Käytätkö kaupan valmiskastikepusseja vai teetkö kastikkeet kokonaan itse?
Mä olen huonoakin huonompi kastikkeen tekijä ja turvaudun viikonloppuisin usein kaupan valmiskastikejauhopusseihin. Joskus vähän muuttelen ohjetta, lisäilen mausteita , jätän rasvan pois jne. ja niistä tulee ihan mainioita kastikkeita.
Kommentit (83)
No itse olen äidin johdolla oppinut tekemään sitä "mummon" ruskeakastiketta. Ja onnistuu myös terveellisemmästä juoksevasta rasvasta, esim. Culinesse. Eli paistinpannulla ensin kuumennetaan rasva (mitä sitten käyttääkään, poislukien öljyt) kunnes rasva ei enää kupli, sitten lisätään sopivassa suhteessa vehnäjauhoa (ei saa tehdä liian kuivaa, kokkareista! Silloin on liikaa vehnäjauhoja!) ja kuumennetaan ja kokoajan pannulla liikutetaan sitä rasva-vehnäjauhoa, kunnes paahtuu pähkinän ruskeaksi (varo, ettei pala!!) sitten otetaan hellalta pois, ja kovaa sekoittaen lisätään vesi pienissä erissä (n. 1 dl kerrallaan, kokoajan hyvin sekoittaen) kunnes on sellaista suht sakeaa nestettä. Tämä kaadetaan paistetun jauhelihan päälle (joka maustettu suolalla ja valkopippurilla ja sipulisilpulla, siis paistettu näiden kanssa jauheliha), lisätään yksi tai puolikas lihaliemikuutio, ketsuppia reilusti ja vettä, ja annetaan jauhelihakastikkeen kiehua hiljaksiin (liesi kakkosella-kolmosella) parikymmentä minuuttia, lisätään ketsuppia jos tarvis. >Maailmanparas jauhelihakastike
En kyllä pussikastikkeita ole tainut kokeilla kun kerran ja se riitti. Kastikkeiden teko on itseasiassa aika yksinkertaista, kun ymmärtää menetelmiä ja makuja, ja meillä tehdäänkin paljon herkullisia kastikkeita. Mun omat bravuurini ovat erilaiset emulsiokastikkeet, erityisesti tekemäni persilja-hollandaise on aivan sairaan hyvää! Mies hoitaa meillä yleensä redusoitavat kastikkeet, kuten punaviinikastikkeen. Meillä rakastetaan kastikkeita ja syödään muutenkin usein sellaisia ruokia, joihin on valmistettu itse kastike, esim pihviruokia.
Jonkun verran tulee tehtyä myös ns. pääraaka-ainetta sisältäviä kastikkeita, esim ruskeaa nakkikastiketta voi-jauhosuuruksella ja erilaisia tomaattipohjaisia kastikkeita, kuten bolognesea. Nyt ollaan innostuttu myös valurautapadassa uunissa haudutetuista lihakastikkeista. Mun mielestä kuitenkaan se, että osaa tehdä ruskean kastikkeen tai tomaattiastikkeen ei kerro ihmisen kastikeosaamisesta yhtään mitään... :) Jotta voi sanoa osaavansa tehdä kastikkeita, ei riitä että osaa tehdä kastikkeen pääraaka-aineesta (esim jauhelihakastike), vaan pitää osata tehdä myös kastikkeita lisukkeeksi pääraaka-aineelle (esim kastike pihville).
Laatikkoruokia meillä ei muuten syödä juuri koskaan, vaan suurin osa ruokalajeistamme sisältää jonkun sortin kastikeen, ellei sitten kyse ole keitosta. Minä inhoan laatikkoruokia ja mieskään ei niistä välitä. Tykätään kokata erilaisia komponentteja. Ainoa laatikkoruoka, jota meillä tehdään on lasagne, mutta onneksi siinäkin pääsee tekemään kaksi kastiketta!
Osaan joitain kastikkeita, esimerkiksi ehkä yllättäen bearnaisen ja hollandaisen, mutta sitten ruskea kastike ja sen johdannaiset epäonnistuvat aika johdonmukaisesti. Nyt viikonloppuna tuli tehtyä remoulade kalan kylkeen.