Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö kaupan valmiskastikepusseja vai teetkö kastikkeet kokonaan itse?

Vierailija
30.03.2014 |

Mä olen huonoakin huonompi kastikkeen tekijä ja turvaudun viikonloppuisin usein kaupan valmiskastikejauhopusseihin. Joskus vähän muuttelen ohjetta, lisäilen mausteita , jätän rasvan pois jne. ja niistä tulee ihan mainioita kastikkeita.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ruskea kastike on ihanaa :) Pyydän aina joskus äitiäni tekemään sitä mulle, itse osaan huonosti, kun en ole niin harjaantunut.

Vierailija
22/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21/48 jatkaa vielä - minäkään en koskaan tee ensin kastiketta ja yhdistäisi siihen lihaa vaan aina niin että ensin ruskistetaan liha ja sipuli/kasvikset, maustetaan ja sitten siihen neste ja esim tomaattipyre. Haudutetaan kypsäksi ja maukkaaksi - mitä pidempään sen parempi. Toisinpäin ei kyllä toimi mitenkään!! Siitä lihan ruskistuksestahan se maku tulee! Ei tarvitse fondeja eikä kuutioitakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:01"]

En kyllä pussikastikkeita ole tainut kokeilla kun kerran ja se riitti. Kastikkeiden teko on itseasiassa aika yksinkertaista, kun ymmärtää menetelmiä ja makuja, ja meillä tehdäänkin paljon herkullisia kastikkeita. Mun omat bravuurini ovat erilaiset emulsiokastikkeet, erityisesti tekemäni persilja-hollandaise on aivan sairaan hyvää! Mies hoitaa meillä yleensä redusoitavat kastikkeet, kuten punaviinikastikkeen. Meillä rakastetaan kastikkeita ja syödään muutenkin usein sellaisia ruokia, joihin on valmistettu itse kastike, esim pihviruokia.

Jonkun verran tulee tehtyä myös ns. pääraaka-ainetta sisältäviä kastikkeita, esim ruskeaa nakkikastiketta voi-jauhosuuruksella ja erilaisia tomaattipohjaisia kastikkeita, kuten bolognesea. Nyt ollaan innostuttu myös valurautapadassa uunissa haudutetuista lihakastikkeista. Mun mielestä kuitenkaan se, että osaa tehdä ruskean kastikkeen tai tomaattiastikkeen ei kerro ihmisen kastikeosaamisesta yhtään mitään... :) Jotta voi sanoa osaavansa tehdä kastikkeita, ei riitä että osaa tehdä kastikkeen pääraaka-aineesta (esim jauhelihakastike), vaan pitää osata tehdä myös kastikkeita lisukkeeksi pääraaka-aineelle (esim kastike pihville).

Laatikkoruokia meillä ei muuten syödä juuri koskaan, vaan suurin osa ruokalajeistamme sisältää jonkun sortin kastikeen, ellei sitten kyse ole keitosta. Minä inhoan laatikkoruokia ja mieskään ei niistä välitä. Tykätään kokata erilaisia komponentteja. Ainoa laatikkoruoka, jota meillä tehdään on lasagne, mutta onneksi siinäkin pääsee tekemään kaksi kastiketta!

[/quote]

Ah, tätä itsensä ylentämisen määrää.

"Mun mielestä kuitenkaan se, että osaa tehdä ruskean kastikkeen tai tomaattiastikkeen ei kerro ihmisen kastikeosaamisesta yhtään mitään... :) " 

Tämän kirjoittajan mielestä vain se, joka pystyy hänen tasoonsa, osaa tehdä kastikkeita. Mut hei, hienoa, että pääsit pätemään, ja näyttämään kaapin paikan muille.

[/quote]

Vituttaako siinä joku, kun sulle täysin tuntematon palstailija kertoo osaavansa tehdä kastikkeita? Ärsyttääkö? Jotain tunteita taisi ainakin herättää ;)

[/quote]

No ei kuule vituta (jos tätä termia nyt haluat käyttää), olen itse se vastaaja, joka kertoi tehneensä kala-kastikkeen pohjat hummereista, osaan siis itsekin mainiosti tehdä kastikkeitä ja kastikepohjia. Ärsyttää täälä AV:lla välillä se, että jaksetaan itseään ylentää ja ylenkatsoa muiden taitoja/elämänkohtaloa jne. Ylemmyys missä tahansa muodossa on minusta ärsyttävää. Ja ruuanlaitossa voi kukin itse tulla niin taitavaksi kuin haluaa, jostakin on aina lähdettävä liikkeelle, me kaikki olemme olleet aloittelijoita, vaikka olisimme tällähetkellä kuinka taitureita kyseisessä asiassa. Päteminen muita dissaamalla on mielestäni alhaista. Minusta ennemminkin pitäisi niitä aloittelevia kokkikolmosia ja epävarmoja kokkeja tukea, eikä ylimielisesti määritellä missä menee hyvän taidon raja.  Että tässä sinulle oma mielipiteeni.

Vierailija
24/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:10"]

En kyllä pussikastikkeita ole tainut kokeilla kun kerran ja se riitti. Kastikkeiden teko on itseasiassa aika yksinkertaista, kun ymmärtää menetelmiä ja makuja, ja meillä tehdäänkin paljon herkullisia kastikkeita. Mun omat bravuurini ovat erilaiset emulsiokastikkeet, erityisesti tekemäni persilja-hollandaise on aivan sairaan hyvää! Mies hoitaa meillä yleensä redusoitavat kastikkeet, kuten punaviinikastikkeen. Meillä rakastetaan kastikkeita ja syödään muutenkin usein sellaisia ruokia, joihin on valmistettu itse kastike, esim pihviruokia.

Jonkun verran tulee tehtyä myös ns. pääraaka-ainetta sisältäviä kastikkeita, esim ruskeaa nakkikastiketta voi-jauhosuuruksella ja erilaisia tomaattipohjaisia kastikkeita, kuten bolognesea. Nyt ollaan innostuttu myös valurautapadassa uunissa haudutetuista lihakastikkeista. Mun mielestä kuitenkaan se, että osaa tehdä ruskean kastikkeen tai tomaattiastikkeen ei kerro ihmisen kastikeosaamisesta yhtään mitään... :) Jotta voi sanoa osaavansa tehdä kastikkeita, ei riitä että osaa tehdä kastikkeen pääraaka-aineesta (esim jauhelihakastike), vaan pitää osata tehdä myös kastikkeita lisukkeeksi pääraaka-aineelle (esim kastike pihville).

Laatikkoruokia meillä ei muuten syödä juuri koskaan, vaan suurin osa ruokalajeistamme sisältää jonkun sortin kastikeen, ellei sitten kyse ole keitosta. Minä inhoan laatikkoruokia ja mieskään ei niistä välitä. Tykätään kokata erilaisia komponentteja. Ainoa laatikkoruoka, jota meillä tehdään on lasagne, mutta onneksi siinäkin pääsee tekemään kaksi kastiketta!

[/quote]

No niin, loistavaa, Kastikemestari saapui ketjuun:) Eikun oikeasti.

Kun siis teet näitä pääraaka-ainetta sisältäviä kastikkeita, sanotaan nyt vaikka nakkikastike tai jauhelihakastike tai vaikkapa stroganoff tai kotoisammiin vatkuli, niin teetkö siis jotenkin ensin sen ruskean kastikkeen ja lisäät nämä raaka-aineet  siihen vai lähdetkö ne pääraaka-aineet edellä vai miten?

Juuri tämä ruskean kastikkeen arvoitus on se, mitä itse haen? Eli onko joku tosiaan hyvä kastikepohja, joka vaan hulautetan niiden nakkien päälle ja syntyy nakkikastike vai miten? Ja syökö joku oikeasti ruokaa, joka onperuna ja ruskea kastike (ketjun reseptillä rasvaa, jauhoja ja lientä)?

[/quote]

Please, emulsio ynnämuuta kastiketuntija? 

Voisitko vastata tähän? 

T:Onneton kotikokki, joka yrittää saada lapset ymmärtämään että kastike on se juttu

Vierailija
25/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kastikkeet kokonaan itse. Tosin yleensä suunnilleen ainoa kastike mitä teen, on joku jauheliha-/kanakastike, jotka on helppo saada maistumaan hyvältä mausteilla/sipulilla/kermalla/tomaattimurskalla.

Vierailija
26/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:10"]

Rautapannu. Sulata voita ja laita esim ruokalusikallinen jauhoja voin päälle ja pyöritä lusikan alla niin että jauho ruskistuu mutta ei pala.

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Edelleen sekoittaen. Voit siirtää kastikkeen kattilaan jos haluat.

Tarkista suola.

[/quote]

Mutta minkä kanssa tätä siis syödään? Kiitos, valmistusprosessi tuli selväksi oikein kädestä pitäen :)

[/quote] No siitä tehdään jauheliha-, nakki-, makkara-, lihapulla-, tai varmaan myös jotain lihakastiketta.. Siihen monet lisäävät myös vähän ketsuppia tai tomaattipyrettä. Se sitten syödään valinnaisen lisukkeen kera. NAM! Sääli etten itse osaa tehdä kunnollista, vaikka muuten taitava ruuan laittaja olenkin.. :/

[/quote]

Nyt on myöskin pakko kysyä, ilmeisen erilaisia ruokakulttuureja eripuolella Suomea.

itse siis en koskaan tee tyyliin ensin erikseen kastiketta, eli ilmeisesti sitten tää ruskea kastike, joka toimisi pohjana vaikka lihalle ja sitten yhdistäisi niitä, vaan lihakastikkeen osalta ruskistan sen lihan ensin sipulin yms. kanssa ja lisään nesteen sitten ja haudutan kastikkeeksi lisäten mausteita. Samoin broilerin ja kalankin kanssa, jos niistä teen tällaista ruokaa.

äh, onpa vaikea selittää. Jos sitten teen vaikka jauhelihapihvejä ja perunoita, en oikeastaan ikinä tee sen kanssa erikseen kastiketta, jota laitettaisiin näiden ruokien päälle. Siis tuolleen nopsaan ruskistamalla jauhoja voissa jne.

Jos teen kastiketta, vaikkapa punaviinikastiketta, niin se ottaa sen verran aikaa, ettei sitä nyt ihan perustiistaina syödä.

En oikeasti nyt yhtään v...le vaan av:laisittain kuuluisasti hämmästelen: Miten tehdään jauhelihakastike, jonka pohjana on tämä ruskea kastike?

[/quote]

Höh, no paistettu jauheliha vaan lisätään kastikkeeseen. Ei sen kummempaa.

Teen myös kirkasta kastiketta ilman jauhoja.

Vierailija
27/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kastikkeet itse. Jos teen vaikkapa spagettia ja jauhelihakastiketta saatan tehdä tomaatti-, kerma- tai ruskeakastiketyyppisen -kastikkeen. Tietysti myös muut pääruokakastikkeet (kana, nakki, liha, maksa ym.) Lohelle teen joko kermakastikkeen, kylmän kastikkeen tai sitruunavoikastikkeen (joka on ihan huippuhyvää). Kanalle teen yleensä cyrrykastikkeen jne.

Ainoana perheestä syön lapsuudenherkkua kanamunakastiketta ja perunoita.

Netti on täynnä hyviä kastikeohjeita.

Vierailija
28/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin muutaman kerran valmiskastikkeitä, mutta alkoivat äklöttää niin paljon, että palasin nöyrästi takaisin kauhan varteen. Tosin en välitä itse juuri kastikkeista, mutta teen tarvittaessa ja osaan myös tehdä, jopa sitä kunnon läskisoosia.

Vierailija
29/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saatan tehdä kastiketta myös silleen että pihvin paistamisen jälkeen samalla pannulla pyöräytän kastikkeen. Tulee makua ja rasva hyödynnetään.

