Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?
Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.
Kommentit (2135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri aiheeseen liittyen äidistä, joka koki henkistä väkivaltaa synnytyksessä, koska kätilö laittoi sormet sisään kysymättä lupaa. Eikä ottanut pois, vaikka nainen käski. Hänen pyhään pimppiinsä ei kosketa ilman lupaa. Oli oikein nimellään ja kuvallaan liikkeellä.
Voi myötähäpeän määrää! Tämä on jo niin noloa, että sanattomaksi vetää.
Minulle tehtiin hätäsektio lupia kyselemättä ja sitä ennen pimpsaani oli tonkinut moni ammattilainen lupia kyselemättä. Minä tyhmä olin vain kiitollinen heidän yrityksistään pelastaa lapseni.
Miksi sinun mielestä oli ok että kätilö ei ottanut käsiään pois vaikka toinen asiasta sanoi? Minusta synnytyksen pääasiana ei ole se että lopussa on elossa oleva äiti ja elossa oleva lapsi, vaan se että kaikki menee niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Et sinäkään mene hammaslääkäriin paikkauttamaan pientä reikää ja tule tekarien kanssa pois tyytyväisenä että henki säilyi...
Tämä onkin todella jännä, että miksei kaikissa muissakin operaatioissa voisi pitää onnistumisen sitä, että potilas on elossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin pitää ilmoittaa mitä tekee ja miksi tekee, vaikka hän työntäisi sormen nenääni. Silti se että tässä synnytysväkivallassa ihmiset kokevat seksuaalista häirintää tai vertaavat tekoa raiskaukseen on naurettavaa. Edelleen sama asia kun tunkisi sormensa mihin tahansa muuhun ruumiin onteloon. Tässä tosin vielä kaksi ihmishenkeä usein kyseessä joten ratkaisuja potilaan parhaaksi on joskus tehtävä kysymättä ja nopeasti ja selitellä jälkikäteen.
Kun ei se nyt vaan ole sama asia. Jos random ihminen tulee tunkemaan sormen nenääsi, tuskin hän siitä mitään tuomiota saa. Sen sijaan jos tunkee sormensa intiimialueelle tuomio taatusti tulee. Joo, lääkärissä asiat ovat vähän erilaisia toimenpiteistä johtuen, mutta se ei silti poista sitä etteikö toimenpide ole latautuneisuudeltaan tyystin erilainen. Asiattomasti intiimiasioissa kohdeltu mielestäni voi hyvinkin perustellusti tuntea tulleensa nöyryytetyksi ja hyväksikäytetyksi.
Juuri näin. Ja harvalla on nenään tai korvaan työnnetyistä asioista samanlaista traumaa kuin raiskauksen ja hyväksikäytön uhreilla voi olla alapään suhteen. Tällaisissa tilanteissa hienotunteisuus ja empatia on kriittinen osa ammattitaitoa ja näiden puutteella voi aiheuttaa pahimmillaan korjaamattomia vaurioita äidin ja lapsen varhaiselle vuorovaikutukselle ja sitä kautta syntyvän lapsen psyykkiselle kehitykselle. Nämä on herkkiä asioita joihin ei ylimielisyys, uhoaminen ja lumihiutaleeksi nimittely kuulu.
Ja toisaalta, just ne korvat ja nenä voi aiheuttaa melkoisen toimenpidekammon. Itse korvakierrelapsena 80-luvulla jouduin korvien puhkomiseen monta monituista kertaa, ja vielä nyt aikuisenakin pelkään melkein kaikkia toimenpiteitä, jossa jotain tungetaan johonkin ruumiinaukkoon. No hammaslääkäriä en pelkää, varmaan siksi kun ensimmäistä kertaa on poraa tarvinnut käyttää vasta aikuisiällä.
Ensimmäinen poskiontelopunkteeraus oli käytännössä väkivaltaa, varsinkin kun se tehtiin ollessani niin huonossa kunnossa, etten pysynyt kunnolla edes istuillani. Itkin ja huusin ihan hysteerisenä (olin jo aikuinen), mutta ei, ei maltettu puuduttaa kunnolla ja runnottiin vaan menemään. Eikä todellakaan kyselty, että haluatko että tämä toimenpide tehdään vaiko ei. Luvattua esilääkitystäkään ei "ehditty" antaa. Enkä todella tiedä, oliko se edes lopulta mitenkään tarpeellinen asia, joku vaan suuressa viisaudessaan päätti, että kyllä keuhkokuumepotilaalta pitää muutkin röörit rassata. Viis siitä, jos se melkein pyörtyy jo muutenkin pystyssä ollessaan. Jos olisin pysynyt tolpillani edes auttavasti, olisin varmaan karannut paikalta, kai ne olisivat irti lopulta päästäneet.
