Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suomenruotsalaiseksi "tulla"?

Vierailija
06.04.2014 |

Olen itse siis syntynyt ihan suomenkieliseksi, tosin äitini puolelta isoisä suomenruotsalainen. Mutta opin ruotsin kielen vasta koulussa.

Mieheni on suomenruotsalainen, olen ollut hänen kanssaan nyt kymmenen vuotta (teini-ikäisestä saakka). Koska olen nuoresta pitäen ollut läheinen anoppini kanssa (hän puhuu suomea vain auttavasti) olen nykyään tottunut puhumaan ruotsia lähes enemmän kuin suomea. Puhun usein sitä myös lapsille, mutta koitan nyt lisätä suomen määrää, koska mies puhuu vain ruotsia.

En ole oikein läheinen vanhempieni kanssa, sisarusten kanssa kylläkin, mutta muuten läheiseni ovat lähinnä ruotsinkielisiä. Huomaan ajattelevanikin välillä ruotsiksi.
Pitääkö suomenruotsalaiseksi siis syntyä vai voiko sellaiseksi ikään kuin kasvaa? Vaikkei määritelmällä niin väliä olekaan, mutta mielenkiinnosta kysyn.

Kommentit (281)

Vierailija
21/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutte metsäsuomalaisista, mistä puhutte? Mulle metsäsuomalaiset tarkoittaa näitä Ruotsissa ja Norjassa asuneita metsä- eli kaskisuomalaisia, mutta ilmeisesti näistä ei ole kyse...

Vierailija
22/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:25"]

Ei voi tulla. Samalla tavalla kuin ei voi tulla saamelaiseksikaan, ei savolaiseksi eikä turkulaiseksi. Sitä vain on mitä on.

[/quote]

Ööh. Ai sä rinnastat saamelaiset, savolaiset ja turkulaiset? Mikäs mä sitten olen jos tonne Turkuun muutan (Huom! EI TULIS MIELEENKÄÄN) HYPOTEETTISESTI ajateltuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:21"]

No kyllä mä ainakin yritin vastata kysymykseesi.

8

[/quote]

Kiitos myös tuosta, 8! Melko samanlainen tilanne siis meillä kuin tädilläsi.

-Ap

Vierailija
24/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:28"]

Kun puhutte metsäsuomalaisista, mistä puhutte? Mulle metsäsuomalaiset tarkoittaa näitä Ruotsissa ja Norjassa asuneita metsä- eli kaskisuomalaisia, mutta ilmeisesti näistä ei ole kyse...

[/quote]

Ruotsalaiset asuu rannoilla ja suomalaiset metsissä. Samalla varmaan selvisi mitä rantaruotsalainen tarkoittaa.

Vierailija
25/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:25"]

Ei voi tulla. Samalla tavalla kuin ei voi tulla saamelaiseksikaan, ei savolaiseksi eikä turkulaiseksi. Sitä vain on mitä on.

[/quote]

Ööh. Ai sä rinnastat saamelaiset, savolaiset ja turkulaiset? Mikäs mä sitten olen jos tonne Turkuun muutan (Huom! EI TULIS MIELEENKÄÄN) HYPOTEETTISESTI ajateltuna?

[/quote]

Enpäs tiedä sinusta. Itse olen asunut Turussa 21 vuotta (täällä on mahtavaa, muuta sinäkin!) ja olen itäsuomalainen, edelleen.

Vierailija
26/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:30"]

[/quote]

Ruotsalaiset asuu rannoilla ja suomalaiset metsissä. Samalla varmaan selvisi mitä rantaruotsalainen tarkoittaa.

[/quote]

Entäs kaikki me rannikolla asuvat suomalaiset?

Vierailija
27/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja jossakin oli, että rantaruotsalaisten geenit ovat lähempänä Ruotsalaisia kuin Itä-Suomalaisia.

Vierailija
28/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:28"]Kun puhutte metsäsuomalaisista, mistä puhutte? Mulle metsäsuomalaiset tarkoittaa näitä Ruotsissa ja Norjassa asuneita metsä- eli kaskisuomalaisia, mutta ilmeisesti näistä ei ole kyse...

[/quote]

Varmaan puhuvat jostain Karjalan perukoilla asuvista peräkammarin pojista.

Itse kysymykseen, totta kai suomenruotsalaiseksi voi "tulla". Eihän suomenruotsalaisuus itsessään tarkoita mitään, olemme ihan tavallisia suomalaisia, jotka puhuvat myös ruotsia. Perinteiset suomenruotsalaiset arvot, käyttäytymismallit ja tietysti kieli on täysin mahdollista sisäistää ja siten "tulla" suomenruotsalaiseksi. Välkommen!

Vierailija
29/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:30"]

[/quote]

[/quote]

Entäs kaikki me rannikolla asuvat suomalaiset?

[/quote]

Wannabe-suomenruotsalaisia.

Vierailija
30/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:33"]

Nii ja jossakin oli, että rantaruotsalaisten geenit ovat lähempänä Ruotsalaisia kuin Itä-Suomalaisia.

[/quote]

Samoin on rantasuomalaisten laita. Suomen vanhat heimot ovat geneettisestikin hieman erilaista kantaa, samoin kuin kielellisesti.

Vierailija
31/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:33"]

[/quote]

Niin ja ihan suomenkielisten länsisuomalaisten geenit on lähempänä ruotsalaisia kuin itäsuomalaisia. 

Vierailija
32/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:34"]

Perinteiset suomenruotsalaiset arvot, käyttäytymismallit ja tietysti kieli on täysin mahdollista sisäistää ja siten "tulla" suomenruotsalaiseksi. Välkommen!

[/quote]

Kerrotko, että mitkä on "perinteiset suomenruotsalaiset arvot" ja "käyttäytymismallit"?

Vierailija
33/281 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän se tässä, että ainoat syyt pakkoruotsille on ruotsinkielisten parempi asema suomalaisessa yhteiskunnassa (koska kyse on heidän palveluistaan, ei suomenkielisten omista tarpeista), suomen ja suomalaisten historian mitätöiminen (vaikea kehittää omaa kulttuuria, jos ei voi opiskella omalla kielellään) ja suomen pitäminen arvottomana kielenä Pohjoismaisissa yhteyksissä ja sitä kautta suomenkielisten syrjiminen, jos he eivät voi edes käyttää vahvinta vierasta kieltään eli englantia, jota kaikki muutkin osaavat hyvin. Ainoastaan suomenruotsalaiset muuten vastustivat kielen vaihtamista kaikille tasapuoliseksi englanniksi, muille se olisi sopinut. Ilmeisesti haluavat pitää ugrit poissa pohjoismaisesta yhteistyöstä.

Vierailija
34/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:38"]

Perinteiset suomenruotsalaiset arvot, käyttäytymismallit ja tietysti kieli on täysin mahdollista sisäistää ja siten "tulla" suomenruotsalaiseksi. Välkommen!

[/quote]

Kerrotko, että mitkä on "perinteiset suomenruotsalaiset arvot" ja "käyttäytymismallit"?

[/quote]

Jokaisen tulee omistaa purjevene ja rapujen kanssa tulee laulaa snapsilauluja.

Vierailija
35/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:38"]

[/quote]

[/quote]

Varmaan jotenkin parempia kuin pelkät suomalaiset.

Vierailija
36/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vaan sitä mitä oot. Sinusta ei tule suomenruotsalaista, siksi synnytään.

Vierailija
37/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det räcker inte att prata svenska. Det kan vem som helst lära sig om man vill. För att vara finlandssvensk måstu du också kunna plaska i ankdammen och vara mycket högljudd på svenska och nästan viska på finska i Helsingfors. Och visst läser du Husis eller hur? Och gör dina inköp i Stockmanns varuhus.osv.

Vierailija
38/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Voi että mua naurattaa te suomenkieliset päänaukojat ja muuten vaan "no onx se nyt "COOLIMPAA"???" ja "nii ku ne suomenruotsalaiset on niin paljon parempii ja meil on nää mongoligeenit nyyyyhh!" -kitinät. Mikä teitä nyt niin risoo siinä suomenkielisyydessä? Mua ei ainakaan mikään. Oon ihan tyytyväinen näihin "vinosilmiini" eikä mulla ole tarvetta vittuilla ruotsinkielisten purjeveneistä ja rapujuhlista joka hiton heihin liittyvissä keskusteluissa.

Vierailija
39/281 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taas kuvittelee, ettei suomenruotsalaisia ole muualla kuin Helsingissä. Oikeasti Helsingissä ruotsinkielisiä asuu aika vähän. Suurin osa suomenruotsalaisista on iha tavallisia maalaisjuntteja från Ekenäs.

Vierailija
40/281 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi mamuja sitten "kotoutetaan", jos ei suomalaiseksi tai suomenruotsalaiseksi voi tulla, ainoastaan syntyä? Vai tarkoitatko, että ainoastaan suomenruotsalaiseksi ei voi tulla?

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:03"]

Ei suomenruotsalaiseksi tulla, siksi synnytään. Lisäksi suomenruotsalaisuuteen kuuluu muutakin kuin kieli.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme