Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
Onnea ekoista neuvoloista ja ultrista & hyvistä uutisista!
Mishu: Tervetuloa Suomeen! Varmaan ihan hyvä valinta. =)
Sonkku: Ite varasin vaan netistä varhaisultra-ajan ja aion vaan ilmestyä sillon paikalle ilman mitään etukäteisjuttuja.
Apila mainitsi, että ympäristönvaihdos saattaa auttaa oloon. Itellänihän ei oo ollu varsinaista pahaaoloa alkuunkaan, mutta oon huomannut, että ollessani muissa maisemissa (työreissussa, juhannuksenvietossa ym.) unohtuu raskaus melkein kokonaan, ja enemmän oon sitä miettimässä ja oloja analysoimassa sitten täällä kotona. Tosin mulla se on menny niin pitkälle, että epäilen koko raskautta tosi paljon, kun se ei missään tunnu.
LMC: Ihanaa toi sun kiitollisuus lääkäreitä kohtaan! <3
Me ei olla kerrottu vielä kellekään, mutta huomenna tuun kertomaan yhdelle hyvälle ystävälle, joka tietää yrityksen alottamisesta ja joka asiaa varmasti tulee huomenna myös kysymään, kun nähdään pitkästä aikaa. Muuten haluun kyllä vielä odottaa, kun koko homma tuntuu vielä niin epävarmalta.
En kait ookaan tanne viela kirjoittanut?? Joka tapauksessa, LA 18.1. Ensimmainen lapsi tulossa. En kuitenkaan asu Suomessa, ajattelin ihan synnyttaakin taalla nykyisessa asuinmaassani..vaikka mieli muuttuu kokoajan.
Aika vaikeaa on ollut. Kaksi edellista viikkoa vei mun voimat ja nyt oon ihan vasynyt. Jouduin oksentelemaan aika paljon. Hajuherkkyys on todella suuri!
Kaksi kertaa on jo ultrattu, viimeisin kerta 8+2 ja sydan aanet kuului normaalisti. Taalla ultrataan siis tosi usein ja kysymatta. Nyt viikkoja 10+1..seuraavan kerran laakariin parin viikon paasta ja ehka sitten uskaltaisi jo useammallekin kertoa jos kaikki on edelleen sitten hyvin.
Lampötilat paivisin taalla +30 astetta etta kuumuus viela sitten tuplasti pistaa vasyttamaan. Painoa on lahtenyt vain reilun kilon, mutta mahaa turvottaa aikalailla. Sellaistapa tanne :) terveiset siis Turkista ja nyt nukkumaan....
Helpotuksen huokaus! Np-ultra ohi ja kyllä siellä hyvinvoiva vauva venytteli kovasti ja oli hereillä :) turvotusta oli päälle 1, ei ollut huolissaan. Aika huikee olo, kasvoille levis maailman levein hymy kun vauva ilmestyi ruudulle. Illalla kerron äidille ja siskolle uutiset, jännittää.. mutta päällisin puolin kaikki vaikutti siis hyvältä, raskaus on luultavasti kolme päivää oletettua pidemmällä, mutta laskettua aikaa ei ruvettu siirtämään. Riskiluvut selviää myöhemmin kun tosiaan vasta eilen kävin testeissä, mutta koska jäi niin viimetippaan niin ovat lähinnä suuntaa antavia.
Petsu 12+2
Hola!
Hetken keskustelua jo seuranneena päätin minäkin liittyä mukaan, laskettu aika olis 1.1.2015 ja esikoista odotellaan, toivottavasti pysyy matkassa niin kauan kuin pitääkin. Neuvolassa oon saanut käydä jo useampaan otteeseen ja varhaisultra sekä nt-ultra ovat takanapäin. :) Kaikki hyvin ja niinkuin pitääkin. Itse kuulun niihin, joilla raskaus on ainakin tähän asti ollut lähes oireeton. Joskus viikolla 7 taisi väsyttää ihan älyttömästi sen viikon verran ja nykyään vain tuntuu pientä menkkamaista jomotusta alavatsassa. Minuu kiinnostais tuo facebook ryhmä, onko kellään tietoa näkyykö osallistuminen muille kavereille vaikkei sivua pääsisi katsomaan? :O
2o2o 12 + 5
Apila: joo ollaan samoilla päivillä! Mulla on neuvolan mukaan 21.1. Mutta laskureitten 22.1. Käytän nyt sitten tota virallista...
Relight: kiva kuulla susta ja onnea pahoinvoinnin helpottamisesta :) mulla kanssa on hurja nälkä, ei mikään tunne vaan ihan maha huutaa ruokaa :D lisäksi kun ei tee mieli syödä mitään niin on vähän vaikeeta! Kaikki vaan ällöttää. Mitään proteiinia en haluaisi syödä. Enkä mitään mikä haisee. Porkkana on ihan ok..!
Petsu: onnea, oon kade! Mä en edes ole vielä saanut kutsua ultraan. Pelottaa että se on 13+6 ja sieltä paljastuu tuulimuna. Ois ollut 3kk mukamasraskaana...
Linnee: se tekee varmaan asian konkreettisemmaksi kun joku tietää :) mekään ei pystytä enää kauaa salailemaan!
Sladyx: huojentava uutinen :) kuulostaa jo paljon paremmalta!
LMC : hyvä homma :) nyt oot sitten "normaali" odottaja. Mua rupesi ihan itkettämään kun luin sun juttua. Maailma on täynnä ihmeitä ja ihmeiden tekijöitä. Ja joo kävin lenkillä ekaa kertaa kahteen kuukauteen! Taidan yrittää köpötellä pari pikkulenkkiä viikossa, tekisi hyvää aineenvaihdunnalle. Juoksu on tuosta kaukana, mutta hiki tuli ja hegästyi;) Toi selkä kipu varmaan johtuu siitä että en oo jumppaillut selkää, liikunta siihen auttaa onneksi :) muutenkin mun vatsalihakset on ihan vieraat mulle, ei varmaan selkä saa normaalia tukea niistä. Hassua kun on tutustunut jokaiseen lihakseensa ja yhtäkkiä ne ei toimikkaan kuin ennen vaikkei vielä isoja fysiologisia muutoksia pitäisi olla...
Onko muilla kohtu kosketusarka? Mulla on kummasti. Joskus jos taivutan eteenpäin niin se tuntuu pusertuvan, selkiä ei voi tehdä siinä telineessä, kun se painaa todella ikävästi ja petipuuhat tuntuu kurjalle :/ yhdet housut painaa just siitä niin en voi käyttää. eilen kun yritin etsiä sitä kohtua niin löysin aika syvältä tuon aristavan kohdan. Ei onneksi ole mitään vuotoja tai kutinaa niin en epäile mitään tulehduksia. Ja mun täytyy pyytää anteeksi jos joku on loukkaantunut kun puhun noista jumppailuista, ei ole tarkoitus leijua sillä. Kaikki tekee sen mitä jaksaa, pystyy ja voi. Mä oon vaan jotenkin ylpeä kun oon saanut tsempattua. Mutta mullahan ei ole oikein mitään rajottavia oireitakaan niin.. äh en osaa selittää.. mutta tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä!
Havu ja keskittymisvaikeus 9+6
Nyt on meilläkin eka neuvola takana :) Eipä sieltä mitään kummosta uutta tietoo tullu ja mieskin mietti että ei ehkä ihan jokaseen neuvolakertaan aio tulla. Sydänääniäkin aletaan kuunteleen vasta np-ultran jälkeen. Seuraava etappi onkin sitten se varsinainen ultra 23.7.
Mä/me ollaan kerrottu hyviä uutisia jo etenevässä määrin :D Mutta aina muistutetaan että viikkoja on takana vasta vähän.
Mulla ei oo paljon mitään oireita edelleenkään enkä kyllä tunne kohtua mitenkään erilaiseks tai että olis maha turvonnu jo.. Juhannuksen grilliruuista kaikki liha kyllä ällötti ja söinkin aika lailla kasvisgrillattavia, leipää ja herkkuja vaan koko juhannuksen.
Ihanaa, että monilla on niin hyviä uutisia ultrista ja neuvoloista! :)
Varpunen 8+6
Niin joo ja laskettu aika on 28.1. eikä 26. niinkun ite olin netin laskurilla laskenu.
Havu, just sama on mulla, että maha kurnii siis todella äänekkäästi! Se on kyllä ihan huvittavaakin. Mulla on kyllä ruokahalukin jonkun verran parantunut. Ainut vaan, kun pitää syödä niin mauttomia ruokia. Tänäänkin haavelin tulisesta kiinalaisesta, mutta ehkä sitten taas ensi vuoden puolella pääsee sillä herkuttelemaan :) Mulla tökkii lihoista pahiten possu ja nauta tai niitä en voi syödä ollekkaan. Broileri ja kala jossain muodoissa on ihan ok. Mutta aika hiilaripitoinen ruokavalio tällä hetkellä.
Mä en ainakaan kyllä loukkaantunut sun kuntoiluista! Paremminkin ihailen ja ällöttää vaan tää oma saamattomuus ja jaksamattomuus.
Kohtua en oo edes yrittänyt etsiä. Mun koko maha on jo ihan kova pallo! Ja jotkut housut saattaa painaa just häjysti ja siten kans vähän kipeyttää kohtua. Mä oonkin pitänyt jo mammahousuja (kun niitä nyt jo oli valmiina) niin on paljon helpompi hengittää ;) Normihousuista täytyy pitää kuitenkin nappia auki.
Relight ja pullukka rv 10+1
Niin ja se tuli vielä mieleen, kun joskus aiemmin oli puhetta sokerirasituksesta ja kelle se tehdään. Sehän tehdään nykyään melkein jokaiselle raskaanaolevalle. Paitsi neuvolan täti sano ettei mun kyllä tarvii siihen mennä kun oon terve ja (vielä) alle 25 vuotias, painoindeksi on normaali ja suvussa ei esiinny diabetesta (2. tyypin).
Kiinnostas tietää joko teillä kellään on alkanut massua muodostua? :) Itsellä ainakin iltaisin ihan jäätävää turvotusta.. Ja löytyykö täältä muita jotka ovat jo mahastaan kuvia ottaneet? Itse otin viime viikolla ensimmäiset kuvat talteen kun viikkoja oli tasan 12.. Vähän turhaa vielä mutta onpahan jatkossa mihin verrata :P
MInulla on selkee vauvamasu, ettei ole voinut enää sitä piilotella. Olen tosi lyhyt, niin varmaan senkin takia näkyy, ja tämä nyt 5:s raskaus niin sekin varmasti syynä. Toivotan että kyytiläisellä vaan kaikki hyvin, kn heinäkuun 15. pvään on niin pitkä aika. Yritimme salata tämän raskauden, kun viimeeksi tuli keskenmeno, mutta eihän tälle mahan kasvulle voitu mitään. Eilen kaverikin kävi, ja sanoi, että ompa siulla maha kasvanu kuukaudessa, kun ollaa silloin viimeeksi nähty. =) Oon ite ottanut kuvat vkolla 9, ja vkolla 12, ja onhan tapahtunu kasvua huomaan.
Mulla ei näy mitään vauvamasua, vähän läskipömppää. Mutta tissit kyllä varmaan huomaa kaikki jotka kehtaa katsoa. Mulla on nyt sellaisen pulskan hedelmällisyyspatsaan kroppa:D toivottavasti ei menisi ihan kauhean myöhään kummun kasvaminen. Tuntuu että olisi jotenkin helpompaa hyväksyä oma vartalo jos ei näyttäisi vaan liikaa jäätelöä syöneeltä!
Uskomatonta että kaveri on elellyt tuolla jo 2kk! Toivottavasti se voi hyvin:) pääsisipä jo ultraan!
Selkäsäryt jatkuvat iltaisin, varsinkin jos on kumarrellut paljon päivällä. Onkohan mahdollista että jo tässä vaiheessa jotkut nikamat siellä löystyy? Tuntuu ihan siltä. Vähän kuin iskias muttei kuitenkaan. Jos näin on niin varmasn upeat 7kk tulossa :D
Havu 10+1
Meillä oli tänään np-ulta, jota olin kovasti jännittänyt etukäteen. Tai ehkä sitä eniten, että siellä ei ole enää ketään. Mutta kaikki oli oikein hyvin. Nirkaturvotus ihan minimaalinen ja kaikki mitat ja muut oli niin kuin pitääkin :) Oli kyllä jännittävä ja lopulta helpottunut oli. Mieskin siinä puri kynsiään koko esityksen ajan ja näytti silmäkulmakin kostuvan. Siellä se pieni ihmisen alku huitoi ja potki kovasti <3
Nyt vaan sitten taas odotellaan, eipä tässä kai muutakaan voi. Olisi kiva, jos maha kasvaisi enemmän ja vauvan liikkeet alkaisi tuntumaan niin olisi konkreettisempaa tämä elämä. Pahoinvointi loppui noin viikko sitten, mutta tilalle tuli armoton väsymys. Maha kasvanut sen verran, että melkein kaikki housut puristaa, mutta ei kukaan ulkopuolinen vielä huomaa.
Olen kyllä ottanut jo alusta alkaen kuvia viikottain mahan kasvusta :D Kyllä pienen eron itse huomaa jo. Meillä myös tietää jo kaikki lähimmät ihmiset vauvan saapumisesta maailmaan.
Nipander 12+5 (pari päivää lisättiin ultrassa, mutta la ei muuttunut)
Heipä hei!
Ilmoittaudun minäkin mukaan odottelemaan tammivauvaa :) vaikka vieläkin vähän aikaiselta tuntuu.. epätodellista - vaikkakin keho kyllä on tiennyt jo kauan raskaudesta, lievää pahoinvointia, väsymystä ja vatsannipistelyä jo monta monta viikkoa ollut (nipistelyt kyllä on vähentyneet viimeisen viikon aikana) LA on 20.1. (+-1vko, kun en yhtään merkannyt kk-kiertoja ylös..) ja viikkoja tänään 10+2. Kaksi tytärtä 03 ja 06 on ennestään, tämön vähän siis semmonen iltatähti jota nyt odotellaan vähän vanhemmalla iällä 36v ;)
Vielä salaillaan muutama viikko, np-ultra (vai mikä se nykyään on..?) on 9.7. ja jos kaikki näyttää olevan hyvin niin sitten voidaan jo kertoa tuleville isosiskoillekin :)
Kuopuksen kanssa np-ultrassa oli kauhea niskaturvotus ja jouduin odottelemaan lapsivesipunktiota oliko se vkolle 18 - ja kaikki olikin sitten oikein hyvin ja aikanaan syntyi terve suloinen tyttövauva, nyt 7v. Jotta vähän pelonsekaisin tuntein ultraa odotellaan..
Mihmi 10+2
Nyt oon minäkin käynyt ensimmäisessä ultrassa ja kaikki oli niinkuin pitääkin, kaikki sisäelimet löytyi ja niskaturvotus oli pientä. Nyt on niin helpottunut ja onnellinen olo <3
Ainut vaan kun minulla on kilpirauhasen liikatoiminta niin sain lähetteen äitiyspoliklinikalle ja näköjään seuraava ultra eli rakenneultra onkin sitten äippäpolin kautta ja joudun maksaa sen itse. Yleensähän raskaana ollessa kuuluisi saada 2 ultraa ilmaiseksi niin en sitten tiedä saanko sen ilmaisen ultran vielä johonkin väliin vai jääkö se sitten pois :o
llaraa 11+6
Ainiin ja kaverin vinkki toimi että syö ennen ultraa jotain makeaa niin on vaavi sitten liikkeellä ;) Joten meillä vaavi sitten pyöri ja liikuskeli paljon, en jotenkin osannut odottaa että vauva näytti jo niin vauvalta :D aattelin ensin että sieltä löytyy semmoinen papu :)
Itsekin sain kuin sainkin ultrasta hyviä uutisia, ja näin pienen "rakkaudentuloksen", kuten lääkäri totesi, polskivan ja tämän sydämen hurjasti sykkivän. <3 Kyllä helpotti henkisesti, ja onnentunne oli/on ihan käsittämätön! Laskettu aika olikin nyt lääkärin mukaan 1.2., vaikka kaikki laskurit näyttää tammikuun puolta, että ehkä roikun vielä tässäkin ryhmässä, kun on niin kuukausien rajalla.
Niin ja kyllä mä oon mahaa näinkin pienillä viikoilla jo pari kertaa kuvannu, ihan vaan just, että voi sitten vertailla eroa. Oon kyllä ajottanu sen aina iltaturvotuksiin, ni tuntuu, että sillon ois jo vähän pömppistä.=P
Heippa kaikki,
olen seuraillut taustalta kuulumisia, mutta olen ollut sen verran väsynyt ja pahoinvoiva ja kiireinen, etten ole itse innostunut kirjoittelemaan enempää. Nyt viikolla 12 pahoinvointi on hellittänyt hieman ja ruokaakin tekee välillä mieli :)
Käytiin rv 7+jotain varhaisultrassa yksityisellä. Helsingissä Femedassa tutkimus maksoi 130€. Aika kova hinta alle kymmenen minuutin tutkimuksesta, mutta oli se sen arvoista! Oli mahtavaa nähdä pieni sykkivä sydän ja saada varmuus siitä, että mahassa todella on joku. Nyt mennään jo viikolla 12+5 ja tällä viikolla oli np-ultra. Kaikki näytti hyvältä. Tyyppi oli jo paljon enemmän ihmisen näköinen, sydän sykki ja niskaturvotus oli todella pientä. Tänään (kahden päivän kuluttua ultrasta) tuli jo kirje äippäpolilta, että tulos oli normaali, eikä tarvetta lisätutkimukselle ole. Kuitenkin kirjeessä puhuttiin vain downin syndroomasta, eikä mitään muita lukuja tai arvoja ollut. Kertokaahan, kokeneemmat, saitteko samassa kuoressa muutkin tulokset, vai pitääkö niitä odottaa vielä - vai tuleeko niitä ollenkaan? Verikokeet otettiin siis jo parisen viikkoa sitten.
Np-ultran jälkeen olo on varmempi ja tieto siitä, että ekan kolmanneksen vaarat on "ohitettu" tuo turvallisen fiiliksen. Nyt raskaudesta uskaltaa jo kertoa vapaammin :). Toivon että kaikki menee vastaisuudessakin hyvin. Tosin pieni pelko on takaraivossa koko ajan.
Maha ei ole vielä kunnolla kasvanut, mutta sen verran turvoksissa(?!) että tavalliset housut ja jopa sukkahousut kiristävät inhottavasti. Ekat äitiyshousut on hankittu, mutta valuvat inhottavasti päältä. Mahan kasvua siis odotellen!
Hellmi 12+5
Kivaa, että on tullut vielä lisää uusia odottajia :)
Onnea kaikille, jotka ovat jo saaneet hyviä uutisia ultrassa!
Minä joudun odottelemaan vielä kolme viikkoa :(. Mulla tulee varmaan muuttokin toiselle paikkakunnalle ennen sitä ja joudun varmaan varaamaan uuden ajan sieltä. Toivottavasti ei siirry ainakaan myöhäisemmäksi. Toivottavasti myöskin uusi neuvolantäti on mukava. Kerkesin kerran käydä täällä ja oli ihan ok.
Mulla ei vauvamaha vielä kyllä mitenkää näy. Mutta muutoin on kyllä vatsanseudulla turvotusta ja näytän pari kiloa lihoneelta. Myös rinnat on hieman kasvaneet, mutta en usko että pistäisi ulkopuolisille kovin pahasti silmään. Mulla on ollut tapana käyttää melko tyköistuvia vaatteita, joten joudun varmasti piankin kaupoille. Nyt jo on joutunut osan jättämään kaappiin. Housut ei kylläkään vielä mahan kohdalta kiristä.
Muutamalle juhannusta meillä viettäneelle kaverille täytyi kertoa mutta laajempaan jakeluun varmaan vasta sitten ultran jälkeen.
Helou taas!
Kiva kuulla teidän ultrakuulumisia! Hitsi kun ei malttais odottaa omaan ultraan, joka olisi vasta 14.7. Varhaisultra on toki käyny mielessä, mutta se on aika kallista lystiä, vaikka varmastikkin sen arvoista! Pahoinvointi on pikkuhiljaa hellittämään päin, vaikka monet monet ruuat vieläkin saa "yökköreaktion", mutta tuntuu että tää väsymys ei lopu sitten millään! Vatsa on kasvanut/turvonnut ihan hirveesti, että jos tiukempia paitoja pitäis päällä niin kyllä alkais kysely, että mitämitä! ;) Oon niin onnellinen, että olen jo päässyt näin pitkälle, kun aikaisemmin tuli se keskenmeno rv6. Täytyy vaan toivoa, että pikkuinen pysyis matkassa niin kauan kun pitääkin! Ens viikon tiistaina olis neuvolalääkäri, mitähän siellä tehdään? Ainakin kuulemma sydänäänet kuunnellaan. Kääk, jännittää!
Sonkku 10+3
Hei pitkästä aikaa!
Jokohan uskailtaisi tuulettaa?! Pahoinvointi on antanut aika paljon periksi. Enää laattaan 1-3 kertaa päivässä :) Ruokavaliolla luulisin olevan aika suuri merkitys. Kaikki mausteiset, rasvaiset ja paistetut ruuat on pitänyt jättää pois, koska ne nostaa aivan valtavan poltteen ruokatorveen ja kurkkuun. Hankala vaan on keksiä syömäkelpoisia ruokia. Kaurapuuro jo vähän tökkii...
Nt-ultraan pääsen vasta rv13. Ei millään huivittais odottaa sinne asti... Mulla pitäis olla varmaan kerran viikkoon ultra, että mielenrauha säilyisi ;)
Nälkä on kyllä jäätävä. Mikään ruokamäärä ei tunnu riittävän. Tai mä en pysty syödä kovin suuria annoksia kerralla ja sitten mun onkin jo kohta uudestaan nälkä. Ja jos nälkään ei vastaa niin olosta tulee aivan kaamea ja yökkääminen alkaa. Tätä menoa musta tulee kyllä valtava norsu! Oon niin kateellinen Havu sulle, että pystyt lenkeillä. Musta ei paljon muuhun oo kuin sohvaperunaksi. Onneksi sentäs väsymys on vähän helpottanut.
LMC, onnittelut hyvistä uutisista!
Joku kyseli raskausuutisen jakamisesta, niin me ollaan kerrottu vasta vanhemmille ja sisaruksille ja vannotettu niillekkin, että pitävät suunsa supussa. Neuvolassa oli kyllä heti ekalla käynnillä yksi tuttu, mutta käydäänhän siellä toki muissakin asioissa :)
Paremmalla mielellä eteenpäin
Relight ja pullukka rv 10