Käytätkö kaupan valmiskastikepusseja vai teetkö kastikkeet kokonaan itse?
Mä olen huonoakin huonompi kastikkeen tekijä ja turvaudun viikonloppuisin usein kaupan valmiskastikejauhopusseihin. Joskus vähän muuttelen ohjetta, lisäilen mausteita , jätän rasvan pois jne. ja niistä tulee ihan mainioita kastikkeita.
Kommentit (83)
Minä teen kyllä itse, kun oon niitä muksusta lähtien (yrittäjien lapsena oppii itsenäiseksi...) tehnyt, niin ei ne musta erityisen hankalia ole. Mutta ei, en pidä itseäni yhtään parempana ihmisenä kuin niitä, jotka käyttää pussikastikkeita. Hyviähän nekin on.
En ole koskaan tehnyt mistään valmiskastikepussista mitään, paitsi hollandaisea. Mitä ihmeen kastikkeita sinä muka ostat pussista.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:38"]
Minä teen kyllä itse, kun oon niitä muksusta lähtien (yrittäjien lapsena oppii itsenäiseksi...) tehnyt, niin ei ne musta erityisen hankalia ole. Mutta ei, en pidä itseäni yhtään parempana ihmisenä kuin niitä, jotka käyttää pussikastikkeita. Hyviähän nekin on.
[/quote] Olisikohan jostain kastikekurssista mulle apua? En halua vääntää mitään ruskeakastiketta, vaan eri ruokiin sopivia muunneltavia kastikkeita. :) ap
Teen itse. Valmiskastikkeet ovat käsittääkseni aika hirveää lisäainekuraa, etenkin ne pussit. Pari kertaa vuodessa saatan käyttää tölkkikastikepohjia, niitä joihin lisätään suikalelihaa ja tulee intialaista tai kiinalaista.
Mikään ei voita itse tehtyä bearnaisea <3
Teen itse. Mutta en ole mikään kastikkeen tekeijä, jauhelihakastikkeenkin teen niin, että kaadan sinne jauhelihojen sekaan tomaattisoseen (joka kyllä saattaa olla valmiskin) ja lisään mausteet. Sitten vaan keittelen sitä vajaan 30 min.
Ja toinen kastike mitä syödään, on jugurttikastike.
sekä että, tosin harvoin tulee tehtyä
Itse teen kastikkeet, en ikinä käytä kaupan kastikkeita, kun minusta ne maistuvat teolliselta. Olen saanut paljon kehuja kastikkeistani, yksikin itsekin mainio kokki mökillä kehui pihvikastikettani parhaimmaksi ikinä mitä on maistanut.
Kastikkeissa on muutamia jippoja ja kikkoja, mutta muuten ne on aika simppeleitä ja helppoja laittaa, ja tulevat ikään kuin siinä sivussa, samaan aikaan kun ruokakin paistuu/muhii uunissa.
Kannattaa ottaa osaa esim. työväen opistojen kastikekurssiin tmv. Juuri tänä lukukautena oli ainakin Helsingissä (tai Vantaalla/Espoossa, en muista missä näissä) työväenopistossa kastikekurssi, joka buukattiin heti täyteen. Muutenkin suosittelen työväenopiston ruuanlaittokursseja (on juhlaruokia esim. pitopöytään tarjottavat, kakkukurssia, voileipäkakkukurssia, Mexikon keittiötä, Ranskalaista keittiötä, Kiinalaista ja Korealaista ruokakurssia, ja liharuokakursseja, kuin kastikekurssejakin!)
Mä en ole mikään hyvä kastikkeentekijä, mutta en silti saa alas niitä valmiskastikkeita. Olen kyllä yrittänyt, mutta ne ovat niin hirveitä etten kykene.
Varmaan tarvitsisin jonkun kurssin siinä, vaikka muuten olenkin ihan hyvä kokki. Osaan tehdä ihan hyvää sienikastiketta, ja silloin tulee tietenkin hyvät kastikkeet kun on joku iso liha(kalkkuna, paisti tms) uunissa niin että siitä saa sen paistinliemen kastikkeen pohjaksi, mutta se ei tosiaan ole meidän normaali tiistai-illan töidenjälkeinen ateria. Kun pitäisi keksiä äkkiä jotain kastiketta nopeasti, turvaudun usein kermaan jota maustan fondilla, tai valmiiksi maustettuun kermaan, mutta eivät ne kyllä mitään herkkuja ole nekään.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:50"]
Mä en ole mikään hyvä kastikkeentekijä, mutta en silti saa alas niitä valmiskastikkeita. Olen kyllä yrittänyt, mutta ne ovat niin hirveitä etten kykene.
[/quote]
Paitsi silloin, kun olet hyvässä ravintolassa, etkä tiedä, että ne on valmiskastikkeita. ;)
Tosi harvoin teen kastikkeita, mutta kermasta ja mausteista tai paseeratusta tomaatista ja kermasta tulee taatusti hyvää. ;) Wokkeihin yms. käytän kauppojen valmiskastikkeita suosiolla.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:40"]
En ole koskaan tehnyt mistään valmiskastikepussista mitään, paitsi hollandaisea. Mitä ihmeen kastikkeita sinä muka ostat pussista.
[/quote] Niitähän löytyy kaupasta kuin kaupasta vaikka kuinka! Tänään tein Blå Bandin mausteisen Bearnaise kastikkeen, muuttelin sitä aavistuksen ja sain taas kehut hyvästä kastikkeesta. Jopa anoppi on kehunut kastikkeitani ja yllättyi kun kuuli niiden olevan puolivalmiita kastikkeita, eli "lisää vain vesi" tai vastaavaa. Lisäaineista en juuri huolehdi, niitä tulee muualtakin.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:50"]
Varmaan tarvitsisin jonkun kurssin siinä, vaikka muuten olenkin ihan hyvä kokki. Osaan tehdä ihan hyvää sienikastiketta, ja silloin tulee tietenkin hyvät kastikkeet kun on joku iso liha(kalkkuna, paisti tms) uunissa niin että siitä saa sen paistinliemen kastikkeen pohjaksi, mutta se ei tosiaan ole meidän normaali tiistai-illan töidenjälkeinen ateria. Kun pitäisi keksiä äkkiä jotain kastiketta nopeasti, turvaudun usein kermaan jota maustan fondilla, tai valmiiksi maustettuun kermaan, mutta eivät ne kyllä mitään herkkuja ole nekään.
[/quote] Mä sain kerran tuolla fondilla pilattua muuten hyvän ruoan. Perhe kyllä söi mutta kukaan ei lisää ottanut, niin outoa siitä tuli. Maustettuja ruokakermoja käytän myös joskus.
Lisukekastikkeen, käytännössä ainoastaan kermakastike ja currykastike tee aika usein valmispusseista, joskus vähän tuunaan. Näitä vaan menee niin jotenkin tosi vähän, että tuntuisi työläältä alkaa keitellä luita ja yrttejä ja keittää kasaan ja ehkä pakstaa sitä lientä ja taas sitten joskus keitellä uudestaan kastikkeeksi ja kasaan.
Ruskea kastike, joka täällä av:lla on ilmeisesti ihan ruokalaji perunoiden kanssa en ole tainnut syödä itsekään koskaan enkä myöskään tehnyt. En pussista enkä itse tekemällä.
Jos sitten taas teen ruokaa vaikka naudasta, kanasta, possusta tai kasviksista, siis sellaista kastiketyyppistä ruokaa, teen sen aina itse. Eihän se oikeastaan vaadi kuin nestettä sinne paistettujen kasvisten/lihojen joukkoon, maustamista ja hauduttamista. Joskus ehkä vähän suurustamista ja vaikka hieman kermaa.
Mutta vaikkapa Korrin kermakastike lihapullien kanssa on ihan jees!
Itse tekemällä saa parempia kuin ravintoloiden kastikkeet, aika helposti vielä.
Ja jos oikein gourmeeta haluaa ruuanlaittoon, kannatta ostaa katkaravut kuorineen, kuoria ne käsin, ja paahtaa kuoret ja tehndä niistä kala-kastikkeen pohja. Itse tein pakastehummereista mökillä, kun Juhannuksena syötiin hummereita, niin tein kolmesta kokonaisesta hummerista myös kastikepohjat pakkaseen, pieniin jääpalamuotteihin laitoin, ja kesti kokonaisen vuoden tarpeisiin, koska niistä sai todella vahva-aromiset pohjat, joten yksi jääpalakuutio riitti maustamaan kastikkeen + muut mausteet ja pohja esim. maito/kerma jne. Hummerit olin ostanut laivalta taxfreestä.
Keittäessä haisee liemipohja pahalta (ensin siis paahdetaan uunissa), mutta maku on taivallinen kun pohjan tuunaa loppuun asti! Suosittelen. Muutamassa tunnissa saat koko vuoden kalakastikkeiden pohjat, ja todellista gourmeeta.
Ruskeaa kastiketta oon tehnyt yli 20 vuotta. On helppo kun sen osaa.
Samoin valkokastike.
Teen todella vähän kastikkeita, lähinnä tomaattikastikkeita. Ja niitä ei varmaan kukaan tee pussista!
Ärsyttävän harvat naiset osaavat nykyään tehdä kunnollista ruskeaa kastiketta. :(
- 31-vuotias mies Jkylästä
Onko täällä nyt uusi mieshahmo? Mies miettii, mies 28v ja 31-vuotias mies Jyväskylästä? Ootko samaa porukkaa kuin nuo kaksi edellistä?
Blå bandin ruskeakastike ja kermakastike on meidän lasten suurinta herkkua. Osaisin itsekin tehdä mutta pussikastike on nopeampi. Itse väännettyyn kastikkeeseen tulee paljon kovaa rasvaa, joten pussikastike voi olla jopa terveellisempi vaihtoehto, ainakin se on kevyempi.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:37"]
Blå bandin ruskeakastike ja kermakastike on meidän lasten suurinta herkkua. Osaisin itsekin tehdä mutta pussikastike on nopeampi. Itse väännettyyn kastikkeeseen tulee paljon kovaa rasvaa, joten pussikastike voi olla jopa terveellisempi vaihtoehto, ainakin se on kevyempi.
[/quote]
Mitä vikaa on kovassa rasvassa? Luepas pussikastikkeen ainesluettelo, niin huomaat, että siinä terveellisyys on kaukana.
[/quote]
Ikinä en käyttäis pussikastikkeita, täynnä lisäaineita ja keinotekoisia maku-ym. aineita.
Kerran gallupissa jouduin maistelemaan niitä, karmeita.