Eläkkeet ovat Suomessa jääneet jälkeen muusta Euroopasta
Espanjassa eläkkeen suuruus on yli 80 % verrattuna keskipalkkaan. Suomessa reilu 50 %.
Miltä tuntuisi, jos osan eläkemaksuista saisi sijoittaa itse, tai jopa nostaa koko eläkepottinsa ennen eläkeikää ja tehdä sillä mitä lystää? Tai jos eläke olisi melkein yhtä suuri kuin palkka? Entä jos eläkkeille mätkäistäisiinkin katto?
Nämä ovat todellisuutta joissakin Euroopan maissa.
Kommentit (6)
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet murto-osan omasta eläkkeestään. Sitä saa mitä tilaa.
nytkö pitäisi vielä lisätä julkisia menoja?
Mä jään tasan vuoden kuluttua eläkkeelle. Tai siis ainakin alan nostaa sitä. Jos talous paranee voin jatkaa duunejakin. Jos ei parane, ei ole mitään mitä jatkaa. Tutto finito. Mut siis mun tuleva eläke on sama kuin mun palkka. Obla di, obla da.....
Suomen tuottavuus on jäänyt jälkeen muista teollisuusmaista. Oli yksi Nokia ja sen jälkeen vain turhia lupauksia. Peliala ja mopopoika-ala eivät hirveästi tuota Suomelle veroja. Kaikki myydään ulkomaille ja suomalaiset yritykset maksavat konserniavustuksia niin paljon, että yhteisöverojen tuotto on vain kymmenesosa verokertymistä. Alvia maksetaan lähes kaikesta. Sote-ala on pahin esimerkki siitä, että rahaa palaa ja se menee joko ulkomaille tai tuloista maksetaan vain alle 20 %:n tulovero. Keskituloiset maksavat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet murto-osan omasta eläkkeestään. Sitä saa mitä tilaa.
Onneksi moni yritys tarjoaa Suomessa etuna ihan tavallisille duunareille lisäeläkkeen kerryttämiseen.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011892407.html