En koskaan käytä natriumglutamaattia (ne kuutiot).

Vierailija
30/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

"Mun mielestä kuitenkaan se, että osaa tehdä ruskean kastikkeen tai tomaattiastikkeen ei kerro ihmisen kastikeosaamisesta yhtään mitään... :) " 

Tämän kirjoittajan mielestä vain se, joka pystyy hänen tasoonsa, osaa tehdä kastikkeita. Mut hei, hienoa, että pääsit pätemään, ja näyttämään kaapin paikan muille.

[/quote]

Oliko tuo lainausmerkkeihin laittamasi kohta se, jossa kirjoittaja sinun mielestäsi ylensi itsensä muiden yläpuolelle? Siinähän mainittiin vaan, ettei ruskean kastikkeen osaaja voi sanoa itseänsä kastikemestariksi vaan ne taidot punnitaan muiden kastikkeiden perusteella. Se on ihan selkeä fakta! Kirjoittaja itsekin mainitsi tekevänsä ruskeaa kastiketta, muttei laske sen taitamista kastikkeentekijän osaamisen mittariksi. Luitko sä sitä viestiä lainkaan?

Oon aikaisemminkin maininnut tällä palstalla, että jos joku kehuu itseään hyväksi ruoanlaittajaksi ja kertoo mitä osaa, niin saa paskaa niskaansa. Kaikkien pitäisi kertoa tehneensä makaronilaatikkoa tai olla vaan hissun kissun, ettei kukaan erehdy tuntemaan alemmuuden tunteita. Huh, mitä hyssyttelyä! Koskaan ei saa puhua paremman ruoan puolesta, ettei kukaan vaan loukkaannu. Myöskin se on kiellettyä sanoa, jos joku ruoka on omasta mielestä pahaa tai huonolaatuista, sillä joku mamma saattaa tehdä sitä lapsilleen ja vetää asiasta pultit. Paitsi tietysti jos se mielestänsä paha ruoka on jotain fiininpää, sitten sitä saa haukkua niin paljon kuin sielu sietää.

Mun mielestä on ihanaa, kun joku suhtautuu intohimoisesti ruoanlaittoon! J siitä saa mun puolesta lesoilla ihan rauhassa. Loukkaantukoon joku, jos on loukkaantuakseen.

Vierailija
31/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sitä läskikastikelihaa enää mistään?

Vierailija
32/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kastikkeita käytän. Vihaan ruuanlaittoa ja haluan käyttää siihen mahdollisimman vähän aikaa.  Onneksi on einekset/puolieinekset keksitty.

Vierailija
33/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:15"]Kaupan kastikkeita käytän. Vihaan ruuanlaittoa ja haluan käyttää siihen mahdollisimman vähän aikaa.  Onneksi on einekset/puolieinekset keksitty.

[/quote]

Muuta asennettasi.

Vierailija
34/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:13"]

[/quote]

[/quote]

Oliko tuo lainausmerkkeihin laittamasi kohta se, jossa kirjoittaja sinun mielestäsi ylensi itsensä muiden yläpuolelle? Siinähän mainittiin vaan, ettei ruskean kastikkeen osaaja voi sanoa itseänsä kastikemestariksi vaan ne taidot punnitaan muiden kastikkeiden perusteella. Se on ihan selkeä fakta! Kirjoittaja itsekin mainitsi tekevänsä ruskeaa kastiketta, muttei laske sen taitamista kastikkeentekijän osaamisen mittariksi. Luitko sä sitä viestiä lainkaan?

