Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkodin painostus

Vierailija
04.04.2014 |

Onko ihan "normaalia" tai yleistä, että päiväkoti painostaa perhettä jättämään subjetiivisen (osa-aikaisen) päivähoito-oikeuden käyttämättä? Millaista suhtautumista olette muut kohdanneet?

Meillä vajaa 4v poika ja vauva syntymässä perheeseen lähiviikkoina. Heti äitiyslomalle jäädessäni lyhensin pojan hoitoviikon 3:een lyhyeen aamupäivään (=12h/vko), ja kyselin vielä hoitajien toiveita siihen, kuinka lapsen lyhyt hoitoviikko olisi heille mieluisimmin järjestetty (=lyhyitä aamupäiviä vai pari vähän pidempään päivää, heillä ei ollut väliä). Samalla toin esiin, että haluamme lapsen jatkavan tällä pienellä hoitomäärällä päiväkodissa syksylläkin.

Olen yllättynyt siitä, kuinka voimakkaasti päiväkodin hoitajat ja johto ovat "suositelleet" (lue: painostaneet) pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Ensin suosittelivat kerhoja, mutta kun kerroin ettei se olisi meidän tapauksessamme realistinen/järkevä vaihtoehto (lähimmät kerhot 5km päässä, auto päivät miehen käytössä töissä ja busseja kulkee vain kerran tunnissa --> minulta ja vauvalta menisi koko aamupäivä pojan kuskaamiseen, lisäksi bussimatkoineen kerho tulisi aivan yhtä kalliiksi kuin lähipäiväkoti), alkoivat kovasti suositella pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Kuulemma heidän mielestään 4v ei välttämättä kaipaa mitään sen ihmeempää ohjelmaa arkeensa, ja lisäksi "lapsi voi reagoida voimakkaasti siihen että vauva saa olla päivät äidin kanssa kotona, mutta itse joutuukin tulemaan hoitoon". Olin ensin ihan hoo-moilasena näistä kommenteista, koska itse ja lähipiiri ollaan aivan erilinjoilla tästä. Mielestäni lapseni todellakin tarvitsee JOTAIN omaa toimintaa viikkoihinsa, vaikka toki on samalla ihanaa että saa olla paljon myös kotona. Olen yrittänyt olla ystävällinen mutta jämäkkä päätöksestämme, mutta edelleen tuntuvat palaavan asiaan säännöllisesti. Kun kuulemma syksyn hoitopaikkatilannekin alueellamme näyttää niin huonolta jne. 

Mietin vaan, missä määrin tämä päiväkodin "painostus" on ihan normaali rutiinijuttu, ja missä määrin siihen vaikuttaa poikani persoona ja luonne. Vasuissa ym. tilanteissa hoitajat ovat monesti tuoneet esiin, että pojallani on vaikeuksia yhteisleikissä muiden lasten kanssa - leikkisi mieluiten yksin tai yhdessä hoitajien kanssa. Kuormittaa kuulemma heitä kovasti, kun on koko ajan hakemassa huomiota. Näin toki varmasti onkin, olen poikani hankaluuksista samoilla linjoilla ja hyvässä hengessä niistä on pystytty keskustelemaan ja ratkaisuja miettimään. Mutta, eikö tällainen lapsi juuri aivan erityisesti tarvitsisi tilaisuuksia harjoitella tuota yhteisleikkiä säännöllisesti? Lapsi pitää hoitajista ja menee yleensä mielellään hoitoon. Olen vähän pahoittanut mieleni siitä, että hoitajat eivät tässä tunnu lainkaan ajattelevan lapseni parasta vaan ainoastaan omaa työtaakkaansa. Mitä mieltä olette?

