Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?
Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.
Kommentit (2135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyse ei ole oikeuksista vaan etuoikeutettujen pikkusieluisten lumihiutaleiden kitinästä. Nämä naiset ovat länsimaisen ilmaisen terveydenhuollon piirissä, jossa ammattilaiset ovat vuosia uhranneet elämästään että synnytys olisi turvallista ja lapsi ja äiti selviävät synnytyksestä terveinä.
Ininä siitä että vähän on sormi pimpissä "ilman suostumusta" on totaalisen itsekkään epäkunnioittavaa kaikkia muita elollisia olentoja kohtaan.
Terve menoa pusikkoon synnyttämään niin ei kukaan sitten ole silleen epämukava ensi kerralla...
Tämä on aivan sairas asenne ja ristiriidassa sekä terveydenhuollon eettisten ohjeiden että Suomen lain kanssa. Kenenkään pimppaan ei työnnetä mitään väkisin, piste. Jos ei pysty kunnioittamaan potilaan itsemääräämisoikeutta niin kannattaa vaihtaa alaa.
Tämä! Siis ymmärrättekö te näiden "jos ei anna kopeloida itseään kysymättä niin kylläpä on itsekäs ja omahyväinen eukko, on niin olevinaan!!"-kommenttien kirjoittajat, että jokaisella ihmisellä on ainakin Suomessa ihan laillisesti itsemääräämisoikeus ja oikeus vaikka KIELTÄYTYÄ HOIDOSTA niin halutessaan?! Kellään lääkärillä tai kätilöllä ei ole oikeutta tunkea sormiaan kenenkään pilluun kysymättä lupaa Vaikka kuinka olisi sitä mieltä, että se on tarpeen ja elintärkeää hengen pelastamiseksi, niin kyllä on lupa kysyttävä ja jotain osattava puhua.
Käsitättekö, että sillä synnyttävällä olisi ollut oikeus jäädä vaikka sinne kotiin synnyttämään ihan laillisesti? Vaikka kuinka lääkäristä tuntuisi, että hän on oikeassa ja tietää paremmin, niin et kukaan voi toisen aikuisen ihmisen puolesta päättää mitä hänelle saa tehdä. Tämä koskee myös synnyttäviä äitejä! Kukaan ei varmasti yrittäisi esim. peräsuolen vaivoista kärsivälle miehelle työntää sormea perseeseen ihan lupaa kysymättä ja sanaakaan sanomatta, sillä perusteella ettå tutkimus nyt pitää vain tehdä.
Niin, miksi ei sitten jää kotiin synnyttämään, jos ei sairaalahoito kelpaa? Kenenkään ei ole pakko synnyttää sairaalassa.
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi lähteä yhteiskunnan varoja tuhlaamaan kun hoito ei kerta kelpaa? Synnytä yksin kotona. Varmasti onnistuu.
Kenenkään ei ole pakko synnyttää ollenkaan, ja syntyvyys onkin laskussa. Vaan tämäkään ei kelpaa.
Mikä siinä on, että missä tahansa muussa toimenpiteessä voi odottaa kunnioittavaa ja empaattista kohtelua, mutta synnytyksessä ei?
Minulle kätilö kävi pitkälti vain tiuskimassa ja lopulta tunne oli todellakin sellainen, että aloin harkita kotiinlähtöä. Tunsin olevani jokin rasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyse ei ole oikeuksista vaan etuoikeutettujen pikkusieluisten lumihiutaleiden kitinästä. Nämä naiset ovat länsimaisen ilmaisen terveydenhuollon piirissä, jossa ammattilaiset ovat vuosia uhranneet elämästään että synnytys olisi turvallista ja lapsi ja äiti selviävät synnytyksestä terveinä.
Ininä siitä että vähän on sormi pimpissä "ilman suostumusta" on totaalisen itsekkään epäkunnioittavaa kaikkia muita elollisia olentoja kohtaan.
