Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtävätkö vl-äidit sisimmässään, että

Vierailija
11.04.2014 |

esim korvakorut eivät oikeasti ole syntiä? Ja, että raamatussa ei kielletä ehkäisyä?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:32"]

Jos vl haluaisi meikin, ehkäsyn ja korvikset, se saa ne ottaa.. Suomi on vapaa maa. Mutta yleisesti ottaen usko menee näiden pinnallisuuksien edelle. Muutenhan meillä kaikilla olisi nämä meikit. ym. Ei me mitään maahan lytättyjä nössöjä olla me vl-naiset. Elämänkatsomuksemme ja arvomme ovat vain hieman erit kuin valtaväestöllä.

[/quote]

Mä voin vl:nä suoraan myöntää, että välillä on ollut aikoja, kun todellakin olen halunnut ne meikit ja värin päähän. Joskus ottaa koville mennä meikattujen keskelle, kun on valvonut ja väsynyt lasten hoidosta ja kaikesta muusta arjesta eikä sitä naamaa saa pirteämmäksi millään kuten ne toiset on saaneet. Ja kun ensimmäiset harmaat hiukset alkaa tulla jo nuorena ja se on vain kestettävä.

Ja sinäkin tasan tarkkaan tiedät, miksi en niitä meikkejä ja hiusvärejä laita vaikka joskus olisin halunnutkin. Suomi on vapaa maa, mutta onko vl-liike?

[/quote]

En muuten tasan tiedä! Olen kristitty, luterilainen enkä ymmärrä miksi te ette saa meikata tms.

Vierailija
42/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:32"]

Jos vl haluaisi meikin, ehkäsyn ja korvikset, se saa ne ottaa.. Suomi on vapaa maa. Mutta yleisesti ottaen usko menee näiden pinnallisuuksien edelle. Muutenhan meillä kaikilla olisi nämä meikit. ym. Ei me mitään maahan lytättyjä nössöjä olla me vl-naiset. Elämänkatsomuksemme ja arvomme ovat vain hieman erit kuin valtaväestöllä.

[/quote]

Mä voin vl:nä suoraan myöntää, että välillä on ollut aikoja, kun todellakin olen halunnut ne meikit ja värin päähän. Joskus ottaa koville mennä meikattujen keskelle, kun on valvonut ja väsynyt lasten hoidosta ja kaikesta muusta arjesta eikä sitä naamaa saa pirteämmäksi millään kuten ne toiset on saaneet. Ja kun ensimmäiset harmaat hiukset alkaa tulla jo nuorena ja se on vain kestettävä.

Ja sinäkin tasan tarkkaan tiedät, miksi en niitä meikkejä ja hiusvärejä laita vaikka joskus olisin halunnutkin. Suomi on vapaa maa, mutta onko vl-liike?

[/quote]

En muuten tasan tiedä! Olen kristitty, luterilainen enkä ymmärrä miksi te ette saa meikata tms.

[/quote]

"Suomi on vapaa maa, mutta onko vl-liike", siinähän se vastaus jo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös tunnen varsinkin yhden vanhemman vl:n aika hyvin. Häntä kyllä kiinnostaa ulkonäköön liittyvät asiat kovastikin, mutta kun on lapsesta asti aivopesty niin hiusten värjäys, meikkaaminen jne ei tule kysymykseenkään. Laihuus on sitten se asia millä omaa ulkonäköä yritetään korostaa.

Vierailija
44/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-naisetkin ovat vain naisia. Naiset useimmiten tykkää olla kauniita ja laittautua nätiksi, niin myös vl-naiset. Nykyisin kaikki on niin ulkonäkökeskeistä, että etenkin nuorilla tytöillä on paineita. Netti on täynnä blogeja ja on instagrammia ym. ja kaikki nuo paikat tursuaa ulkonäköön liittyviä asioita ja ulkonäön ihannointia. Iltapäivälehdetkin hehkuttaa vain naisten ulkoanäkö ja seksikkyyttä. Välillä tuntuu, että ulkonäköasiat on pahempi kompastuskivi kuin vaikka ehkäisyasia.

Vierailija
45/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26-v lestadiolaisäiti ja olen aina meikannut kevyest johhtuen useista ihosairauksista ja muutenkin. On epäinhimillistä vaatia vl naisilta naturell lookkia nykypäivänä, enkä usko että kovin moni enää kulkeekaan enää täysin luomuna.

Haluan näyttää hyvältä ja ikäiseltäni ja iloita luojan antamasta ulkonäöstä huolehtimalla siitä. Minulle on ihan selvää että väriään hiuksiani jos ne rupeavat nyt harmaantumaan.

Korvareissä menee toistaiseksi raja. Kaikki tietävät etteivät nenole syntiä,mutta tässä ja muissakin kuten tv-asiassa on kyse kulttuurisista, yhteisöä rakentavista ja koossapitävistä tavoista. Vk naiset ovat suurin osa fiksua ja lukenutta porukkaa, jotka tekevät ja rakentavat omaa tapaansa olla vl yhteisössä. Nyt kasvava nuorten naisten sukupolvi meikkaa jo hyvin näkyvästi ja osa käyttää korvalrujakin. Hiusten värjääminen lisääntyy koko ajan, eikä sen julkihyväksymiseen sataa vuotta mene.

Te ette näe sitä mitä sisällä tapahtuu: jatkuva, hidas ja varma, välttämätön muutos. Osan on sitä vaikea myöntää ja hyväksyä, mutta ajan rattaalle ei voi mitään.

Vierailija
46/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:38"]

Ehkäisy kyllä kielletään raamatussa

[/quote]

Missä kohdassa? Vähän vaikea uskoa, kun ei ehkäisyvälineitä ollut edes keksitty joskus 2000 v sitten.

[/quote]

Pitäisiköhän sinun vaikka vilkaista Wikipediaa? Heti alussa siellä mainitaan niin Raamattu kuin muinaiset kreikkalaisetkin.

Vierailija
47/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle, mitä ihmettä?? Liiallinen korujen käyttäminen syntiä? Johan vitsin murjaisit. T. Vl-nainen

Vierailija
49/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 15:05"]

Edelliselle, mitä ihmettä?? Liiallinen korujen käyttäminen syntiä? Johan vitsin murjaisit. T. Vl-nainen

[/quote]

Te vl:t ette tajua, että korvakorukielto on ihan yhtä naurettava, kuin jos olisi syntinä kielletty vaikkapa punaisten paitojen pitäminen. Asialla on tasan yhtä vähän tekemistä taivaaseen pääsyn kanssa :D

t. Onneksi en enää itse vl

Vierailija
50/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 09:10"]

Jos alunperinkin haluaa vain kahta lasta niin eikö se juuri tarkoita että se kolmas menee jaksamisen rajoille, joten sen voi ehkäistä. En sanonut että itsekkään haluaisin mitään suurperhettä. Toki en tiedä voimavarojani vielä. Ja mitä Jumalia te luulette täällä olevanne ja haukutte meitä tyhmiksi kun meille korvakorut on syntiä. (Ja liiallinen korujen käyttö myös) eikö teiltä löydy kunnioitusta toisen uskoa kohtaan ? Kyse ei ole niin pienestä asiasta kuin korvakorut, vaan laajemmasta kokonaiskuvasta. Emme halua hukkua massaan vaan erottua uskovaisina ja sisäistä kauneutta arvostavina. Tai minä ainakin. Se että joku SRK.n vanha patu kieltäisi ehkäisyn, ei vaikuta minun uskoon.. eikä se että joku yrittää valaista minua raukkaa aivopestyä tyhmää että korvakorut eivät ole syntiä. En tahdo niitä ja piste. Kuten en paljon korujakaan tai laihaa vartaloa, vaan puhtaan omantunnon, kiitollisen ja viisaan mielen.

[/quote]

Ei me mitään jumalia luulla olevamme, kun otamme esille epäkohtia toiminnassanne. Ettekö kestä yhtään kritiikkiä? En ihmettelekään, että ette, sen verran on hataralla pohjalla korviskielto jos kaulakorut on sallittu ja tv-kielto, kun netti on sallittu, ehkäisykielto, kun lapsettomuushoidot on sallittu jne.

Vierailija
51/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vl menee seuroihin meikeissä ja korviksissa niin tervehditäänkö häntä Jumalan terveellä? 

Kun minä lähdin liikkeestä ja laitoin lapsille korvikset ja sanoin yhdelle tutulle, et nyt ei sitten enää voi seuroissa käydä kun minulla ja lapsilla korvikset niin hän sanoi, että se on eri asia kun mieheni on ulkomaalainen. Täh mitä se siihen vaikuttaa.  No niin on muuten niillä uskovaisilla Togossakin korvikset ja miehillä jopa pitkiä rastoja kun taas Suomessa vl-miehellä ei voi olla pitkiä hiuksia. Siis päivämiehen kuvien mukaan (seuramatkat Togossa) on naisilla korvikset ja meikkiä. Ja miehillä pitkiä hiuksia

Vierailija
52/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:35"]Eikä siellä Raamatussa  kielletä telkkarin katseluakaan. Vai sanotaanko siellä jossakin tähän tapaan "Minä kiellän teidän katsomasta telkkaria, mutta sallin teille  tietokoneen, sillä minä olen Jumala"

[/quote]

Se nyt vaan on niin että telkkarissa on enemmän kiusauksia kun netiss

[/quote]netissä niitä kiusauksia on

Vierailija
53/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 00:41"]

Tarkoitin siis http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehk%C3%A4isy

T: 47

[/quote]

No sieläkin mainittiin vaan se Onan ja hänen keskeytetty yhdyntänsä kun hänen odotettiin siittävän lapsi kuolleen veljensä nimiin.. Mikäs ehkäisyVÄLINE se semmonen on?

