Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna

Vierailija
28.11.2020 |

Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.

Kommentit (1059)

Vierailija
821/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset puhuu tinderistä kuten sinne meneminen tarkoittaisi automaattisesti puolison löytämistä? Ovatkohan itse koskaan kokeilleet? Kyllä sieltä useimmille jää sukupuolesta riippumatta vain paha mieli ja luu käteen.

Vierailija
822/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyysketjut on tosiaan silmiä avaavia: että on niin paljon AIKUISIA ihmisiä, joille ei ole selvinnyt, miten olla sellainen ihminen, jonka kanssa muilla on kivaa.

Koska ihminen jonka kanssa muilla on kivaa, ei jää yksin, päin vastoin kaikenlaista tulijaa ja 'sydänystävää' tulee ovista ja ikkunoista.

Koska yksinäisen päähän ei mahdu muiden tarpeet, vain hänen omansa. Niin tässäkin ketjussa, toiset yksinäiset ei kelpaa seuraksi, eikä oikein sukukaan, jos lapsia pitää yhtenä päivänä vahtia tai lapsille ostaa joku lahja, joka tuskin maksaa lähellekään joulutarjoilun hintaa ja sitä aikaa ja vaivaa, joka kylään kutsuja joutuu panostamaan, jotta tämä yksinäinen pääsee valmiiseen pöytään.

Syystä olette yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisyysketjut on tosiaan silmiä avaavia: että on niin paljon AIKUISIA ihmisiä, joille ei ole selvinnyt, miten olla sellainen ihminen, jonka kanssa muilla on kivaa.

Koska ihminen jonka kanssa muilla on kivaa, ei jää yksin, päin vastoin kaikenlaista tulijaa ja 'sydänystävää' tulee ovista ja ikkunoista.

Koska yksinäisen päähän ei mahdu muiden tarpeet, vain hänen omansa. Niin tässäkin ketjussa, toiset yksinäiset ei kelpaa seuraksi, eikä oikein sukukaan, jos lapsia pitää yhtenä päivänä vahtia tai lapsille ostaa joku lahja, joka tuskin maksaa lähellekään joulutarjoilun hintaa ja sitä aikaa ja vaivaa, joka kylään kutsuja joutuu panostamaan, jotta tämä yksinäinen pääsee valmiiseen pöytään.

Syystä olette yksin.

On todellakin silmiä avaavaa. 21,2 prosenttia suomalaisista kokee yksinäisyyttä, eli sittenhän täytyy olla niin, että viidesosa meistä on kauheita ihmisiä.

Oikeasti silmiä avaavaa on ollut se, mikä stigma yksinäisyys edelleen on, ja kuinka julmia ihmiset ovatkaan.

Älkää yksinäiset uskoko tämän kaltaisia kommentteja! Yksinäisyys voi kohdata ihan ketä tahansa, eikä siihen voi välttämättä ollenkaan itse vaikuttaa.

Ihmiset eivät myöskään oikeasti ole onneksi niin sydämettömiä kuin tällä palstalla.

Vierailija
824/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syystä olette yksin.

No sinä ainakin vaikutat aivan ihanalta ihmiseltä. Viestintä näyttää sujuvan oikein mallikkaasti ja empaattisesti.

Vierailija
825/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syystä olette yksin.

Sinulla ei taida olla kaikki oikein kunnossa.

Vierailija
826/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä olette yksin.

Jep. Voi olla viimeinen asia, jonka epätoivoisessa tilanteessa oleva yksinäinen ihminen lukee ennen viimeistä ratkaisuaan tuollainen ilkeys. Ilmeisesti jotkut tarvitsevat jollain tavalla tällaista. Että on pakko olla niin kylmäävän ilkeä heikommassa asemassa olevia kohtaan kuin ikinä pystyy, ei itse muuten selviä. Koitetaan löytää empatiaa häntä kohtaan, ei ole varmasti hyvä olla hänelläkään.

Vierailija
827/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Olet varmasti osa sisarustesi elämää. Tämä on vain ohimenevä vaihe, tulevaisuudessa sinullakin on varmasti perhe. Otapa tämä joulu sellaisena, että nautit olostasi ja hemmeottelet itseäsi herkuilla, lepäämällä. Sinähän saat tehdä ihan mitä haluat

Vierailija
828/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Olet varmasti osa sisarustesi elämää. Tämä on vain ohimenevä vaihe, tulevaisuudessa sinullakin on varmasti perhe. Otapa tämä joulu sellaisena, että nautit olostasi ja hemmeottelet itseäsi herkuilla, lepäämällä. Sinähän saat tehdä ihan mitä haluat

Miten niin on varmasti perhe? Ap ei voi ainakaan lapsia saada, eikä kukaan voi toiselle luvata puolison löytymistäkään, eivätkä kaikki sellaista edes halua.

Vierailija
829/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tee olosi mukavaksi

Tää on varmaan just se sinkkustereotypia, jonka  mukaan sinkku on aina nuori (lisääntymisikäinen), voi saada lapsia, haluaa perheen, löytää kumppanin halutessaan ja sinkkuus ja perheettömyys on vain ohimenevä vaihe nuoruudessa. Täähän kuvaa hirveän huonosti Suomen perheetöntä populaatiota nykyään.

Vierailija
830/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleenkään tän keskustelun aihe ei ole se, että ap:n pitää saada perhe. Miksi sitä tarjotaan ratkaisuksi koko ajan? Tää yhteiskunta ei edes ymmärrä ihmistä, jolla ei ole perhettä. Että silläkin on ihan yhtä arvokas ja tärkeä elämä ja rakkaita ihmisiä. Sama kun sanottais tummaihoiselle ihmiselle koko ajan, että koita muuttua vaaleammaksi, niin kyllä se siitä helpottaa. Kun ongelma ei ole se ihonväri vaan se, miten siihen suhtaudutaan.

Vierailija
831/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutukseksi kaikille, jotka edelleen teeskentelevät että tänäkin jouluna olisi OK matkustaa sukulaisiin 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/30aa4f1d-a9ec-4a74-a47a-ad0e78996ad9?

Vierailija
832/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinpa viettää joulun yksin, se olis mulle aika luksusta. Nyt joudun viettämään sen miehen ja sen teinien kanssa.. mies vielä menis jouluseurana, mut noita teinejä ja niiden jouluhössötystä ei jaksais.

Vierailija
833/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinpa viettää joulun yksin, se olis mulle aika luksusta. Nyt joudun viettämään sen miehen ja sen teinien kanssa.. mies vielä menis jouluseurana, mut noita teinejä ja niiden jouluhössötystä ei jaksais.

Vietäpä vaikka 10 seuraavaa juhlapäivää ja niiden lisäksi arki yksin 24/7.

Yksinolo voi olla ihanaa vaihtelua, kun on perhe. Niille, jotka ovat koko ajan yksin, se on kauhea vankila. Siksi näistä asioista voisi ehkä puhua eri keskusteluissa. Yksinäistä ei kauheasti lämmitä nää "oi kun sais olla yksin, sehän olisi ihanaa" -jutut.

Vierailija
834/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisen joulun vietän minäkin. Olisi metkaa tehdä joulutreffit, toki parikertaa edeltäkäsin tavaten. Lapsillekin olisi hyvin tilaa. Kuusi, joululaulut radiosta, joulurauhan julistus, tuli takassa, joulun koristeet ja paljon punaisia kynttilöitä. Kunnon joulupöytä ei-eineksistä. Kerran vuodessa ei tarvitse olla köyhä eikä toivottavasti kipeäkään.

Mutta kai tämä kuuluu vain perhe-elämään ja parisuhteeseen.

Vierailija
835/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisen joulun vietän minäkin. Olisi metkaa tehdä joulutreffit, toki parikertaa edeltäkäsin tavaten. Lapsillekin olisi hyvin tilaa. Kuusi, joululaulut radiosta, joulurauhan julistus, tuli takassa, joulun koristeet ja paljon punaisia kynttilöitä. Kunnon joulupöytä ei-eineksistä. Kerran vuodessa ei tarvitse olla köyhä eikä toivottavasti kipeäkään.

Mutta kai tämä kuuluu vain perhe-elämään ja parisuhteeseen.

Kai sitä vois itselleenkin laittaa, mutta aika surulliselta tuntuis...

Ehkä vaan sitten mielummin pizzaa verkkareissa ja koittaa unohtaa koko joulun.

