Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkodin painostus

Vierailija
04.04.2014 |

Onko ihan "normaalia" tai yleistä, että päiväkoti painostaa perhettä jättämään subjetiivisen (osa-aikaisen) päivähoito-oikeuden käyttämättä? Millaista suhtautumista olette muut kohdanneet?

Meillä vajaa 4v poika ja vauva syntymässä perheeseen lähiviikkoina. Heti äitiyslomalle jäädessäni lyhensin pojan hoitoviikon 3:een lyhyeen aamupäivään (=12h/vko), ja kyselin vielä hoitajien toiveita siihen, kuinka lapsen lyhyt hoitoviikko olisi heille mieluisimmin järjestetty (=lyhyitä aamupäiviä vai pari vähän pidempään päivää, heillä ei ollut väliä). Samalla toin esiin, että haluamme lapsen jatkavan tällä pienellä hoitomäärällä päiväkodissa syksylläkin.

Olen yllättynyt siitä, kuinka voimakkaasti päiväkodin hoitajat ja johto ovat "suositelleet" (lue: painostaneet) pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Ensin suosittelivat kerhoja, mutta kun kerroin ettei se olisi meidän tapauksessamme realistinen/järkevä vaihtoehto (lähimmät kerhot 5km päässä, auto päivät miehen käytössä töissä ja busseja kulkee vain kerran tunnissa --> minulta ja vauvalta menisi koko aamupäivä pojan kuskaamiseen, lisäksi bussimatkoineen kerho tulisi aivan yhtä kalliiksi kuin lähipäiväkoti), alkoivat kovasti suositella pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Kuulemma heidän mielestään 4v ei välttämättä kaipaa mitään sen ihmeempää ohjelmaa arkeensa, ja lisäksi "lapsi voi reagoida voimakkaasti siihen että vauva saa olla päivät äidin kanssa kotona, mutta itse joutuukin tulemaan hoitoon". Olin ensin ihan hoo-moilasena näistä kommenteista, koska itse ja lähipiiri ollaan aivan erilinjoilla tästä. Mielestäni lapseni todellakin tarvitsee JOTAIN omaa toimintaa viikkoihinsa, vaikka toki on samalla ihanaa että saa olla paljon myös kotona. Olen yrittänyt olla ystävällinen mutta jämäkkä päätöksestämme, mutta edelleen tuntuvat palaavan asiaan säännöllisesti. Kun kuulemma syksyn hoitopaikkatilannekin alueellamme näyttää niin huonolta jne. 

Mietin vaan, missä määrin tämä päiväkodin "painostus" on ihan normaali rutiinijuttu, ja missä määrin siihen vaikuttaa poikani persoona ja luonne. Vasuissa ym. tilanteissa hoitajat ovat monesti tuoneet esiin, että pojallani on vaikeuksia yhteisleikissä muiden lasten kanssa - leikkisi mieluiten yksin tai yhdessä hoitajien kanssa. Kuormittaa kuulemma heitä kovasti, kun on koko ajan hakemassa huomiota. Näin toki varmasti onkin, olen poikani hankaluuksista samoilla linjoilla ja hyvässä hengessä niistä on pystytty keskustelemaan ja ratkaisuja miettimään. Mutta, eikö tällainen lapsi juuri aivan erityisesti tarvitsisi tilaisuuksia harjoitella tuota yhteisleikkiä säännöllisesti? Lapsi pitää hoitajista ja menee yleensä mielellään hoitoon. Olen vähän pahoittanut mieleni siitä, että hoitajat eivät tässä tunnu lainkaan ajattelevan lapseni parasta vaan ainoastaan omaa työtaakkaansa. Mitä mieltä olette?

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä pääsi, olet oikeilla linjoilla. Älä alistu tuohon painostukseen. 

Vierailija
82/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse olisi voinut viedä toista lasta hoitoon kun toinen saa olla kotona. Kerhossa kävi muutaman kerran viikossa pari tuntia, oli ihan riittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää, että sua painostetaan noin. Joku voi tietty tulkita, että antavat vain neuvoja ja suosituksia, mutta ottaisin yhteyttä ainakin pk:n johtajaan ja kertoisin kiihkottomasti ajatuksistani. Muuten asia voi jäädä kaihertamaan. Mulla tunteet kuohahti, kun kuulin, että päiväkodit ei saisi rajata päivähoito-oikeutta klo 8:30 - 15:30 -välille, mutta vaikka kaupunki oli saanut asiasta huomautuksen kuukausia aiemmin, kukaan ei ollut kertonut mulle. Puhuttiin sitten asiat halki ja pk:n henkilökuntakin oli sitä mieltä, että oli parempi, kun avauduin asiasta avoimesti.