Gynepuolella tk-lääkäri puolestaan ei millään keksinyt, mikä minua vaivasi, kun useamman viikon ab-kuurin villiinnyttämä hiiva teki tuhojaan limakalvojen alla. Kiitos sen "tutkimuksen", jäi kieltämättä melkoinen kammo, kun muutenkin olen aika kipuherkkä ja tosiaan nuo tutkimukset eivät muutenkaan lempiasioihini kuulu. Onneksi sitten myöhemmin muutettuani toiseen kaupunkiin selvisi tämäkin mysteeri, ja lääkärikin oli hitusen verran helläkätisempi.
Tältä pohjalta olen oikeasti kiitollinen niille ihmisille, jotka olivat läsnä silloin, kun lapseni syntyivät. Ymmärrettiin, etten halua katsella mitään instrumentteja ja että muutenkin olen ehkä näissä tilanteissa se vähän "heikompi astia". Kökömmät kätilöt/lääkärit olisivat voineet tehdä myös synnytyskokemuksista aika p*skoja, mutta oli näemmä onni matkassa. Imukuppisynnytyskin meni niin hyvin kuin se nyt voi mennä. Kun toisen lapsen kohdalla jouduttiin mm. ronkkimaan sitä kohdunkaulaa (synnytys piti käynnistää), lääkäri kertoi koko ajan mitä tekee, ja ihan vilpittömästi pahoitteli sanoen, että ko. ronkinta on todennäköisesti yksi ikävimmän tuntuisista jutuista mitä tulen kokemaan. Jos minulle olisi sattunut liuta kommunikointikyvyttömiä tyyppejä synnytyksiin mukaan, olisin varmaan itsekin täällä valittamassa niihin liittyviä traumojani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä potilastyö ole oikea paikka, jos ei edes sen vertaa löydy sosiaalisia taitoja ja kommunikointitaitoja, että jotenkin sanallisesti ilmaisee aikomuksensa ennen kuin työntää kätensä toisen ihmisen pilluun tai perseeseen.
Terveydenhuolto on yksi niistä aloista, joilla hyvä kommunikaatio muiden ihmisten kanssa on ihan kaikkein tärkeintä, muuten ei kyllä ole siihen työhön sopiva.
Minä kyllä osasin ennakoida itse, että varmaan siihen pitää koskea, kun olin toosa levällään synnytyspöydällä. Ei se puskista tullut.
Se on kyllä totta, että terveydenhuoltoalalla kommunikaatio on tärkeää. Turha kommunikaatio (nyt kosken polveesi ja laitan laastarin) vie aikaa ja huomion tärkeämmistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne on?
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta synnyttäjällä on ihan samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla!
Eli jos menen hammaslääkärille, voin nostaa syytteen pahoinpitelystä jos tuntuu kipua?
Noin maalaisjärjellä ajateltuna nainen antaa lääkärille/kätilölle luvan tehdä tarpeelliset toimenpiteet, kun hän laitokselle saapuu.
Maalaisjärki ei tässä asiassa autakaan. On lukuisia mielipiteitä ihan lääkäreidenkin keskuudessa asioiden oikeasta hoitotavasta ja monessa eri tilanteessa on eri vaihtoehtoja kuinka lähdetään toimimaan. Tämän lisäksi on vielä sellainen asia kuin potilaan oma tahto ja hoito on toteuttava yhteistyössä potilaan kanssa, eli potilas päättää itse mitä hänelle saa tehdä ja mitä ei. Joten miten ihmeessä sinun mielestäsi nainen antaa luvan kaikkeen mahdolliseen vain menemällä synnytyslaitokselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne on?
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta synnyttäjällä on ihan samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla!
Eli jos menen hammaslääkärille, voin nostaa syytteen pahoinpitelystä jos tuntuu kipua?
Noin maalaisjärjellä ajateltuna nainen antaa lääkärille/kätilölle luvan tehdä tarpeelliset toimenpiteet, kun hän laitokselle saapuu.
Aina pelottava ajatus, että koska olet tullut synnärille, saa sinulle tehdä sitten mitä vaan.
Haluaisitko saman ajatusmallin muihinkin lääkärikäynteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä potilastyö ole oikea paikka, jos ei edes sen vertaa löydy sosiaalisia taitoja ja kommunikointitaitoja, että jotenkin sanallisesti ilmaisee aikomuksensa ennen kuin työntää kätensä toisen ihmisen pilluun tai perseeseen.
Terveydenhuolto on yksi niistä aloista, joilla hyvä kommunikaatio muiden ihmisten kanssa on ihan kaikkein tärkeintä, muuten ei kyllä ole siihen työhön sopiva.
Minä kyllä osasin ennakoida itse, että varmaan siihen pitää koskea, kun olin toosa levällään synnytyspöydällä. Ei se puskista tullut.
Se on kyllä totta, että terveydenhuoltoalalla kommunikaatio on tärkeää. Turha kommunikaatio (nyt kosken polveesi ja laitan laastarin) vie aikaa ja huomion tärkeämmistä asioista.
Miltä se vie aikaa? Samalla kun availee siinä laastaria toteaa tämän ja minä osaan kertoa että hei, ei laiteta laastaria kun saan siitä allergisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri aiheeseen liittyen äidistä, joka koki henkistä väkivaltaa synnytyksessä, koska kätilö laittoi sormet sisään kysymättä lupaa. Eikä ottanut pois, vaikka nainen käski. Hänen pyhään pimppiinsä ei kosketa ilman lupaa. Oli oikein nimellään ja kuvallaan liikkeellä.
Minulle tehtiin hätäsektio lupia kyselemättä ja sitä ennen pimpsaani oli tonkinut moni ammattilainen lupia kyselemättä. Minä tyhmä olin vain kiitollinen heidän yrityksistään pelastaa lapseni.
Miksi sinun mielestä oli ok että kätilö ei ottanut käsiään pois vaikka toinen asiasta sanoi? Minusta synnytyksen pääasiana ei ole se että lopussa on elossa oleva äiti ja elossa oleva lapsi, vaan se että kaikki menee niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Et sinäkään mene hammaslääkäriin paikkauttamaan pientä reikää ja tule tekarien kanssa pois tyytyväisenä että henki säilyi...
Kätilön piti tehdä työnsä.
Tämä on enemmänkin sitä tasoa, että menin hammaslääkääriin ja kauhistuin kun piti avata suu.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö miettiä hoitoalan resursseja? Kiireessä eivät kätilöt ja lääkäritkään varmasti ehdi tehdä töitään aina niin hyvin kuin haluaisivat.
Tässä on aika voimakas diskrepanssi kun samaan aikaan synnytysosastolla kätilöt ja lääkärit ovat niin niin niin kiireisiä etteivät ehdi käyttää kymmentä sekuntia siihen että sanoisivat ”hei, olen XX ja teemme nyt sisätutkimuksen” ja samaan aikaan Suomessa syntyy ennätyksellisen vähän lapsia. Olenko missannut uutisissa massiiviset synnytysosastojen Yt:t ympäri Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne on?
No ei v i t t u todellakaan anna. Samalla järjellä ajateltuna sinä annat hammaslääkärille luvan poistaa itseltäsi kaikki hampaat, kun vastaanotolle saavut. Jos hän katsoo sen tarpeelliseksi.
Ihme jumalakompleksi lääkärillä, jos niin ajattelee etträ hänellä on oikeus määrätä mitä muille ihmisille tehdään ja mitä ei, suostumusta kyselemättä ja edes sanaakaan sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli yllätyksenä, kun kesken sisätutkimuksen huoneeseen tuli henkilö, joka ei esittäytynyt tai sanonut minulle mitään, jota ei esitelty eikä kysytty, saako hän olla mukana. Lääkäri kysyi häneltä "haluatko sinä katsoa" ja niinpä ihan outo tyyppi ronkki minun alapäätä. Kaikki kävi niin äkkiä etten ehtinyt reagoida. En vieläkään tiedä, oliko siinä opiskelija, huoltomies tai lääkärin kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on enemmänkin sitä tasoa, että menin hammaslääkääriin ja kauhistuin kun piti avata suu.
Ei se ole todellakaan kätilön työ! Kätilön työ on avustaa naista siinä synnytyksessä, ei suinkaan tehdä hänelle väkivalloin toimenpiteitä joista tämä kieltäytyy! Kuinka tämä voi olla näin hankala ymmärtää vielä vuonna 2020? Ei se hammaslääkärikään kenenkään leukoja ala väkisin avaamaan vaan sitten mietitään että olisiko nukutus parempi vaihtoehto ja että mitä kaikkea potilas antaa luvan nukutuksen aikana tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on juuri kyse _laillisesta_ itsemääräämisoikeudesta. Jos synnyttäjä sanoo, että sormet pois, kätilö ottaa ne pois. Piste. Ei varmaankaan ollut hätätapaus. Mulle on käynyt tämä sama, käskin ottaa sormet pois, mutta ei otettu. Eikä ollut mikään hätä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta naisvihaa tässä ketjussa! Kaikki te, jotka vastustatte naisen oikeutta kivuttomaan synnyttykseen, niin menkää itseenne ja hävetkää. Jos miehet olisivat synnyttävä osapuoli, niin sektiot saisi ekalla pyynnöllä eikä kukaan inttäisi vastaan ja kivunlievitykseen käytettöisiin voimakkaampia lääkkeitä. Kätilöt, jotka vihaavat naisia ni oikeesti menkää muualle töihin. Tollasta sairasta asennetta ei kaivata verovaroilla kustannettuun terveydenhuoltoon.
Olen nainen ja äiti. En vihaa naisia enkä lapsia.
Olen täysin kivuttoman ja turvallisen synnytyksen kannalla. Mutta on järjetöntä, että joku uhriutuuu, koska kätilön sormet on olleet pimpissä "ilman lupaa".
Tämä on samaa sarjaa sen kuntapolitikon kanssa, joka menetti liikunnan ilon kun sai vettä päälleen uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat hoitajat on ihan hyviä.
Se että useimmat on ihan hyviä, ei poista sitä että kaikki eivät ole, ja että korjattavaa synnytykseen liittyvissä toimissa siellä sairaalalla löytyy.
Mitäköhän jos ketjun aiheena olisi esim vanhukset?
TAI vammaiset? Tai lapset? Tai syöpäpotilaat?
Tarvitseeko niille puhua? Tai kertoa mitä tullaan tekemään? Ottamaan huomioon?
Tulisiko vanhusketjuun näitä vastauksia : vanhustentalossa yritetään saada ne pysymään hengissä. Olisivat kiitollisia verovaroilla suoritettavasta hoidosta. Ennen joutuivat vaivaistaloon eikä mitään hoitoa.
Pitäisikö vanhustenhuoltoon ja terveydenhuoltoon muutenkin alkaa tuod halpatyövoimaa,joka kielitaidotonta? Koska a kommunikointi ei ilmeisesti tärkeää. Samalla saadaan sotekulut alas,ja kaikille tasapuolinen hoitokokemus.
Se on huvittavaa, miten jotkut ihmiset on niin mustavalkosia ja tyhmiä suoraansanoen. Kukaan ei ole kiistänyt sitä, että jos eteen tulee hätätilanne, jossa naisen henki on vaarassa (tai lapsen), niin silloin otteet voivat olla pikaisempia ja sen mukaisia mitä vaaditaa. Ei tämä silti tarkoita sitä, että kivunlievitystä ei aaneta tai että naisen kehoa sorvittaisiin miten tahansa.
Varsinkaan jos ei ole välttämätöntä tunkea niitä sormia jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta naisvihaa tässä ketjussa! Kaikki te, jotka vastustatte naisen oikeutta kivuttomaan synnyttykseen, niin menkää itseenne ja hävetkää. Jos miehet olisivat synnyttävä osapuoli, niin sektiot saisi ekalla pyynnöllä eikä kukaan inttäisi vastaan ja kivunlievitykseen käytettöisiin voimakkaampia lääkkeitä. Kätilöt, jotka vihaavat naisia ni oikeesti menkää muualle töihin. Tollasta sairasta asennetta ei kaivata verovaroilla kustannettuun terveydenhuoltoon.
Olen nainen ja äiti. En vihaa naisia enkä lapsia.
Olen täysin kivuttoman ja turvallisen synnytyksen kannalla. Mutta on järjetöntä, että joku uhriutuuu, koska kätilön sormet on olleet pimpissä "ilman lupaa".
Tämä on samaa sarjaa sen kuntapolitikon kanssa, joka menetti liikunnan ilon kun sai vettä päälleen uimahallissa.
Ei ole. Jos nainen sanoo että sormet pois, niin se ON sitten sormet pois! Mitä ihmettelyä tässä on?