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:46"]

Eskarin aloittavissa lapsissa on iso ero riippuen siitä onko lapsi ollut kotihoidossa eskariin asti vai päivähoidossa. Näin totesi ystäväni, joka on eskariope. Saman näen työssäni, olen lastenneuvolan terveydenhoitaja. Etenkin jos lapsella on hankaluuksia sosiaalisissa suhteissa, samassa ryhmässä jatkaminen on erittäin tärkeää! Lapselle on tärkeää oppia leikkimään toisten lasten kanssa ja toimimaan ryhmässä! Jos tätä ei opi päivähoitoiässä, eskarissa ja koulussa tulee varmasti ongelmia. Vuorovaikutteinen roolileikki kuuluu nelivuotiaan taitoihin, ja on lapsen laiminlyömistä ottaa lapsi kotiin ja viedä häneltä mahdollisuus harjoitella näitä taitoja, jos niissä on viivettä. Kerhoissakin näitä taitoja oppii, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta viedä kerhoon, tai lapsi tarvitsee ammattikasvattajan tukea oppiakseen (kerhojen henkilökunnan pätevyys on hyvin kirjavaa).

Edelleen hämmästelen miten yksinkertaisia ihmiset ovat: "työssäkäyvien lapsilla on oikeus lähipäiväkotiin". Tajuatteko että myös se kauempana oleva päiväkoti on jonkun lähipäiväkoti! Virikehoidossa olevia lapsia ei voi myöskään pompottaa päiväkodista toiseen sen mukaan, missä päiväkodissa on väljintä. Jos päiväkodit ovat liian täynnä, kunnan velvollisuus on perustaa uusia. Loppupeleissä se tuo myös kunnalle säästöjä, kun lapset oppivat sosiaalisia taitoja ja saavat varhaiskasvatusta. Se vähentää kouluiässä erityisen tuen tarvetta, pidemmän päälle myös syrjäytymistä. Mutta niin pitkälle ei tietenkään haluta katsoa.

[/quote]

Lapsi, jolla on haasteita sosiaalisissa taidoissa tarvitsee harjoitusta. Harjoittelua ei kannata aloittaa suuressa päiväkotiryhmässä (yli 3-vuotiaiden ryhmässä väh. 21 lasta).Päin vastoin tuollainen lapsi tarvitsee pienen ryhmän, jossa taitoja on helpomipi harjoitella.

Olen eri  mieltä siitä, että lapsesta voisi päätellä eskariin tai kouluun tullessa onko hän ollut kotihoidossa vai päiväkodissa. Suurin osa "erityislapsista" tulee päiväkodista, vaikka jätettäisiin laskuista pois nekin, jotka ovat päiväkodissa nimenomaan erityisen tuen vuoksi.

t. luokanope/lto

Vierailija
122/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika merkillistä on että koulutetut ltot suureen ääneen paasaavat subjektiivisen päivähoitooikeuden rajoittamatta jättämisen puolesta. Ltot jotka varsin hyvin tietävät päivän tilanteen. Päiväkodit pullollaan lapsia sekä niiden vanhempien jotka kotona että työssäkäyvien. Ltot sitä mieltä että varhaiskasvatus päiväkodeissa niin arvokasta että jokaisella lapsella siihen oikeus, ovat jopa sitä mieltä ettei edes pitäisi rajata aikaa niillä lapilla joilla toinen vanhempi kotona. Uskomatonta toitottaa jotain johon yksinkertaisesti ei Suomen nykyisessä tilanteessa ole mahdollista. Ideaali tilanne olisi tietysti se että kaikkille lapsille pystyttäisiin tarjoamaan tätä tukea mutta kun ei vaan ole! Silloin todellakin julkisesti pitäisi myös ottaa linja jossa kerrotaan ettei yhteiskunnalla todellaan ole varaa ja mahdollisuutta tätä tarjota ja että vanhemmat jotka eivät ole työelämässä heidän tulisi hoitaa lapset kotona ja keksiä muita toiminta malleja lapsille jos kerhojakaan ei löydy. Onhan se niin että kyllä päiväkotien tulisi ensisijaisesti olla työssäkäyviä vanhempia varten! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain toisen lapsen vanhemman ollessa 2 v.Olen niin laiska, etten olisi viitsinyt raahata vanhempaa päiväkotiin, oli kiva pötkötellä aamulla pitkään, rauhallinen aamupala,sitten perhepuistoon, jossa me kaikki saatiin ikäistämme seuraa.Töihin palasin poikien ollessa 5 ja 3 vuotiaita. Hoitajien mukaan erottuivat joukosta, koska olivat keskimääräistä empaattisempia, ja puheesta huomasi, että oli luettu paljon. Ikinä en ole katunut kotona vietettyä aikaa.Sain myös itse hypättyä pois työelämän oravanpyörästä.Olivat elämäni parasta aikaa, vaikka taloudellisesti tiukkaa.Pojista on kasvanut hienoja nuoria miehiä, naisia arvostavia, ei huomionkipeitä suurisuita, jollaisia monet nuoret miehet nykyään ovat.t.mami