Terve menoa pusikkoon synnyttämään niin ei kukaan sitten ole silleen epämukava ensi kerralla...
Tämä on aivan sairas asenne ja ristiriidassa sekä terveydenhuollon eettisten ohjeiden että Suomen lain kanssa. Kenenkään pimppaan ei työnnetä mitään väkisin, piste. Jos ei pysty kunnioittamaan potilaan itsemääräämisoikeutta niin kannattaa vaihtaa alaa.
Tämä! Siis ymmärrättekö te näiden "jos ei anna kopeloida itseään kysymättä niin kylläpä on itsekäs ja omahyväinen eukko, on niin olevinaan!!"-kommenttien kirjoittajat, että jokaisella ihmisellä on ainakin Suomessa ihan laillisesti itsemääräämisoikeus ja oikeus vaikka KIELTÄYTYÄ HOIDOSTA niin halutessaan?! Kellään lääkärillä tai kätilöllä ei ole oikeutta tunkea sormiaan kenenkään pilluun kysymättä lupaa Vaikka kuinka olisi sitä mieltä, että se on tarpeen ja elintärkeää hengen pelastamiseksi, niin kyllä on lupa kysyttävä ja jotain osattava puhua.
Käsitättekö, että sillä synnyttävällä olisi ollut oikeus jäädä vaikka sinne kotiin synnyttämään ihan laillisesti? Vaikka kuinka lääkäristä tuntuisi, että hän on oikeassa ja tietää paremmin, niin et kukaan voi toisen aikuisen ihmisen puolesta päättää mitä hänelle saa tehdä. Tämä koskee myös synnyttäviä äitejä! Kukaan ei varmasti yrittäisi esim. peräsuolen vaivoista kärsivälle miehelle työntää sormea perseeseen ihan lupaa kysymättä ja sanaakaan sanomatta, sillä perusteella ettå tutkimus nyt pitää vain tehdä.
Niin, miksi ei sitten jää kotiin synnyttämään, jos ei sairaalahoito kelpaa? Kenenkään ei ole pakko synnyttää sairaalassa.
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi lähteä yhteiskunnan varoja tuhlaamaan kun hoito ei kerta kelpaa? Synnytä yksin kotona. Varmasti onnistuu.
Kummasti sinäkin menet hammaskivun tullen hammaslääkäriin etkä anna hammaslääkärin kiskoa alaleuan viisaudenhammasta ilman puudutusta. Ihmiset kuulemma haluaa puudutuksen juurihoidettaviin hampaisiinkin, kummallista. Kyllä se hammaskipu menee kotonakin ohi.
Kummasti vaan kääntyi kivuttoman synnytyksen toisteluksi, jotta mihin jäi se hoitohenkilökunnan harjoittama väkivalta.
No siihen että ei siellä hammaslääkärissäkään toimita niin että menet hammaskivun kanssa paikalle ja mitään sanomatta hammaslääkäri repii hampaan irti puuduttamatta ja keskustelematta. Vaikka se olisi ollut vielä paikattavissa. Se on väkivaltaa.
Sama juttu siellä synnytyslaitoksella, on _väkivaltaa_ leikata episiotomia naiselta kysymättä ja kertomatta. On _väkivaltaa_ tikata puuduttamatta. On _väkivaltaa_ olla antamatta sopivaa kipulääkitystä.
Lääkäritkin voivat olla traumatisoituneita hoidettaviinsa.
Vierailija kirjoitti:
Raiskaus on toisen henkilö pakottamista sukupuoliyhteyteen, elimellä tai jollain muulla. Tahallinen teko ja halutaan halventaa ja tehdä seksuaalista väkivaltaa ja väkivaltaa
Ymmärrän että nuo naiset ovat kokeneet tulleensa väärin kohdelluiksi kun heille ei kiireessä tarpeeksi rauhallisesti kerrottu miksi sisätutkimus tarvitsee tehdä ja annettu mahdollisuuta kieltäytyä toimenpiteestä, mutta sen rinnastaminen seksuaaliseen väkivaltaan on aika törkeää. En usko että yhdessäkään noissa tilanteessa on ollut kyse _seksuaalisesta_ tahallisesta väkivallasta. Tässä nuom naiset vain profiloituvat hihhuleiksi ja se tärkeä asia (kommunikaation parantaminen) jää taka-alalle.
Kenen näkökulmasta esimerkiksi varkaus määritellään varkudeksi? Jos tekijä sanoo että vain lainasi tavaraa ja aikoi sen palauttaa, mutta uhri näki tämän varkautena, lainsäädäntökö automaattisesti katsoo että tekijän tarkoitus oli vain lainaus joten kyse ei ole varkaudesta? Miten väkivallan tekijä voi määrittää millaista väkivaltaa on käytetty paremmin kuin uhri?
Mä tuskin lapsia haluan. Olen kummitäti ja veljeni kenties haluavat tulevaisuudessa, joten kyllä niitä lapsia näkee sitten ihan kivasti, koska olemme läheisiä.
Minut on raiskattu ja olen traumatisoitunut kaikenlaisesta kosketuksesta alapäässäni. Seksiä en harrasta.
En tiedä muuttuuko mieleni, tai helpottaako traumat ajallaan, mutta ainakaan tässä parinkympin iässä pelkkä ajatuskin siitä, että traumatisoisin itseni vielä synnytyksellä, etoo.
Sympatiat kaikille teille naisille, jotka olette tarinoitanne jakaneet. Ihan hirveitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti sinäkin menet hammaskivun tullen hammaslääkäriin etkä anna hammaslääkärin kiskoa alaleuan viisaudenhammasta ilman puudutusta. Ihmiset kuulemma haluaa puudutuksen juurihoidettaviin hampaisiinkin, kummallista. Kyllä se hammaskipu menee kotonakin ohi.
Kummasti vaan kääntyi kivuttoman synnytyksen toisteluksi, jotta mihin jäi se hoitohenkilökunnan harjoittama väkivalta.
No siihen että ei siellä hammaslääkärissäkään toimita niin että menet hammaskivun kanssa paikalle ja mitään sanomatta hammaslääkäri repii hampaan irti puuduttamatta ja keskustelematta. Vaikka se olisi ollut vielä paikattavissa. Se on väkivaltaa.
Sama juttu siellä synnytyslaitoksella, on _väkivaltaa_ leikata episiotomia naiselta kysymättä ja kertomatta. On _väkivaltaa_ tikata puuduttamatta. On _väkivaltaa_ olla antamatta sopivaa kipulääkitystä.Eihän tuo ole normaalikäytäntö ollenkaan. Potilasasiamiehelle valitusta tietenkin ja mieluusti jo hoitotilanteessa sanoa itse jos vain kykenee, mutta kauheuden kokemus voi tulla myös siitä, että kuvittelee olevansa vahvempi kuin sitten onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole synnyttänyt, mutta minulla on lapsuudesta niin hirveitä kokemuksia lääkäreistä muista syistä, että päätin jo silloin vältteleväni lääkäriä ja sairaalaa niin pitkään kuin mahdollista. Tuolloin lapsena minulta ei kysytty mitään, eikä kerrottu mitään. Koskaan en oikein saanut selville, mitä epäiltiin, mutta muistan olleeni lääkärillä hiljaa ja peloissani. En uskaltanut sanoa, että en halua tätä, eikä sitä todellakaan kysytty. Olihan se tietysti lääkäristäkin kamalaa kun 12-vuotiaalla oli jo alkanut murrosikä. Lisäksi vasta aikuisena luin vanhoista papereista, että lääkärin mielestä olin sulkeutunut.
Aikuisiällä olen käynyt lääkärissä vain sossun ja Te-toimiston pakottamana kaksi kertaa psykiatrilla, jossa kuulemma kaikki kävivät ja kerran aivan turhaan jauhamassa terveyskeskuksessa. Erityisesti tuo terveyskeskus harmittaa kun vein aikaa oikeasti tuota palvelua tarvitsevilta, mutta oli pakko kun uhattiin karenssilla. Toki psykiatri löysi minusta vikaa, mutta ei sekään lopulta mihinkään johtanut. Aikuisiällä en ole verikokeissakaan koskaan käynyt, koska en uskalla. Pelkään koronatestiäkin ja toivon, että en sinne joudu menemään. Vielä tämä tilanne ei ole onneksi tullut eteen.
Toki minulla on kaikenlaista vaivaa ja suuret riskit sairastua vaikka mihin. Tiedostan riskit, mutta tuskin edes saisin köyhänä työttömänä hoitoa. Ilmeisesti minulla on ollut gynekologisista vaivoista ainakin hiivaa, mutta gynekologille menolle on kynnys vieläkin korkeampi kuin muulle lääkärille. Psykiatrille helpoiten voisin mennä kun siellähän vain "tutkitaan päätä", eikä kosketa. Psykiatrin mielestä minulla saattaa siis olla asperger. Itse olen diagnosoinut ahdistuksen ja traumat. Takana minulla on vaikea elämä.
Toki tuo psykiatrikin sanoi jotain asiatonta mm.että minun ei kannata koskaan hankía lapsia ja että en pystyisi parisuhteeseen. Oli toki sanonut olevani lapseton sinkku, mutta siltikin oli sopimaton kommentti. Onneksi sentään tämä "palvelu" oli minulle ilmainen. Olin toki selvää tästä psykiatrista. Kyseessä oli yksityinen ja kallis psykiatri. Mietin vain, että kuinkakohan paljon rahaa kotikaupunkini tällaiseenkin on rahaa turhaan tuhlannut.
Selkeän ahdistuksen ja vastaavan lisäksi minulla taitaa olla myös jonkun vitamiinin tai ravintoaineet puutostila kun sellaiseenkin viittaavia oireita on ja ties mitä muuta. Varmaan jos ottaisin yhteyttä niin todettaisiin korona ilman testejä ja näkemistä. Nykyään taidetaan kaikki epämääräiset oireet todeta heti koronaksi ja käsketään testiin ja jos se negatiivinen niin todetaan, että," ei kai se mitään". Niin ja vielä, että en enää jaksa välittää sairastunko itse kotonaan, vaikka olisikin kohtalokas. Elämä kun on muutenkin niin vaikeaa. Eniten pelottaa se, että tartutan mahdollisesti muita.
Olisi minulla tarvetta hammaslääkärillekin kun pariakin hammasta aina välillä särkee. Mutta myös hammaslääkäristä minulla on erittäin huonoja kokemuksia. Kävin viimeksi noin 20 vuotta sitten ja vihamielinen hammaslääkäri mm. väitti, että en osaa pestä hampaita ja kovakouraisesti niitä puhdisti. Jatkoi vaikka näki minua sattuvan. Silloin päätin, että hammaslääkärillekään en enää meno. Myös hammaslääkäriä aikaisemmin pelännyt ja vältellyt eläkkeellä oleva köyhä monisairas sukulaiseni rupesi kuitenkin käymään hammaslääkärillä entisen naapurinsa vastaanotolla. Nykyään selviää tästä paremmin ja on tyytyväinen hammaslääkäriin. Ehkä saa tuohon jotain erityiskorvausta. Ei kuitenkaan ole ehdottanut minulle asiointia tuolla hammaslääkärillä, vaikka tietää minunkin tilanteeni. Tietenkään minulla ei ole tuohon varaa.
Jos suhtautuminen naisiin ja synnyttäjiin on tätä luokkaa, kuin täällä osa kommentoijista, monikin nuori jättää synnyttämisen väliin. Lapsen voi adoptoida ja säästyy kivuilta ja traumoilta.