Vierailija
54/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:57"]Ymmärrätkö sinä ei-vl, että korvakorujen käyttö on täysin turhamaista. Emme tarvitse niitä. Ja meikkaaminen taas piilottaa sen, miksi sinut on luotu. Sinä piiloudut meikkikerroksen alle ja korvakorujen helinään, emmekä näe todellisia kasvojasi ja samalla sisintäsi. Mitä haluat korostaa niillä? Itseäsikö ja sitä, että huomaatkaa kaikki muutkin, täällä minä olen hienoine koruineni! Olen nähty! Upeaa, vaikka minulla onkin mies, saan kuitenkin myös muilta miehiltä huomiota kaiken tämän tilpehöörin vuoksi. Vai muiden naisten kateiden katseiden tähden? Vaiko huonon itsetunnon takia?

Ymmärrätkö sinä ei-vl uskoa tunnustava, että Jumala antaa sinulle lapsia sen verran kuin näkee parhaaksi, jos uskot Jumalaan ja annat elämäsi hänen johdateltavakseen.  Jokaisella vl:llekin on annettu järki myös, joten tiedän sisimmässäni, milloin tulee antaa aikaa omalle toipumiselle ja itselleni, jotta jaksan pyörittää elämääni.

Nämä en erittäin yksinkertaisia asioita, mutta joilla ei ole uskon lahjaa, ei voi tätä ymmärtää. Toivottavasti mahdollisimman moni saisi uskon lahjan.

[/quote]

Miten voisin saada uskon lahjan?

Vierailija
55/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:57"]

Ymmärrätkö sinä ei-vl, että korvakorujen käyttö on täysin turhamaista. Emme tarvitse niitä. Ja meikkaaminen taas piilottaa sen, miksi sinut on luotu. Sinä piiloudut meikkikerroksen alle ja korvakorujen helinään, emmekä näe todellisia kasvojasi ja samalla sisintäsi. Mitä haluat korostaa niillä? Itseäsikö ja sitä, että huomaatkaa kaikki muutkin, täällä minä olen hienoine koruineni! Olen nähty! Upeaa, vaikka minulla onkin mies, saan kuitenkin myös muilta miehiltä huomiota kaiken tämän tilpehöörin vuoksi. Vai muiden naisten kateiden katseiden tähden? Vaiko huonon itsetunnon takia?

Ymmärrätkö sinä ei-vl uskoa tunnustava, että Jumala antaa sinulle lapsia sen verran kuin näkee parhaaksi, jos uskot Jumalaan ja annat elämäsi hänen johdateltavakseen.  Jokaisella vl:llekin on annettu järki myös, joten tiedän sisimmässäni, milloin tulee antaa aikaa omalle toipumiselle ja itselleni, jotta jaksan pyörittää elämääni.

Nämä en erittäin yksinkertaisia asioita, mutta joilla ei ole uskon lahjaa, ei voi tätä ymmärtää. Toivottavasti mahdollisimman moni saisi uskon lahjan.

[/quote]

Samallalailla turhamaista on kaulakorun käyttäminen. Tai hiustenlaittaminen. Vaatteiksi pitäisi kelvata lähin päälle sopiva rätti mikä vaatekaupan ovesta sisään astuttaessa löytyy. Mutta kummasti vaan VL-nuoret käyttää muodikkaita vartalonmyötäisiä vaatteita ja narutoppeja päivittäin. RY:llä kytätään mitä vaatteita itse kukainenkin käyttää...

Mitäpä näihin sanot?

Vierailija
56/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut aiemmin vl ja kyllä muistan että jo lapsena olisin halunnut korvakorut, mutta vanhemmat eivät antaneet laittaa. Lähipiirin lapset ovat, vaikka vl-perheistä ovat, myös pienestä pitäen piirtäneet tytöille korvakoruja korviin ja meikkejä. :) Hassuinta tuossa vl-liikkeen säännöstössä ulkonäön ja nimenomaan naisten ulkonäön osalta onkin se, että kielletään naisilta täysin luonnollinen tarve kaunistautua. Sitten sitä kaunistautumista tosiaan haetaan liiallisellakin laihuudella ja superkalliilla merkkivaatteilla... ja hiukset on aina tupeerattu ja laitettu viimeisen päälle, kuin suoraan kampaajalta tultaisiin. Salaa taivutellaan ripsiä ja käytetään puuteria ja meikkivoidetta. Silloin vl:nä olin niin kiltti ja tietämätön, että tosissani luulin, että kaikilla muilla on oikeasti virheetön iho, kun en tajunnut, että kyllä he meikkejä käyttävät!

Mutta hyvä vain, että normaalit asiat, kuten meikkaaminen ja hiusten värjääminen, korvakorujen ottaminen ja kynsien lakkaaminen yleistyvät vl-naisilla. Puhumattakaan ehkäisyn käytön yleistymisestä, vaikkei sitä julkisesti vielä uskalleta yleensä omalla naamalla myöntääkään. ("Jännästi" perheen lapsiluku kuitenkin jää usein nykyään 3-5:een lapseen... sanotaankin, että nykyajan 5 lasta on entinen 8-9 lasta, eli se "hyväksyttävä" lapsimäärä vl-liikkeessä...)

Olen aina naisten vapautumisen puolestapuhuja. :)

Vierailija
57/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL = kristittyjen taliban

Vierailija
58/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:01"]

Tähän aiheeseen ei varmasti jollain yhteisellä vl-sopimuksella vastata. Ja muihin rienaaviin keskusteluihin. Koska jos olet uskomassa, tiedät sydämessäsi, että korvakorut johtavat tulimereen. Jos epäilet, et taida uskoa riittävästi ja joudut pois Jumalan Seurakunnasta.

Ei tällainen keskustelu vl:iä auta, ei nämä ole heille helppoja asioita, mutta näin ulkopuolisena voi todeta, että heidän uskontonsa keskipiste on vähintään yhtä vahvana Rauhanyhdistys kuin Jumala. Sanokaa mitä sanotte. Eli epäjumalahan siellä on, miehet, joita pokkuroidaan ja liikkeen sisällä keksityt säännöt, joita noudatetaan tiukemmin kuin kymmentä käskyä.

[/quote]

Nyt meni kyllä törkeyden puolella, ja varmasti tarkoituksella. On käsittämätöntä, miten vääristyneet mielikuvasi voivatkaan olla. Ja jos oikeasti uskot noin, toivon, että silmäsi avautuisivat vähän eri tavalla.

En pokkuroi yhtäkään toista ihmistä. Kuka ihminen voi olla toista parempi? Ei kukaan! Ja se, että Jumala ja hänen ainoa poikansa päättävät viimeisellä tuomiolla, ketkä ihmiset pääsevät Taivaaseen ja ketkä eivät. Enpä usko, että tässä korvakoruilla on kauheasti tekemistä. Kyse on uskomisesta. Hyvin yksinkertaisesta asiasta. Se, joka uskoo Jeesuksen sovitustyöhön ja Jumalaan, saa synnit anteeksi. Ja ne annetaan sen uskovalle. 

Mutta mitäpä tänne kirjoittelemaan. Eräillä ihmisillä näyttää jääneen päälle pinttymä, jota he levittelevät ympäriinsä, ja retostelevat eri aiheilla, jotta vain saisivat vl:set vieläkin huonompaan valoon. Oletko käynyt koskaan heidän järjestemissään seuroissa? Oletko todella kuunnellut?

[/quote]

Naurattaa tuo "en pokkuroi yhtään ihmistä" No, etpä tietenkään, koska sinähän vl:na haluat, että ei  vl:t pokkuroivat sinua. Jos en muuta oppinut, niin tämän, kun Espoossa naapureinamme asui (silloin) 13-lapsinen vl-perhe.

Lasten omahyväisyys itsestään ja omasta paremmuudestaan kyllä pantiin merkille...

Vierailija
59/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:35"]Eikä siellä Raamatussa  kielletä telkkarin katseluakaan. Vai sanotaanko siellä jossakin tähän tapaan "Minä kiellän teidän katsomasta telkkaria, mutta sallin teille  tietokoneen, sillä minä olen Jumala"

[/quote]

Se nyt vaan on niin että telkkarissa on enemmän kiusauksia kun netiss

[/quote]

Täähän oli ironiaa!

Vierailija
60/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:25"]

Ymmärtääkö ap että sisimmässään vl ei halua niitä korvakoruja ?

[/quote] 

Mutta monikin vl näyttää haluavan kaulakoruja... Eihän siinä mitään,  jos itse päättää,  että tykkää kaulakoruista muttei korviksista, mutta kun vl-naisella ei oikeasti ole valinnanvaraa.  Vl ei voi päättää tykätä korviksista,  koska muut ihmiset ovat päättäneet että juuri korvikset johtavat ulos uskosta mutta kaulakorut eivät.