Oon aikaisemminkin maininnut tällä palstalla, että jos joku kehuu itseään hyväksi ruoanlaittajaksi ja kertoo mitä osaa, niin saa paskaa niskaansa. Kaikkien pitäisi kertoa tehneensä makaronilaatikkoa tai olla vaan hissun kissun, ettei kukaan erehdy tuntemaan alemmuuden tunteita. Huh, mitä hyssyttelyä! Koskaan ei saa puhua paremman ruoan puolesta, ettei kukaan vaan loukkaannu. Myöskin se on kiellettyä sanoa, jos joku ruoka on omasta mielestä pahaa tai huonolaatuista, sillä joku mamma saattaa tehdä sitä lapsilleen ja vetää asiasta pultit. Paitsi tietysti jos se mielestänsä paha ruoka on jotain fiininpää, sitten sitä saa haukkua niin paljon kuin sielu sietää.

Mun mielestä on ihanaa, kun joku suhtautuu intohimoisesti ruoanlaittoon! J siitä saa mun puolesta lesoilla ihan rauhassa. Loukkaantukoon joku, jos on loukkaantuakseen.

[/quote]

Joo minun mielestäni kukin saa lesoilla niin paljon kuin sielu sietää, mutta itseäni ärsyttää sellainen itsekehu, jossa samalla alennetaan tai dissataan muita, niin sellainen on typerää. En mitenkään enää jaksaisi perustella tätä omaa mielipidettäni asiasta. Joten sovitaanko, että ei jakseta enää jankata tästä asiasta? Pystytkö elämään sen asian kanssa, että mielestäni olet ärsyttävä? Pyydän tuhannesti anteeksi, mutta näin nyt asia on.

Vierailija
35/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:15"]Kaupan kastikkeita käytän. Vihaan ruuanlaittoa ja haluan käyttää siihen mahdollisimman vähän aikaa.  Onneksi on einekset/puolieinekset keksitty.

[/quote]

Muuta asennettasi.

[/quote]

Miksi muuttaisin? Kaikki kun eivät tykkää ruuanlaitosta, siinä ei asenteen muutos auta. Ei pitäisi olla sinulta pois.

Vierailija
36/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä kastikkeita kuin hyvin harvoin. Pihvit syödään salaatin/vihannesten kanssa sellaisenaan maustettuna. Olisi varmaan muutama kilo lisää vyötäröllä, jos osaisimme edes tehdä sellasia taivaallisia kastikkeita, joita anoppini tekee. Niiden kanssa söisi vaikka pieniä kiviä. Kerran vedin itseni ähkyyn hänen tekemällään ruskealla(?) kastikkeella ja pelkillä perunoilla. En ole koskaan ennen tai jälkeen maistanut mitään niin hyvää kastiketta.

Olen kaksi-kolme kertaa jossain tilanteessa käyttänyt kaupan valmiskastiketta, joka oli mielestäni aika valjua ja jopa pahan makuista. Pihvi olisi ollut parempi ilman "punaviinikastiketta". Itse kun en osannut tehdä niin ajattelin, että valmiskastike toisi vähän juhlallisuutta :)

En tosin ole mikään superkokki muutenkaan, joten stressaisin varmaan kauheasti, että onnistuuko kastike. Olen nimittäin saanut lasagnen valkokastikkeen ihan paakkuiseksi, thaimaalaisen "sokeripossun" kastikkeen palaneeksi, mutta ihan maukkaan makuiseksi kököksi ja bolognesessa ei paljon kastiketta huomaa, koska siinä on niin paljon lihaa. Nautiskelen itsetehtyjä kastikkeita sen takia oikein hyvällä ruokahalulla ja innolla aina kun siihen on mahdollisuus.

Vierailija
37/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:10"]

Rautapannu. Sulata voita ja laita esim ruokalusikallinen jauhoja voin päälle ja pyöritä lusikan alla niin että jauho ruskistuu mutta ei pala.

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Edelleen sekoittaen. Voit siirtää kastikkeen kattilaan jos haluat.

Tarkista suola.

[/quote]

Mutta minkä kanssa tätä siis syödään? Kiitos, valmistusprosessi tuli selväksi oikein kädestä pitäen :)

[/quote] No siitä tehdään jauheliha-, nakki-, makkara-, lihapulla-, tai varmaan myös jotain lihakastiketta.. Siihen monet lisäävät myös vähän ketsuppia tai tomaattipyrettä. Se sitten syödään valinnaisen lisukkeen kera. NAM! Sääli etten itse osaa tehdä kunnollista, vaikka muuten taitava ruuan laittaja olenkin.. :/

[/quote]

Nyt on myöskin pakko kysyä, ilmeisen erilaisia ruokakulttuureja eripuolella Suomea.

itse siis en koskaan tee tyyliin ensin erikseen kastiketta, eli ilmeisesti sitten tää ruskea kastike, joka toimisi pohjana vaikka lihalle ja sitten yhdistäisi niitä, vaan lihakastikkeen osalta ruskistan sen lihan ensin sipulin yms. kanssa ja lisään nesteen sitten ja haudutan kastikkeeksi lisäten mausteita. Samoin broilerin ja kalankin kanssa, jos niistä teen tällaista ruokaa.

äh, onpa vaikea selittää. Jos sitten teen vaikka jauhelihapihvejä ja perunoita, en oikeastaan ikinä tee sen kanssa erikseen kastiketta, jota laitettaisiin näiden ruokien päälle. Siis tuolleen nopsaan ruskistamalla jauhoja voissa jne.

Jos teen kastiketta, vaikkapa punaviinikastiketta, niin se ottaa sen verran aikaa, ettei sitä nyt ihan perustiistaina syödä.

En oikeasti nyt yhtään v...le vaan av:laisittain kuuluisasti hämmästelen: Miten tehdään jauhelihakastike, jonka pohjana on tämä ruskea kastike?

[/quote]

Höh, no paistettu jauheliha vaan lisätään kastikkeeseen. Ei sen kummempaa.

Teen myös kirkasta kastiketta ilman jauhoja.

[/quote]

Itse en ikinä ole tehnyt jauhelihakastiketta (enkä muutakaan) näin. Eli makuja on tosi erilaisia,

Itse paistan jauhelihan sipulin ja valkosipulin kanssa tilkassa öljyä. Sen jälkeen riippuu pikkuisen, teenkö ns. mummon jauhelihakastiketta vai pastakastiketta. Pastakastikkeeseen tulee tomaaattimurskaa ja sitä keitetään kauan kasaan.

Perinteiseen mummon jauhelihakastikkeeseen heitetään pannulle pikkuisen vehnäjauhoja ja ruskistetaan pienen pieni hetki jauhelihan ja sipulin kanssa. Sitten lisätään vettä (köksän tunnilla tätä kutsuttiin lämminsuurukseksi) ja keitellään kunnes kastike sakeutuu ja keittyy kasaan, nesteen määrää säädellään pikkuisen sen mukaan, millaista soosia halutaan. maustetaan oman maun mukaan pikkuhiljaa kypsymisen edetessä.

Ikinä en ole tehnyt enkä edes (ehkä?) syönyt sellaista jauhelihakastiketta, jossa ensin tehdään se soosi ja sekaan kipataan jauheliha.

Vierailija
38/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:49"]

Kannattaa ottaa osaa esim. työväen opistojen kastikekurssiin tmv. Juuri tänä lukukautena oli ainakin Helsingissä (tai Vantaalla/Espoossa, en muista missä näissä) työväenopistossa kastikekurssi, joka buukattiin heti täyteen.

[/quote]

Kannattaa ja kannattaa, kun niihin ei mahdu mukaan juuri kukaan :)

Vierailija
39/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee kastikkeita. Tekemäni ruoka menee alas ilmankin.

Vierailija
40/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi morjens, kellä aikaa AINA tehdä kastikkeet alusta?? Kuoria katkarapuja ja keitellä sooseja, huh. Ei ainakaan normiperheenäidillä/isällä. Pöperöä kun pitää saada suu on jälkeen pöytään ja sassiin! Mun vinkki, osta valmispussikastiketta, lisää Yks purkki normiruokakermaa ja hauduta. Löysää tarvittaessa vedellä ja rouhi reilusti pippuria sekaan. Näin.