Vierailija
84/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teillähän ei oikeastaan ole tarvetta hoidolle, koska sinä olet kotona. On sitä ennenkin lasten hoito (=aktiviteetti) järjestetty kotona olevan vanhemman toimesta. Päiväkoti on paikka niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Se ei ole mikään virikepaikka tai kerho.

Lapsesi vie jonkun paikkaa oikeasti tarvitsevan paikan. Jotkut työssäkäyvät vanhemmat kuskaavat lastaan kauas lähipäiväkodista, jossa ei ole vapaita paikkoja sinunkaltaistesi äitien vuoksi. En ihmettele heidän käytöstään.

Vierailija
85/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:13"]

Todella ikävää, että sua painostetaan noin. Joku voi tietty tulkita, että antavat vain neuvoja ja suosituksia, mutta ottaisin yhteyttä ainakin pk:n johtajaan ja kertoisin kiihkottomasti ajatuksistani. Muuten asia voi jäädä kaihertamaan. Mulla tunteet kuohahti, kun kuulin, että päiväkodit ei saisi rajata päivähoito-oikeutta klo 8:30 - 15:30 -välille, mutta vaikka kaupunki oli saanut asiasta huomautuksen kuukausia aiemmin, kukaan ei ollut kertonut mulle. Puhuttiin sitten asiat halki ja pk:n henkilökuntakin oli sitä mieltä, että oli parempi, kun avauduin asiasta avoimesti.

[/quote]

Oletko tosissasi? Olet itse kotona ja kehtaat valittaa siitä, että lapsesi ei saa olla hoidossa kuin noiden aikarajojen sisällä? Huh huh.......... 

Vierailija
86/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että yrittävät puhua sulle järkeä. Oletko ihan vaan laiska? Neljävuotias ei tarvitse päiväkotia jos itse olet kotona. Joku tuolla jo sanoikin että lapsesi vie paikan joltain muulta joka sitä OIKEASTI tarvitsisi. Häpeä.

Vierailija
87/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan oikein että asiasta sanotaan, toivon että koko subjektiviinen päivähoito-oikeus poistuu. Miten itse muka perustelet että teet lapsia kun et edellisiäkään jaksa/osaa/viitsi hoitaa? 4-vuotias nimenomaan tarvitsee OMAA, eli oman äidin ja kodin ja perheen. Ei päiväkotia jos ei kerran ole pakko. Eikä todellakaan tarvitse mitään ohjelmaa, ihan tavallista leikkiä ja kotihommia ja ulkoilua ja syöntiä. Sinun vastuulla se on niitä sosiaalisia kaveritaitoja opettaa, eli puistoon ja äiti auttaa leikin akuun toisten kanssa. Meillä ainakin esikoululainenkin vielä on välillä surku puserossa kun ei saa olla kotona pikkusisarusten kanssa. Että ei niillä lapsilla mitään hinkua ole olla pois kotoa 7-17, vaikka niin monet näyttävätkin uskovan.

Vierailija
88/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyt vain jämäkkänä, teillä on siihen oikeus ja jos olette päätyneet siihen, että se on teille paras vaihtoehto, niin sitten se on.

Vierailija
89/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jännä juttu, että nämä, jotka tuomitsevat voimakkaimmin osa-aikaisen päivähoidon tällaisissa tilanteissa, omaavat usein tiiviin lähiverkon samalla paikkakunnalla. Tällöin puuttuu se automaattinen tuki, jonka turvin monet saavat omaa aikaa, jotta taas jaksaa arkea tai kuljetetaan harrastuksissa tmv. Pitäisi muistaa, että jokaisen tilanne on aina yksilöllinen ja mikä omalle perheelle on hyvä ratkaisu, ei välttämättä ole sitä toiselle perheelle. Jos päivähoito auttaa perheen jaksamisessa, niin se on taas pykälän verran eteenpäin. Koko perheen ja yhteiskunnan kannaltaa. Ja päinvastoin tässä tilanteessa lapsen sosiaalisen kehittymisen vuoksi olisi varmasti tärkeää olla ryhmässä, jossa tutut aikuiset ja lapset, jos jotain ongelmia on nyt nähtävissä näissä asioissa. Lapsi voi olla myös kuntoutuksellisista syistä päiväkodissa, vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona. 

Puusilmät voivat tuomita taas kaikella sillä ymmärtämättömyydellä, mitä heillä ainoastaan on.

Vierailija
90/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:12"]En itse olisi voinut viedä toista lasta hoitoon kun toinen saa olla kotona. Kerhossa kävi muutaman kerran viikossa pari tuntia, oli ihan riittävä.

[/quote]

Siis molemmat lapset JOUTUU olemaan kotona. Kyllä päiväkoti on lapselle hyvästä ja mukava paikka olla jos päivät eivät veny liikaa. Vaikka kyllä työssä käyvän vanhemman lapsi on liian pitkän päivän päiväkodissa. Kurjaa lasten kannalta, mutta harva voi tehdä nykyään lyhennettyä. Itse jään äitiyslomalle ja lapseni tulevat jatkamaan kokopäivähoidossa samalla lailla 7h/pv kuin nytkin.

Vierailija
91/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kommenteista! Olipa mielenkiintoista kuulla, kuinka erilaisia ajatuksia ja tunteita tää subjektiivinen päivähoito tosiaan herättävää. Hienoa, että niin moni teistä on hoitanut kaikki lapset ihan kokonaan kotona ja ootte saaneet säästettyä yhteiskunnan varoja.

Toisaalta ihmetyttää, miksi mun pitäisi hävetä jos haluan lapseni olevan hoidossa reilut 10h/vko, kun kerran kerhotkaan eivät ole oikein toimiva vaihtoehto meille. Ja jos subjektiivinen ph-oikeus olisi jotenkin yksiselitteisen paha asia, miksi sitä ei edelleenkään olla poistamassa vaan ainoastaan rajaamassa puolipäiväiseksi - aivan kuten itsekin suunnittelen tekeväni, ja vieläpä jopa maksavani huomattavasti useammista tunneista kuin mitä aiomme käyttää. Hmm. 

ap.

Vierailija
92/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele näitä painostuksia, vaan tee päätös, mikä sopii teidän perheellenne. Haet paikkaa tai jatkat paikan pitämistä ja päivän pituudesta päätät sinä, eikä työntekijät. 

Jos lapsenne tarvitisisi jotain erityistä huomiota tai tukea, ei se tähän asiaan liity. Vaan siihen pitää puuttua eri tavoin, keskusteluissa ja miettiä, jos erityisryhmälle tms. on tarvetta. 

Minun 4 ja 5 vuotiaat ovat ainakin "kaivanneet" päiväkodin kavereita ja toimintaa sekä nauttineet siitä. 

Eikä teidän paikkanne ole kylläkään keneltäkään muulta pois. Jokaisellahan on oikeus saada päivähoitopaikka. Toki joku voi joutua menemään hieman kauemmaksi, mutta se on sitten heidän perheensä "ongelma".

Vierailija
93/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä pääsi, ap. Päiväkodin henkilökunta harvoin ajattélee asioita omaa nenänpäätään pidemmälle. Päiväkodin johtaja jo tietää, miten täyttöaste lasketaan. Ei ap:n lapsen jääminen kotiin vaikuta, tilalle tulee joku toinen.

Ap totesi jo alkuun, että kerho ei ole vaihtoehto, koska sitä yksinkertaisesti ei ole. Ja miten mukan kerho 3-4x 2h olisi jotenkin parempi kuin päiväkoti 3x3 h? Yksi tunti _viikossa_ enemmän!

Nelivuotiaalle ikätovereiden seura ja ryhmässä toimiminen tekee jo hyvää, erityisesti jos sosiaalisissa taidoissa on kehittämisen varaa. Muissa maissa mennään tuon ikäisenä jo kouluun tai eskariin!

Vierailija
94/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kyllä hauskoja välillä  nämä kerhoilijat. Meidän pihapiirissä on monta perhettä, jotka vievät lapsensa kerhoon melkeen joka päivä ja puistotädeille ym. Eikö se nyt ole melkein sama juttu, kun että jonkun lapsi on muutaman päivän ja tunnin siellä päiväkodissa??!!! 

Samoin näille kerhonkäyttäjille voisi sanoa, että etkö jaksa/viitsi kaikkia lapsiasi hoitaa kotona. 

Ja jos on hyvästä päiväkodista saanut paikan, ei sitä kannata pois antaa esim vuodeksi. 

Vierailija
95/158 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tekee huonon vanhemman, kun ei järjestä lasten virikkeitä itse vaan maksattaa sen kalliisti julkisen sektorin hoitopaikkoja käyttäen. Tämä pelleily onneksi kohta loppuu ihan siksi, ettei siihen ole enää varaa.Sinunkin #144 virikkehoidettu lapsesi on tämän systeemin maksumies. Aikuisena hän ihmettelee, miksi tällainen järjestely on joskus ylipäänsä ollut olemassa!

Vierailija
96/158 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyin tälle palstalle ja tutkailin ihan mielenkiinnosta, millaista keskustelua aiheesta käydään. Olen oikeesti hämmästynyt, miten raadollisia ihmiset voivat olla toisilleen, ihan järkyttäviä kommentteja ja päin naamaa töksäyttelyjä jotkut kommentoijat kirjoittelevat. Olen itsekin kotiäiti, mutta ei tulisi mieleenikään arvostella toisten ratkaisuja noin kovin sanankääntein, taustalla voi kuitenkin olla paljon tekijöitä, jotka eivät tällaisella palstalla tule esille.

Ja todettakoon, että toistaiseksi Suomen laki mahdollistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden kaikille, joten niin kauan kunnes toisin päätetään, ei mielestäni ole mitään syytä tuntea huonommuutta tai häpeää, jos tätä oikeutta käyttää. Sitten kun laki muuttuu, niin sitten toimitaan sen mukaan, ei se sen kummempaa ole. Onhan niitä paljon muitakin lakeja, jotka ei niin miellytä, mutta kun näin on viisaammat päättäneet, niin sillä mennään.

Näyttää tämän keskustelun perusteella kovasti siltä, että Suomen primitiivisin, agressiivisin ja huonokäytöksisin lajike on kotiäiti ;-D Toivottavasti sama asenne ei siirry kasvatuksen myötä lapsille.

Vierailija
97/158 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 16:33"]

Joo, itse asiassa tuo 5km päässä tarjolla oleva kerho olisi 4krt/vko 3h kerrallaan, eli tuntimääräisesti laskien olisin ihan yhtä laiska/saamaton/jaksamaton äiti, jos veisin lapseni tuonne kuin päiväkotiin 3*4h/vko. Meidän tilanteessa tuo vaihtoehto olisi vaan käytännössä hankala ja siksi ollaan siis päätymässä tähän päiväkoti-vaihtoehtoon.

ap
.

[/quote]

Minä vein esikoista kerhoon bussilla tai kävellen kolme kertaa viikossa, eikä ollut niin rankkaa. Sain liikuntaa, ja mitä minä sen vauvan kanssa kotonakaan olisin tehnyt? Joskus sain kummallisia katseita, että miksi en vie päiväkotiin. No siksi, että kerhossa oli vähemmän lapsia ryhmässä ja se oli tarkoitettukin lapsille jotka eivät tarvitse kokopäivähoitoa. 

Ymmärrätkö? Päiväkodit on lapsille, joiden vanhemmat opiskelevat tai käyvät töissä. 

Vierailija
98/158 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin uskomatonta täällä tämä töissäkäyvien kritiikki. Kenenkään työssäkäyvän tilannetta ei pelasta se, jos joku muksu on 9kk pois päiväkodista. Mitään pitkäkestoista ratkaisua se ei tuo mihinkään hoitopaikkapulaan. Jos otat muksusi pois päikästä joudut vain itse pulaan, koska et saa paikkaa enää lähipäikästä ja joku täällä halveksuja saa lapsesi paikan ja saat jatkossa viedä muksusi ties minne jeeraan. Meidän alueella on ainakin paikat niin kiven alla, etten ikipäivänä luopuisi muksunu lähipäikän paikasta, kun ei ole varmuutta saako sitä takaisin. 9 kk äippäri on supernopeasti menevä aika, siitä jo 5 kk kuluttua pitäiti olla hakemassa paikkaa uudestaan. Siinähän kaikki päivähoito-ongelmat ratkeaa.

Vierailija
99/158 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan Kuopion ja Rautajärven äidit jaksaneet paremmin arkea jos olisivat vieneet isommat lapset päivähoitoon. Olisivat säästäneet voimia ja keskittyneet vauvan hoitoon?

Olisiko nyt 5 lasta enemmän hengissä?

Vierailija
100/158 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostetaan = keskustellaan, kysytään. Onhan se hyvä, että aika ajoin varmistavat hoitopaikan tarpeellisuuden jos päiväkoti on aivan täynnä ja tulijoita riittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi