Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suomenruotsalaiseksi "tulla"?

Vierailija
06.04.2014 |

Olen itse siis syntynyt ihan suomenkieliseksi, tosin äitini puolelta isoisä suomenruotsalainen. Mutta opin ruotsin kielen vasta koulussa.

Mieheni on suomenruotsalainen, olen ollut hänen kanssaan nyt kymmenen vuotta (teini-ikäisestä saakka). Koska olen nuoresta pitäen ollut läheinen anoppini kanssa (hän puhuu suomea vain auttavasti) olen nykyään tottunut puhumaan ruotsia lähes enemmän kuin suomea. Puhun usein sitä myös lapsille, mutta koitan nyt lisätä suomen määrää, koska mies puhuu vain ruotsia.

En ole oikein läheinen vanhempieni kanssa, sisarusten kanssa kylläkin, mutta muuten läheiseni ovat lähinnä ruotsinkielisiä. Huomaan ajattelevanikin välillä ruotsiksi.
Pitääkö suomenruotsalaiseksi siis syntyä vai voiko sellaiseksi ikään kuin kasvaa? Vaikkei määritelmällä niin väliä olekaan, mutta mielenkiinnosta kysyn.

Kommentit (281)

Vierailija
41/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:47"]

Joku taas kuvittelee, ettei suomenruotsalaisia ole muualla kuin Helsingissä. Oikeasti Helsingissä ruotsinkielisiä asuu aika vähän. Suurin osa suomenruotsalaisista on iha tavallisia maalaisjuntteja från Ekenäs.

[/quote]

Tai från Jeppis med omnejd.

Vierailija
42/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:46"]

:D Voi että mua naurattaa te suomenkieliset päänaukojat ja muuten vaan "no onx se nyt "COOLIMPAA"???" ja "nii ku ne suomenruotsalaiset on niin paljon parempii ja meil on nää mongoligeenit nyyyyhh!" -kitinät. Mikä teitä nyt niin risoo siinä suomenkielisyydessä? Mua ei ainakaan mikään. Oon ihan tyytyväinen näihin "vinosilmiini" eikä mulla ole tarvetta vittuilla ruotsinkielisten purjeveneistä ja rapujuhlista joka hiton heihin liittyvissä keskusteluissa.

[/quote]

Sä et nyt osaa lukea oikein. Niiden kommenttien tarkoitus on pilkata suomenruotsalaisuutta, ei suomensuomalaisuutta. Suurin osa suomenruotsalaisista ei ole mitään Helsingin Bulevardilla asuvaa aatelistoa, vaan ihan tavallisia pulliaisia, mutta sitä nämä käsityksensä stereotypioihin pohjaavat henkilöt eivät tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjeveneen omistajaksi synnytään. Ei purjevenettä voi omistaa pelkästään opettelemalla ruotsinkielen.

Vierailija
44/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ap kun kiittelet täällä niitä vastaajia, jotka vastaavat sinulle mieluisalla tavalla.

Vierailija
45/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut suomenruotsalaiseksi syntymän kautta. Isäni on suomenruotsalainen. Itse en tiennyt koko asiasta, ennen kuin täytin 20 vuotta.olen kohta 30 joten olen opetellut vuosien ajan suomenruotsalaisia tapoja, ja pidän kulttuurista, ja sen ihmisistä. Lämpimiä ja avoimia:)

Vierailija
46/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:58"]

Kiva ap kun kiittelet täällä niitä vastaajia, jotka vastaavat sinulle mieluisalla tavalla.

[/quote]

Mielenkiinnolla seuraan keskustelua. Kiitos tietenkin myös muille vastanneille.

-Ap

Vierailija
47/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:34"]

Perinteiset suomenruotsalaiset arvot, käyttäytymismallit ja tietysti kieli on täysin mahdollista sisäistää ja siten "tulla" suomenruotsalaiseksi. Välkommen!

[/quote]

Kerrotko, että mitkä on "perinteiset suomenruotsalaiset arvot" ja "käyttäytymismallit"?

[/quote]

Yhteisöllisyys, toisista huolehtiminen.

Vierailija
48/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samoinhan fennomaniasta innostuneet perheet päättivät muuttua suomenkielisiksi ja lapsensa sitten sellaiseksi kasvoivat suomalaistettuine nimineen. Kautta aikojen on ollut kielenvaihtoja. 

Eri asia sitten, pitävätkö kaikki suomenruotsalaiset sua aitona, jos et ole käynyt kouluja ruotsiksi Ja äännä kaikkia e- ja u-kirjaimia aivan "oikein". Virallisesti se on rasti ruutuun, ja olet Suomen järjestelmässä ruotsinkielineN.

Vierailija
49/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai suomenruotsalaiseksi voi tulla. Ilmoitat vaan maistraattiin, että olet tästälähtien ruotsinkielinen, niin saat jatkossa kaikki viralliset lomakkeet ym. ruotsinkielisinä ja voit vaatia esim. terveyskeskuksessa palvelua ruotsiksi jne. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
50/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:57"]

Purjeveneen omistajaksi synnytään. Ei purjevenettä voi omistaa pelkästään opettelemalla ruotsinkielen.

[/quote]purjeveneen saa kun lataa tzarpeeksi euroja ja on kiinnostunut purjehduksesta ja käy vielä jonkun kurssinkin.

Vierailija
51/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:34"]

Perinteiset suomenruotsalaiset arvot, käyttäytymismallit ja tietysti kieli on täysin mahdollista sisäistää ja siten "tulla" suomenruotsalaiseksi. Välkommen!

[/quote]

Kerrotko, että mitkä on "perinteiset suomenruotsalaiset arvot" ja "käyttäytymismallit"?

[/quote]

[/quote]

Tämähän tietenkin koskee vain ruotsinkielisiä, muita kieliä puhuvia ei tarvitse huomioida.

Vierailija
52/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa Ida Asplundin kannanotot suomenruotsalaisuudesta:

"Haastattelussa Asplund korosti, että suomenruotsalaisuus tarkoittaa muutakin kuin sitä, että Suomesta kotoisin oleva henkilö puhuu ruotsia. Hän myös syytti suomalaisia suomenruotsalaisen kulttuuriperinnön ryöväämisestä, koska Johan Ludvig Runebergin ja Tove Janssonin kaltaisten ruotsinkielisten taiteilijoiden tuotanto esitetään osana suomalaiskansallista kulttuuria."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ida_Asplund

http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkelit/ida_asplund_en_provokativ_finlandssvensk_56982.html#media=57000

"Den unga Ida Asplund från Finlandssvensk samling gick ut med åsikter som att Tove Jansson inte borde få kallas finsk och att en äkta finlandssvensk måste kunna bevisa att han eller hon kommer från en finlandssvensk släkt. Att Asplund själv är uppvuxen i Sverige tycktes inte bekomma henne."

Vierailija
53/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ida Asplundin kannanotot ovat kuitenkin vain yhden henkilön kannanottoja.

Vierailija
54/281 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomenruotsalaiseksi voi tulla, suomenruotsalaiseksi pitää syntyä.

Ja suomenruotsalaisuus on jotain muutakuin pelkkä kieli. Vaikka pystyisikin tulemaan niin ei kannatta tulla. 

Tässä syitä

- Jatkuva hurrittelu ja ''vitun homo ruotsalainen painu takas ruotsiin saattanan rantahurri ruotsalainen homo'' juttuja yms.

- Julkisella paikkalla katsotaan kierooja ja negatiivisesti jos puhuu ruotsia ja voi tulla huutojakin perään ''suomessa puhutaan suomea'' ''puhu suomea saatana''

- Sinua pidetään lellittynä pappa betalar ahneena.

Minulle sanottiin myös kun hain korkeakouluun että ''sulle se paikka taitaa tulla koska olet ruotsinkielinen, saatanan lellitty hurri''

Kaupassa kun olen esim puhunut puhelimessa niin olen kuullut kun mulle sanotaan ''saatanan hurri'' ja myyjät ja asiakaspalveliat katsovat kieroon ja kieltää puhumasta ruotsia sillä ''täällä puhutaan vain suomea ja jos et puhu suomea niin jää palvelut saamatta''. Muutenkin kun olen ruotsinkielinen niin saan kuulla jatkuvasti vittuilua ja kuittailua äidinkielestäni. 

Piti vielä lisätä että ruotsinkielistä palvelua on pk-seudulla ihan mahdotonta saada ja jopa stockmannilla ei pärjää ruotsilla.

Ei ole helppoa olla suomenruotsalainen, olisinpa syntynyt suomenkielseksi niin olisi paljon helpompi elämä.

- finlandsvensk

Vierailija
55/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:19"]

[/quote]

Tämähän tietenkin koskee vain ruotsinkielisiä, muita kieliä puhuvia ei tarvitse huomioida.

[/quote]

Miten ruotsinkieliset sitten huomioivat muita kieliä puhuvia? Muuta kun pakottamalla heidätkin omaksumaan ruotsalainen identiteetti?

Vierailija
56/281 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:42"]

Ei suomenruotsalaiseksi voi tulla, suomenruotsalaiseksi pitää syntyä.

Ja suomenruotsalaisuus on jotain muutakuin pelkkä kieli. Vaikka pystyisikin tulemaan niin ei kannatta tulla. 

Tässä syitä

- Jatkuva hurrittelu ja ''vitun homo ruotsalainen painu takas ruotsiin saattanan rantahurri ruotsalainen homo'' juttuja yms.

- Julkisella paikkalla katsotaan kierooja ja negatiivisesti jos puhuu ruotsia ja voi tulla huutojakin perään ''suomessa puhutaan suomea'' ''puhu suomea saatana''

- Sinua pidetään lellittynä pappa betalar ahneena.

Minulle sanottiin myös kun hain korkeakouluun että ''sulle se paikka taitaa tulla koska olet ruotsinkielinen, saatanan lellitty hurri''

Kaupassa kun olen esim puhunut puhelimessa niin olen kuullut kun mulle sanotaan ''saatanan hurri'' ja myyjät ja asiakaspalveliat katsovat kieroon ja kieltää puhumasta ruotsia sillä ''täällä puhutaan vain suomea ja jos et puhu suomea niin jää palvelut saamatta''. Muutenkin kun olen ruotsinkielinen niin saan kuulla jatkuvasti vittuilua ja kuittailua äidinkielestäni. 

Piti vielä lisätä että ruotsinkielistä palvelua on pk-seudulla ihan mahdotonta saada ja jopa stockmannilla ei pärjää ruotsilla.

Ei ole helppoa olla suomenruotsalainen, olisinpa syntynyt suomenkielseksi niin olisi paljon helpompi elämä.

- finlandsvensk

[/quote]

Aika erilaiset kokemukset meillä. Mulle on huudettu rumasti ehkä 2 krt. elämäni aikana (42 vuotta).

Ja lisäksi, itse pidän suomenruotsalaisina kaikkia, joiden äidinkieli on ruotsi.

Vierailija
57/281 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin tullut suomenruotsalaiseksi ja nyt olen 100% semmoinen.

Vierailija
58/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:19"]

[/quote]

[/quote]

Miten ruotsinkieliset sitten huomioivat muita kieliä puhuvia? Muuta kun pakottamalla heidätkin omaksumaan ruotsalainen identiteetti?

[/quote]

Suomessa asuvilla ruotsinkielisillä ei ole mitään tekoa Ruotsin ja ruotsalaisen identiteetin kanssa.

Vierailija
59/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska keskustelu. Itse olen ainoa ei-suomenruotsalainen perheessäni enkä halua kuulua "vähemmistöön" vaikka lapseni uivat ankdammenissa. Varmaan voit ruveta, siitä vaan jos haluat. Minä en halua.

Vierailija
60/281 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on vain hauska aiheuttaa katseita ja varsinkin pikkulapset tuijottaa kuin jotain kummajaista jos puhun vaikka puhelimeen just kaupassa tai muuta, koska asun siis ihan itärajalla, täällä ei kuule ku fifty-fifty suomea ja venäjää. Mutta ei tulis mieleenkään vaatia täällä palvelua ruotsiks. Jotenkin ihan piruuttaan vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi