Ymmärtävätkö vl-äidit sisimmässään, että
esim korvakorut eivät oikeasti ole syntiä? Ja, että raamatussa ei kielletä ehkäisyä?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:41"]
Niin ja kun nyt joku halusi kuulla vl.län kommentin ehkäisystä niin voin kertoa omani. Olen naimisissa oleva, reilu 20-vee. En ole koskaan sen tarkemmin miettinyt ehkäisyasiaa, sillä se ei ole ollut ajankohtainen. Emme käytä mieheni kanssa ehkäisyä, sillä haluamme lapsia. Olemme molemmat isosta perheestä ja saaneet onnellisen lapsuuden ja huiput sisarukset. Meillä ei vielä ole yhtään lasta, mutta jos niiyä joskus alkaa tulla ja tuntuu että niitä on "liikaa" (oma terveys/jaksaminen koetuksella) emme arkaile käyttää ehkäisyä. Uskomme että Jumala antaa meille voimaa ja viisautta jos joudumme vaikeiden päätösten eteen. Tässä ehkäisyasiassa ollaan menossa vapaampaan suuntaan vl-yhteisössä. Ei kenenkään tarvitse henkensä uhalla niitä lapsia tehdä.
[/quote]
Entä jos ei alunperinkään halua suurperhettä ja montaa lasta? Entä jos haluaa vaikkapa kaksi lasta ja käyttää ehkäisyä jottei enempää tulisi? Kyseessä ei siis ole vanhempien jaksaminen ja voimavarat, vaan ihan vain oma halu. Miten vl-piireissä suhtauduttaisiin sellaiseen?
[/quote] Vanhoillislestadiolainen opettaja Tuuli Hintsala kirjoitti Päivämmies-lehdessä, että uskovainen ei hanki suurperhettä siksi että rakastaa lapsia. Vaan siksi että on kuuliainen seurkaunnan opetukselle.
Tuuli Hintsalan mukaan ilman vl-uskon määräyksiä "emme ottaisi lapsia vastaan elämäntilanteeseen katsomatta. Emme ottaisi vastaan enää kymmenettä tai viidettätoista lasta"....
http://freepathways.wordpress.com/2011/10/04/hintsala/
Toisin sanoen, ei suurperhettä hankita suinkaan lapsirakkauden seurauksena, vaan jotta osoitetaan uskollisuus ja sitoutuminen oman yhteisön ehkäisykiellon noudattamiselle.
Lasten suuri määrä on osoitus "oikeasta uskosta".
Lapsiraukat.
Välineitä aikuisen uskon merkkinä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 07:49"]
Itse olen ollut aiemmin vl ja kyllä muistan että jo lapsena olisin halunnut korvakorut, mutta vanhemmat eivät antaneet laittaa. Hassuinta tuossa vl-liikkeen säännöstössä ulkonäön ja nimenomaan naisten ulkonäön osalta onkin se, että kielletään naisilta täysin luonnollinen tarve kaunistautua. Sitten sitä kaunistautumista tosiaan haetaan liiallisellakin laihuudella ja superkalliilla merkkivaatteilla... ja hiukset on aina tupeerattu ja laitettu viimeisen päälle, kuin suoraan kampaajalta tultaisiin. Salaa taivutellaan ripsiä ja käytetään puuteria ja meikkivoidetta.
Silloin vl:nä olin niin kiltti ja tietämätön, että tosissani luulin, että kaikilla muilla on oikeasti virheetön iho, kun en tajunnut, että kyllä he meikkejä käyttävät!
[/quote] Joillakin on kyllä oikeasti aivan virheetön sileä iho. Siinä auttaa kun ei sotke pakkeleita naamaansa. Luonnollinen on kaunein.
Usko on minulle rauhaa, vapautta ja iloa Pyhässä Hengessä. Se auttaa jaksamaan lapsiperhearjessa ja töissä. Nyt vanhempana en ole edes miettinyt mitään meikkaus- ja hiustenvärjäysjuttuja, ne eivät tunnu olennaisilta. Meikkaan jonkin verran ja jos kovin nuorena alan harmaantua niin peitän kyllä ne. Mutta mitään uskomisen asiaa ei noista ole tarvinnut tehdä. Meillä on kaksi lasta ja enempää ei tule, perheemme on nyt koossa. Tämäkään ei ole minusta mikään uskon asia, koska rakastan ja huolehdin jälkikasvustamme parhaani mukaan. Ehkäisyn ajatteleminen syntinä on täysin absurdi ajatus: siinä oma itsekkyys menee lapsen parhaan edelle.
t. Vl-äiti
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:25"]
Ymmärtääkö ap että sisimmässään vl ei halua niitä korvakoruja ?
[/quote]
Olen antanut itseni kuulla, että aika moni vl sisimmässään haluaa, samoin meikin ja ehkäisyn. Vaikka ap. en kyllä ole.
[/quote]
Niinpä. Minunkin tyttöni luokalla on vl-tyttö, joka meikkaa salaa ja sitten pesee naaman ennen kotiin menoa.
[/quote]
Olen entinen vl. Kuulostaa tosi pahalta, kun joku käyttäytyy noin, siis ei uskalla olla aina oma itsensä ja tehdä niitä asioita, joista pitää. Se ei ole hyväksi persoonallisuuden kasvulle. On kahdet säännöt, omat ja yhteisön ja niitä yhteisön sääntöjä pitää näennäisen tarkasti noudattaa. Säälin tyttöressua. Varmaan tosi ahdistunut. Ja kun eihän meikkaamisessa ole mitään pahaa.
Oma kotini oli onneksi avarakatseinen. Muistan kun lakkasin kynnet alakoulussa. Opettaja kuului herännäisyyteen, toiseen suureen herätysliikkeeseen. Hän ei myöskään pitänyt siitä, että tytöt meikkasivat alakoulussa. Kerrankin hän teki kynsitarkastuksen. Ei varmaan ollut uskoa silmiään nähdessään minun kynteni lakassa. Ei sanonut minulle mitään! Olin luokan priimuksia, kiltti tunnollinen koululainen. Hän taisi tykätä minusta oppilaana tosi paljon. Mutta hämmästeli varmaan miten saattoi olla mahdollista, että kaikista oppilaista juuri minulla oli kynnet lakassa.
[/quote] Viisas ja fiksu ope sulla!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:41"]
- - Meillä ei vielä ole yhtään lasta, mutta jos niiyä joskus alkaa tulla ja tuntuu että niitä on "liikaa" (oma terveys/jaksaminen koetuksella) emme arkaile käyttää ehkäisyä. Uskomme että Jumala antaa meille voimaa ja viisautta jos joudumme vaikeiden päätösten eteen. Tässä ehkäisyasiassa ollaan menossa vapaampaan suuntaan vl-yhteisössä. Ei kenenkään tarvitse henkensä uhalla niitä lapsia tehdä.
[/quote] Miten selität sen, että asia jonka puhujat julistivat olevan "synti kaikissa muodoissaan", ei enää olekaan syntiä, kun "ehkäisyasiassa ollaan menossa vapaampaan suuntaan vl-yhteisössä". Olleenko myös korvakoruasiassa "menossa vapaampaan suuntaan vl-yhteisössä"?
Miten on mahdollista muuttaa synti ei-synniksi? Käsittääkseni Jumalan sana on muuttumaton. Mikäli ehkäisy katsotaan synniksi sillä perusteella, koska Jumalan sanan niin opettaa, niin miten se voisi lakata olemasta synti?