Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö kaupan valmiskastikepusseja vai teetkö kastikkeet kokonaan itse?

Vierailija
30.03.2014 |

Mä olen huonoakin huonompi kastikkeen tekijä ja turvaudun viikonloppuisin usein kaupan valmiskastikejauhopusseihin. Joskus vähän muuttelen ohjetta, lisäilen mausteita , jätän rasvan pois jne. ja niistä tulee ihan mainioita kastikkeita.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki kerran valmisjauhosta kastiketta ja se riitti.

Teen kastikkeet aina itse, yleensä ilman suurustetta kasaan keittämällä.

Vierailija
62/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä ruokaa, mutta en jaksa keskittyä sen tekemiseen ja ruoan laittaminen on vähän sellainen välttämätön pakko. Niinpä en edes ajattele alkaa tekemään kovin monimutkaisia kastikeviritelmiä, vaan menen niissä sieltä missä aita on matalin. Joskus ostan myös jonkun Tikka masala -purkin tai vastaavan ja äkkiäkös se sapuska saa taas vähän erilaista makua nopeasti ja helposti. :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni pyytää minua tekemään kastiketta joskus kun hän poikkeaa käymään.

Vaimonsa kun ei tee.

16

Vierailija
64/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:50"]

Mä en ole mikään hyvä kastikkeentekijä, mutta en silti saa alas niitä valmiskastikkeita. Olen kyllä yrittänyt, mutta ne ovat niin hirveitä etten kykene.

[/quote]

Paitsi silloin, kun olet hyvässä ravintolassa, etkä tiedä, että ne on valmiskastikkeita. ;)

[/quote]

En tiedä millaisia valmiskastikkeita ne käyttävät hyvissä ravintoloissa, mutta selvästikään eivät ainakaan niitä joita olen citymarketista ostanut. Olin todella motivoitunut tykkäämään niistä kastikkeista, koska tosiaan en ole mikään suuri kastikeguru ja olin myös ihan oikealla rahalla ostanut niitä valmiskastikkeita, mutta kun ne vain olivat niin PAHOJA.

Kovin tykätty oli tuo kommentti siitä että korkeatasoiset ravintolat käyttävät pussikastikkeita, joten ehkä mä en vain tiedä mistä niitä hyviä valmiskastikkeita saa ostaa? Antakaa toki vinkki.

Ellen mä vain sitten ole niin huono kastikkeentekijä etten osaa edes tehdä valmiskastiketta? Että kun Hans Välimäki käyttää sitä samaa niin sen hyppysissä siitä tulee herkkua, ja mun käsittelemänäni paskaa?

Vierailija
65/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä parempaa kun läskikastike jota sai lapsena kun äiti teki. Tapporuokaahan se on. Itse en ole tehnyt ja en tee. Sitten ukin lempilastike oli kirkaskastike eli ite läskiä ja sipulia ja se se vasta tapporuokaa onkin.

Vierailija
66/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suuri mysteeri, av:n ruskea kastike: Mitä se on ja miten sen teette ja ennen kaikkea, minkä kanssa sitä syödään?

Paljastakaa nyt ihmiset, etenkin tuo mies Jyväskylästä! Mikä siinä lumoaa?

TÄTÄ olen nimittäin kerran ostanut hetken mielijohteena pussikastikkeena, nimellä ruskea kastike, tarkoituksena tarjoilla lihamurekkeen kanssa, mutta oli kamalaa. Enkä ole siis muistaaksni koskaan vastaavaa syönyt. Siis kastikkeena, jota syötäisiin vaikka lihan ja perunoiden kanssa.

Tämän ruskea kastike -salaliiton on loputtava!

Vierailija
67/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:53"]Enpä tiedä parempaa kun läskikastike jota sai lapsena kun äiti teki. Tapporuokaahan se on. Itse en ole tehnyt ja en tee. Sitten ukin lempilastike oli kirkaskastike eli ite läskiä ja sipulia ja se se vasta tapporuokaa onkin.

[/quote]

Täytyykin tehdä. Hyvä kun muistutit.

Vierailija
68/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautapannu. Sulata voita ja laita esim ruokalusikallinen jauhoja voin päälle ja pyöritä lusikan alla niin että jauho ruskistuu mutta ei pala.

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Edelleen sekoittaen. Voit siirtää kastikkeen kattilaan jos haluat.

Tarkista suola.

Vierailija
69/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muut kastikkeet tehdään itse, paitsi silloin tällöin ostetaan maggin spaghetti kastikepussi jos on ihan veto veks ja ruuan haluu "just nyt heti". Mikään ei oo parempaa kuin itsetehty ruskeakastike taikka hapanimeläkastike kanalle.. Kamala nälkä iski :D

Vierailija
70/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuu kauheesti kastikkeita edes syötyä, mutta ite teen kyllä sitten. Mun mielestä osa valmiskastikkeista maistuu aika teolliselta, joten mieluummin väsään itse ja kokkailu on muutenkin hauskaa :) 

Joskus harvoin tulee tehtyä kerma- tai punaviinikastiketta. Tomaattikastike on vähän yleisempää. Ruskeakastike jäi lapsuuden kotiin ja siellä saa pysyä :) 

Vierailija
71/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kastike joka tulee minulla pussista on currykastike, siitä tulee itsetekemänä mulla vaan tosi kummallisen makuista tai sitten en oo vaan tietty löytänyt hyvää reseptiä. Kaikki muut kyllä taittuu itseltä hyvin ja pesee 100-0 kaupan jauhokastikkeet.

