Ymmärtävätkö vl-äidit sisimmässään, että
esim korvakorut eivät oikeasti ole syntiä? Ja, että raamatussa ei kielletä ehkäisyä?
Kommentit (105)
Tämän ketjun vl vastauksia lukiessa on alkuperäiseen kysymykseen todettava, että ei ymmärrä ei. Surullista, ovat kuitenkin vapaan länsimaan koulutettuja aikuisia ihmisiä.
Oottepa kyllä tosi tekopyhiä, ei voi muuta sanoa. En ole vl mutta meikit ja laittautuminen ei kiinnosta pätkääkään. Silti mulla on korvakorut.
Ja ne ovat sellaiset pienet kultaiset nappityyppiset, olen 41v. Vai kuinka moni vl on nähnyt esim. asiakaspalvelutehtävissä ikäiseni naisen isojen, heiluvien ja helisevien korvakorujen kanssa? Niinpä.
Silti sellaiset korvikset oli ainoa kuva korvakoruista tällä yhdelläkin alun kirjoittajalla, heiluvat, helisevät ja suuret. Ei ihme, kun heidän keskuudessaan älyllinen epärehellisyys rehottaa.
Voisko joku jo kertoa miksi tukkaan saa ottaa permanentin, mutta ei väriä? Eikö ole synti kihartaa hiuksia, jotka Jumala loi suoriksi?
Jos alunperinkin haluaa vain kahta lasta niin eikö se juuri tarkoita että se kolmas menee jaksamisen rajoille, joten sen voi ehkäistä. En sanonut että itsekkään haluaisin mitään suurperhettä. Toki en tiedä voimavarojani vielä. Ja mitä Jumalia te luulette täällä olevanne ja haukutte meitä tyhmiksi kun meille korvakorut on syntiä. (Ja liiallinen korujen käyttö myös) eikö teiltä löydy kunnioitusta toisen uskoa kohtaan ? Kyse ei ole niin pienestä asiasta kuin korvakorut, vaan laajemmasta kokonaiskuvasta. Emme halua hukkua massaan vaan erottua uskovaisina ja sisäistä kauneutta arvostavina. Tai minä ainakin. Se että joku SRK.n vanha patu kieltäisi ehkäisyn, ei vaikuta minun uskoon.. eikä se että joku yrittää valaista minua raukkaa aivopestyä tyhmää että korvakorut eivät ole syntiä. En tahdo niitä ja piste. Kuten en paljon korujakaan tai laihaa vartaloa, vaan puhtaan omantunnon, kiitollisen ja viisaan mielen.
Tulipa vain mieleeni. Vl-liikeen johto taitaa halutakin ulkopuolisten äimistelyn keskittyvän ehkäisy-, meikkaus-, korvis-, tv-, alkoholi ynnä muihin kieltoihin. Näin itse vl-oppi jää huomiotta ja sehän sopii, sillä luterilaisesta (ja miksei myös muista kristillisistä) näkökulmasta katsoen kyseessä on täysin lahkolainen harhaoppi. Tästä huolimatta lestadiolaiset voivat toimia ev.lut. kirkossa pappeina. Kirkkokaan ei halua nostaa kissaa pöydälle: jos lestadiolaiset päättäisivät tehdä joukkopaon kirkosta, menettäisi se taas kymmeniä tuhansia jäseniä.
Ja miksi vl-oppi on harhaoppi? Heidän mielestään yksin armo ja usko Kristukseen eivät riitä pelastukseen. Näiden lisäksi tarvitaan syntien suullinen anteeksianto toisen vanhoillislestadiolaisen toimesta (se Jeesuksen nimessä ja veressä -litania). Vanhoillislestadiolaisen mielestä esimerkiksi yksin autiolla saarella elävä ei voisi pelastua kadotukselta kristillisessä mielessä, kun kukaan lesta ei olisi lähimaastossa lausumassa pelastavaa synninpäästöä...
Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voinee vahvistaa opin, jos ilkeää! Toki he pehmentävät asiaa sanomalla, ettei ihminen voi tietää miten asiat ovat. Mutta näin he uskovat. Mikäs siinä, uskokoot, mutta kuinka tällaisen opin kannattaja voi toimia Suomen ev.lut. kirkossa pappina?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:58"]
Raamatusta löytyy montakin kohtaa jotka voidaan tulkita ehkäisyn kieltäväksi. Mutta turha niitä on alkaa aukomaan täällä, kun jokaiselta löytyy kaks kertaa parempi tulkinta joka EI kiellä ehkäisyä. Kyse on uskosta.. se on jokaisen henkilökohtainen asia, niin miksi joitakin niin hirveesti riepoo se jos joku haluaa elää eri tavalla ?
[/quote]
Voisitko nyt kertoa ne kohdat? Mulla olis tossa hyllyssä raamattu valmiina, niin voisin sit ne omat tulkintani tehdä. Ihan oikeasti ja vilpittömästi asia kiinnostaa.
Yleisesti mulle on aivan sama miten lestat haluaa elämänsä elää, ei vaikuta minuun, olkoon ehkäisemättä ja meikkaamatta ja tehköön tai olkoon tekemättä asioita joita valtaväestö tekee.
Älkää pilkatko kenenkään hengellistä perintöä. Se on lahja rakastavilta vanhemmilta ja siinä on kielletty asioita joita he ovat itse tai heidän esivanhempansa ovat havainneet ja kokeneet vääriksi tai estävän yhteyttä Jumalaan.
Toinen asia sitten on, haluatko sinä vl-nainen tai mies elää perinteiden mukaisesti vai elävän Jumalan sanan mukaan? Mihin perustat valintasi? Siihen mitä rakkaat esivanhemmat ovat sanoneet - sehän on inhimillisesti katsottuna hyvä. Vai siihen mitä Jumala sanoo sanassaan jota Pyhä Henki voi kirkastaa ihmiselle joka lukee sanaa rukoilen?
Jeesus taisteli paljon perinnäissääntöjä vastaan. Perinnäissäännöt kahlehtivat ihmistä niin ettei ihminen lopulta erota mikä on Jumalan ja mikä ihmisen tahto.
En arvostele esimerkiksi tv:n katselukieltoa tai ehkäisykieltoa sinänsä vaan kysyn että mihin perustat uskosi ja elämäntapasi? Jumalan sanaan ja Pyhän Hengen yhteyteen vai siihen että sinua on lapsesta asti kielletty tekemästä sitä ja tätä?
Muistakaa että Kristus tarkoittaa Vapahtajaa. Toisen Kristus voi vapahtaa juoppoudesta, toisen seksin väärinkäytöstä, toisen vääränlaisesta lain alla elämisestä.
Tällä puheenvuorolla en puolustele syntiä, koska Pyhä Henki kirkastaa paljon sellaisia asioita synniksi joita lain alla elävä ei edes huomaa olevan syntiä koska on niin kiireinen täyttämään lakia. Haluaisin vain että jokainen ihminen tekee tiliä elämästään ensisijaisesti Jumalalle, ei yhteisölleen.
Krhm.. lestadiolainen ei kyllä tarvitse autiolle saarelle toista lestaa mukaan hokemaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Toki se on keskeisin asia uskossa, nk. ripittäytyminen, joka on tietääkseni ihan kaikissa kristinuskoissa keskeinen asia. Mutta kenen tahansa uskovan sydämen tila kertoo on se pointti. Lestadiolaisuushan on vain nimi tälle lahkolle Suomessa.. samanlain uskovia ON muuallakin, eikä he kutsu itseään lestadiolaisiksi. Ja esimerkiksi Venäjän "lestoilla" on korvikset ja paljon meikkiä yms. Se on vaan kulttuurillinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:57"]
Ymmärrätkö sinä ei-vl, että korvakorujen käyttö on täysin turhamaista. Emme tarvitse niitä. Ja meikkaaminen taas piilottaa sen, miksi sinut on luotu. Sinä piiloudut meikkikerroksen alle ja korvakorujen helinään, emmekä näe todellisia kasvojasi ja samalla sisintäsi. Mitä haluat korostaa niillä? Itseäsikö ja sitä, että huomaatkaa kaikki muutkin, täällä minä olen hienoine koruineni! Olen nähty! Upeaa, vaikka minulla onkin mies, saan kuitenkin myös muilta miehiltä huomiota kaiken tämän tilpehöörin vuoksi. Vai muiden naisten kateiden katseiden tähden? Vaiko huonon itsetunnon takia?
[/quote]
En ole itse vl (enkä myöskään muuten meikkaa, enkä käytä korvakorujakaan, koska eivät ole tyyliäni), mutta tunnen paljon vl-perheitä ja lähes kaikissa niissä äiti näkee suurtakin vaivaa pukeutuakseen muodikkaaasti. Koulun kevät- ja joulujuhlissa tullut joskus ihan myötähäpeä näiden vl-äitien puolesta, kun ovat niin tiukoissa niukoissa legginsseissä ja huimissa koroissa. Tyttärillään on myös usein ikäänsä nähden hätkähdyttävän "heruttavia" vaatteita.
Miksi tuollainen pukeutuminen ja pukeutumisella itsensä korostaminen on sitten ihan ok? Tähän haluaisin vastauksen.
Ei se ole ok, kyllä sitäkin ry.llä hieman paheksutaan, mutta minkäs teet tälle nykyajan meiningille. Ei lestadiolaisetkaan laput silmillä kulje, että kyllä nämä ulkonäkö ja muotiasiat heijastuvat siihenkin yhteisöön.
Olen ollut vl kauan sitten. Ahdistuin silloin aivan kamalasti ristiriitaisuuksista näissä säännöissä, sekä siitä, että ihmiselle ei annettu omaan harkintaan esim. sitä, mitä televisiosta olisi katsonut vaan koko masiina oli kielletty. Ehkäisykielto tuntui myös aivan kammottavalta. Näiden kahden asian suhteen tilanne on muuttunut. Tv on aika useissa lestadiolaiskodeissa ja myös ehkäisyn käyttö on yleistä. Näistä asioista ei kuitenkaan pidetä isompaa hälyä, vaan päätökset tehdään kotipiirissä.
Entisenä lestadiolaisena ymmärrän kyllä hyvin sen, kuinka vaikea on poiketa jostain säännöstä, kun sen on oppinut lapsuudessa. Minultakin meni joidenkin asioiden osalta kauan, ennenkuin pystyin tekemään niitä ilman pientä ahdistusta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:25"]
Ymmärtääkö ap että sisimmässään vl ei halua niitä korvakoruja ?
[/quote]
Olen antanut itseni kuulla, että aika moni vl sisimmässään haluaa, samoin meikin ja ehkäisyn. Vaikka ap. en kyllä ole.
[/quote]
Kyllä. Ja kuten joku mainitsi sormuksista, monessa muussakin asiassa vl:t ottavat kyllä kaikin keinoin takaisin sitä, mitä menettävät nöyrässä luopumisessaan joistain kielletyistä asioista. Ihan yhtä lailla koristautuvat ja laittautuvat, se on ihmisen ja varsinkin monen naisen sisäänrakennettu tarve, mutta liikkeen sallimissa rajoissa. Jos ei saa käyttää korviksia, käytetään muita koruja. Ja brassaillaan merkeillä ja kalliilla tavaroilla jne.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:07"]
Krhm.. lestadiolainen ei kyllä tarvitse autiolle saarelle toista lestaa mukaan hokemaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Toki se on keskeisin asia uskossa, nk. ripittäytyminen, joka on tietääkseni ihan kaikissa kristinuskoissa keskeinen asia. Mutta kenen tahansa uskovan sydämen tila kertoo on se pointti. Lestadiolaisuushan on vain nimi tälle lahkolle Suomessa.. samanlain uskovia ON muuallakin, eikä he kutsu itseään lestadiolaisiksi. Ja esimerkiksi Venäjän "lestoilla" on korvikset ja paljon meikkiä yms. Se on vaan kulttuurillinen juttu.
[/quote]
Tarvitsee. Kuka tahansa lestadiolainen voi vahvistaa tämän, jos vain julkeaa.
"Uskon, että Jumala voi herättää ihmisen synnintunnon missä tahansa, mutta tekee taivaskelpoiseksi vain omien opetuslastensa synninpäästöllä. " (Lestadiolaispuhuja Tuomo A. Komulainen, lähde: http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194873605178/artikkeli/lestadiolaispuhuja+minun+uskonsisareni+eivat+papiksi+havittele+.html)
http://www.hakomaja.net/oppi/mikae-vl-uskossa-naeraestaeae
http://freepathways.wordpress.com/2012/04/25/papit-pelkkaa-feikkia/
http://freepathways.wordpress.com/2014/04/06/kun-kristusta-saarnattiin/
Taas näitä jotka on sokaisevan kateellisia vl hyvään elämään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:38"]
Ehkäisy kyllä kielletään raamatussa
[/quote]
Missä kohdassa? Vähän vaikea uskoa, kun ei ehkäisyvälineitä ollut edes keksitty joskus 2000 v sitten. Äläkä vastaa, että Jumala kielsi Onania onanoimasta. Ei ole sama asia. Ehkäisystä siellä ei puhuta mitään. Siis siitä, että nainen esim. laittaisi kierukan.
[/quote]
Vanha testamentti.
Miehelle annetaan ohjeeksi, että siementä ei saa laskea maahan.
Siis kelle tää asiaa oikeesti kuuluu?
Kuuluuko minun vl:nä kommentoida sinun ei-vl lapsimäärää? Sulla voi olla vaikka kolme lasta ja kaikilla eri isä. En mä sitä joka päivä täällä toitota vaikka en millään voi käsittää elämäntapaasi.
Pitäisikö minun tehdä avauksia siitä miten hirveän näköisiä monet naiset on kun on joka paikassa lävistyksiä ja tukka loppuun värjätty. Ja sanoa että näyttäisit puolet kauniimmalta ilman tuollaista määrää meikkiä??
En tee aloituksia koska mulle se on ihan sama mitä sinä elämälläsi teet. Eikö näin ole myös vl kohdalla?
Pitäisikö tehdä avaus siitä kuinka sitoutumiskyvyttömiä suurin osa suomalaisista ikäisistäni on? Ja vastuuntunnottomia. Vaihdetaan kumppania kuin sukkia ja sössötetään että kasvettiin erilleen ja lapset kyllä ymmärtää. Lapset kärsii aina ja ero on aina traumaattinen kokemus. Eikä se useinkaan vaihtamalla parane.
En tee tästäkään avausta vaikka oma mieheni on sitoutunut yhteiseen perheeseemme ja haluaa kantaa vastuun omalta osaltaan. Kunnioittaa minua ja rakastaa. Eikä tarvitse riidan jälkeen ajatella tai pelätä että tuleeko ero tai pettääkö hän.
Säälin eroperheiden lapsia, mutta en tule moralisoimaan tänne asiaa koko ajan.
Miksi minä en saa elää elämääni omien valintojeni kanssa? Olen täysijärkinen, työssäkäyvä ison perheen äiti. En kysy Srk:lta mitä minä missäkin ratkaisussa teen. Tiedän mikä on oikein ja mikä väärin. Haluan elää niin että voin levollisella mielellä ja hyvällä omatunnolla käydä illalla nukkumaan.
En ole täydellinen enkä edes kuvittele olevani.
Sempä takia saan silkasta armosta uskoa epäonnistumiseni anteeksi.
Minulle tämä usko ei ole SRK:ta tai sääntöviidakkoa. Se on vanhurskautta, rauhaa ja iloa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:17"]
[mitäpä tänne kirjoittelemaan. Eräillä ihmisillä näyttää jääneen päälle pinttymä, jota he levittelevät ympäriinsä, ja retostelevat eri aiheilla, jotta vain saisivat vl:set vieläkin huonompaan valoon. Oletko käynyt koskaan heidän järjestemissään seuroissa? Oletko todella kuunnellut?
[/quote]
En ole se jolla kysymyksesi heitit mutta olen kuunnellut saarnoja elämän ensimmäiset 25 vuotta. Tunnen niiden sisällön. Ei puhuujat oikeasti tunne Raamattua juuri ollenkaan. He vaan toistelevat niitä samoja sanontoja joita on itse oppineet seuroissa. Raamatun todellista tuntemusta heillä ei ole .
Hyvä esimerkki on se lause jonka puhuja aina snaoo jos puhutaan miten suuri perhe väsyttää vanhempia ja vaimoa voi pelottaa uusi raskaus. "Niin ovat päivä kuin ovat voimasi".
Se lause on Mooseksen siunaus yhdelle Jaakobin pojista. Sen tarkoitus oli lisätä Asser-pojan itseluottamusta niin että hän saa suuren suvun aikaan. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan hän ja hänen jälkeläisensä katosivat naapurikansojen valloitettua hänen alueensa.
Lukekaa tästä kommentista asian todellinen tausta! (Kirjoittaja: Daniel.)
http://freepathways.wordpress.com/2014/05/10/ei-keskusteltu-42-vuoteen/#comments
Tämä on vain yksi esimerkki saarnojen höpötyksistä, samaa luokkaa on muutkin lestadiolaisten opetukset.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:25"]
Ymmärtääkö ap että sisimmässään vl ei halua niitä korvakoruja ?
[/quote]
Olen antanut itseni kuulla, että aika moni vl sisimmässään haluaa, samoin meikin ja ehkäisyn. Vaikka ap. en kyllä ole.
[/quote]
Niinpä. Minunkin tyttöni luokalla on vl-tyttö, joka meikkaa salaa ja sitten pesee naaman ennen kotiin menoa.
[/quote]
Olen entinen vl. Kuulostaa tosi pahalta, kun joku käyttäytyy noin, siis ei uskalla olla aina oma itsensä ja tehdä niitä asioita, joista pitää. Se ei ole hyväksi persoonallisuuden kasvulle. On kahdet säännöt, omat ja yhteisön ja niitä yhteisön sääntöjä pitää näennäisen tarkasti noudattaa. Säälin tyttöressua. Varmaan tosi ahdistunut. Ja kun eihän meikkaamisessa ole mitään pahaa.
Oma kotini oli onneksi avarakatseinen. Muistan kun lakkasin kynnet alakoulussa. Opettaja kuului herännäisyyteen, toiseen suureen herätysliikkeeseen. Hän ei myöskään pitänyt siitä, että tytöt meikkasivat alakoulussa. Kerrankin hän teki kynsitarkastuksen. Ei varmaan ollut uskoa silmiään nähdessään minun kynteni lakassa. Ei sanonut minulle mitään! Olin luokan priimuksia, kiltti tunnollinen koululainen. Hän taisi tykätä minusta oppilaana tosi paljon. Mutta hämmästeli varmaan miten saattoi olla mahdollista, että kaikista oppilaista juuri minulla oli kynnet lakassa.
Mitä pahaa on turhamaisuudessa, siinä että arvostaa myös elämän pientä kauneutta ja "turhuutta". jumala on luonut ihmiselle myös kauneudentajun...
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:41"]
Niin ja kun nyt joku halusi kuulla vl.län kommentin ehkäisystä niin voin kertoa omani. Olen naimisissa oleva, reilu 20-vee. En ole koskaan sen tarkemmin miettinyt ehkäisyasiaa, sillä se ei ole ollut ajankohtainen. Emme käytä mieheni kanssa ehkäisyä, sillä haluamme lapsia. Olemme molemmat isosta perheestä ja saaneet onnellisen lapsuuden ja huiput sisarukset. Meillä ei vielä ole yhtään lasta, mutta jos niiyä joskus alkaa tulla ja tuntuu että niitä on "liikaa" (oma terveys/jaksaminen koetuksella) emme arkaile käyttää ehkäisyä. Uskomme että Jumala antaa meille voimaa ja viisautta jos joudumme vaikeiden päätösten eteen. Tässä ehkäisyasiassa ollaan menossa vapaampaan suuntaan vl-yhteisössä. Ei kenenkään tarvitse henkensä uhalla niitä lapsia tehdä.
[/quote]
Entä jos ei alunperinkään halua suurperhettä ja montaa lasta? Entä jos haluaa vaikkapa kaksi lasta ja käyttää ehkäisyä jottei enempää tulisi? KKyseessä ei siis ole vanhempien jaksaminen ja voimavarat, vaan ihan vain oma halu. Miten vl-piireissä suhtauduttaisiin sellaiseen?