Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suomenruotsalaiseksi "tulla"?

Vierailija
06.04.2014 |

Olen itse siis syntynyt ihan suomenkieliseksi, tosin äitini puolelta isoisä suomenruotsalainen. Mutta opin ruotsin kielen vasta koulussa.

Mieheni on suomenruotsalainen, olen ollut hänen kanssaan nyt kymmenen vuotta (teini-ikäisestä saakka). Koska olen nuoresta pitäen ollut läheinen anoppini kanssa (hän puhuu suomea vain auttavasti) olen nykyään tottunut puhumaan ruotsia lähes enemmän kuin suomea. Puhun usein sitä myös lapsille, mutta koitan nyt lisätä suomen määrää, koska mies puhuu vain ruotsia.

En ole oikein läheinen vanhempieni kanssa, sisarusten kanssa kylläkin, mutta muuten läheiseni ovat lähinnä ruotsinkielisiä. Huomaan ajattelevanikin välillä ruotsiksi.
Pitääkö suomenruotsalaiseksi siis syntyä vai voiko sellaiseksi ikään kuin kasvaa? Vaikkei määritelmällä niin väliä olekaan, mutta mielenkiinnosta kysyn.

Kommentit (281)

Vierailija
281/281 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:18"]

Niin, sitten mennään autonkorjaajalle. Mutta kaikkia suomalaisia ei kouluteta autonkorjaajiksi, vaan osa voi opiskella sairaanhoitajaksi.

Kaikille suomalaisille pakollinen autonkorjauskurssi! Ei sillä ole väliä, jos sinulla ei ole ajokorttia, et voi valmistua yliopistosta, ellet osaa korjata autoa. Voihan olla, että törmäät joskus ihmiseen, jonka auto on rikki. Tietenkin hän osaisi korjata sen itse, mutta on suomalaisen velvollisuus korjata hänen autonsa, koska hän on perinyt sen äidiltään.

[/quote]

Joo ja taas aivan loistavaa argumentointia. Jos opettelisit lukemaan ni tajuaisit, ettei toi vertaus liittynyt ruotsinkielen opiskelun tärkeyteen vaan kommentin kontekstista irrallaanoloon.

Voi hitto kyl on ihmismielet huonoissa kantimissa Suomen maassa...

[/quote]

Pakkoruotsin perusteleminen sillä, että sillä pärjää Norjassakin, on aivan yhtä järjetöntä, koska suurimmalla osalla suomalaista ei ole mitään syytä pärjätä sillä Norjassa, varsinkin kun siellä pärjää loistavasti englannilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän