Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillakin akateeminen tutkinto voi nousta ”päähän”...

Vierailija
07.12.2020 |

Tarina tutusta, joka siis jaksaa tuoda keskusteluissa esille tutkintonsa. On jämähtänyt tähän tutkintoonsa. Todella rasittavaa ja rasittava ihminen.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani oli fysioterapeutti ennen muinoin 2000 luvun taitteessa. Sillon ei puhunut ikinä töistään eikä asiakkaistaan. Sitten hakeutui muuntokoulutukseen lääkäriksi, silloin oli buumi kun oli lääkäripulaa. Nyt ei tavatessa mistään muusta puhukaan kuin erikoistumisesta ja päivystämisestä ja diagnooseista ja kollegoistaan. Eli päähän nousi kuin ylikäynyt vappusima!

Lääkärin elämään ei oikein muuta mahdu, jos vielä paljon päivystää. Ei se välttämättä "päähän ole noussut".

Vierailija
102/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin akateeminen ei ole tehnyt päivääkään oman alansa töitä. Leijailee kyllä sillä akateemisuudellaan. Joutui nöyrtymään kun yli 10 vuotta valmistumisen jälkeenkään ei työllistynyt muuhun kuin siivoukseen, vaan piti opiskella duunariammatti.

Olis mennyt eduskuntaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä kun jonkun akateemisuuden perusteella ihmiset jaetaan kelvollisiin ja kelvottomiin. En ole koskaan tavannut yhtään akateemista joka olisi millään tasolla kiinnostava ihminen. Se tyhmyys (sitä kun voi olla vaikka olis kuinka monta titteliä), näköalattomuus, jämähtyneisyys, olevinaan oleminen vaan on niin ikävystyttävää.

No millainen on sinusta kiinnostava ihminen?

Sellainen jolla on älyä, karismaa ja kokemusta eikä kompensoi näiden puutetta papattamalla jostain aikoinaan suoritetusta pölyisestä tittelistä.

Kuulostat katkeralta.

Totta. Miksi muuten hän olisi tehnyt tämän ketjun, kuin purkaakseen huonoa oloaan ja peitelläkseen huonoa itsetuntoaan? 

Sama sulle, eli olet myös tällainen wannabe-akateeminen joka vuosi vuoden jälkeen maksaa itsensä kipeäksi valmennuskursseista yms. Sitten laukkaa pääsykokeissa vaikka keski-ikäkin jo koittanut. Muun osan vuotta elät kelan kädestä "paskatöitä" vältellen ja seuraavana kesänä juokset taas pääsi seinään. :D Älä omiasi noki!

Itse asiassa pääsin aikoinani 19-vuotiaana ekalla yrittämällä yliopistoon lukemaan haluamaani aihetta, eli psykologiaa :) Mutta hyvä, että saat ärtymystäsi purkaa edes täällä nettipalstalla

- Tuo kenelle vastasit

Heh, psykologiaa. Kiitos nauruista :)

Psykologian sisäänpääsyprosentti hakijoista on pienin koko yliopistomaailmassa.

Vierailija
104/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä kun jonkun akateemisuuden perusteella ihmiset jaetaan kelvollisiin ja kelvottomiin. En ole koskaan tavannut yhtään akateemista joka olisi millään tasolla kiinnostava ihminen. Se tyhmyys (sitä kun voi olla vaikka olis kuinka monta titteliä), näköalattomuus, jämähtyneisyys, olevinaan oleminen vaan on niin ikävystyttävää.

Sellainen jolla on älyä, karismaa ja kokemusta eikä kompensoi näiden puutetta papattamalla jostain aikoinaan suoritetusta pölyisestä tittelistä.

Kuulostat katkeralta.

Totta. Miksi muuten hän olisi tehnyt tämän ketjun, kuin purkaakseen huonoa oloaan ja peitelläkseen huonoa itsetuntoaan? 

Sama sulle, eli olet myös tällainen wannabe-akateeminen joka vuosi vuoden jälkeen maksaa itsensä kipeäksi valmennuskursseista yms. Sitten laukkaa pääsykokeissa vaikka keski-ikäkin jo koittanut. Muun osan vuotta elät kelan kädestä "paskatöitä" vältellen ja seuraavana kesänä juokset taas pääsi seinään. :D Älä omiasi noki!

Itse asiassa pääsin aikoinani 19-vuotiaana ekalla yrittämällä yliopistoon lukemaan haluamaani aihetta, eli psykologiaa :) Mutta hyvä, että saat ärtymystäsi purkaa edes täällä nettipalstalla

- Tuo kenelle vastasit

Juu, tänä vuonna suomenkielisiin yliopistoihin sisäänpääsyprosentti vaihteli 1.1-2.6 %, Åbo Akademiin pääsi hieman yli 5 %.

Vierailija
105/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat katkeralta.

- Tuo kenelle vastasit

Mutta sitten sinä mahtava psykologi silti täällä rähjäät ja nettivittuilet muun rahvaan joukossa ja mukana? 😄

MInä puolestani kysyn sinulta, mitä rahvas tekee tällä akateemisten palstalla?

Vierailija
106/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie tulin tänne akateemisten ketjuun ja amisten ketjuun. Mie oon jättäny peruskoulunkin kesken, mutta on oma tuottava yritys ja rahaa riittää. Että voi sitä näinkin. Työt ei oo loppunu koskaan.

Vierailija
107/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtalaisen tuttu ilmiö.

Itse olen alhainen AMK-tutkinnon aikanaa suorittanut, ja työuralla tullut vastaan useampi kuin yksi työtuttu, jotka ovat jaksaneet keskustelun seassa usein heittää ikään kuin koukkuna jotain tyyliin "joo, sillon kun mä olin yliopistolla niin..." -tyylistä, tosin opintoja ei oltu ikinä suoritettu loppuun.

Aivan yhdentekevää noin muuten, niin kauan kun hoitaa työnsä kunnolla.

Tapasin jokin aika sitten AMK:ssa opiskelevan henkilön, ja hänelle oli tosi tärkeää ylentää AMK:a ja puhua kuinka paljon parempi se on kuin yliopisto. :) Hänellä ei ollut mitään kokemusta yliopistosta, mutta tuntui silti tietävän, kuinka paljon parempi juttu AMK on.

Puhumattakaan siitä, miten moni AMK:n käynyt dissaa duunareita. Heitin nyt bensaa liekkeihin:). t. FM (en kehu kunhan sanoin)

Vierailija
108/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat katkeralta.

- Tuo kenelle vastasit

Mutta sitten sinä mahtava psykologi silti täällä rähjäät ja nettivittuilet muun rahvaan joukossa ja mukana? 😄

Haha, mahtava kommentti! Pitäähän meidän akateemikkojenkin jotenkin rentoutua :D

Vierailija
109/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa puhua isästäni? Ei ole elämässä mitään muuta, mistä voisi olla ylpeä.

Mitä muita asioita yleisesti sitten on? Paitsi työelämässä menestyminen. Naisen ja lapsen saaminen riippuu voimakkaasti naama- ja pituuslotosta. Lapsen kasvattaminen nyt on ihan peruskauraa eikä siitä voi ottaa itselle kovin suurta ansiota. 

Esimerkiksi lasten kasvattaminen niin, ettei heistä perhe-elämän takia tulisi kovin traumatisoituneita aikuisia?

Eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Kyllä yliopistotutkinnon suorittaminen paljon kovempi juttu on.

Paljon useampi saa raavittua kasaan tutkinnon korkeakoulusta kuin kasvatettua lapset kunnialla aikuisiksi.

Eli alle 15% saa kasvattua lapset? Yli 85% lapsista on aikuisina traumatisoituneita? Juupajuu.

Oletko kuullut mielenterveysongelmien olevan hyvin yleisiä? Psykoterapeuteille on nykyään asiakkaita jonoksi asti? Kertooko se sinusta siitä, että ihmiset ovat saaneet kotoaan hyvät eväät aikuisuutta varten?

Ei se useinkaan kerro mitään kasvatuksesta. 

Vierailija
110/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat katkeralta.

- Tuo kenelle vastasit

Haha, mahtava kommentti! Pitäähän meidän akateemikkojenkin jotenkin rentoutua :D

Suomessa on elossa reilut parikymmentä akateemikkoa, nyt voidaan arvailla, kuka heistä palstailee vauvalla!

Vierailija
111/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen huono kilpailukyky johtuu johtuu anyway amisten ylisuurista palkoista, eikä akateemisten.

Vierailija
112/161 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aMisten kaksi aivosolua eivät voi mennä sekaisin.

Vierailija
113/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tohtori ja ainakin minä olen oppinut jo kauan sitten salaamaan tutkintoni. Ei jaksa sitä valitusta ja haukkumista. Mielenkiintoista myös miten helppoa ja turhaa yliopisto-opiskelu monen mielestä on. Oma esikoinen aloitti juuri yliopistossa ja on monta kertaa päivitellyt sitä, miten eri asteella nyt ollaan kuin esim. lukiossa.

No, minä olen käynyt ammattikorkeakoulun, ja niin ikään oppinut salaamaan sen. Etenkin palstalla nimittäin alkaa sellainen haukkuminen ja ivailu "ammattisurkeasta" ja "leikkikorkeakoulusta".

Sekö on sitten sitä sivistynyttä akateemista käytöstä?

Vierailija
114/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset on vaan lahjakkaita koulumaailmassa ja vähän lahjattomampia sen ulkopuolella. Jos kouluun joutuu panostaan kaikkensa, niin silloinkaan ei muut osa-alueet paljon kehity. Osa on ylpeitä itsestään, että ovat saavuttaneet jotain mihin eivät itse uskoneet, ja se menee sitten vähän yli.

Vierailija
115/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat katkeralta.

- Tuo kenelle vastasit

Syynä on se algoritmi, kun siinä yhdenkin ihmisen hurjempi tuntipalkka on laskettu mukaan:-D

Vierailija
116/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisena duunarina voin kertoa, että mätiä omenia on kaikkialla, eiköhän tämäkin keskustelu ole sen jo osoittanut. Akateemisten mätäpaiseiden luulisi tosin tunnistavan itsensä.

Vierailija
117/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtalaisen tuttu ilmiö.

Itse olen alhainen AMK-tutkinnon aikanaa suorittanut, ja työuralla tullut vastaan useampi kuin yksi työtuttu, jotka ovat jaksaneet keskustelun seassa usein heittää ikään kuin koukkuna jotain tyyliin "joo, sillon kun mä olin yliopistolla niin..." -tyylistä, tosin opintoja ei oltu ikinä suoritettu loppuun.

Tapasin jokin aika sitten AMK:ssa opiskelevan henkilön, ja hänelle oli tosi tärkeää ylentää AMK:a ja puhua kuinka paljon parempi se on kuin yliopisto. :) Hänellä ei ollut mitään kokemusta yliopistosta, mutta tuntui silti tietävän, kuinka paljon parempi juttu AMK on.

Puhumattakaan siitä, miten moni AMK:n käynyt dissaa duunareita. Heitin nyt bensaa liekkeihin:). t. FM (en kehu kunhan sanoin)

Minullakin yksi tuttav tradenomi, joka on jaksanut kyllä haukkua yliopiston maanrakoon. Lisäksi sama tyyppi teki YAMK:ssa omasta mielestään gradun, ja kertoi ihmisille olevansa maisteri..

Vierailija
118/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtalaisen tuttu ilmiö.

Minullakin yksi tuttav tradenomi, joka on jaksanut kyllä haukkua yliopiston maanrakoon. Lisäksi sama tyyppi teki YAMK:ssa omasta mielestään gradun, ja kertoi ihmisille olevansa maisteri..

Joten vastapainoksi haukut kaikki ammattikorkeakoulun käyneet?

Tuohan on juuri se päättymätön kierre. Yksi haukkuu yhtä, toinen jatkaa jne.

Viisas olisi se, joka jättää jutun omaan arvoonsa ja katkaisee haukkumiskierteen.

Vierailija
119/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on alempi tai ylempi korkeakoulututkinto, ei siinä ole mitään erikoista. En ole huomannut, että niitä erityisesti tuotaisiin esille. Mutta hyvin monet tohtorin tutkinnon suorittaneet ja varsinkin ne jotka ovat jonkin sortin tutkijoina, tuntuvat mielellään mainostavan asiaa. Ilmeisesti tämä on jotenkin heitä ihmisenä keskeisesti määrittävä asia ja se pitää siksi kertoa heti kaikille uusillekin tuttavuuksille. Tämä varmaan ärsyttää monia, hieman itseänikin, koska en ymmärrä miksi omaa koulutusta ja ammattia täytyy niin kovasti nostaa esiin.

Ja en ole kateellinen, itselläni on kaksikin korkeakoulututkintoa, joten ei ole edes mitään syytä kadehtia - nämä ovat vain huomioita.

Vierailija
120/161 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaisin alkuperäiseen kysymykseen sen johtuvan osittain kotikasvatuksesta. Nähkääs kun kotona on kannustettu lasta opiskelemaan että hänestä joskus tulisi jotain ja ylistetty akateemisuudeen hienoutta, niin pakkohan siitä on ollut jotain lapsen elämänkatsomukseen jäädä. Sitten kun tämä henkilö on suorittanut ne akateemiset opintonsa niin hän ehkä kuvittelee saavuttaneensa täydellisyyden äärimmäisen lakipisteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän