjoutumatta itse maksamaan mitään / tuomalla ruoka-aineksia. Sekä miehesi että hänen kaverinsa ovat aika huonosti kasvatettuja. Miksi edes seurustelet tuollaisen ihmisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Itse ehkä olen vähän vanhanaikainen mutta mielestäni avioliitossa jaetaan kaikki. On yhteinen koti, tavarat ja rahat. Kun nykyään tuntuu olevan monilla niin tarkkaa että kumpikin osapuoli maksaa tasan puolet. Mielestäni se on sitten lähempänä kimppakämppää kuin avioliittoa jos kaikki laitetaan tarkkaan tasan.
Jos et halua tehdä ruokaa toiselle tai kolmannelle niin älä tee.
Muuten samaa mieltä, mutta mun avioliittoon ei kuulu miehen kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Härski se kaveri. Kuka aikuinen ihminen kehtaa syödä monta kertaa viikossa tai ylipäätään säännöllisesti osallistumatta kustannuksiin. Sillä säästyy paljon rahaa ja vaivaa. Törkeä tyyppi.
Konsultoiko se kaveri ap:n miestä, vai miksi miehelle ei ole ongelma, jos kaveri "asuu" teillä? Tai ehkä kaveri on tarjonnut maksua ja mies on hövelisti kieltäytynyt ja sanonut ruoan olevan halpaa ja sitä olevan paljon. Joka tapauksessa, itse en ainakaan haluaisi ketään kaveria kotiini, jossa teen töitä, ja en myöskään haluaisi järjestää vaimolleni ikäviä ylläreitä ruoan loppumisen tms. merkeissä. Lisäksi, korona-aikana pitäisi minimoida kontaktit, ja jos heidän ei ole pakko tehdä töitä yhdessä, miksi he ovat samoissa tiloissa?
On se vaikeaa. Itse ehkä olen vähän vanhanaikainen mutta mielestäni avioliitossa jaetaan kaikki. On yhteinen koti, tavarat ja rahat. Kun nykyään tuntuu olevan monilla niin tarkkaa että kumpikin osapuoli maksaa tasan puolet. Mielestäni se on sitten lähempänä kimppakämppää kuin avioliittoa jos kaikki laitetaan tarkkaan tasan.
Jos et halua tehdä ruokaa toiselle tai kolmannelle niin älä tee.