Vierailija
124/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:55"]

Miten suurin osa Suomen kansalaisista on selvinnyt ilman päiväkotia yhteiskuntakelpoisiksi kansalaisiksi? Jos vanhemman omat taidot ovat noin vajaat, että normielämässä tarvitsee lapsensa kasvattamista sosiaalisiin taitoihin, sanon vaan, että ei kannata hankkia niitä lapsia. Toisten hoidettavaksi.

[/quote]

Nykyisistä lisääntymisikäisistä aikuisista suurin osa on oppinut taitonsa ihan siellä päiväkodissa.

[/quote]

Aivan, ja huomaahan sen minkälaiset taidot.

Vierailija
125/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:14"]

Pohjimmiltaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden vastustajat vastustavat naisten työssäkäyntiä. 

Kummasti se seuraava argumentti on aina "Mitäs teit lapsia jos et niitä itse hoida".  Mä en näe mitään väärää siinä, että vauvan syntyessä 4-vuotias jatkaa parina päivänä viikossa samassa pk:ssa, kun vauva syntyy, ja esim vuoden kuluttua äiti palaa töihin -> vauva samaan paikkaan hoitoon. Miksi pitäisi alkaa sähläämään kerhohakemusten kanssa? Eri juttu on, jos se 4-vuotias ei ole vielä aloittanut pk:ssa. Silloin kerho varmasti on ihan ok vaihtoehto.

[/quote]

Miten niin muka subjektiivisen hoito-oikeuden vastustaja vastustaa naisten työssäkäyntiä? Minulla on kolme lasta, olen haastavissa töissä mutta vauvalomilla hoitanut kaikki muutkin lapseni itse, koska se kuuluu asiaan ja koska lapsetkin ovat ansainneet lomansa poissa hoidosta. Kun viettää normaalin aktiivista elämää, tapaa muita, harrastaa, lukee ja askartelee ja käy vaikka jossain kerhossa, vauvalomalaisen lapsi saa kyllä yllin kyllin virikkeitä ja sosiaalisuuden oppia. Siitäkin huolimatta vauvalomalaisen lapsi ehtii nauttia päivähoidon varhaiskasvatuksessa eskarin ja parin muun hoitovuoden ajan.

Se, että työn tai opiskelun takia lapsilleen hoitopaikkaa tarvitseva jää sitä ilman vauvalomalaisten virikkeistämisen takia, on yksinkertaisesti epäreilua ja väärin ja haaskaamista. Te, jotka väitätte ettei kukaan tällainen virikehoidattaja vie kenenkään toisen paikkaa, ette voisi olla enemmän väärässä: Me emme elä yhteiskunnassa, jossa on varaa rakentaa määrättömästi hoitopaikkoja aivan jokaiselle, jonka päähän pälkähtää hoidattaa lapsensa muilla. Talous ui syvällä ja nousuun tarvitaan ennen muuta yksityisen puolen uurastajia, ja heidän lapsilleen pitää hoitopaikat korvamerkitä jos jollekuille.

Vierailija
126/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:28"]

Itse sain toisen lapsen vanhemman ollessa 2 v.Olen niin laiska, etten olisi viitsinyt raahata vanhempaa päiväkotiin, oli kiva pötkötellä aamulla pitkään, rauhallinen aamupala,sitten perhepuistoon, jossa me kaikki saatiin ikäistämme seuraa.

[/quote]

Mikä perhepuisto? Tervetuloa Pirkanmaalle, ei ole perhepuistoja tai puistotätejä. Puistoja omassa kunnassani on pari (uusimmassakin puistossa on käytettynä jostain toisesta puistosta siirretty kiipeilyteline, keinut ja hiekkalaatikko), mutta niihinkin joudut erikseen sopimaan leikkitreffejä, jotta lapsi saa seuraa. Yleensä puistoissa ei ole ketään. Vanhemman täytyy olla aktiivinen ja sosiaalisesti taitava, ja yllätys yllätys: hyvin moni ei ole!