Naisten oikeudet ovat jostain syystä muutenkin viimeaikoina herättäneet raivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyse ei ole oikeuksista vaan etuoikeutettujen pikkusieluisten lumihiutaleiden kitinästä. Nämä naiset ovat länsimaisen ilmaisen terveydenhuollon piirissä, jossa ammattilaiset ovat vuosia uhranneet elämästään että synnytys olisi turvallista ja lapsi ja äiti selviävät synnytyksestä terveinä.
Ininä siitä että vähän on sormi pimpissä "ilman suostumusta" on totaalisen itsekkään epäkunnioittavaa kaikkia muita elollisia olentoja kohtaan.
Terve menoa pusikkoon synnyttämään niin ei kukaan sitten ole silleen epämukava ensi kerralla...
Tämä on aivan sairas asenne ja ristiriidassa sekä terveydenhuollon eettisten ohjeiden että Suomen lain kanssa. Kenenkään pimppaan ei työnnetä mitään väkisin, piste. Jos ei pysty kunnioittamaan potilaan itsemääräämisoikeutta niin kannattaa vaihtaa alaa.
Poistaako se potilaan itsemääräämisoikeus sitten hoitohenkilökunnan vastuun? Jos ei saa tutkia, ei voi olla vastuussa mahdollisista hoitovirheistä, koska päätökset pitää tehdä arvauksina sen sijaan että perustuisivat tutkimuksilla saatuun tietoon synnytyksen etenemisestä.
Potilaan hoito tehdään yhteistyönä potilaan itsensä kanssa. Jos potilas päättää että jotain toimenpidettä ei tehdä, niin se kirjataan ylös ja tietenkin se painaa hoitovirhettä tutkiessa. Lääkäri voi tehdä vain parhaansa. Ikävä kyllä synnytysten suhteen se paras toteutuu aniharvoin.
Minun synnytykseni haluttiin käynnistää alle vuosi sektion jälkeen. Totesin että tutkimusten mukaan se altistaa massiivisille kohdunrepeämille, että ei kiitos. Lääkäri totesi vain että kukaan meillä ei ole käynnistykseen kuollut. No, ei varmaan, mutta minusta oli kiitos kiva pitää kohtuni ja olla tällä kertaa joutumatta teholle kuten edellisen käynnistyksen kanssa. Tein yhteistyössä lääkärin kanssa päätöksen sektiosta ja sain terveen vauvan, en joutunut teholle ja kohdunkin sain pitää. Leikkaava lääkäri totesi että kohtu olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä revennyt käynnistyksessä.
Olen saanut esimerkillistä hoitoa kaikissa muissa lääketieteellisissä asioissa joissa olen lääkäriä/hoitajia tarvinnut. En ole joutunut kärsimään turhia kipuja, vaan minua on lääkitty asiallisesti ja hoidettu hyvin. Miksi synnytys on edelleen niin keskiaikaiselta tuntuvaa puuhaa? Miksi sitä ei pyritä tekemään kivuttomaksi ja turvalliseksi? Miksi jälkihoito on olematonta?
Minä jäin ainoaksi lapseksi koska äitini kokema synnytys oli niin hirvittävän traumatisoiva ja vammauttava. Sitä on hyvä huudella naisia synnytystalkoisiin kun asenne on monella naisellakin että jos ei ole kanttia kestää suoranaista kidutusta, ei ole vanhemmaksi, ihan niinkuin niillä olisi mitään tekemistä keskenään. Olen ihan hyvä äiti kuopuksellenikin joka syntyi sektiolla rauhallisesti ja kauniisti ja johon pääsin heti luomaan tiivistä kiintymyssuhdetta, toisin kuin esikoiseeni.Mä taas vaadin käynnistyksen.
Lapsi uhkasi kasvaa liian isoksi yliaikaisena. Ikinä en ole tuommosta soopaa kuullut. Ei kohtu normaaleihin hormoneihin hajoa.
Voi elämä! Sanoiko tämä kirjoittaja, että kohtu meinasi hajota hormoneihin? Kannattaa lukea ennen kommentointia.
Minulla oli myös sama tilanne. Hätäsektion jälkeen lääkärit sanoivat, että seuraavassa raskaudessa ponnistusvaiheessa kohdun repeämän vaara on suuri, Huom! ei hormonien takia vaan siksi, ettei arpi ollut umpeutunut kuunnolla. Kaksi sektiota tehtiin ja molemmilla kerroilla kohdun ulkoseinä arven kohdalta oli todella ohut.