Vierailija
72/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:10"]

Rautapannu. Sulata voita ja laita esim ruokalusikallinen jauhoja voin päälle ja pyöritä lusikan alla niin että jauho ruskistuu mutta ei pala.

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Tarkista suola.

[/quote]

Mutta minkä kanssa tätä siis syödään? Kiitos, valmistusprosessi tuli selväksi oikein kädestä pitäen :)

Vierailija
73/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:10"]

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Tarkista suola.

[/quote]

Mutta minkä kanssa tätä siis syödään? Kiitos, valmistusprosessi tuli selväksi oikein kädestä pitäen :)

[/quote]

No, perinteinen ruskea kastike sopii varmaan perunoiden kanssa. Ja liha puuttuu eli mitä nyt laitatkin siihen.

Vierailija
74/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulee tehtyä kastikkeet.Parhaimmat saa ihan kun väkertää näppituntumalla ilman ohjeita.Esim.sipuli ruskistetaan,lisätään kiehuvaa vettä,mausteita,morttelissa jauhettuja kuivattuja sieniä (suppis,tatti tai mustatorvisieni),raastetaan porkkana ja lopuksi pari kunnon siivua koskenlaskijajuustoa..tulee todella hyvää.Toimii jauhelihan, possun tai kanan kanssa,lisänä spaghetti,riisi tai peruna.Tuo kastike taitaa olla perheen suosikki.

Vierailija
75/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulee tehtyä kastikkeet.Parhaimmat saa ihan kun väkertää näppituntumalla ilman ohjeita.Esim.sipuli ruskistetaan,lisätään kiehuvaa vettä,mausteita,morttelissa jauhettuja kuivattuja sieniä (suppis,tatti tai mustatorvisieni),raastetaan porkkana ja lopuksi pari kunnon siivua koskenlaskijajuustoa..tulee todella hyvää.Toimii jauhelihan, possun tai kanan kanssa,lisänä spaghetti,riisi tai peruna.Tuo kastike taitaa olla perheen suosikki.

Vierailija
76/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:27"]

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Tarkista suola.

[/quote]

[/quote] No siitä tehdään jauheliha-, nakki-, makkara-, lihapulla-, tai varmaan myös jotain lihakastiketta.. Siihen monet lisäävät myös vähän ketsuppia tai tomaattipyrettä. Se sitten syödään valinnaisen lisukkeen kera. NAM! Sääli etten itse osaa tehdä kunnollista, vaikka muuten taitava ruuan laittaja olenkin.. :/

Vierailija
77/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastikkeentekijä huomasi että nyt on pyöräytettävä vähän kastiketta pihvin kylkeen.

Vierailija
78/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä noita pussikastikkeita myöskään. On vaan niin mautonta verrattuna itse tehtyyn kastikkeeseen.. Meillä tehdään tomaattikastiketta keittämällä tomaatteja pitkään ja hartaasti, maitopohjaisia kastikkeita, spaghettikastikkeita ja myös ruskeaa kastiketta. Sekä jugurttikastikkeita.

Vierailija
79/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:27"]

Lisää vettä erissä.

Sekoita tasaiseen.

Lisää suola ja keitä.

Tarkista suola.

[/quote]

[/quote] No siitä tehdään jauheliha-, nakki-, makkara-, lihapulla-, tai varmaan myös jotain lihakastiketta.. Siihen monet lisäävät myös vähän ketsuppia tai tomaattipyrettä. Se sitten syödään valinnaisen lisukkeen kera. NAM! Sääli etten itse osaa tehdä kunnollista, vaikka muuten taitava ruuan laittaja olenkin.. :/

[/quote]

Nyt on myöskin pakko kysyä, ilmeisen erilaisia ruokakulttuureja eripuolella Suomea.

itse siis en koskaan tee tyyliin ensin erikseen kastiketta, eli ilmeisesti sitten tää ruskea kastike, joka toimisi pohjana vaikka lihalle ja sitten yhdistäisi niitä, vaan lihakastikkeen osalta ruskistan sen lihan ensin sipulin yms. kanssa ja lisään nesteen sitten ja haudutan kastikkeeksi lisäten mausteita. Samoin broilerin ja kalankin kanssa, jos niistä teen tällaista ruokaa.

äh, onpa vaikea selittää. Jos sitten teen vaikka jauhelihapihvejä ja perunoita, en oikeastaan ikinä tee sen kanssa erikseen kastiketta, jota laitettaisiin näiden ruokien päälle. Siis tuolleen nopsaan ruskistamalla jauhoja voissa jne.

Jos teen kastiketta, vaikkapa punaviinikastiketta, niin se ottaa sen verran aikaa, ettei sitä nyt ihan perustiistaina syödä.

En oikeasti nyt yhtään v...le vaan av:laisittain kuuluisasti hämmästelen: Miten tehdään jauhelihakastike, jonka pohjana on tämä ruskea kastike?

Vierailija
80/83 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussista yleensä. Meillä ei kotona äiti tehny kastiketta ikinä! Paitsi perus jauhelihakastike ja joskus jonku voikastikkeen. Kastikkeet mulle ihan uus maailma onneks mies osaa tehä kaikkea erilaista. Yks vlö syötiin sitruunakastiketta kalan kans eikä mulla oo ikinä käyny edes mielessä e t sitruunasta vois tehä. Kova opettelu alkaa nyt kun lapsi tulee haluan hänelle kotiruokaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän