Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?
Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.
Kommentit (2135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö miettiä hoitoalan resursseja? Kiireessä eivät kätilöt ja lääkäritkään varmasti ehdi tehdä töitään aina niin hyvin kuin haluaisivat.
Kuitenkin sen luvankysymisen voi toteuttaa vaikka niitä hanskoja laittaessaan. Vaatii vain vähän viitsimistä. Toki olen samaa mieltä resursseista, mutta se ettei potilaan kanssa viitsitä kommukoida on vain ammattitaidottomuutta.
Siis mitä ihmeen lupaa siinä pitää kysyä? Joidenkin sekopäiden kanssa saa kyllä neuvotella vaikka kuinka pitkään, jos sille tielle lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä potilastyö ole oikea paikka, jos ei edes sen vertaa löydy sosiaalisia taitoja ja kommunikointitaitoja, että jotenkin sanallisesti ilmaisee aikomuksensa ennen kuin työntää kätensä toisen ihmisen pilluun tai perseeseen.
Terveydenhuolto on yksi niistä aloista, joilla hyvä kommunikaatio muiden ihmisten kanssa on ihan kaikkein tärkeintä, muuten ei kyllä ole siihen työhön sopiva.
Minä kyllä osasin ennakoida itse, että varmaan siihen pitää koskea, kun olin toosa levällään synnytyspöydällä. Ei se puskista tullut.
Se on kyllä totta, että terveydenhuoltoalalla kommunikaatio on tärkeää. Turha kommunikaatio (nyt kosken polveesi ja laitan laastarin) vie aikaa ja huomion tärkeämmistä asioista.
Itse jäin tuossa lääkäri mykkä-sisätarkadtus että miten se äiti oli siinä sängyllä? Itse olin kyllä polvillani ja mahdollisimman pystyssä jotta se lapsi syntyy nopeammin, jos makoilee selällään, ei se lapsi helpolla tule.
Itse pidin kokoajan sitä "yöpaitaa" alhaalla joten en ollut nakuna. en maannut missään jalat harallaan kuin vasta ponnistusvaiheessa, joten jotta kohdunkaulan tilanne tuli tarkistettua piti minua pyytää kääntymään selälleen.
Joten hieman ihmettelen, en kuitenkaan väheksy kerrottua, en vain pääse kiinni tilanteeseen jossa ollaan niin että lääkäri pääsee käsiksi suoraan vattuun.No minä olin siinä sängyllä makaamassa kun ei mikään muukaan asento tuntunut hyvälle (lapsi ei laskeutunut ahtaan lantion takia) ja olin piuhoissa suurimman osan ajasta kiinni. Alushousuja minulla ei ollut kummemmin koska kalvot oli puhkaistu. Kyllä minuun siis pääsi käsiksi ihan suorilta käsin kuka vaan joka huoneeseen tuli.
Itse halusin välttää kaikkia piuhoja mahdollisimman pitkään kun olin lukenut tämän epiduraalista.
Minulle nuo piuhat olisivat luoneet ahdistusta, otin ilokaasua ja pudentaalia, tosin pidin mielen avoimena ja olisin ottanut epiduraalin jos en olisi jaksanut kipua.
Tietysti on eri asia jos on monta vuorokautta synnyttämässä, silloin tarvitsee kaikki mahdolliset avut.
Itse olin 6h+40 min ponnistus synnytyssalissa ja synnytysosastolla sairaalassa yhteensä, ihan eri asia.
Yhteensä koko synnytykseni kotona olon kanssa taisi olla n. 24h ensimmäisistä kivuliaista supustuksista laskien, eli varmaankin helpoimmasta päästä.
"Puudutuksen haittavaikutuksena voi olla verenpaineen lasku, josta syystä synnyttäjälle tiputetaan nestettä laskimoon, vähintään 500 ml. Epiduraalin käyttö edellyttää sikiön voinnin seurantaa sykekäyrän (kardiotokografian) avulla."
Niin minäkin olisin halunnut välttää. Mutta käynnistys ja 3vrk synnytys vaativat jo piuhoja. Pääsin sairaalasta 12 päivän jälkeen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne on?
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta synnyttäjällä on ihan samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla!
Luetun ymmärtäminen ei taida olla kovin korkealla sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö miettiä hoitoalan resursseja? Kiireessä eivät kätilöt ja lääkäritkään varmasti ehdi tehdä töitään aina niin hyvin kuin haluaisivat.
Kuitenkin sen luvankysymisen voi toteuttaa vaikka niitä hanskoja laittaessaan. Vaatii vain vähän viitsimistä. Toki olen samaa mieltä resursseista, mutta se ettei potilaan kanssa viitsitä kommukoida on vain ammattitaidottomuutta.
Siis mitä ihmeen lupaa siinä pitää kysyä? Joidenkin sekopäiden kanssa saa kyllä neuvotella vaikka kuinka pitkään, jos sille tielle lähdetään.
Lupaa tehdä sisätutkimus? Tietenkin se pitää kysyä!
Ei siinä tarvitse neuvotella ”joidenkin sekopäiden kanssa” sen pidempään kuin muidenkaan. Jos ei sisätutkimukseen suostuta, lääkäri kertoo miksi hän kokee sen tarpeellisena ja jos ei potilas suostu, asia on sillä selvä. Aikaa menee sen max 2min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupaa tehdä sisätutkimus? Tietenkin se pitää kysyä!
Ei siinä tarvitse neuvotella ”joidenkin sekopäiden kanssa” sen pidempään kuin muidenkaan. Jos ei sisätutkimukseen suostuta, lääkäri kertoo miksi hän kokee sen tarpeellisena ja jos ei potilas suostu, asia on sillä selvä. Aikaa menee sen max 2min.
Ja miksi pitäisikään koska hoitoon hakeutumisella antaa luvan, joten pitää neuvotella viimeistään heti saavuttaessa että onko mahdollista kieltäytyä joistakin tutkimuksista, eihän niitä nyt sentään kesken toimenpiteen ruveta perumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei raivostuta mutta ihmetyttää ihmiset, jotka kirkuvat oikeuksiensa perään. OIKEUDET, MINUN oikeuteni!
Siinä on jotain huvittavaa, mutta ennemmin myötähäpeää herättävää. Koittakaa nyt vain ymmärtää, että elämää tämä vain on.
Todella outoa jos sinulle toisen koskemattomuuden puolustaminen on huvittavaa ja myötähäpeää herättävää.
"Elämää tämä vain on" - sillähän ne kaikki epäkohdat maailmassa kuittaantuu.
Näitä kommentteja luettuani, en ihmettele lainkaan miksi maissa, joissa tyttöjen silpominen kuuluu tapoihin, juuri vanhemmat naiset ylläpitävät tapaa. Täällä haukutaan ja nolataan synnytysväkivaltaa kokeneita ja kritisoineita, sillä perusteella, että "minäkin koin tuskaa ja nöyryttystä, kohdeltiin kuin siitoseläintä ja lopuksi repesin navasta häntäluuhun. Sinunkin täytyy, senkin turhasta ruikuttava lumihiutale" .
Jos vastustajat ovat itse kokeneet huonoa kohtelua, miksi ihmeessä haluatte pahan kierteen jatkuvan? Muiden kärsimys ei poista kokemaanne tuskaa ja nöyryytystä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan meidän yhteiskunnassa yksi niistä viimeisistä asioista missä naiseen on voitu käyttää valtaa, verhoamalla se “lapsen parhaaseen”. Koska kukapa sitä ei oman lapsensa parasta haluaisi, ja ei ole soveliasta arvostella tahoja tai ihmisiä jotka sitä lapsen parasta tavoittelee työkseen - keinoista viis. Eli naisia on voitu kohdella törkeästi ja sitten hiljennetty sillä että pitää nyt olla kiitollinen ja nöyrä kun sai lapsen elävänä syliin.
Äärimmäisen sairastahan se on kun oikein ajattelee ja jos sen kohteeksi joutuu.
Itselleni oli esikoisen syntymän jälkeen todella vaikea paikka kun jälkitarkastuksessa laitettiin kolmen omanikäisen mieskandin eteen. Lääkäri kyseli siinä (asiaan kuuluvasti tottahan toki) synnytyksen kulun ja imetysten lisäksi minun alapään tilasta ja olenko harrastanut synnytyksen jälkeen seksiä ja miltä se tuntui ja miksi harrastin ennen jälkitarkastusta. Yksi näistä kandeista teki myös sisätutkimuksen ja en olisi sitä halunnut, mut koin että siihen painostettiin eikä suostumustani itseasiassa edes kysytty; se vaan ilmoitettiin että näissä on kandit aina mukana. Olin silloin 23 v enkä uskaltanut kyseenalaistaa asioita tms. Piti vaan olla onnellinen ja hymyillä kun sai terveen vauvan.
Tämä on ihan järkyttävä esimerkki siitä, miten ei todellakaan ikinä pitäisi toimia. Tuli ihan fyysisesti paha olo tämän viestin kirjoittaneen ihmisen puolesta.
Kärsin itse synnytyspelosta ja olisi ihan hirveä ajatus tulla sen lisäksi kohdelluksi pelottavassa tilanteessa vähättelevästi ja passiivisagressiivisesti. Voin lohduttautua sillä, että työskentelen itse yliopistollisessa sairaalassa. Talon omaa väkeä ja ammattilaisia kohdellaan yleensä paremmin sekä annetaan mahdollisuus olla ottamatta opiskelijoita paikalle. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi mennä, vaan kaikilla potilailla tulisi olla yhtälailla oikeus inhimilliseen kohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne on?
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta synnyttäjällä on ihan samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla!
Eli jos menen hammaslääkärille, voin nostaa syytteen pahoinpitelystä jos tuntuu kipua?
Noin maalaisjärjellä ajateltuna nainen antaa lääkärille/kätilölle luvan tehdä tarpeelliset toimenpiteet, kun hän laitokselle saapuu.
Aina pelottava ajatus, että koska olet tullut synnärille, saa sinulle tehdä sitten mitä vaan.
Haluaisitko saman ajatusmallin muihinkin lääkärikäynteihin?
Mitä vain? Ehei, vain sen mitä alan ammattilaiset katsovat tarpeelliseksi.
Vai väitätkö että potilas tietää paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne on?
Eli jos menen hammaslääkärille, voin nostaa syytteen pahoinpitelystä jos tuntuu kipua?
Noin maalaisjärjellä ajateltuna nainen antaa lääkärille/kätilölle luvan tehdä tarpeelliset toimenpiteet, kun hän laitokselle saapuu.
No ei v i t t u todellakaan anna. Samalla järjellä ajateltuna sinä annat hammaslääkärille luvan poistaa itseltäsi kaikki hampaat, kun vastaanotolle saavut. Jos hän katsoo sen tarpeelliseksi.
Ihme jumalakompleksi lääkärillä, jos niin ajattelee etträ hänellä on oikeus määrätä mitä muille ihmisille tehdään ja mitä ei, suostumusta kyselemättä ja edes sanaakaan sanomatta.
Joo niinpä, äitini oli menossa sydänleikkaukseen ja kyllä hänelle kerrottin faktana mitkä hampaat lähtee ennen leikkausta. Ei siinä paljoa neuvoteltu.
SUU AUKI!
MMM MMM MMM M MMM
Ihanaa kun synnyttäjät ovat WOKE
Ei saatana oikeesti, lääkärillä tulisi olla oikeus valita potilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin itse synnytyspelosta ja olisi ihan hirveä ajatus tulla sen lisäksi kohdelluksi pelottavassa tilanteessa vähättelevästi ja passiivisagressiivisesti. Voin lohduttautua sillä, että työskentelen itse yliopistollisessa sairaalassa. Talon omaa väkeä ja ammattilaisia kohdellaan yleensä paremmin sekä annetaan mahdollisuus olla ottamatta opiskelijoita paikalle. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi mennä, vaan kaikilla potilailla tulisi olla yhtälailla oikeus inhimilliseen kohteluun.
No jos näin on, niin mielenkiintoista. Kertoo että henkilökunta itsekin tiedostaa että "normaalikohtelu" ei ole sitä parasta mahdollista vaan tsemppaavat erikseen kun on omasta väestä kysymys. Jos kaikkia synnyttäjiä kohdeltaisiin asiallisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioitettaisiin, ei olisi mitään tarvetta kohdella oman talon väkeä paremmin ja sallia vain heille oikeuksia joita muilla synnyttäjillä ei käytännössä ole.