Lisäksi urakehitys ei katkea samalla tavalla naisen osalta, kun ei ole sitä raskautta ja synnytystä.
Kuulostaa houkuttelevammalta ainakin mun korvaan. N 25
Ennakoivalla korona muuttuu kotona, jos ei tarkasta kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sairaalahoito kelpaa, mutta asiaton sairaalahoito ei. Kyllä lääkärienkin pitää lakeja noudattaa, joihin kuuluu täysi-ikäisen ihmisen itsemääräämisoikeus. Eli lupa on kysyttävä ja kerrottava, mitä tehdään. Et sinä missään muussakaan ammatissa saa ohittaa ihmisen itsemääräämisoikeutta.
Sen kun näkisi että pelastaja pyytää saako hän nostaa naisen pois palavasta kolariautosta.
Itsemääräämisoikeus ja koskemattomuus katsos.
Tajuton jätetään sitten palamaan koska yksiselitteistä lupaa ei ollut
Miksi vertaat keskenään täysin eri asioita? Synnytyksessä ei ole aina se tilanne, että äiti tajuton ja kaikki vaarassa.
Oma synnytykseni käynnistyi lapsiveden menolla, jolloin lähdin sairaalaan tarkastukseen. Tehtiin sisätutkimus, eikä esimerkiksi tuossa tilanteessa ollut mitään, mitä voisi verrata mihinkään onnettomuuteen ja tajuttoman potilaan hoitoon.
Menin hetkeksi kotiin ja palasin sairaalaan, kun en enää kipujen takia pärjännyt kotona. Taas tehtiin sisätutkimus, edelleenkään ei ollut tilanteessa mitään, mitä voisi verrata tajuttoman potilaan hätähoitoon.
Olin koko ajan tajuissani ja tietoinen, vaikka kipuja oli. Kun aamuyöllä ilmeni ongelmaa, jonka takia kiireellinen sektio otettiin harkintaan, niin lääkäri kertoi tilanteesta ja piti koko ajan ajan tasalla, mitä tapahtuu ja miksi.
Samoin tehtiin sektiossa. Olin rauhallinen koko ajan, koska minulle kerrottiin mitä tapahtuu ja miksi.
Niin, eli miksi sinusta minua olisi pitänyt kohdella kuin tajutonta onnettomuuspotilasta, kun olin koko ajan tajuissani ja tietoinen? Jos minua olisi kohdeltu näin eikä kerrottu mitään, olisin tosiaan voinut todella kauhuissani.
Minä olen isänä iloinen siitä, että tyttäreni, joka on kaksikymmentä kolme vuotias, kertoi haluavansa pitää aina oman sukunimensä. Tämä nyt ei liity synnytykseen, mutta ehkä tavallaan siihen, että hän ei synnytä tulevaisuudessaan lapsia miehen sukunimensä alle, vaan haluaa antaa omansa. Hänen sanoin " Minähän ne lapset synnytän, joten minun nimeni alle ne tulevat". :)
Useimmat hoitajat on ihan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on silkkaa pelleilyä että kätilön pitäisi joka hetkellä erikseen kysyä lupa alapään tutkimiseen. Siinä pidetään siitä oletettavasti arvokkaasta vauvasta huolta. Voin vakuttaa ettei heitä kiinnosta huvin vuoksi tunkea sormia mätivään pimperoonne. Jos omat oikeudet menevät lapsen edelle, synnyttäkää kotona tai eläkää selibaatissa.
Pelleilyä on se, miten aikuinen ihminen ei viitsi noin neljän sekunnin vuorovaikutukseen potilaan kanssa lähteä. Aika laiskalta kuulostaa, miten puhuminen on noin hankalaa?
Pitäisikö miettiä hoitoalan resursseja? Kiireessä eivät kätilöt ja lääkäritkään varmasti ehdi tehdä töitään aina niin hyvin kuin haluaisivat.
"Kerttuliisa kielsi, mutta sormet pysyivät vaginassa - kertoo tv:ssä synnytysväkivallasta
– Jos minua autetaan ilman minun lupaani, ilman että minun kanssani sovitaan siitä, niin vaikka siellä kuinka on vauva tulossa, niin se ei ole kenenkään muun kuin minun, hän viittaa alapäähänsä.
– Se on minun pimppini, ei sairaalan!"
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c6af0702-d633-4624-9597-6500133…
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö miettiä hoitoalan resursseja? Kiireessä eivät kätilöt ja lääkäritkään varmasti ehdi tehdä töitään aina niin hyvin kuin haluaisivat.
Kuitenkin sen luvankysymisen voi toteuttaa vaikka niitä hanskoja laittaessaan. Vaatii vain vähän viitsimistä. Toki olen samaa mieltä resursseista, mutta se ettei potilaan kanssa viitsitä kommukoida on vain ammattitaidottomuutta.
Aiemmassa, poistetussa ketjussa oli loistava viesti, jossa verrattiin ihmisen synnytystä eläimen synnytykseen. Että jokainen eläimen synnytyksen kanssa tekemisissä ollut tietää, miten tärkeää on saada emon olo mahdollisimman turvalliseksi ja rauhalliseksi ja estää ylimääräisten pääsy tilaan häiritsemään.
Miksi ihmisen synnytyksessä toimitaan päinvastoin? Äidille ei tarvitse muka edes kertoa mitä hänelle tehdään ja samaan aikaan saliin lappaa porukkaa ja opiskelijoita pitää päästä mukaan seuraamaan. Sitten on kaikki mennyt loistavasti, kun on terve lapsi tullut.
Tämä on ihan käsittämätöntä.
Luin juuri aiheeseen liittyen äidistä, joka koki henkistä väkivaltaa synnytyksessä, koska kätilö laittoi sormet sisään kysymättä lupaa. Eikä ottanut pois, vaikka nainen käski. Hänen pyhään pimppiinsä ei kosketa ilman lupaa. Oli oikein nimellään ja kuvallaan liikkeellä.
Voi myötähäpeän määrää! Tämä on jo niin noloa, että sanattomaksi vetää.
Minulle tehtiin hätäsektio lupia kyselemättä ja sitä ennen pimpsaani oli tonkinut moni ammattilainen lupia kyselemättä. Minä tyhmä olin vain kiitollinen heidän yrityksistään pelastaa lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri aiheeseen liittyen äidistä, joka koki henkistä väkivaltaa synnytyksessä, koska kätilö laittoi sormet sisään kysymättä lupaa. Eikä ottanut pois, vaikka nainen käski. Hänen pyhään pimppiinsä ei kosketa ilman lupaa. Oli oikein nimellään ja kuvallaan liikkeellä.
Voi myötähäpeän määrää! Tämä on jo niin noloa, että sanattomaksi vetää.
Minulle tehtiin hätäsektio lupia kyselemättä ja sitä ennen pimpsaani oli tonkinut moni ammattilainen lupia kyselemättä. Minä tyhmä olin vain kiitollinen heidän yrityksistään pelastaa lapseni.
Miksi sinun mielestä oli ok että kätilö ei ottanut käsiään pois vaikka toinen asiasta sanoi? Minusta synnytyksen pääasiana ei ole se että lopussa on elossa oleva äiti ja elossa oleva lapsi, vaan se että kaikki menee niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Et sinäkään mene hammaslääkäriin paikkauttamaan pientä reikää ja tule tekarien kanssa pois tyytyväisenä että henki säilyi...
Ei, vaan jos nainen ilmoittaa että hänelle riitti, ottaa lääkäri/kätilö kätensä kiltisti pois naisen vaginasta ja sitten keskustellaan vaihtoehdoista ja lääkäri kertoo miksi kokee jonkun toimenpiteen tarpeellisena. Sitten nainen päättää.