Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi syöpäkuoleman pitää vielä nykyaikana olla niin hirveän tuskallinen

Vierailija
05.12.2020 |

Liian usein riittävää kipulääkitystä ei anneta edes saattohoidossa esim. sen vuoksi, että lääkäriä ei saada kiinni. Eikö kipupumppua voisi antaa hyvissä ajoin ennen kuin pahimmat kivut iskevät. Ei eläimiäkään saa kiduttaa, mutta ihmisten annetaan vielä nykyäänkin kärsiä ihan kohtuuttomia tuskia.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuollut Janita Lukkarinen puhui jatkuvasti kivuista, vaikka oli Terhokodinkin asiakas ja siellä luulisi olevan paras osaaminen. Esko Seppäsen pojan kivut saatiin Terhokodissa sietämättömistä kympin tasosta seiskaan.

Aina morfiinikaan ei auta. Joskus se oikea valinta olisi eutanasia, jos potilas sitä haluaa.

Tiedän tapauksen, jossa parantumattomasti sairaalle, kivuista kärsineelle vauvalle annettiin vanhempien luvalla tahallaan yliannostus morfiinia eutanasian saavuttamiseksi. Tämä siis Suomessa muutama vuosi sitten. Vauvan kipuja muuten saatu hallintaan. Kiitos sille lääkärille.

Vierailija
82/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto haluaa pitää potilaita elossa, koska potilas on asiakas ja takaa terveydenhuollon ammattilaisten työllisyyden. Jos parantumattomasti sairaalle olisi hyväksyttävää lähteä kivuttomasti aika monesta terveydenhuolon ammattilaisesta tulisi työtön.

Tää nyt on tyhmin selitys ikinä. Ei millään logiikalla toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini saattohoito tapahtui pienen terveyskeskyksen vuodeosastolla. Kun mentiin hänen luokseen, niin ulko-oville asti kuului hänen huutonsa. Kuoli niin ikään tuskissaan huutaen. Jos ikänäänkään saan syövän, niin en jää odottamaan suomalaista "saattohoitoa".

Vierailija
84/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit vastustaa eutanasiaa.Harva kannattaa.

Vierailija
85/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keinoja hoitaa kipuja ja järjestää saattohoito hyvin on olemassa, ongelma on se että näitä ei voida toteuttaa kaikissa paikoissa missä ns saattohoitoa järjestetään. Itse taistelin isäni saattohoidossa hänelle annettavista lääkkeistä, olen itse sairaanhoitaja ja sen vuoksi tiedän mitä lääkkeitä saattohoidossa voi antaa. Kyse oli aivan vointia helpottavista lääkkeistä joita annetaan ja voi antaa rutiinisti saattohoito potilaalle osaston lääkkeistä. Onneksi vaativampaan lääkitykseen ei ollut tarvetta, mutta hoidossa ei kyllä pystynyt mitenkään puhumaan saattohoidosta edes käypä hoito suositusten mukaan.

Otan osaa. Oliko ongelma tiedon puute vai mikä?

Vierailija
86/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit vastustaa eutanasiaa.Harva kannattaa.

Silloin ei pitäisi olla lääkäri. Myös kärsimyksen lopettamisesta on osattava kantaa vastuu, etenkin jos potilas niin haluaa.

Vierailija
87/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lääkärit pelkäävät Oxynormin ym reseptiin kirjoittamista. Vaikka elinaikaa olisi jäljellä 2 vk tai 2 kk niin lääkärit pelkää että potilaasta tulee opioidiriippuvainen😟

Vierailija
88/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lääkärit pelkäävät Oxynormin ym reseptiin kirjoittamista. Vaikka elinaikaa olisi jäljellä 2 vk tai 2 kk niin lääkärit pelkää että potilaasta tulee opioidiriippuvainen😟

Kyllä on tyhmyys huipussaan. Minä vedän tuossa kohtaa vaikka yliannoksen heroiinia, kunhan se kipu loppuu.

Vierailija
89/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallikon ajatuksia:

Morfiinia annetaessa, lääke lamaa hengityselimiä.

Siinä on taiteiltava kahden tulen välissä, tappaako potilaan morfiinilla vai poistaako kipua.

Missä kulkee raja näiden kahden välissä?

Vierailija
90/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittavaikutukset

Lääke lamaa hengitystä ja aiheuttaa uneliaisuutta. 

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far0…

Vierailija
91/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku saa perverssiä nautintoa ihmisen loppukitumisesta. Kuka se on? Kuka päättää?

Jumala.

Ei vittumikä idiootti. :DDDDDDD

Vierailija
92/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tyhmyys huipussaan. Minä vedän tuossa kohtaa vaikka yliannoksen heroiinia, kunhan se kipu loppuu.

Oon miettinyt keinoja päättää päiväni, jos tulee jokin parantumaton sairaus.

Yliannostus kuulostaa hyvältä keinolta ja helposti toteutettavalta.

Vierailija
93/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo jotakin kivunhoidon tasosta Suomessa, kun ihmisten täytyy miettiä itsemurhakeinoja, ettei joudu kärsimään.

Vierailija
94/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt että pakko on kai ryhtyä huumerikolliseksi jos joutuu siihen tilanteeseen. Tällä palstalla tuskin voi yksityiskohdista keskustella asiallisesti ilman että ketju saa lähdön.

Vierailija
95/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maallikon ajatuksia:

J

Siinä on taiteiltava kahden tulen välissä, tappaako potilaan morfiinilla vai poistaako kipua.

Kipu stimuloi hengitystä eli periaatteessa opioideja voidaan antaa niin kauan koko ajan lisää, kun on kipuja. Silloin ei hengityslamaa tule. Tämä nyt karkeasti näin. Ja tosiaan ihan viime elinpäivinä ei sinällään ole merkitystä nopeuttaako lääke kuolemaa, jos lääkitys annetaan kipuun. Jos lääkkeen tarkoitus lyhentää elinikää, se on Suomessa laitonta.

Vierailija
96/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haittavaikutukset

Lääke lamaa hengitystä ja aiheuttaa uneliaisuutta. 

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far0…

Tuskissa tuo ei ole haittavaikutus.

Vierailija
97/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen erikoissairaanhoidossa osastolla, jossa kuolema on varsin säännöllinen "tapahtuma". Aniharva kuolema on kovin dramaattinen tai kivulias,potilaat saattavat olla viimeiset päivät jo lähes tiedottomina. Lääkitsemme kyllä tällöinkin vaikka kuoleva ei pysty itse kipua kertomaan.Meillä ei ole kipupumppua, mutta on muitakin keinoja huolehtia oireiden hoidosta.Valitettavan usein aina kuolinhetkeen potilaita nesteytetään ja annetaan antibioottia suonensisäisesti, joskus lääkärin epävarmuuden tai omaisten vaatimusten vuoksi. Itse koen olevani potilaan asianajaja, ja työn tarkoitus on hänen olonsa mahdollisimman hyvänä pitäminen käytettävissä olevilla keinoilla. En esim. laita turhaa nesteytystä omaisten vaatimuksesta mutta perustelen kyllä asian.Monet kuolemat tapahtuvat ihan rauhallisesti ja kivuttomastikin,en ole ikinä kuullut potilaan huutavan kivusta, enemmänkin ehkä sekavuudesta tai ahdistuksesta.

Vierailija
98/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo jotakin kivunhoidon tasosta Suomessa, kun ihmisten täytyy miettiä itsemurhakeinoja, ettei joudu kärsimään.

Jokainen järkevä ihminen varautuu tähän ajoissa. Vanha viisaus: me kuollaan kaikki. Joka kolmas saa syövän.

Vierailija
99/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin kaksi viestiä vaihtoehtoisista suunnitelmista. Täällä ne onneksi uskaltaa sanoa ääneen. Pitäisi kyllä laittaa tämä ketju näistä asioista päättäville koska itsellänikin on samat ajatukset. Ei se voi olla niin että ihmisen pitää turvautua vaihtoehtoon.

Vierailija
100/150 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maallikon ajatuksia:

Omalle kohdalleni toivon tarpeeksi lääkettä. Syöpäkivuissa ei voi antaa liikaa. Aikaisempi kuolema on pitkitettyä kitumista parempi vaihtoehto.