Yle: Väitöstutkimus: Äidit tinkivät urahaaveistaan – perheen sisällä yllättävän vähän neuvotteluvaraa työssäkäynnistä
https://yle.fi/uutiset/3-11668087
Oletko sinä joutunut tinkimään urahaaveistasi tai jopa urastasi perheesi takia? Onko se tasa-arvo oikeasti levinnyt perheiden sisälle, niin että mies jäisi hoitamaan lapsia, jotta vaimon ura etenisi?
Kommentit (1316)
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset alapeukutatte kun joku toteaa että itse olette miehenne valinneet? Eikö tämä pidä paikkansa, eli onko joku pakottanut valitsemaan juuri sen miehen joka vaatii naisen tekemään kaikki uhraukset lastenhoidossa?
Vaikka peräkammarinpojat täällä kovasti toisin yrittävät selittää, keskimääräinen nainen ei vain valitse satojen miesten rivistä juuri hänelle sopivinta miestä täysin yksipuolisesti. Nainen, onnekaskin, ottaa sen miehen joka on tarpeeksi hyvä ja saatavilla (eli haluaa myös tuon naisen). Niitä ei välttämättä ole jonoksi asti.
Joskus se mies on ehkä löytynyt mutta syystä tai toisesta tulee ero ennen lapsia. Sitten voi olla kiire etsiä sitä mukatäydellistä tai jää lapset saamatta (itselläni tämä tilanne). Ja kuten niin monesti täällä on todettu, asioista ON usein keskusteltu ennen lasten tuloa, mutta mies ei pidä omaa osaansa sovitusta.
Muistaa vain tämän kun ottaa miehen. Niistä 99% on elämänsä aikana pilalle passattuja. Ne ei tiedä mitä niiden elämässä on niiden eteen tehty ja kuinka monta asiaa eteen kannettu koska miehet on etuoikeutettuja. Kun mies sanoo johonkin kyllä, se puhuu omasta maailmastaan käsin missä kaikki ilmestyy eteen taikaiskusta. Jos sen pitää oikeasti alkaa tehdä niitä asioita mitkä sille on taiottu eteen, niin sehän ei tee vaan häipyy. Se ei tiedä miten ne tehdään, kun se luuli aina että ne on tullut tyhjästä. Siksi muistaa aina, että mies valehtelee kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset alapeukutatte kun joku toteaa että itse olette miehenne valinneet? Eikö tämä pidä paikkansa, eli onko joku pakottanut valitsemaan juuri sen miehen joka vaatii naisen tekemään kaikki uhraukset lastenhoidossa?
Vaikka peräkammarinpojat täällä kovasti toisin yrittävät selittää, keskimääräinen nainen ei vain valitse satojen miesten rivistä juuri hänelle sopivinta miestä täysin yksipuolisesti. Nainen, onnekaskin, ottaa sen miehen joka on tarpeeksi hyvä ja saatavilla (eli haluaa myös tuon naisen). Niitä ei välttämättä ole jonoksi asti.
Joskus se mies on ehkä löytynyt mutta syystä tai toisesta tulee ero ennen lapsia. Sitten voi olla kiire etsiä sitä mukatäydellistä tai jää lapset saamatta (itselläni tämä tilanne). Ja kuten niin monesti täällä on todettu, asioista ON usein keskusteltu ennen lasten tuloa, mutta mies ei pidä omaa osaansa sovitusta.
Kuulostaa siltä että nainen tyytyisi johonkin. Eihän se nyt noin mene
Minusta tuntuu, että en loppujen lopuksi ymmärrä mistä tässä artikkelissa ja keskustelussa keskustellaan. Omasta vinkkelistäni kyse on pitkälti ammatinvalintakysymyksistä. Toki voi olla että elän jossain kuplassa, jossa miehetkin jäävät kotiin, kun naisilla hyväpalkkaiset työt.
Itse en koe, että ne 2-3 vuotta, jotka olen viettänyt kotona, olisivat vaikuttaneet uraani. Mies on ollut runsaan vuoden kotona, eikä silläkään ole ollut merkitystä.
Toisaalta ura on toki aika suhteellinen juttu. En minä tee niin vaativaa ja isopalkkaista hommaa kuin mahdollista. Minusta on kiva että aikaa ja energiaa riittää muullekin. Käyn vain töissä! Jos olisin lapseton, todennäköisesti tekisin enemmän töitä. Mutta ei se miehestä johdu mitenkään (paitsi ne lapset, ne johtuu).
Kyllä minusta monille naisille näyttää olevan ihan mieluinen vaihtoehto, että mies on se perheen pääelättäjä. Vaikka suomalainen nainen mielellään töissä käy.
Omasta näkökulmastani tunnen paljon perheitä, joissa isäkin jää kotiin hoitovapaalle ja lasten sairastelut jaetaan. Toisaalta aina silloin tällöin törmää siihen, että "ei meidän Pekka voi olla edes yhtä päivää sairaan lapsen kanssa", ja Pekka on joku toimitotyötä tekevä pikkupäällikkö jonka työ nyt tuskin joka päivä niin kriittistä on. Siinä on ulkopuolisen paha sanoa kenen asenteet ja toiveet siinä on takana.
Minusta jos naisten urasta ja eläkkeistä huolehditaan, niin isompi merkitys on koulutuksella ja ammatinvalinnalla kun muutamien pikkulapsivuosien perheen sisäisellä työnjaolla.
Tästä syytä naisia ei palkata vakituisiin työsuhteisiin ja palkat pienempiä kuin teinien viikkorahat
Jos suhteessa on insinööri ja siivooja niin ne menot kannattaa laskea aina sen PIENEMMÄN palkan mukaan. Jos osuu paska tuulettimeen niin pärjää.
Yksi helpotus olisi se että työpaikkojen yhteydessä on se hoitopaikka pienille ,kuten mm USAssa on . Silloin voi käydä tauoilla imettämässä ym
Vierailija kirjoitti:
Yksi helpotus olisi se että työpaikkojen yhteydessä on se hoitopaikka pienille ,kuten mm USAssa on . Silloin voi käydä tauoilla imettämässä ym
Ei, äitiysloman puuttuminen ei ole helpotus ja Jenkeissä ei ole mitenkään tavallista päiväkoti työpaikalla, päinvastoin.
Meillä minä olen taloudellisista syistä kotona. Saan tukia lähes palkkani verran. Mies tienaa huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä oli 80-luvulla töissä työpaikassa, jossa samassa rakennuksessa oli työnantajan pitämä päiväkoti työntekijöiden lapsille. Eipä tiada enää löytyä sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteessa on insinööri ja siivooja niin ne menot kannattaa laskea aina sen PIENEMMÄN palkan mukaan. Jos osuu paska tuulettimeen niin pärjää.
Tämäpä juuri.
Jos haluaa elää isommilla menoilla, pitää varautua säästöillä, lyhennysvapailla tms. tai olla suunnitelma mitä menoja karsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, äitiysloman puuttuminen ei ole helpotus ja Jenkeissä ei ole mitenkään tavallista päiväkoti työpaikalla, päinvastoin.
En missään kohtaan sanonut ettei äitiyslomia voisi pitää...
Kannattaa opetella lukemaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri.
Jos haluaa elää isommilla menoilla, pitää varautua säästöillä, lyhennysvapailla tms. tai olla suunnitelma mitä menoja karsitaan.
Tätä ei monet tajua ja elävät aina hieman liian leveästi ja kun paska osuu tuulettimeen niin itketään kun ei ole varaa mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on riittävä äitiys- ja vanhempainloma, säännöllistä imetystä tarvitseva vauva on kotona eikä päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä kertonut millainen ura jäi toteutumatta lasten takia.
Oma äitini on katkera siitä, että menetti kotona olemisen takia parhaat vuotensa.
Ja muistatko kenen kanssa siellä oli?
Oliko niin huonoa seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä kertonut millainen ura jäi toteutumatta lasten takia.
Oma äitini on katkera siitä, että menetti kotona olemisen takia parhaat vuotensa.
Ja muistatko kenen kanssa siellä oli?
Oliko niin huonoa seuraa?
Jotenkin luulen, ettei lapsilleen lapsuudesta katkeroituvalle ihmiselle olisi kovin kummoisia vuosia ollut tiedossa ilman lapsiakaan. Luonne ja asenne aika hanurista.
Jos lähtisi edes siitä, että saa kohtalaisen hyvän työn ja pidettyä sen. Sen takia ura ei ole monella mielessä, että se on kaukainen ajatus. Miehetkin ottaa isyyslomia ja pitkiä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on riittävä äitiys- ja vanhempainloma, säännöllistä imetystä tarvitseva vauva on kotona eikä päivähoidossa.
Kuinka pitkään? Osa lapsista haluaisi olla rintaruokinnassa ties miten pitkään. Jossain vaiheessa imetyksen lopettaminen on äidin etu.
Olen itse lakannut uskomasta siihen, että naisten onnellisuus lisääntyisi siitä, että miehet jäisivät enemmän kotiin. Useimmat äidit itse haluavat mieluummin jäädä kotiin ja hoitaa pienet lapset itse miehen sijaan. Tietysti on tärkeää, että mies muuten osallistuu silloin kun voi. Perusta tähän on, niin epämuodikasta kuin sitä onkin sanoa, biologiassa. Olen kyllä joskus nuorena kuvitellut, että tasa-arvon edellytys olisi jotenkin, että kaikki tällaiset jaetaan tasan puoliksi. Toinen tapa ajatella tasa-arvoa olisi, että sitä perinteisesti kotona äitien tekemää työtä aidosti arvostettaisiin. Siis myös miehet arvostaisivat. Sitä ei usein tapahdu.
meillä ei ole lapsia ja eipä tuon naisen urahaaveet kovin korkealla ole.
Tenavat vain on loistava tekosyy vetää elämän läpi käsijarru päällä