Sanokaas viisaammat: avoliitto ja lainan lyhentäminen
Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
Kommentit (135)
Asuinkuluista maksetaan puolet eli tässä asuntoasiassa toisin sanoen puolet vastikkeesta.
Jos haluaa enemmän, niin sitten ei muuta kuin myy vaikka vain osan asunnosta ja maksaa sitten ihan sitä omaa lainaa pois.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:26"]
Miten muuten avoliitossa turvataan oikeus omiin varoihin jne?
[/quote]Ei niitä tarvi mitenkään turvata, omat on omia, ei niitä olla missään tilanteessa jakamassa toisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:53"]
Asuinkuluista maksetaan puolet eli tässä asuntoasiassa toisin sanoen puolet vastikkeesta.
Jos haluaa enemmän, niin sitten ei muuta kuin myy vaikka vain osan asunnosta ja maksaa sitten ihan sitä omaa lainaa pois.
[/quote]Eli sinusta on hyväksyttävää hyväksikäyttää varakkaamman omaisuutta. Tämä selvä.
Muuttuisiko tilanne jos kyseessä olisikin naisen aunto?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:53"]
[/quote]Eli sinusta on hyväksyttävää hyväksikäyttää varakkaamman omaisuutta. Tämä selvä.
Muuttuisiko tilanne jos kyseessä olisikin naisen aunto?
[/quote]
Ei muuttunut.
Mies muutti mun asuntoon ja ensimmäinen vuosi mentiin sovitusti niin, että maksoi vastikkeesta puolet. Koska elämä tuntui sujuvan (kuten tekee vieläkin), osti asunnosta itselleen puolet.
Mies tienaa sen verran hyvin, että hänen asuinkulunsa on tällä hetkellä itse asiassa paljon isommat kuin mulla, mutta näillä maksusuunnitelmilöa ollaan maksettu lainamme samaan aikaan pois.
Mä asun miehen omistamassa asunnossa, asutaan siis avoliitossa. Maksan yhtiövastikkeesta, sähköstä ja ym. muusta mitä myös minä käytän, puolet. Järjestely toimii meidän osalta. Lainaa maksoin alussa, mutta meillä on paperit tehty, että eron tullessa tai jos asunto myydään saan kaiken sijoittamani takaisin. Naimisiin ollaan menossa nyt kesällä ja avioehto ollaan tekemässä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:08"]Mä asun miehen omistamassa asunnossa, asutaan siis avoliitossa. Maksan yhtiövastikkeesta, sähköstä ja ym. muusta mitä myös minä käytän, puolet. Järjestely toimii meidän osalta. Lainaa maksoin alussa, mutta meillä on paperit tehty, että eron tullessa tai jos asunto myydään saan kaiken sijoittamani takaisin. Naimisiin ollaan menossa nyt kesällä ja avioehto ollaan tekemässä.
[/quote]
Näinhän se parhaiten toimii!
Asuessamme vastaavasti minä maksoin koko yhtiövastikkeen (sis.vesi) sekä pääosin sähkön ja ruokakulut. Mies hoiti lainansa. Jos maksaisin lainaakin haluaisin asunnosta osuuteni. Minä kuitenkin opiskelun tuolloin joten rahatilanne oli vaihteleva joten en pitänyt järkevänä sitoutua lainan maksuun kaiken muun ohella. Yhtiövastike oli suht pieni joten ei todellakaan olisi kattanut vuokramenoja. Meillä ei kuitenkaan ole ikinä tarvinnut kinastella rahasta vaan vaikka onkin omat rahat nin on yhteiset menot eikä mitään kirjaa pidetä. Mielestäni parisuhteessa aikamoista nipottamista ns. Vuokran vaatiminen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:08"]Mä asun miehen omistamassa asunnossa, asutaan siis avoliitossa. Maksan yhtiövastikkeesta, sähköstä ja ym. muusta mitä myös minä käytän, puolet. Järjestely toimii meidän osalta. Lainaa maksoin alussa, mutta meillä on paperit tehty, että eron tullessa tai jos asunto myydään saan kaiken sijoittamani takaisin. Naimisiin ollaan menossa nyt kesällä ja avioehto ollaan tekemässä.
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Jos toisen kanssa asutaan, jotta saa omaa omaisuuttaan kartutettua, on arvot aika pahasti vinksalöaan!
Mutta niinhän se taitaa mennä, että vain härskit sitä omaisuutta tänä päivänä saa itselleen ja mikä olisikaan helpompaa kuin se, että laittaa toiset kerryttämään sitä itselle?
Mulle ei tulisi pieneen mieleenkään vaatia miestäni maksamaan mun lainoja, itse olen pttanut ja itse hoidan. Mies sen sijaan pistää rahaa säästöön ja ostaa tulevaisuudessa meille kesämökin.
Tämän palstan mukaan miehen kuitenkin pitäisi maksaa mun asuntolaina, jotta MÄ saisin ostettua sen kesämökinkin. Ja eron sattuessa sekä asunto että mökki ois tietenkin mun, koska mähän ne oon maksanut!
Vuokra suhde omaan avopuolisoon kuulostaa kyllä melkoisen pihiltä. Ei pidä mielestäni siis osallistua lainan maksuun, johan sen lakikin sanoo ettei avopuolisoilla ole velkavastuuta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:33"]Ei se kyllä ole reilua jos asut pelkällä yhtiövastikkeellakaan. Toinen puoliso on ottanut laina. Lainalyhennyksen lisäksi on muitakin kuluja jotka ovar hukkaan heitettyä rahaa esim. korot, maksupalkkiot, yhtiövastike, vesimaksu, sähkö, kotivakuutus. minämainakin vaatisin sinua osallistumaan näihin kaikki vähintäään puoliksi maksamalla.
[/quote]
Ei vittu sä olet pihi :D
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Jos toisen kanssa asutaan, jotta saa omaa omaisuuttaan kartutettua, on arvot aika pahasti vinksalöaan!
Mutta niinhän se taitaa mennä, että vain härskit sitä omaisuutta tänä päivänä saa itselleen ja mikä olisikaan helpompaa kuin se, että laittaa toiset kerryttämään sitä itselle?
Mulle ei tulisi pieneen mieleenkään vaatia miestäni maksamaan mun lainoja, itse olen pttanut ja itse hoidan. Mies sen sijaan pistää rahaa säästöön ja ostaa tulevaisuudessa meille kesämökin.
Tämän palstan mukaan miehen kuitenkin pitäisi maksaa mun asuntolaina, jotta MÄ saisin ostettua sen kesämökinkin. Ja eron sattuessa sekä asunto että mökki ois tietenkin mun, koska mähän ne oon maksanut!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]oletko avoliitossa vai avioliitossa? Mikäli avioliitossa onko avioehtoa? Mikäli oot avoliitossa ja laina sun nimillä ja sinä omistat sen niin eihän sun miehen tarvi tietenkään maksaa sun lainoja. Eli mies säästää kesämökkiin ja ottaa omille nimilleen .
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
Asuessamme vastaavasti minä maksoin koko yhtiövastikkeen (sis.vesi) sekä pääosin sähkön ja ruokakulut. Mies hoiti lainansa. Jos maksaisin lainaakin haluaisin asunnosta osuuteni. Minä kuitenkin opiskelun tuolloin joten rahatilanne oli vaihteleva joten en pitänyt järkevänä sitoutua lainan maksuun kaiken muun ohella. Yhtiövastike oli suht pieni joten ei todellakaan olisi kattanut vuokramenoja. Meillä ei kuitenkaan ole ikinä tarvinnut kinastella rahasta vaan vaikka onkin omat rahat nin on yhteiset menot eikä mitään kirjaa pidetä. Mielestäni parisuhteessa aikamoista nipottamista ns. Vuokran vaatiminen.
[/quote]maksoit liikaa jos vielä ruokalaskunkin, sähköt ja koko yhtiövastikkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:33"]Ei se kyllä ole reilua jos asut pelkällä yhtiövastikkeellakaan. Toinen puoliso on ottanut laina. Lainalyhennyksen lisäksi on muitakin kuluja jotka ovar hukkaan heitettyä rahaa esim. korot, maksupalkkiot, yhtiövastike, vesimaksu, sähkö, kotivakuutus. minämainakin vaatisin sinua osallistumaan näihin kaikki vähintäään puoliksi maksamalla.
[/quote]
Ei vittu sä olet pihi :D
[/quote]se toinen puoliso omistaa sen asunnon ja jos ero tulee niin sinä lähdet tyhjin käsin, mitä nyt otat mukaan ostamasi sohvan sun muuta
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:16"]
Täytyy ottaa huomioon, että jos kumppani ottaisi jonkin vuokralaisen siihen, niin joutuisi aika eri tavalla siinä elämään. Plus että saisiko siihen edes mitään vuokraamista.. Että ei voi oikein vuokralaiseen rinnastaa. T. 74
[/quote]
miksi kumppanille pitäisi maksaa vuokraa?!
[/quote]sehän on toisen hyväksikäyttämistä jos pitää maksaa vuokraa esim 500 eu ja yhtiövastike tekee yhteensä esim kaksiosta 260,00. Avopuoliso ei ole vuokrasuhteessa. Tietysti sähkölasku puoleksi, yhtiövastike puoleksi, ruokalasku puoleksi, tosin miehet syö enemmän, nainen yleensä tekee ruoan, siivoaa, mikäli toinen tullut käsveskan kanssa ja ei ole mitään niin maksakoot toinen siis lainanmaksaja vakuutuksen.
Voiko oikeasti jollain koko suku olla niin typerää porukkaa, että vaativat puolison alistamista vuokrasuhteeseen? Onko ap tuossa suvussa kaikkien muidenkin pariskuntien toinen osapuoli maksanut toiselle vuokraa?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:56"]
1. Selvitä mitä vastike sisältää, maksat ainoastaan hoitovastikkeen. Tarkista ettei rahoitusvastiketta ole mukana.
2. Suostut maksamaan ainoastaan hoitovastikkeen kokonaan, siis miehenkin puolikkaan korvauksena asumisestasi.
3. Et todellakaan maksa miehen lainoista osia, jos hoitovastikkeen osuus on todella pieni, niin sovitte pienen kiinteän kuukausittaisen korvauksen, jonka maksat hoitovastikkeen lisäksi miehelle.
Olisi kiva tietää mistä summista puhutaan, niin olisi helpompi kertoa mielipide riittääkö tuo vastikkeen maksu.
[/quote]just joo. esim on rahoitusvastiketta 300,00 ja hoitovastike onkin 269,00. Esim putkiremppa tehty tai julkisivut, tai ikkunat. Eli huoltovastikkeesta puolet ja omistaja maksaa tietenkin loput. Onneksi ei tarvi tälläisen asian kanssa tapella koska itse omistan velattoman kodin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
[/quote]Oliko rahoitusvastiketta? Sehän on omistajan maksettavaa. Olkaa tarkkoina että ette maksa liikaa. Avoliito on vähän valski juttu.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:43"]
Asuntoni vuokra olisi 1300e Jos siis asuisimme vuokralla. Yhdelle siis 650e. Pihi siippani maksaa puolet yhtiövastiikkeesta joka on 125e. Tyyppi siis asustelee tuolla hinnalla aika kivasti ja muutti täysin valmiiseen asuntoon jossa ei ole yhtäkään hänen ostamaa huonekalua taikka astiaa ym. Ja ei edes vaivaa häntä vähääkään. Pihi tuo on muutenkin, vituttaa tuollainen ja saa mun puolesta alkaa etsimään omaa asubtoa kaupungista jossa yksiöstäkin saa maksaa yli 700 e.
[/quote]
Mutta jos erotte niin mies lähtee käytännössä tyhjin käsin, mikä ongelma tuossa nyt on? Pitäisikö sinun heittää kaikki jo ostetut huonekalut pois, jotta voitte yhdessä ostaa uudet. Olisiko se parempi? Voitte sitten erotessa tapella niistä.
[/quote]mikäli on isoa varastoa niin voihan ne jemmata sinne ja ostaa yhdessä uudet. mikäli ne on jotain arvokkaita
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:01"]
Siis vastike yhden ihmisen kohdalla on melkein 500€? Herranjestas. Yhteensä siis tonnin?
Puhu puolisos kanssa ja sano että kämppä täytyy laittaa myyntiin niin että voitte yhdessä ostaa asunnon joka tulee molempien nimiin. Raha-asioista kiistely kun ette selvästi pääse yhteisymmärrykseen mikä oikeasti molempia miellyttäis johtaa kyllä ennnenpitkään suhteen kariutumiseen. Se alkaa luultavasti haitata normaalia arkea, molemmille tulee kestovitutus ja voilá, ero on valmis.
[/quote]
Vastike kokonaisuudessaan noin tuon verran kuten aloittaja kertoi. Kattaa ihan hyvin asumis kustanukset
[/quote]Puolet enemmän kuin 250€ on 375€, ei suinkaan 500€