Ymmärtävätkö vl-äidit sisimmässään, että
esim korvakorut eivät oikeasti ole syntiä? Ja, että raamatussa ei kielletä ehkäisyä?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 16:08"]
Usko on minulle rauhaa, vapautta ja iloa Pyhässä Hengessä. Se auttaa jaksamaan lapsiperhearjessa ja töissä. Nyt vanhempana en ole edes miettinyt mitään meikkaus- ja hiustenvärjäysjuttuja, ne eivät tunnu olennaisilta. Meikkaan jonkin verran ja jos kovin nuorena alan harmaantua niin peitän kyllä ne. Mutta mitään uskomisen asiaa ei noista ole tarvinnut tehdä. Meillä on kaksi lasta ja enempää ei tule, perheemme on nyt koossa. Tämäkään ei ole minusta mikään uskon asia, koska rakastan ja huolehdin jälkikasvustamme parhaani mukaan. Ehkäisyn ajatteleminen syntinä on täysin absurdi ajatus: siinä oma itsekkyys menee lapsen parhaan edelle.
t. Vl-äiti
[/quote] Taitaa olla feikkaaja liikenteessä. Uskovaisena esiintyy mutta ei ole hedelmät ihan kuin pitäisi. Sun kannattaisi käydä keskustleuja jonkun vanhemman uskovaisen kanssa... kaikella rakkaudella tämän kirjoitan.
Mutta jokainenhan sitten vastaa itse viimeisellä tuomiolla että "nämä lapset sinä minulle annoit"...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 16:08"]
Usko on minulle rauhaa, vapautta ja iloa Pyhässä Hengessä. Se auttaa jaksamaan lapsiperhearjessa ja töissä. Nyt vanhempana en ole edes miettinyt mitään meikkaus- ja hiustenvärjäysjuttuja, ne eivät tunnu olennaisilta. Meikkaan jonkin verran ja jos kovin nuorena alan harmaantua niin peitän kyllä ne. Mutta mitään uskomisen asiaa ei noista ole tarvinnut tehdä. Meillä on kaksi lasta ja enempää ei tule, perheemme on nyt koossa. Tämäkään ei ole minusta mikään uskon asia, koska rakastan ja huolehdin jälkikasvustamme parhaani mukaan. Ehkäisyn ajatteleminen syntinä on täysin absurdi ajatus: siinä oma itsekkyys menee lapsen parhaan edelle.
t. Vl-äiti
[/quote] Taitaa olla feikkaaja liikenteessä. Uskovaisena esiintyy mutta ei ole hedelmät ihan kuin pitäisi. Sun kannattaisi käydä keskusteluja jonkun vanhemman uskovaisen kanssa... kaikella rakkaudella tämän kirjoitan.
Mutta jokainenhan sitten vastaa itse viimeisellä tuomiolla että "nämä lapset sinä minulle annoit"...
[/quote] Jaaha, ja missä moinen sitaatti on?
Raamattu ei kiellä ehkäisyä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:25"]
Ymmärtääkö ap että sisimmässään vl ei halua niitä korvakoruja ?
[/quote]
Olen antanut itseni kuulla, että aika moni vl sisimmässään haluaa, samoin meikin ja ehkäisyn. Vaikka ap. en kyllä ole.
[/quote]
Niinpä. Minunkin tyttöni luokalla on vl-tyttö, joka meikkaa salaa ja sitten pesee naaman ennen kotiin menoa.
[/quote] ja minulla pari vl-tuttavaa, jotka käyttävät salaa ehkäisyä. Hassua, että kuvittelevat sen pysyvän Jumalalta piilossa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:36"]
Mikä täälä on ongelma?? Joukko kesken kasvuisia "aikuisia" jaksaa murehtia jonkun toisen uskontoa?! Jos vl-piireissä todella tapahtuu insestiä tai muuta vastaavaa niinkuin huhutaan, niin se on väärin... tietenkin, ja sen pitää loppua heti! Mutta ei se ole yhtään sen enempää väärin kuin esim luterilaisten tai ateistien harrastama insestikään. Jos joku ei halua omasta tahdostaan käyttää korvakoruja tai katsoa televisiota niin eipä se paljoa mun pyllyyn kutita..
Tää on taas sama kun esim homous. Olkoot kaikki mitä on kunhan eivät vahingoita tai häiritse muita. Jos joku haluaa kymmenen lasta niin halutkoot, miks se kiinnostaa ketään täällä?
En ole itse lestadiolainen, tämä ei ole itseni puolustuspuhe. En vaan ymmärrä miksi heidän tekonsa ja tapansa häiritsee ketään muuta. Tietenkin surullista ja todella väärin on jos joku on pakotettu siihen uskoon (esim koska syntynyt vl-perheeseen) vastoin tahtoaan, ja tosiaan myös noi muut kaikki epäeettiset jutut, mutta muuten eläkööt mun puolesta kaikki just niinkuin haluaa. :)
[/quote] Jo 40 vuotta sitten muistan lapseni kuulleeni, kun ihmiset puhui, että lessuperheissä isä korkkaa tytöt ensin. Jopa eräästä papista puhuivat näin. Ja asumme seudulla, missä on paljon lestadiolaisia. Joten nämä insestijutut ei ole mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:58"]
Raamatusta löytyy montakin kohtaa jotka voidaan tulkita ehkäisyn kieltäväksi. Mutta turha niitä on alkaa aukomaan täällä, kun jokaiselta löytyy kaks kertaa parempi tulkinta joka EI kiellä ehkäisyä. Kyse on uskosta.. se on jokaisen henkilökohtainen asia, niin miksi joitakin niin hirveesti riepoo se jos joku haluaa elää eri tavalla ?
[/quote] Kyse on luonnon valinnasta. Jumala antaa tulla lapsia ja Jumala antaa heidän hukkua joka keväisin ja kesäisin, kun isommat lapset eivät ehdi niitä vahtia. Jumalan käsissä on tämä ja vanhempien ei tarvitse näistä asiosita kantaa vastuuta
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:27"]
[/quote]
Olen antanut itseni kuulla, että aika moni vl sisimmässään haluaa, samoin meikin ja ehkäisyn. Vaikka ap. en kyllä ole.
[/quote]
Niinpä. Minunkin tyttöni luokalla on vl-tyttö, joka meikkaa salaa ja sitten pesee naaman ennen kotiin menoa.
[/quote] ja minulla pari vl-tuttavaa, jotka käyttävät salaa ehkäisyä. Hassua, että kuvittelevat sen pysyvän Jumalalta piilossa.
[/quote]
No ei takuulla kukaan vl kuvittele että joku asia pysyy Jumalalta piilossa. Sen kyllä tietää jokainen vl jo lapsesta asti että Jumala tietää ja näkee kaiken.
Ei sitä ehkäisyn käyttöä tarvitse Jumalalta piilotella. Jumala kyllä näkee jokaisen tilanteen ja antaa voimia sen mukaan, ehkäisy yksi niistä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:36"]
Mikä täälä on ongelma?? Joukko kesken kasvuisia "aikuisia" jaksaa murehtia jonkun toisen uskontoa?! Jos vl-piireissä todella tapahtuu insestiä tai muuta vastaavaa niinkuin huhutaan, niin se on väärin... tietenkin, ja sen pitää loppua heti! Mutta ei se ole yhtään sen enempää väärin kuin esim luterilaisten tai ateistien harrastama insestikään. Jos joku ei halua omasta tahdostaan käyttää korvakoruja tai katsoa televisiota niin eipä se paljoa mun pyllyyn kutita..
Tää on taas sama kun esim homous. Olkoot kaikki mitä on kunhan eivät vahingoita tai häiritse muita. Jos joku haluaa kymmenen lasta niin halutkoot, miks se kiinnostaa ketään täällä?
En ole itse lestadiolainen, tämä ei ole itseni puolustuspuhe. En vaan ymmärrä miksi heidän tekonsa ja tapansa häiritsee ketään muuta. Tietenkin surullista ja todella väärin on jos joku on pakotettu siihen uskoon (esim koska syntynyt vl-perheeseen) vastoin tahtoaan, ja tosiaan myös noi muut kaikki epäeettiset jutut, mutta muuten eläkööt mun puolesta kaikki just niinkuin haluaa. :)
[/quote] Jo 40 vuotta sitten muistan lapseni kuulleeni, kun ihmiset puhui, että lessuperheissä isä korkkaa tytöt ensin. Jopa eräästä papista puhuivat näin. Ja asumme seudulla, missä on paljon lestadiolaisia. Joten nämä insestijutut ei ole mitään uutta.
[/quote]
Fiksuna ihmisenähän sinä ymmärrät että sairaita ovat ne ihmiset jotka nuin puhuu ja sairaampia ne jotka nuita tekoja tekee. Ei sekoiteta nyt sairaita ihmisiä tavallisiin terveisiin uskovaisiin.
Korviksista sen verran, että itse arvelen suhtautumisen niihin johtuvan Israelin kansan korpivaelluksen, siis aen Egyptistä pakenemisen aikaisista tapahtumista. Israelin kansan usko Jumalaan hiipui ja he päätyivät tekemään kultaisen vasikan jumalankuvaksi ja nimen omaan korvakorut on mainittu. Tästä on Mooseksen kirjassa, mutta kohtaa en muista tarkemmin. Mutta tämän seurauksena yhdessä kymmenestä käskystä kielletään pitämästä muita kuin yksi Jumala. Ja jonkun mukaan tähän käskyyn liirtyi käsky olla tekemättä jumalan kuvia..
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:38"]
Ehkäisy kyllä kielletään raamatussa
[/quote]
Missä kohdassa? Vähän vaikea uskoa, kun ei ehkäisyvälineitä ollut edes keksitty joskus 2000 v sitten. Äläkä vastaa, että Jumala kielsi Onania onanoimasta. Ei ole sama asia. Ehkäisystä siellä ei puhuta mitään. Siis siitä, että nainen esim. laittaisi kierukan.
[/quote]
Vanha testamentti.
Miehelle annetaan ohjeeksi, että siementä ei saa laskea maahan.
[/quote] Ööö, tämä tarkoittaa, että ei saa itsetyydyttää, vaan on aina haettava reikä, minne siemenet laskee
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:44"]
Korviksista sen verran, että itse arvelen suhtautumisen niihin johtuvan Israelin kansan korpivaelluksen, siis aen Egyptistä pakenemisen aikaisista tapahtumista. Israelin kansan usko Jumalaan hiipui ja he päätyivät tekemään kultaisen vasikan jumalankuvaksi ja nimen omaan korvakorut on mainittu. Tästä on Mooseksen kirjassa, mutta kohtaa en muista tarkemmin. Mutta tämän seurauksena yhdessä kymmenestä käskystä kielletään pitämästä muita kuin yksi Jumala. Ja jonkun mukaan tähän käskyyn liirtyi käsky olla tekemättä jumalan kuvia..
[/quote]
Niin ja jotenkin ymmärtäisin tämän liittyvän muutenkin lävistämällä käytettäviin koruihin ja tatuointeihin. Omaa kehoa kunnioitetaan eikä siihen tehdä tällaisia muutoksia luojan luomistyöhön silkan turhamaisuuden tähden.
En ole kysynyt muiden mielipidettä, mutta voisin ajatella että nappikorviksia, jotka eivät mene korvan läpi voisi kyllä käyttää (vrt. rannerengas), mutta se taas aiheuttaisi niin paljon ihmetystä ja kaikki eivät tietäisi korun olevan vain ihon pinnalla jne. että siinä mielessä en lähtisi sellaistakaan korua käyttämään.
Itse olen lestadiolainen ja jos nyt lähtisin korvikset korvissa autiolle saarelle ryyppäämään ja kuolisin nestehukkaan niin uskovaisena kuolisin, vaikka kukaan ei olisi saarnaamassa syntejä anteeksi. Katsos kun uskon siihen synninpäästöön niinkuin lestadiolaisennkuuluu uskoa. Näin minulle on opetettu.
Joku kun kysyi että miten ei osata ottaa kritiikkiä vastaan, niin mitä luulet meidän ottavan vastaan 24/7, kun teidänlaisia ihmisiä on kuitenkin suurin osa meidänkin työ, koulu ym. ympäristössä ? Jos joskus tuntuu että vl hyökkää kritiikkiä vastaan niin eikö se ole ihan perusteltua että puolustaa omaa kantaansa ? Samaahan tekin teette.
Ja korvisjuttu.. siis huoh. Miten ette jo ymmärrä, että se on vain kulttuuri juttu ja erottumisen metkki.. tuo yhteisöön yhteenkuuluvuuden tunnetta ym. Tottakai yhtä typerä kuin että pakotettaisiin vaikka pukeutumaan aina valkoiseen. Mutta eri yhteisöillä on eri piirteet. Jos joku vl tuntee ahdistuvansa siitä että "ei saa" käyttää korviksia niin luultavasti ahdistaa joku muukinja kannattai punnita tuoko uskpminen elämään niin paljon iloa ja toivoa että jaksaisi pysyä lahkon normeissa.
Onneksi minun Jumalani on rakastava, enkä koskaan suostuisi olemaan uskossa, joka estäisi elämääni ja toisi ahdistusta. Huh. Olipas selostusta. Hyvää yötä ja enkeleitä kaikkien valitsemalle tielle ! <3
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:20"]
Itse olen lestadiolainen ja jos nyt lähtisin korvikset korvissa autiolle saarelle ryyppäämään ja kuolisin nestehukkaan niin uskovaisena kuolisin, vaikka kukaan ei olisi saarnaamassa syntejä anteeksi. Katsos kun uskon siihen synninpäästöön niinkuin lestadiolaisennkuuluu uskoa. Näin minulle on opetettu.
Joku kun kysyi että miten ei osata ottaa kritiikkiä vastaan, niin mitä luulet meidän ottavan vastaan 24/7, kun teidänlaisia ihmisiä on kuitenkin suurin osa meidänkin työ, koulu ym. ympäristössä ? Jos joskus tuntuu että vl hyökkää kritiikkiä vastaan niin eikö se ole ihan perusteltua että puolustaa omaa kantaansa ? Samaahan tekin teette.
Ja korvisjuttu.. siis huoh. Miten ette jo ymmärrä, että se on vain kulttuuri juttu ja erottumisen metkki.. tuo yhteisöön yhteenkuuluvuuden tunnetta ym. Tottakai yhtä typerä kuin että pakotettaisiin vaikka pukeutumaan aina valkoiseen. Mutta eri yhteisöillä on eri piirteet. Jos joku vl tuntee ahdistuvansa siitä että "ei saa" käyttää korviksia niin luultavasti ahdistaa joku muukinja kannattai punnita tuoko uskpminen elämään niin paljon iloa ja toivoa että jaksaisi pysyä lahkon normeissa.
Onneksi minun Jumalani on rakastava, enkä koskaan suostuisi olemaan uskossa, joka estäisi elämääni ja toisi ahdistusta. Huh. Olipas selostusta. Hyvää yötä ja enkeleitä kaikkien valitsemalle tielle ! <3
[/quote]
Niin, nimenomaan. Olet LESTADIOLAINEN ja siksi autiolle saarelle joutuminen ei olisi ihan katastrofi ikuisen elämän kannalta, kas kun joku uskonveli on lausunut sinulle maagiset taikasanat monen monta kertaa. Mutta ilman niitä ja liikkeessä elämistä ei mitään asiaa taivaan porteille. Mikäs siinä, jokainen olkoon hullu ja rajoittunut tavallaan, mutta mielestäni näin uskovalla ihmisellä ei pitäisi olla yhtään mitään asiaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papiksi. Jos missä niin siinä tekopyhyys huipussaan.
Lestadiolaisperheissä lasten suuri määrä ei todellakaan kerro rakkaudesta lapsiin, vaan "kuuliaisuudesta seurakuntajumalalle".
Vanhemmat varmistavat suurperheen avulla itselleen taivaspaikkansa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:44"]
[/quote]
Niin ja jotenkin ymmärtäisin tämän liittyvän muutenkin lävistämällä käytettäviin koruihin ja tatuointeihin. Omaa kehoa kunnioitetaan eikä siihen tehdä tällaisia muutoksia luojan luomistyöhön silkan turhamaisuuden tähden.
En ole kysynyt muiden mielipidettä, mutta voisin ajatella että nappikorviksia, jotka eivät mene korvan läpi voisi kyllä käyttää (vrt. rannerengas), mutta se taas aiheuttaisi niin paljon ihmetystä ja kaikki eivät tietäisi korun olevan vain ihon pinnalla jne. että siinä mielessä en lähtisi sellaistakaan korua käyttämään.
[/quote] Miksi on niin valtavan tärkeää se että "kaikki tietävät" millainen korvakorun kiinitystapa olisi?
Siis jos se ei olisi lävistetty korvalehden läpi, se olisi ihan okei pitää vaikka seuroissa.
Sanoit kuitenkin että sitäkään ei saisi käyttää korvalehdessä sen takia, että joku vl saattisi erehtyä ja luulisi että se olisi kiinnitetty korvalehden läpäisevällä kiinnittimellä.
Tuntuu omituiselta, että kristinuskossa olisi määräyksiä niin että korvakorun kiinnittämistavasta olisi sielun autuus kiinni. Tuskin Raamatussa on mitään siitä puhuttu. Jeesus tuskin otti kantaa siihen, millä tavalla korvakoru tulee kiinnittää!
En ole koskaan kuullut tästä ennen kuin tästä luin. Olen kasvanut lestadiolaisessa kodissa ja käynyt seuroissa elämäni 21 ensimmäistä vuotta.
Hassuja nuo väitteet, että Raamatusta löytyisi ehkäisykielto monestakin paikasta, mutta "turha niitä on alkaa luetella täällä." :D Noinko ne saarnaajat on teillekin sanoneet? No, mitkä ne kohdat on? Mullakin on tuolla Raamattu hyllyssä ja tarkistaisin mielelläni.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja minun luokkalaiseni tyttö otti korvakorut. Ja oli vl. En tiedä mitä sanktioita tuli mutta vielä ainakin roikkuu kauniit korut korvissa! Myös meikkaa. Muutenkin monet minun tuntemat vl-tytöt käyttää meikkivoidetta ja jotku "jopa" ripsiväriä.
Ja miten muuten tupakointi on hyvin yleistä lastenne keskuudessa? Ihan uteliaisuudesta kysyn :) vai tiesittekö sitä edes?
Lars Levi Lestadius oli itse nikotinisti ja salli siksi tupakoinnin. Lestadiolaisuushan lähti oikeammin raittiusliikkeenä, koska kansan elämäntapa oli juopotteleva ja väkivaltainen. Mutta tupakointi sallittiin tämän vuoksi
Ehkäisykielto tuli siksi, että liike laajenisi
Lisäksi oli sääntö, että jos vaimo kuoli synnytyksiin tai muuten, vaimon naimattoman sisaruksen piti astua saappaisiin ja mennä siskon miehen kanssa naimisiin ja ottaa katras huoltaakseen ja tehdä lisää lapsia. Joten vanhempi mies saattoi saada 18 vuotiaan pikkusisaren vaimokseen.
En tiedä, miten nykyään, mutta ennen ainakin toimittiin tällä tavoin
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:09"]Lars Levi Lestadius oli itse nikotinisti ja salli siksi tupakoinnin. Lestadiolaisuushan lähti oikeammin raittiusliikkeenä, koska kansan elämäntapa oli juopotteleva ja väkivaltainen. Mutta tupakointi sallittiin
[/quote]
Aika ironista mutta kiitos selvennyksestä! 104
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:57"]
Ymmärrätkö sinä ei-vl, että korvakorujen käyttö on täysin turhamaista. Emme tarvitse niitä. Ja meikkaaminen taas piilottaa sen, miksi sinut on luotu. Sinä piiloudut meikkikerroksen alle ja korvakorujen helinään, emmekä näe todellisia kasvojasi ja samalla sisintäsi. Mitä haluat korostaa niillä? Itseäsikö ja sitä, että huomaatkaa kaikki muutkin, täällä minä olen hienoine koruineni! Olen nähty! Upeaa, vaikka minulla onkin mies, saan kuitenkin myös muilta miehiltä huomiota kaiken tämän tilpehöörin vuoksi. Vai muiden naisten kateiden katseiden tähden? Vaiko huonon itsetunnon takia?
Ymmärrätkö sinä ei-vl uskoa tunnustava, että Jumala antaa sinulle lapsia sen verran kuin näkee parhaaksi, jos uskot Jumalaan ja annat elämäsi hänen johdateltavakseen. Jokaisella vl:llekin on annettu järki myös, joten tiedän sisimmässäni, milloin tulee antaa aikaa omalle toipumiselle ja itselleni, jotta jaksan pyörittää elämääni.
Nämä en erittäin yksinkertaisia asioita, mutta joilla ei ole uskon lahjaa, ei voi tätä ymmärtää. Toivottavasti mahdollisimman moni saisi uskon lahjan.
[/quote] Kirjoitti voimakkaasti korujen käyttöä vastaan ja paheksut koruja ja syyksi sanot sen että korujen käyttö on "turhamaista".
Kuitenkin juuri lestadiolaisilla naisilla on usein runsaasti koruja, ei näytä olevan syntiä. Ei muu kuin ne KORVAkorut! On kropassa yksi kohta, johon korun laitto on SYNTIÄ. Mutt amuualla saa uskovaisella naisella olla korujan mielin määrin eikä se ole syntiä.
Mutta Raamatussa taas sanotaan että ei pitäisi rehvastella korujen suurella määrällä, se on Paavalin kirjeessä. Sanamuotoa en muista.
Sinä kirjoitit aivan ristiriitaisesti ja epäuskottavasti teidän uskonkäsityksestänne mitä tulee koruihin. Ikään kuin kaikki korut olkisi teille syntiä, ja niinhän nimenomana ei ole. Kirjotuksestasi ei käy ilmi, miksi juuri KORVAkoru on synnillinen.
Uskikset, ymmärtäminen ja sisin samassa otsikossa.... w...t...f....