Vierailija
836/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys johtuu minulla lähinnä koronasta, suku hajoaa omiin pieniin piireihinsä, on riskiryhmäläisiä. Pizzaa en syö, kyllä sen pitää jouluruokaa olla, vaikka sitten tehtaan tädin tekemää.

Vierailija
837/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutukseksi kaikille, jotka edelleen teeskentelevät että tänäkin jouluna olisi OK matkustaa sukulaisiin 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/30aa4f1d-a9ec-4a74-a47a-ad0e78996ad9?

Rippuu paljon tilanteesta. Itse olen etätöissä, tilaan ruoat kotiinkuljetuksella enkä näe oikeastaan ketään vapaa-ajallakaan livenä.  Ei ole mitään syytä, miksen voisi omalla autolla ajaa jouluna vanhempieni luokse joulua juhlimaan. Todennäköisempää on että vanhemmillani on korona kuin minulla, sillä he kuitenkin yhä käyvät kaupassa itse kotiinkuljetuksen sijaan.

Vierailija
838/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä nyt matkustella noin vaan, mutta meidän pieni suku liikkuu vanhemmilleni omilla autoilla ja on totaalikaranteenissa 2 viikkoa ennen joulua. Muutenkaan ei kukaan ole juuri missään liikkunut aikoihin, nyt lopetetaan kohta kaupassa käyntikin kokonaan. Koska tällainen järjestely on meille mahdollinen, aika turvallisin mielin lähdetään kyllä joulua viettämään.

Vierailija
839/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tee olosi mukavaksi

Tää on varmaan just se sinkkustereotypia, jonka  mukaan sinkku on aina nuori (lisääntymisikäinen), voi saada lapsia, haluaa perheen, löytää kumppanin halutessaan ja sinkkuus ja perheettömyys on vain ohimenevä vaihe nuoruudessa. Täähän kuvaa hirveän huonosti Suomen perheetöntä populaatiota nykyään.

Kirjoitin tuon yllä olevan vastauksen, mutta tiedän oikein hyvin, että sinkku ei ole aina nuori. Minä olen vanha sinkku itse ja monenlaisia jouluja on ollut: oman perheen kanssa, puolison kanssa - ja monia jouluja olen ollut yksin. Kyllä minulle tuli mielikuva, että alkuperäisen viestin kirjoittaja on nuori/nuorehko, koska sisarukset perustaneet perheitä viime vuosina (minun ikäisten sisarukset ovat isoisiä ja -äitejä). Yritin lohduttaa häntä, en esittää mitää stereotypioita. Ilmaisin asiani huonosti.

Vierailija
840/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä olette yksin.

Jep. Voi olla viimeinen asia, jonka epätoivoisessa tilanteessa oleva yksinäinen ihminen lukee ennen viimeistä ratkaisuaan tuollainen ilkeys. Ilmeisesti jotkut tarvitsevat jollain tavalla tällaista. Että on pakko olla niin kylmäävän ilkeä heikommassa asemassa olevia kohtaan kuin ikinä pystyy, ei itse muuten selviä. Koitetaan löytää empatiaa häntä kohtaan, ei ole varmasti hyvä olla hänelläkään.

Epätoivoisessa tilanteessa? Ja se on siis se, että jouluna joutuu olemaan yksin, siis yhtenä viikonloppuna vuodessa. Koska toinen yksinäinen ei kelpaa, ei vapaaehtoistyö, ei edes oman näköinen joulu.

Vai joutuuko aina? No miten sitten muita kohtelee, kun kukaan ei tykkää? Ja tästä nyt rajattakoon pois vanhukset ja muut niin sairaat, että ei onnistu se vuorovaikutus enää silkan dementian vuoksi. He eivät voi valita, joku nuori sinkku ihan taatusti voi.

Ei yksinäiset aikuiset empatiaa tarvitse, he tarvitsevat herätyksen sen oman toiminnan näkemiseen jonkun muunkin näkökulmasta. Vaikka siinä se ongelma onkin, haluttomuus nähdä muitakin tarpeita kun ne omat.

Lässytksen sijaan jos YHDEN kerran miettisi, että jospa siinä omassa toimintatavassa olisikin jotakin korjattavaa, kun kerran 80% ihmisistä tulee toimeen muiden kanssa niin, että he eivät jää yksin. Mutta ei, uhriudutaan vaan. No olkaa sitten yksinäisiä, ei se ole pois kuin teiltä itseltänne.