Vierailija
127/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden vastustajat vastustavat naisten työssäkäyntiä. 

Kummasti se seuraava argumentti on aina "Mitäs teit lapsia jos et niitä itse hoida".  Mä en näe mitään väärää siinä, että vauvan syntyessä 4-vuotias jatkaa parina päivänä viikossa samassa pk:ssa, kun vauva syntyy, ja esim vuoden kuluttua äiti palaa töihin -> vauva samaan paikkaan hoitoon. Miksi pitäisi alkaa sähläämään kerhohakemusten kanssa? Eri juttu on, jos se 4-vuotias ei ole vielä aloittanut pk:ssa. Silloin kerho varmasti on ihan ok vaihtoehto.

[/quote]

Sama juttu, minun 5-vuotiaani jatkoi päiväkodissa kun sisar syntyi koska:

-tiesin että heti vuoden kuluttua olen palaamassa töihin ja poika jatkaisi samassa päiväkodissa (niin jatkoikin ja siskokin pääsi samaan päiväkotiin)

-tuon ikäisenä tarvitsi jo päivittäistä kaverikontaktia ja kodin ulkopuolista sosiaalista toimintaa joka järjestyi tietenkin helpoiten sillä että vein hänet tuttujen hoitajien ja tuttujen kavereiden luokse päiväkodiin. Siellä hän pystyi leikkimään, ulkoilemaan, askartelemaan jne. muiden samanikäisten kanssa.

-vauva oli huono nukkumaan öisin ja ehkä olin laiska mutta minulle oli erittäin tärkeää että pystyin esim. 3 tunnin yöunien jälkeen paikkaamaan hieman univajetta päivällä kun vauva nukkui. Tämä olisi ollut mahdotonta jos esikoinen olisi ollut kotona. Vai olisiko pitänyt istuttaa hänet leffaa katselemaan kun äiti paikkaa väsymystään? Minusta ainakin oli parempi että hän sai toimia aktiivisesti ikäisensä tavalla päiväkodissa kun minä olin kotona vauvan kanssa. 5-vuotias todellakin tarvitsee aktiviteettia joka päivä eikä hänelle riitä kotona oleilu äidin ja vauvan kanssa. Toisaalta vauva kainalossa ei ole helppoa eikä mielekästä kenellekään ravata jossain puistoissa etsimässä aktiviteettiä ja samanikäistä seuraa esikoiselle. Päiväkodissa tämä järjestyi helposti ja sopivalla tavalla. En näe siis mitään syytä miksi päiväkoti olisi ollut huono järjestelmä meille. Se oli paras mahdollnen myös esikoisen kannalta.

Toki mitään 7-17 päiviä ei hän siellä viettänyt vaan. n. klo 9-16 joka oli mielestäni ihan kohtuullinen ja lomapäiviä pidimmekin sitten paljon enemmän vuodessa kun mitä ikinä pystyi töistä pitämään töissä käydessäni. Osapäivä hoidossa on ongelmana usein se että tällöin jää iltapäiväulkoilu kokonaan pois jos haetaan esim. kolmelta tai aikaisemmin. Monelle lapselle varsinkin isommalle on parasta purkaa energiaa kavereiden kanssa päiväkodin pihalla. Hassulta tuntuisi hakea lapsi pois juuri ennen ulkoilun alkua ja viedä hänet sitten johonkin puistoon jossa on lähinnä perhepäivähoitajia tai äitiyslomalaisia vauvojen kanssa ulkoilemassa.

Vierailija
128/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisen oikeuden vastustajat, miksi esim. yli 3-vuotias ei saisi käydä päiväkodissa jos hän tykkää käydä siellä ja jos hänen omassa ympäristöstään ei löydy samanikäistä kaveriseuraa esim. kotipihalta, naapurustosta tai leikkipuistoista. Miksi, jos päiväkoti ilmiselvästi on hyvä paikka hänelle ajatellen tuon ikäisen kaverikontaktien tarvetta ja muuta sosiaalisen kanssakäymisen tarvetta. Miksi se on paha jos se järjestetään hänelle päiväkodissa? Miksi on paha asia että hän voi osallistua varhaiskasvatukseen?

Vierailija
129/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakoon käyvän hinnan niin ei haittaa yhtään.

Vierailija
130/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:09"]

[/quote]

Eli kyse on vain rahasta sittenkin, ei lapsen parhaasta? Näinhän se on. Moni näistä vastustajista jeesustelevat että lapsen on parasta olla äidin kanssa kotona vaikka totuuss on toisin vanhempien lasten kohdalla mutta koska sehän olisi aivan hirveätä että äiti pääsisi helpolla kun lapsi pääsee päiväkotiin niin päiväkoti pitää häneltä kieltää.

Vierailija
131/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin päiväkodin johtajan johtajaa yhteyttä ja pyytäisin hänen soittavan päiväkotiin.

Oikeasti heillä ei ole oikeutta painostaa sinua ja lapsesi todellakin tarvitsee päiväkotia sosiaaliseen kehittymiseensä joka nyt ei ole ihan normaali.

Kaikki ajattelee tänä päivänä vain itseänsä, eikä kenenkään muun etua eli nämä hoitajat myös.

Olen kohdannut tämän ilmiön monesti omissa asioissa jotka nyt ei lapsiin liity.

Vierailija
132/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia asioitaan ei kannata puolustella ja selitellä. Pitää pysyä vaan kannassaan ja jankkaajoista mahdollisemman äkkiä eroon. Sanon todellakin hyvin äkkiä takaisin paitsi jos henkilön asema on sellainen että on pakko olla hiljaa. 114

Vierailija
133/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:14"]

[/quote]

Eli kyse on vain rahasta sittenkin, ei lapsen parhaasta? Näinhän se on. Moni näistä vastustajista jeesustelevat että lapsen on parasta olla äidin kanssa kotona vaikka totuuss on toisin vanhempien lasten kohdalla mutta koska sehän olisi aivan hirveätä että äiti pääsisi helpolla kun lapsi pääsee päiväkotiin niin päiväkoti pitää häneltä kieltää.

[/quote]

Kyse on siitä, että ryhmäkoot ovat liian suuria ja paikkoja ei riitä niitä oikeasti tarvitseville. Ei ole kenenkään etu, että kotona makailevan vanhemman lapsi on "sosiaalistumassa" päiväkodissa ja samaan aikaan työssäkäyvien vanhempien lasten päivät venyvät 11-12 tuntisiksi matkojen vuoksi. Tämä kotona makaava vanhempi voisi vallan hyvin viedä neljävuotiaan kerhoilemaan jopa päivittäin vähän pidemmänkin matkaa. 

Vierailija
134/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:14"]

[/quote]

[/quote]

Kyse on siitä, että ryhmäkoot ovat liian suuria ja paikkoja ei riitä niitä oikeasti tarvitseville. Ei ole kenenkään etu, että kotona makailevan vanhemman lapsi on "sosiaalistumassa" päiväkodissa ja samaan aikaan työssäkäyvien vanhempien lasten päivät venyvät 11-12 tuntisiksi matkojen vuoksi. Tämä kotona makaava vanhempi voisi vallan hyvin viedä neljävuotiaan kerhoilemaan jopa päivittäin vähän pidemmänkin matkaa. 

[/quote]

Monen mielikuva näyttää olevan se että jos perhevapaalla oleva tai työtön pitää lapsen päiväkodissa niin se olisi jotenkin ikuinen tila että vanhempi on kotona ja lapsi päiväkodissa. Olisi myös hyvä muistaa että ette te ole ainuita niitä ainutlaatuisia vanhempia jotka tarvitsevat sen päivähoitopaikan mahdollisimman läheltä jotta matkat päivähoitoon olisivat mahdollisimman lyhyitä. Myös monet perhevapaalla olevat voivat tarvitsevat sen lähipäiväkodin heti vuoden kuluttua kun kuopus on 1-vuotias. Olisi älytöntä että esikoinen pitäisi ottaa pois ja laittaa johonkin kauemmas kerhoilemaan tai jopa toiseen päiväkotiin. Myös työttömälle voi tulla työtilaisuus ihan koska vain. Ei hänellekään ole yhtään sen parempi kuskata lasta toiselle puolelle kaupunkia. Ystäväni oli työtön pari kuukautta ja haki kuitenkin lapselleen päivähoitopaikan koska usko työllistymiseen pian oli vahva. Koska kyseessä oli alle 3-vuotias lapsi sai aika nuivan vastaanoton päiväkodissa vaikka lapsi oli vain puolipäiväisesti. Sieltä se työpaikka sitten tulikin parin kuukauden kuluessa ja onneksi lapsella oli hoitopaikka valmiina läheltä kotia.

Vierailija
135/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:11"]

En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta ap ainakin meidän kunnassa laskemme lapsista prosentit eli koko päiväinen lapsi saa täydet prosentit ja osapäiväiset pienemmän prosentin. Ryhmässä on tietty prosentti joka täytyy saavuttaa. Jos ryhmään tulee paljon osa-päiväisiä tarkoittaa tämä ryhmäkoon nousua. Esim meillä 12 lasta alle 3-vuotiailla olisi se ns. Normaali ryhmäkoko. Osapäiväisten lasten takia ryhmässämme on 16 lasta. Järkyttävä määrä ja siltikään prosentit ei muka riitä. Monesti taustalla on paljon muutakin kuin vain se itse lapsi... ihmettelen myös suuresti nykyajan perheitä. Yksi lapsi ja ollaan niiiiiiin väsyneitä ettei jakseta hoitaa. Kyllä se paras paikka lapselle on oma koti, turvalliset vanhemmat sekä läheiset ihmiset (juurikin leikkikaverit).

[/quote]

No miksi sitten suositellaan sitä puolipäiväisyyttä kun se vain kurjistaa tilannetta koska prosentit lasketaant tietyllä tavalla ja tällöin joskus paikalla voi olla aivan liian paljon lapsia. Parempi siis olisi että olisi kokopäivä tai puolipäiväryhmiä. Sijoittaminen nämä samaan ryhmään lisää ongelmia juuri henkilökuntamäärän suhteuttamisen suhteen. Tavallaan siis jos nämä puolipäivälapset olisivat kokopäivälapsina niin tilanne olisi ehkä jopa parempi eli lapsimäärä ei ylittyisi niin räikeästi joku päivä.

Vierailija
136/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain toisen lapsen vanhemman ollessa 2 v.Olen niin laiska, etten olisi viitsinyt raahata vanhempaa päiväkotiin, oli kiva pötkötellä aamulla pitkään, rauhallinen aamupala,sitten perhepuistoon, jossa me kaikki saatiin ikäistämme seuraa.Töihin palasin poikien ollessa 5 ja 3 vuotiaita. Hoitajien mukaan erottuivat joukosta, koska olivat keskimääräistä empaattisempia, ja puheesta huomasi, että oli luettu paljon. Ikinä en ole katunut kotona vietettyä aikaa.Sain myös itse hypättyä pois työelämän oravanpyörästä.Olivat elämäni parasta aikaa, vaikka taloudellisesti tiukkaa.Pojista on kasvanut hienoja nuoria miehiä, naisia arvostavia, ei huomionkipeitä suurisuita, jollaisia monet nuoret miehet nykyään ovat.t.mami

[/quote]

Meilläkin muuten opettaja sanoi samaa esikoisesta, joka oli kotona eskariin asti. Osasi kuulemma odottaa vuoroaan, jaksoi kuunnella tunnilla, ei tarvinnut koko ajan keksiä virikkeitä ja uusia elämyksiä, kuten päiväkodissa kasvatuksensa saaneilla lapsilla, oli kohtelias ja hyväkäytöksinen.

Sanoi vanhempainvartissa, että jos kaikki lapset olisivat yhtä hyvinkasvatettuja, olisi opettajan työ helppoa.

Vierailija
137/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö itsellesi. Työsuhteeni vakinaistettiin, koska osoitin olevani sitoutunut työnantajaan. Vein lapsen päiväkotiin, kun hän oli 10 kk. Tämän jälkeen sain vakipaikan. Luuletko tosiaan, että paikka olisi ollut odottamassa vielä 3-4 vuoden kuluttua?

Kiva, jos jotkut teistä saavat elää mielikuvituskuplassa ja voivat loisia vuosia kotona miehensä rahoilla. Kaikkien vanhemmat ja appivanhemmat eivät myöskään asu naapurissa ja toimi ilmaisina lapsenvahteina, joita voi juoksuttaa miten tahansa.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Höpö höpö. Pohjimmiltaan kyse on noin 3-4 vuodesta. Sinunkaan urasi tuskin on siitä kiinni. Sitäpaitsi, jos "uuden " lapsen saaminen on noin vaikeaa, älä hanki sitä, Näin vain on. Se mikä on helkkarin väärin, on se, että parivuotias ehdointahdoin laitetaan kärsimään sisaruksestaan.

[/quote]

Vierailija
138/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:44"]

Itse sain toisen lapsen vanhemman ollessa 2 v.Olen niin laiska, etten olisi viitsinyt raahata vanhempaa päiväkotiin, oli kiva pötkötellä aamulla pitkään, rauhallinen aamupala,sitten perhepuistoon, jossa me kaikki saatiin ikäistämme seuraa.

[/quote]

Mikä perhepuisto? Tervetuloa Pirkanmaalle, ei ole perhepuistoja tai puistotätejä. Puistoja omassa kunnassani on pari (uusimmassakin puistossa on käytettynä jostain toisesta puistosta siirretty kiipeilyteline, keinut ja hiekkalaatikko), mutta niihinkin joudut erikseen sopimaan leikkitreffejä, jotta lapsi saa seuraa. Yleensä puistoissa ei ole ketään. Vanhemman täytyy olla aktiivinen ja sosiaalisesti taitava, ja yllätys yllätys: hyvin moni ei ole!

[/quote]

Puistotäti?

Miksi äidit eivät itse voi olla niiden lasten kanssa puistossa, vaan sielläkin niitä pitää hoitaa joku puistotäti?

Avuttomuus alkaa olla huipussaan

Vierailija
139/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:06"]

Subjektiivisen oikeuden vastustajat, miksi esim. yli 3-vuotias ei saisi käydä päiväkodissa jos hän tykkää käydä siellä ja jos hänen omassa ympäristöstään ei löydy samanikäistä kaveriseuraa esim. kotipihalta, naapurustosta tai leikkipuistoista. Miksi, jos päiväkoti ilmiselvästi on hyvä paikka hänelle ajatellen tuon ikäisen kaverikontaktien tarvetta ja muuta sosiaalisen kanssakäymisen tarvetta. Miksi se on paha jos se järjestetään hänelle päiväkodissa? Miksi on paha asia että hän voi osallistua varhaiskasvatukseen?

[/quote]

Jos maksat oikeat kulut, niin asia on sitten ok.

Mutta yhteiskunnan varojen kuppaus oman laiskuuden takia saa jo loppua. Jos lapsesi tahtoo jotain, pitäisi olla varaa kaivaa rahapussia. Tätä kannattaisi ajatella, ennen kuin tekee lapsia.

Ei voi olettaa, että sikiää kuin kani ja kyllä joku muu maksaa niiden hoidon.

Vierailija
140/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:44"]

[/quote]

[/quote]

Puistotäti?

Miksi äidit eivät itse voi olla niiden lasten kanssa puistossa, vaan sielläkin niitä pitää hoitaa joku puistotäti?

Avuttomuus alkaa olla huipussaan

[/quote]

Kysymys: kumman kanssa joku 4-5 vuotias mielummin leikkii puistossa, äidin vain samanikäisen tai ikäisten kavereiden kanssa. Sanoisin että jälkimmäinen on luonnollinen vaihtoehto mutta kun tuo luonnollinen vaihtoehto ei vain toteudu aina siellä leikkipuistoissa. Ne ovat lähinnä kansoitettu juurikin äitiyslomalla tai kotihoidontuella olevien vanhempien lapsille. Vihjeeksi: nämä lapset ovat yleensä reilusti alle 3-v. Toinen vihje: ei tarvitse olla lastenpsykiatri todetakseen että lapsi tarvitsee paljon muutakin kun oman äidin seuraa kun vauva ikä on ohitettu.