Kummallisia ajatuksia siitä, että lääkärit pystyisivät määräämään potilaan hoidosta tämän oman päätäntävallan ylitse.
Lääkäri tekee linjaukset hoidosta ja arvioi niiden tarpeen, potilas ei voi shoppailla itselleen hoitoja lääkärin päätäntävallan ylitse, MUTTA potilaalla on lain mukaan oikeus kieltäytyä hoidosta ja tätä tahtoa tulee lain mukaan henkilökunnan kunnioittaa. Jos kyseessä on hätätapaus, eikä potilas pysty erinäisistä syistä tahtoaan ilmaisemaan, tehdään pelastavat toimenpiteet. Jos potilaalla on aiemmin tehty hoitotahto, esim kieltäytyminen tehohoidosta, verensiirroista tai elvyttämisestä, lääkärit eivät voi tässäkään kohdin kävellä potilaan tahdon ylitse.
Jos kyse on alaikäisestä, vastuu on huoltajalla, mutta huoltaja ei voi kieltää esim uskonnollisista syistä verensiirtoja. Tällöin kyseeseen voi tulla kiireellinen huostaanotto.
Syntymättömän lapsen kanssa tämä ei ole niin suoraviivaista, että hoitoja tehtäisiin äidin päätöksestä huolimatta, koska lapsen henki ja terveys ja äidin henki ja terveys voivat olla ristiriidassa. Yleensä pelastamaan pyritään äiti, ellei sitten tämä itse ole päättänyt hoitotahdossaan toisin.
T: leikkurihoitaja täällä taas moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on, niin mielenkiintoista. Kertoo että henkilökunta itsekin tiedostaa että "normaalikohtelu" ei ole sitä parasta mahdollista vaan tsemppaavat erikseen kun on omasta väestä kysymys. Jos kaikkia synnyttäjiä kohdeltaisiin asiallisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioitettaisiin, ei olisi mitään tarvetta kohdella oman talon väkeä paremmin ja sallia vain heille oikeuksia joita muilla synnyttäjillä ei käytännössä ole.
Sepä se. Näin tämän ei tietenkään pitäisi olla, vaan hyvän kohtelun tulisi olla oletusarvo.
- sama
Ei tässä edes ole kyse siitä, että on tehty epämiellyttävä tutkimus/toimenpide, vaan siitä että olisi ihan tosi kiva jos potilasta edes varoitettaisiin ennen sitä tutkimusta. Potilaalla on oikeus saada tietoa hoidostaan, hänelle pitää kertoa mitä tehdään ja miksi. Onko oikeasti sille lääkärillekin ihan mahdotonta puristaa ulos esim. "teen nyt sinulle sisätutkimuksen"?
Saattaisi miehelläkin olla vähän pahoinpidelty olo jos lääkäri vastaanotolla ihan yhtäkkiä ja yllättäen survaisisi nyrkin perseeseen sanaakaan sanomatta.
Koska niiden äidit synnytti ne, ja pihistelivät rakkauden ja lämmön kanssa. Siitä raivo. Sääliksi käy.
Kätilöt . Oletteko huomannut että vauvoilta olisi leikattu kivekset klitorit tai penistä viilletty . Egyptiläisen tapaan EUNUKKEJA .
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun synnyttäjät ovat WOKE
Ei saatana oikeesti, lääkärillä tulisi olla oikeus valita potilaansa.
Jos haluaa vain päteä, eikä "joutua" potilastyöhön, voi aina alkaa tutkijaksi. Lääkäri on palveluammatti. Myös julkisella.
Tässä lopputyö pudentaalin käytöstä synnytyksessä kivunhoitoon.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/134957/Laine_Ronja_Nokkal…
"Pudendaalipuudutuksen ottaneet synnyttäjät ovat olleet tyytyväisempiä synnytyskivunhallintaan kuin he, joilla synnytyskivunlievityksenä on käytetty pelkästään lihakseen pistettäviä voimakkaita kipulääkkeitä (Jones ym. 2013, 25). Onnistuneen pudendaalipuudutuksen avulla synnyttäjät ovat olleet kivuttomampia levossa ja liikkeellä ollessaan heti synnytyksen jälkeen ja muun kipulääkityksen tarve on ollut vähäisempää ja palautuminen synnytyksestä nopeampaa (Aissaou ym. 2008, 628)."