Yle: Väitöstutkimus: Äidit tinkivät urahaaveistaan – perheen sisällä yllättävän vähän neuvotteluvaraa työssäkäynnistä
https://yle.fi/uutiset/3-11668087
Oletko sinä joutunut tinkimään urahaaveistasi tai jopa urastasi perheesi takia? Onko se tasa-arvo oikeasti levinnyt perheiden sisälle, niin että mies jäisi hoitamaan lapsia, jotta vaimon ura etenisi?
Kommentit (1316)
Käyttäjä34671 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei pysty oman miehensä kanssa neuvottelemaan ja sopimaan kummallekin sopivasta järjestelystä, tuskin työelämä hänessä kovinkaan kummoista naisjohtajaa menettää.
Kouluttautumalla hyväpalkkaiselle alalle, tiebaamalka hyvin ja valitsemalka oikeanlaisen miehen nainen pystyy valkan hyvin luomaan uraa. Itsestä se on kiinni, ei yhteiskunnasta.
T. Ylilääkäriäiti, joka jakoi miehensä kanssa hoitovapaan 1:1
Mietin miksi tämä sai niin huiman määrän alapeukkuja?
T. N38, ei lapsia eikä ole tulossakaan
Se puoliso ei välttämättä halua neuvotella ollenkaan, sanoo joka ehdotukseen "ei" tai myöntyy, mutta ei pidä puheitaan. Jos on sovittu, että nainen vie lapsen joka päivä hoitoon ja mies hakee, mutta mies ei pidäkään puheitaan vaan uskoo, että kyllä ne soittaa naiselle, kun hän laittaa puhelimen kiinni. Niinhän siinä sitten käy. Nainen voi toki ottaa eron, mutta se ei ole yhtä helppoa kuin antaa alaiselle huomautus ja sitten irtisanoa hänet, jos käytös ei muutu.
Suomessahan naista ei pidetä minään jos mies ei halua kustantaa naisen elämää. Ja naiset itse ruokkivat tätä kertomalla kuinka "minun ei tarvitse mennä töihin kun Pera tienaa niin paljon että maksaa mielellään myös mun kotona olemiset". Se tulee selväksi tätäkin palstaa lukiessa. Enemmän olen itkuvirsiä naisten puolesta kuullut kun mies toivoo että nainen menisi takaisin töihin!
Olin aika hölmistynyt kun muutin Alankomaihin. Alankomaissa pariskunnat hoitavat asian niin että kumpikin tekee lapsen synnyttyä lyhennettyä viikkoa ja sen lisäksi isovanhemmat auttavat yksi tai kaksi päivää viikossa vähintään jotta kumpikin mies ja nainen pysyvät työelämässä kiinni mutta lasta ei tarvitse laittaa päiväkotiin. Alankomaiden laki mahdollistaa tämän että voi tehdä lyhennettyjä päiviä tai viikkoja. Isät todellakin ovat lapsen kasvussa mukana ja hoitavat lasta. Tietysti siellä on myös niitä perheitä joissa on itse valittu toisin ja nainen hoitaa lapset ja kodin sekä mies työn mutta se on yksittäinen harvojen tekemä valinta ja tarkoittaa sitä että mies tienaa todella hyvin. Ei siis mikään tavallinen rivi-asianajaja tai manageri.
En sen jälkeen ole koskaan pitänyt Suomea tasa-arvoisena maana. Ainakin 20 vuotta olen katsellut Suomen "muka-tasa-arvoa" joka on tasa-arvoa vain paperilla. Jo pelkästään suomalaisten naisten oma käytös huolehtii siitä ettei tasa-arvoa ole näkyvissä.
Ainahan voi väittää, että naiset ovat oikeasti onnellisia uraohjuksina. Mikään viime vuosikymmeninä tehty tutkimus ei tue tätä, vaan etenkin ns. lisääntymisiässä olevien nuorten naisten pahoinvointi on lisääntynyt koko ajan. Tämä kehitys on noussut räjähdysmäisesti somen seurauksensa vuodesta 2008 eteenpäin. Ei tätä tarvitse hyväksyä jos ei halua, se on kuitenkin totta.
Tasa-arvo on keksitty juttu! Mies on luomakunnan kruunu ja päättää asioista!
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut. Tosin tämä johtuu lähinnä siitä että jouduttiin muuttamaan sinne missä miehen työ oli. Täällä taas ei oo töitä mulle. Toki jos oltais jääty vanhalle paikalle elintasomme olis todella huono mun pienellä paska palkalla tai työttömyyskorvauksella eikä mulla oo mitään etenemis mahdollisuuksia omalla alallani. Joten loppujenlopuksi hyvä näin. Ei meillä mies vois jäädä kotiin perhe vapaille koska sillon meillä jäis laskut, talolainat ja ruuat saamatta.
Ja sitten kun miehesi jättää sinut? Eikö sinun tulisi pyrkiä itselliseen elämään kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan ymmärtää kouluttautua oikein.
Tuo on niin väsynyt kommentti ja on kummallista, että sitä hokevat ne, jotka väittävät olevansa viisaampia (kertomalla miten korkealle ovat kouluttautuneet).
1. Jos tästä hetkestä alkaen kaikki 18-vuotiaat nuoret naiset päättäisivät "kouluttautua oikein", niin fakta on, ettei heille riittäisi aloituspaikkoja eikä työpaikkoja.
2. Yhteiskunta tarvitsee muitakin kuin huippuosaajia huippupalkoilla. Sinäkin varmasti käytät asioita ja palveluita, joita suorittavat pienipalkkaiset ihmiset. Pienipalkkaisuus ei kuitenkaan pitäisi suoraan tarkoittaa sitä, että heiltä evätään mahdollisuus yhdistää työ ja perhe-elämä kuten rikkaammat sukupuolensa edustajat tekevät. Sen ei myöskään pitäisi tarkoittaa, että heidän työnantajansa käyttävät heidän panostaan räikeästi väärin.
No mistä sitten puhutaan? Mikä on ongelma ja kenen vika se on ja miksi?
Puhutaanko naisen urasta, niin että tarkoitetaan mahdollisuutta edetä ja saada parempaa palkkaa? Puhutaanko määräaikaisuuksista ja millä aloilla? Puhutaanko metatyöstä?
Kuinka monen hoitajan, opettajan tai toimistotyöntekijän ura on kaatunut lapsiin? Millä tapaa vaikka lähihoitajat eivät voi yhdistää perhe-elämää töissäkäyntiin?
Sille, että miksi sairaanhoitaja-Sarin perheessä Insinööri-Ilkka ei koskaan hoida sairaita lapsia tai muista synttäreitä, mutta lähihoitaja-Leenan perheessä Insinööri-Iiro vie ja hakee lapsia hoidosta jne on lopulta aika monenlaisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut lapset hoitoon, kun äitiysloma on loppunut eli en ole ollut hoitovapaalla kertaakaan ja minulla on 3 lasta. Eipä ole oma ura kärsinyt,ei ole tarvinnut tapella mistään, lapset on saatu ja hoidettu.
On kyllä erottu, mutta syinä oli miehen juopottelu ja väkivaltaisuus ja rakastuin toiseen.
Otettiinko päiväkotiin reilusti alle vuoden ikäisiä hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Kovin moni mies tuntuu muuttuvan lasten saannin jälkeen. Surullista. Tästä pitäisi puhua enemmän ja varoittaa naisia. Ja saada miehet jotenkin tajuamaan oman vastuunsa nykyistä paremmin. Sovituista asioista on pidettävä kiinni, vaikka ne tuntuisivat epämiellyttäviltä tai hankalilta ja naiselle ei voi säilyttää kaikkia seurauksia. Toivottavasti tulevilla lapsia kaivaavien sukupolvilla on miehiin parempi ote ja miehet haluavat sitoutua perheeseen läsnäololla ja hoivalla nykyistä enemmän.
Miksi Suomessa vielä ihmetellään alhaista syntyvyyttä ja sitä, että naiset eivöt tee lapsia? Työelämässä naisia, ja erityisesti synnytysikäisiä naisia sorretaan ja miehet kohtelevat vaimojaan ja lastensa äitejä huonosti. Suurin osa miehistä tuntuu muuttuvan sovinistiksi ja siaksi kun se on mahfollista- eli kun nainen on taloudellisesti ja muuten (vauvan äiti) riippuvainen miehestä
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan naista ei pidetä minään jos mies ei halua kustantaa naisen elämää. Ja naiset itse ruokkivat tätä kertomalla kuinka "minun ei tarvitse mennä töihin kun Pera tienaa niin paljon että maksaa mielellään myös mun kotona olemiset". Se tulee selväksi tätäkin palstaa lukiessa. Enemmän olen itkuvirsiä naisten puolesta kuullut kun mies toivoo että nainen menisi takaisin töihin!
Olin aika hölmistynyt kun muutin Alankomaihin. Alankomaissa pariskunnat hoitavat asian niin että kumpikin tekee lapsen synnyttyä lyhennettyä viikkoa ja sen lisäksi isovanhemmat auttavat yksi tai kaksi päivää viikossa vähintään jotta kumpikin mies ja nainen pysyvät työelämässä kiinni mutta lasta ei tarvitse laittaa päiväkotiin. Alankomaiden laki mahdollistaa tämän että voi tehdä lyhennettyjä päiviä tai viikkoja. Isät todellakin ovat lapsen kasvussa mukana ja hoitavat lasta. Tietysti siellä on myös niitä perheitä joissa on itse valittu toisin ja nainen hoitaa lapset ja kodin sekä mies työn mutta se on yksittäinen harvojen tekemä valinta ja tarkoittaa sitä että mies tienaa todella hyvin. Ei siis mikään tavallinen rivi-asianajaja tai manageri.
En sen jälkeen ole koskaan pitänyt Suomea tasa-arvoisena maana. Ainakin 20 vuotta olen katsellut Suomen "muka-tasa-arvoa" joka on tasa-arvoa vain paperilla. Jo pelkästään suomalaisten naisten oma käytös huolehtii siitä ettei tasa-arvoa ole näkyvissä.
Saavatko isovanhemmat siellä vapaata lastenlasten hoitamiseen? Onko se palkallista vai palkatonta? Siellä on ilmeisesti tapana pysyä samalla paikkakunnalla minne on sattunut syntymään, kun isovanhemmat ovat näppärästi saatavilla apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan ymmärtää kouluttautua oikein.
Tuo on niin väsynyt kommentti ja on kummallista, että sitä hokevat ne, jotka väittävät olevansa viisaampia (kertomalla miten korkealle ovat kouluttautuneet).
1. Jos tästä hetkestä alkaen kaikki 18-vuotiaat nuoret naiset päättäisivät "kouluttautua oikein", niin fakta on, ettei heille riittäisi aloituspaikkoja eikä työpaikkoja.
2. Yhteiskunta tarvitsee muitakin kuin huippuosaajia huippupalkoilla. Sinäkin varmasti käytät asioita ja palveluita, joita suorittavat pienipalkkaiset ihmiset. Pienipalkkaisuus ei kuitenkaan pitäisi suoraan tarkoittaa sitä, että heiltä evätään mahdollisuus yhdistää työ ja perhe-elämä kuten rikkaammat sukupuolensa edustajat tekevät. Sen ei myöskään pitäisi tarkoittaa, että heidän työnantajansa käyttävät heidän panostaan räikeästi väärin.
No mistä sitten puhutaan? Mikä on ongelma ja kenen vika se on ja miksi?
Puhutaanko naisen urasta, niin että tarkoitetaan mahdollisuutta edetä ja saada parempaa palkkaa? Puhutaanko määräaikaisuuksista ja millä aloilla? Puhutaanko metatyöstä?
Kuinka monen hoitajan, opettajan tai toimistotyöntekijän ura on kaatunut lapsiin? Millä tapaa vaikka lähihoitajat eivät voi yhdistää perhe-elämää töissäkäyntiin?
Sille, että miksi sairaanhoitaja-Sarin perheessä Insinööri-Ilkka ei koskaan hoida sairaita lapsia tai muista synttäreitä, mutta lähihoitaja-Leenan perheessä Insinööri-Iiro vie ja hakee lapsia hoidosta jne on lopulta aika monenlaisia syitä.
Jos molemmat hoitoalalla työskentelevät naiset tekevät vuorotyötä ja insinööri-isät taas eivät, niin pomminvarmasti isä silloin ajoittain joutuu viemään ja hakemaan lapsia hoidosta, kun vuorokotipäiväkotiin ei lapsia saa. Vähintään on oltava joku mummo tai pappa lähes koko apuna, jos vuorotyöläisen puoliso yrittää lastenhoitovastuusta luistella.
T: toimistoaikoihin työtä tekevä äiti, jolla on vuorotyötä tekevä mies
Eikös miehet kohta voi imettääkin, kun ne saa jo kuukautisiakin? Näin ainakin yliopistossa opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut. Tosin tämä johtuu lähinnä siitä että jouduttiin muuttamaan sinne missä miehen työ oli. Täällä taas ei oo töitä mulle. Toki jos oltais jääty vanhalle paikalle elintasomme olis todella huono mun pienellä paska palkalla tai työttömyyskorvauksella eikä mulla oo mitään etenemis mahdollisuuksia omalla alallani. Joten loppujenlopuksi hyvä näin. Ei meillä mies vois jäädä kotiin perhe vapaille koska sillon meillä jäis laskut, talolainat ja ruuat saamatta.
Ja sitten kun miehesi jättää sinut? Eikö sinun tulisi pyrkiä itselliseen elämään kuitenkin?
Onko tässä joku eroperheiden ihailija? Harva saa etätyöt suhteet toimimaan kovin hyvin. Ja harva perheellinen haluaa olla käytännössä lasten yksinhuoltajana arkisin työssä käydessään, jos puoliso kuitenkin löytyy.
Olen itse varhaiskasvatuksessa töissä ja sydän on murtunut jokaisen liian pienen päivähoitoon tuodun VAUVAN kohdalla.
Jos lapsi on pakko tunkea muiden hoidettavaksi jo vuoden ikäisenä, kannattaako niitä lapsia tehdä? Mitäpä jos vaikka säästäisitte rahaa ennen lapsen hankkimista/raskauden aikana/vauvavuotena, mikä mahdollistaisi sen, että vanhempi voisi hoitaa lapsensa pidempään kotona?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse varhaiskasvatuksessa töissä ja sydän on murtunut jokaisen liian pienen päivähoitoon tuodun VAUVAN kohdalla.
Jos lapsi on pakko tunkea muiden hoidettavaksi jo vuoden ikäisenä, kannattaako niitä lapsia tehdä? Mitäpä jos vaikka säästäisitte rahaa ennen lapsen hankkimista/raskauden aikana/vauvavuotena, mikä mahdollistaisi sen, että vanhempi voisi hoitaa lapsensa pidempään kotona?
Millä säästät pienestä palkasta? Naisilla on huonot palkat ja pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä molemmat, mies ja nainen, käyvät töissä. Se voi säästää enemmän, jolla on isommat tulot. Ja pienistäkin varoista saa kyllä säästettyä, kun säästää tarpeeksi pitkään.
Jos on niin vaikea tilanne, ettei rahaa ole mihinkään edes lasten tekoa harkitessa, miksi niitä lapsia pitää rueta siittämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä molemmat, mies ja nainen, käyvät töissä. Se voi säästää enemmän, jolla on isommat tulot. Ja pienistäkin varoista saa kyllä säästettyä, kun säästää tarpeeksi pitkään.
Jos on niin vaikea tilanne, ettei rahaa ole mihinkään edes lasten tekoa harkitessa, miksi niitä lapsia pitää rueta siittämään?
Biologiaa? Suomalaiset elävät keskimäärin melko lailla kädestä suuhun pankkien tekemien tutkimusten mukaan. Ja ihmiset lisääntyvät nykyään tässä maassa vähän. Harvalla on ura kovin pitkällä siinä vaiheessa, kun on tehtävä päätös aletaanko lastenhankintaa yrittää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kun tilanne tämä, tuntuu irvokkaalta, että jotkut puhuvat että perheiden pitää itse saada päättää. Ja kuitenkin se päätös on aina sama: nainen kotiin. Siksi tarvitaan vaikka pakolla erilliset perhevapaat miehille.
Kyllä nykypäivänä jokaisella on mahdollisuus päättää, ei miehellä ole mitään oikeutta tehdä päätöksiä vaimonsa puolesta, kuten ehkä pari sataa vuotta sitten oli. Ei pidä mennä lisääntymään miehen kanssa jonka kanssa asia ei ole sovittavissa. Uhriudutaan ja joustetaan, ei pidetä omia puolia. Niitä lapsia ei myöskään ole kenenkään pakko tehdä, etenkään jos molempien vanhempien ura menee lapsen edelle. Jos tuntuu ajatus hankalalta niin sitten on ihan oma vika, kaikesta, etenkin lasten hankinnasta olisi syytä keskustella etukäteen, jos kumpikaan ei aio joustaa ja lapset ovat elämässä haave numero yksi, sitten kannattaa kyllä etsiä puoliso, joka haluaa joustaa.
Todellakin ärsyttää että ihmisten mahdollisuuksiin päättää omista ja perheensä asioista edes yritetään puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehiä kiinnosta säästää lapsiaan varten! Onhan tälläkin palstalla monta kertaa tullut esille, että naiset ovat omasta palkastaan säästäneet rahaa hoitovapaita varten. Ja osa naisista vielä ylpeilee sillä, ettei miehen tarvitse ottaa elatusvastuuta edes hoitovapaiden aikana!
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo on keksitty juttu! Mies on luomakunnan kruunu ja päättää asioista!
Juuri näin! Vihreät ovat aina vaatimassa suomalaisia miehiä kaiken maailman hömpötyksiin kuten lastenhoitoon. Eivät ymmärrä, että Halla-ahoa äänestävä mies on luomakunnan kruunu eikä minkään lapsenlikka.
Olen laittanut lapset hoitoon, kun äitiysloma on loppunut eli en ole ollut hoitovapaalla kertaakaan ja minulla on 3 lasta. Eipä ole oma ura kärsinyt,ei ole tarvinnut tapella mistään, lapset on saatu ja hoidettu.
On kyllä erottu, mutta syinä oli miehen juopottelu ja väkivaltaisuus ja rakastuin toiseen.